• Fomentar que els alumnes siguin autònoms en el seu procés d’aprenentatge

    • Hi ha professors que ho fan amb exercicis autocorrectius, eines d’internet, google groups (espai virtual on es pengen exercicis autocorrectius i de reforç), fent grups cooperatius dins l’aula (un cop ja es coneixen).
    • Hi ha professors que ho fan poc perquè es dóna tot bastant mastegat (sobretot a bàsics i elementals) per la manera de ser del professor: profe controlador.
    • S’intenta però no se sap gaire com fer-ho ni a què es refereix l’autonomia. A més a més, falten eines, coma ara tipus d’exercicis autocorrectius.
    • No es fa perquè els alumnes no hi estan gaire acostumats.
  1. Sergi Cercós

    18 oct. 10
    09:04 #

    En els nivells bàsics i elementals, especialment en el cas de l’alumnat que avança més ràpidament -o que té interès a avançar més ràpidament- la modalitat lliure del Parla.cat pot ser una bona eina complementària, a més de gratuïta.

    Pel que fa als nivells intermedis i de suficiència, a part del Parla.cat, un altre recurs que afavoreix una certa autonomia són els Itineraris d’aprenentatge de la Secretaria de Política Lingüística.

    En tots dos casos, especialment en el segon, els comentaris de l’alumnat són força favorables.

  2. Llorenç

    19 gen. 11
    11:46 #

    Sí, el parla.cat és una eina excel.lent, que pot fomentar l’autonomia. Amb tot, crec que és bo que al començament es guiï bé l’alumnat per usar el parla.cat perquè si no pot semblar més complicat del que és.

  3. Lurdes Turullols Sagués

    11 jul. 11
    12:40 #

    Una de les tècniques que jo utilitzo per fomentar l’autonomia dels alumnes. sobretot en els nivells escrits, però potser també es pot introduir als orals, és demanar-los que es facin esquemes o quadres sinòptics de les normes ortogràfiquer o gramaticals que es trerballen a classe.A quests esquemes, jo els els reviso i els els torno corregits i/o comentats. Crec que és una bona manera de fomentar l’autonomia en el procés d’aprenentatge

  4. Lurdes Turullols Sagués

    11 jul. 11
    12:45 #

    M’he oblidat d’explicar-vos que, prèviament, els dono un model d’esquema i també en fem algun entre tots o en petit grup. És una inversió de temps inicial que després resulta molt productiva

  5. sergi borges

    14 jul. 11
    12:56 #

    És molt utòpic el que diré ara però crec que per fomentar l’autonomia en l’aprenentatge cal ‘seduir-los’ amb la bellesa de la llengua i la cultura catalanes. Fer coses per tal que gaudeixin amb la llengua, que és el nostre terreny. Des de passar-los poemes fins a mirar pel·lícules passant per la sociolingüística real com poden ser programes de ràdio divertits o amens (no sempre 100% normatius pel que fa a l’us de la llengua).

    D’altra banda, i en aquest sentit, les eines tecnològiques ens donen un suport increïble per transmetre això. A classe, el primer dia, ja els passo els enllaços del Diec2, del diccionari.cat i fins i tot de l’Optimot (depèn del nivell). Molts exercicis a casa es basen en buscar i comparar en el diccionari.

    Per últim el foment de la lectura és una altra gran eina per l’autonomia en l’aprenentatge, aspecte que també incideix en la seducció del català.

    Insisteixo, tot plegat molt utòpic.

  6. Elisabet

    14 jul. 11
    17:38 #

    Crec que fomentar l’autoaprenentatge i l’autoregulació és una de les nostres (múltiples!) feines com a professors. M’agrada molt una frase d’en David Duran (UAB): “la nostra feina és molt paradoxal, perquè treballem molt per als alumnes per aconseguir que no ens necessitin.” Tots tenim alumnes a qui veiem molt i molt lluny de la capacitat d’autoaprenentatge, normalment perquè no han après gaire habilitats acadèmiques, però tots sabem també que podem fer-la créixer, sigui al nivell que sigui. Primer ens necessitaran, com a guies, perquè els ensenyem “el camí”. Fer de guies, aquest és un altre dels nostres papers. Simplement, perquè no té cap sentit que un usuari d’una L2 necessiti sempre el seu professor, perquè llavors ja no és un usuari, és un estudiant en pràctiques.

    Per descomptat, amb alumnes acostumats a estudiar no tenim perdó si no els oferim els recursos d’autoaprenentatge que coneixem.

  7. Glòria

    14 jul. 11
    20:02 #

    En general quan penso en el meu paper a l’aula m’adono que són massa “intervencionista”. Em costa donar espai als alumnes perquè siguin ells els qui prenguin la iniciativa em demanin dubtes, dedueixin coneixements… Em fa por deixar buits i sempre tinc la tendència a omplir tots els silencis i a anticipar-me als problemes. Per exemple, de seguida corro ràpidament a la pissarra a escriure qualsevol paraula que em demanen els alumnes dels nivells bàsic i elemental, en comptes d’esperar que siguin ells qui provin d’escriure-la al quadern i que em preguntin dubtes de com s’escriu si és el cas.

    En els nivells alts moltes vegades tenim el complex d’haver de demostrar que en sabem molt, els profes, i contestem com a lloros tot allò que ens pregunten en comptes d’acostumar-los que ho cerquin ells al diccionari o al llibre de text o que investiguin a casa. Òbviament hem de respondre els dubtes si al final l’alumne no hi arriba però hem de deeixar-los un espai propi i acostumar-los a ser autònoms en l’aprenentatge. No és fàcil si no hi estàs habituat…

Escriu un comentari

RSS dels comentaris

Pots utilitzar els següents tags XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • llorenc.comajoan@uvic.cat: Ja està tot penjat. Merci a tothom per la vostra participació. I això queda obert, o sigui...
  • cbernado: Susanna, No vas mal fixada… és que no hem tingut temps de penjar-ho, encara! A principis de la...
  • Susanna Corcho: Potser vaig malfixada, però, oi que encara no heu penjat la graella que vam elaborar el diarrer dia...
  • Imma: Em sembla que malgrat els anys que fa que m’hi dedico veig -pel que dieu- que encara n’he...
  • Imma: No es pot estar en desacord amb cap de les aportacions anteriors, especialment amb el que es diu del pànic...

Núvol d'etiquetes