RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

  • Sobre la creació de material gramatical adaptat al context comunicatiu

    Faig aquesta entrada al bloc aprofitant que el CNL del Vallès Occidental 3 ha compartit amb la resta de centres el dossier de nivell intermedi 1, en què la Montse Campoy i la Llibertat Blanes han fet el que precisament tots i totes hem estat esperant amb candeletes: un corpus d’activitats gramaticals i de comprensió oral i lectora adaptades al context comunicatiu que ens ajudin a relacionar context, text i continguts gramaticals.

    En aquesta entrada al bloc voldria aportar una sèrie de reflexions, poc treballades, de moment, que m’estic fent a mi mateix aquests dies en què estic començant a preparar el taller que m’ha encomanat el CPNL per a la formació d’enguany, sobre la manera com s’hauria de treballar la gramàtica a l’aula en un enfocament comunicatiu per tasques.

    Els dos tipus de relació que existeixen entre text i contingut gramatical són els següents:
    • Relació directa: el patró discursiu que faig servir en un determinat text exigeix la utilització d’un contingut gramatical determinat. Per exemple, la utilització d’un patró directiu en una recepta porta inevitablement a l’aparició d’imperatius en la segona persona del plural o bé de perífrasis d’obligació.

    • Relació indirecta: no hi ha una relació evident entre el patró discursiu utilitzat al text i el contingut gramatical. Per exemple, un patró directiu no té perquè exigir l’aparició de pronoms relatius en un text per convèncer la població de la necessitat de tenir cura de les seves mascotes (suficiència 2).

    En el primer tipus de relació, personalment prefereixo treballar la gramàtica directament als textos dels mateixos alumnes forçant per mitjà de diversos procediments d’aula que l’alumnat utilitzi sense errors la màxima variabilitat d’estructures en un mateix patró discursiu. Els exercicis gramaticals d’omplir buits tenen, per mi, una utilitat molt secundària, ja que l’experiència em diu que no hi ha una relació directa entre fer exercicis gramaticals i utilitzar estructures complexes de forma gramaticalment correcta.

    En el segon tipus de relació, cal fer adonar l’alumnat de l’enriquiment expressiu que suposa per al text la utilització de determinats components gramaticals i, sobretot, de les possibilitats expressives que et proporcionen. Molts alumnes no utilitzen pronoms relatius als textos perquè no saben com construir l’exponent lingüístic i/o perquè desconeixen les possibilitats de transmissió de significat que tenen com a recurs expressiu.

    En aquest cas són molt útils activitats gramaticals adaptades a l’àmbit i al tema de la tasca per tal que l’alumnat construeixi el pronom i, alhora, vegi recursos expressius directament utilitzables al text que està produint a la tasca. La funció del professorat és també incentivar l’alumnat a fer-ho i a revisar els errors de construcció que pugui fer. Per exemple, seria molt útil treballar el pronom relatiu neutre per mitjà d’un exercici que fes ajuntar frases amb una relació de conseqüència en arguments per defensar o anar en contra de practicar amb patins i monopatins a la plaça del barri (suficiència 3).

    Finalment penso que ens hem d’acostumar a programar l’aprenentatge gramatical a l’aula segons la incidència real que pot tenir en el text i segons els usos que se’n poden fer, i no pas, per exemple, segons la variabilitat morfològica de gènere i nombre en sentit exhaustiu que tenen els substantius. Ens adonarem aleshores que molts alumnes no cometen errors ortogràfics derivats del gènere o del nombre a l’hora de fer referència al mobiliari que ha de tenir una sala polivalent (suficiència 1), encara que no sàpiguen que índex no afegeix una o en fer el plural perquè és una paraula plana, a la qual cosa s’haurà d’enfrontar una persona que, precisament, n’hagi de redactar un o, més ben dit, dos! De moment, no és el cas dels nostres alumnes.

    I això és tot de moment. M’ajudareu molt a preparar el taller si opineu sobre aquestes reflexions que he deixat anar aquí i aporteu les vostres experiències en aquest o un altre sentit.

    Xavier Abelló

Cap comentari

  1. Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • Carme Bové: Lourdes, tornarem a coincidir, segur!
  • Lu: Carme, jo també vaig demanar per tu al final de la jornada, però no quedava ningú a la sala (ens van fer sortir,...
  • Carme Bové: Felipe, tindrem més oportunitats i seguirem el contacte a través del Twitter. Gràcies!
  • Felipe Zayas: Gracias, Carme, por la información que das sobre mi conferencia. Qué lastima que no pudiéramos hablar...
  • Albert Fabà: A vegades m’he preguntat com és que els xinesos són tan bons aprenents. Crec que en bona part,...

Núvol d'etiquetes

actitud positiva aprenentatge aprenentatge entre iguals aprenentatge no formal benvinguda col·laboració competències cooperació desig enfocament comunicatiu enfocament per tasques entrevista escriure ESO fidelització gestió d'aula Google Docs distàcia gramàtica habilitats JAL llegir metodologia motivació PLE presentació programacióper tasques seqüència_didàctica tasques text voluntat