• ASSOLIMENT DEL CURS

    Per veure la prova d’assoliment, us havia convocat a les 17 h i a les 18.30 h (fins a les 19.30 h). Les persones que no heu pogut venir, en podeu consultar els resultats (apte/no apte) a la cartellera del costat de l’aula on hem fet les classes.

    Per a mi ha sigut una molt bona experiència tenir un curs tan participatiu i dinàmic. Espero que per a vosaltres, també!

    Bon estiu a tothom!

    Article complet

  • Unitat 15 (3)

    Aclarim majúscules i minúscules:

    – en aquesta entrada de l’Optimot, hi trobareu un aclariment sobre el que us comentava dels càrrecs.

    – a més, us penjo les solucions de l’exercici que us he donat:  solució majúscules i minúscules.

    També aprofito aquest últim apunt al blog per posar-vos les solucions de l’exercici de precisió lèxica de la pàgina 211, el 19:

    – fullet

    – capdavant

    – anomenat

    – entesa

    – taula

    – arrabassar

    – òrgan

    Us aconsello que busqueu el significat de les paraules el significat de les quals no domineu. Ho podeu fer a través del DIEC.

    A classe, també hem escrit un fullet per grups i hem destacat la importància d’incorporar a qualsevol text escrit tota la informació necessària. Poseu-vos al rol del lector: li heu explicat tot o li quedaran preguntes sense resoldre?

    També hem aprofitat per fer pràctica de lectura en veu alta. Si no correu en excés és més segur que no us empasseu lletres o us inventeu paraules. Pareu atenció!

    Bé, ja hem arribat al final! I no ens hem fet la foto per al blog!

     

    Dijous, recordeu de venir a les 17.45 h, a l’aula habitual.

    ALEA JACTA EST!

     

    Article complet

  • Unitat 15 (2)

    0. Corregim tot el que teníem pendent.

    1. Del segon text, subratllem les majúsucles. Sabem per què les usem? Parem-hi una mica: fem l’exercici 14 (pàgina 209) a classe i us en penjo un més: Exercicis majúscules i minúscules

    2. Repassem combinacions de pronoms amb l’exercici 3 i també l’ús de per i per a amb el 15. Aquí hi trobareu un bon aclariment.

    3. I l’expressió escrita!

    Article complet

  • Unitat 15 (1)

    Abans de res, us penjo les solucions de l’exercici de preposicions i conjuncions: PREPOSICIONS I CONJUNCIONS_solució exercici 3.

    També us penjo dos exemples de textos argumentatius vostres: textos argumentatius

    Tal com fem a cada unitat, precisem el significat dels mots amb l’exercici 19 de la pàgina 196. Per anar bé, n’hauríeu d’haver fet 13 de bé com a mínim.

    I, finalment, classifiquem les expressions de l’exercici 18.

    Com que en aquesta unitat no hem fet ortografia, us en passo uns exercicis. En aquest cas és de nasals. Ja en vam veure però hi acabem d’aprofundir:

    Les nasals_1

    les nasals_2

    les nasals_2_resultat

    I COMENCEM L’ÚLTIMA UNITAT: FAREM EL QUE PODREM!

    1.Escriurem un fullet per promoure una activitat relacionada amb el medi ambient:

    • Primer, per grups de 3, llegim els textos de l’exercici 6: cadascú en llegeix un i l’expliquem als companys del grup. Coneixem iniciatives semblants?
    • Tenim un altre text per llegir; en aquest cas, el llegim oralment.
    • Un cop llegit, apuntem en un paper aquesta frase: “Això revela un creixement progressiu de la consciència ambiental entre els ciutadans”. Potser algú ha escrit revela amb ela geminada. Fem-ne un exercici del llibre (5) i  aquest: ela geminada 1

    Article complet

  • Unitat 14 (2)

    0. Abans de res, fem una comprensió oral.

    1. Comentem l’exercici 6.

    2. Practiquem frases que expressen oposició amb l’exercici 11 de la pàgina 193.

    3. Acabem l’argumentació: triem els dos arguments i fem la conclusió. Cada membre del grup es dedica a una de les tres parts.

    4. Com continuem aquesta frase: la confiança és un element clau de seguretat en la carretera o a la carretera? Per repassar l’ús de les preposicions en i a, fem l’exercici 12 de la pàgina 193 i us en entrego un més: preposicions i conjuncions ( el 3, a casa!; ja us en penjaré la solució).

    5. També us proposo que feu l’exercici 15 perquè és de repàs. El fem a casa i us en penjo les solucions aquí mateix:

    a) Per a què

    b) perquè

    c) perquè

    d) perquè

    e) per què

    f) per què

    g) Perquè

     

    Article complet

  • Unitat 14 (1)

    Seguidament, iniciem la unitat 14:

    1. grups de 3 o 2, triem un dels temes de què parlarem al blog:
      1. en parlem
      2. triem un bon títol
      3. en redactem junts la introducció (unes 30 paraules)
      4. per pensar en el desenvolupament, a casa busquem un article relacionat amb el tema escollit i, de l’article triat, en traiem un parell d’idees.  A partir d’aquestes idees, en farem el desenvolupament a classe el pròxim dia. A més, fem l’exercici 6 de la pàgina 190 a casa (exercici de comprensió lectora).
    2. repassem combinació de pronoms amb l’exercici 3 de la p.187 i fem una mica de fonètica amb l’exercici 4 i 5. Comencem per la SENSIBILITZACIÓ.

    I fem el test que toca!

    DIJOUS DE LA SETMANA QUE VE, ESCRIUREM UN TEXT ARGUMENTATIU A CLASSE!

     

    Article complet

  • Unitat 13 (4)

    Identificació de complements: busk exercicis

    El pla d’atenció que heu dissenyat, s’ha d’exposar oralment a la resta de companys. En aquest cas, per grup. En tenim la pauta a la pàgina 182, exercici 19. Cada grup exposa el pla d’atenció que ha preparat.

    I, per acabar la unitat, posem a prova el coneixement ortogràfic que tenim: hi ha 30 paraules; n’heu de fer 21 de bé, com a mínim, per estar satisfets i satisfetes.

     

    Article complet

  • Unitat 13 (3)

    Com que al pla d’atenció hi ha més d’una acció, cal conèixer més connectors per sumar idees: practiquem-ho amb l’exercici 14 de la pàgina 179. Un altre connector per sumar idees és aquest: no només… sinó també. Tenim clar quan s’ha d’escriure si no o sinó? Fem l’exercici 16 i aquest més:

    SI NO – SINÓ

    SI NO – SINÓ_SOLU

    Recordem quines oracions subordinades hem vist: adjectives i adverbials. Ens manquen les substantives. Com que fan funció de nom, els podem substituir per noms. Mirem si ho sabem fer amb l’exercici 18 de la pàgina 181. Així, ens adonem dels diversos tipus de substantives que hi ha (requadre taronja). I ho acabem de practicar amb més exercicis, com aquests:

    SUBORDINADES SUBSTANTIVES

    subordinades substantives

    Oracions subordinades substantives – solucionari EXERCICI 1

     

    A vegades, posar-nos d’acord amb la família ens pots portar mals de cap o maldecaps? Precisem el lèxic amb l’exercici 20 de la pàgina 183.

     

    DIMARTS QUE VE, FAREM TEST: ortografia unitat 12 i 13, canvi i caiguda de preposicions, oracions condicionals, subordinades substantives, sinó – si no

    Article complet

  • Unitat 13 (2)

    Acabem el dossier d’oclusives, que vam deixar a mitges dimarts.

    Tornem a la família, llegim la carta de la pàgina 175 i en responem les preguntes per parelles. Tot i estar descontenta amb la germana, no és ofensiva, no li diu que és una bandarra, per exemple. Coneguem més termes ofensius en català amb l’exercici 8 de la pàgina 177 i intentem canviar les oracions ofensives del 9 per unes que no ho siguin.

    Segons la dolència de l’avi o de l’àvia i segons el vostre rol, decidim individualment de què ens podem fer càrrec. Llavors, ens reunim amb la família i ho posem en comú per fer una graella com  la de l’exemple. CAL FER ATENCIÓ I NO DIR BARBARISMES!

     

    Article complet

  • Unitat 13 (1)

    Després de fer la llista de les atencions de l’exercici 1, l’estructura familiar del 2 i la pluja d’idees del 3, repassem combinació pronominal i l’ortografia de les oclusives, amb l’exercici 5 però també amb un exercici que us dono jo:

    – Les consonants oclusives

    – Les consonants oclusives_solu

     

    Article complet