• Unitat 3. Casa i entorn – Parts de la casa

    Aquí tenim la definició de diferents parts de la casa… Saps com es diuen?

    – Lloc on ens reunim per menjar (MENJADOR)

    – Espai destinat a preparar el menjar i a cuinar-lo (CUINA)

    – Dependència on guardem la rentadora (SAFAREIG)

    – Espai exterior per prendre el sol (TERRASSA)

    – Lloc on habitualment dormim (DORMITORI)

    – Habitació per estudiar (ESTUDI)

    – Espai d’entrada de la casa (REBEDOR/ENTRADA)

    – Lloc destinat a la neteja personal (LAVABO/BANY)

    – Habitació on la família fa vida en comú i mira la televisió (SALA D’ESTAR)

    – Lloc per aparcar el cotxe (GARATGE)

    – Espai que sobresurt de la façana (BALCÓ)

    – Lloc de pas on es comuniquen les habitacions (PASSADÍS)

    Article complet

  • Unitat 3. Casa i entorn – Descripció de casa meva – És o Hi ha?

    Hola!

     

    Rercordem que, per descriure casa nostra (o qualsevol espai), podem utilitzar dues estructures amb dos verbs diferents: ÉS o HI HA.

    Quan la frase comença per la situació o ubicació, utilitzem HI HA:

    Davant de la cuina hi ha el bany.

    Quan la frase comença per l’habitació o l’objecte, utilitzem ÉS:

    El bany és davant de la cuina.

    Per tant, per descriure casa nostra, necessitem seguir aquestes estructures. Per exemple:

    Casa meva tres habitacions, un bany i un lavabo. Entrant, hi ha el rebedor. A la dreta, hi ha la cuina. Al costat de la cuina hi ha el menjador. Al costat del menjador, hi ha una habitació, que utilitzo com a estudi. Els dormitoris són al davant de l’estudi. El bany és al costat de l’habitació de matrimoni. I al costat del bany hi ha el lavabo. El menjador i l’estudi donen a un petit balcó amb moltes plantes. El meu pis és molt lluminós i m’agrada molt!

     

    Recordem que per parlar del lloc on vivim utilitzem CASA MEVA i no LA MEVA CASA. En el primer cas, no necessàriament és una casa, sinó que pot ser un PIS, un PALAU, un CASTELL, una CABANA

    CASA MEVA indica que és la meva llar (my home, mi hogar).

    Article complet

  • Unitat 2. Relacions – Com som les persones?

    Recordem que, per descriure una persona, utilitzem bàsicament quatre verbs: SER, TENIR, PORTAR i SEMBLAR.

    SER (sóc, ets, és, som, sou, són)…

    AQUESTES CARACTERÍSTIQUES NORMALMENT NO CANVIEN

    Físicament: alt – alta, baix – baixa, gras – grassa, prim – prima, ros – rossa, moreno – morena, pèl-roig – pèl-roja, guapo – guapa, maco – maca, atractiu – atractiva…

    Edat: petit – petita, gran – gran, vell – vella, de mitjana edat…

    De caràcter: simpàtic – simpàtica, antipàtic – antipàtica, seriós – seriosa, amable, intel·ligent, llest – llesta, graciós – graciosa…

    TENIR (tinc, tens, té, tenim, teniu, tenen)…

    AQUESTES CARACTERÍSTIQUES NORMALMENT NO CANVIEN

    Els ulls blaus, verds, blaus, negres, marrons…

    Els ulls grossos, petits, ametllats, rodons…

    Els cabells llisos, arrissats, ondulats…

    Els cabells rossos, castanys, pèl-rojos, grisos, blancs…

    El nas gros, petit, punxegut…

    PORTAR (porto, portes, porta, portem, porteu, porten)…

    AQUESTES CARACTERÍSTIQUES PODEN CANVIAR:

    Els cabells curts, llargs, recollits, deixats anar…

    Els cabells tenyits de ros, de pèl-roig, de caoba…

    Un braçalet, un collaret, un rellotge, un anell, ulleres, un mocador al cap, un pírcing, un tatuatge…

    SEMBLAR (semblo, sembles, sembla, semblem, sembleu, semblen)…

    AQUESTES CARACTERÍSTIQUES LES IMAGINEM NOSALTRES I NORMALMENT ES REFEREIXEN AL CARÀCTER

     

    Després de treballar la descripció de persones a la classe, ens animem a descriure’ns a nosaltres mateixos?

    Hola, sóc la Núria. Tinc 30 anys. No sóc gaire alta i sóc força prima. Tinc els cabells marrons i els porto una mica llargs, normalment deixats anar o recollits en una cua. Tinc els ulls marrons. Tinc la pell bastant blanca. Porto ulleres de color lila. Porto arracades i algun braçalet. També porto dos anells.

    De caràcter, sóc divertida però també seriosa.

    Us deixo un vídeo! (en anglès)

    Article complet

  • Unitat 2. Relacions – La família

    Hola!

    Ara ja sabem com es diuen els membres d’una família.

    Per practicar-ho, els deures per a dilluns són explicar com són quatre membres de la nostra família.

    La pàgina 37 us pot ajudar.

    Sobretot fixeu-vos en els adjectius per descriure el caràcter o la personalitat de les persones (a classe no ho hem fet).

    Hem d’explicar:

    – QUINA RELACIÓ TÉ AMB MI?

    (és el meu pare; és la meva mare; és el meu cosí; és la meva germana…)

    – COM ES DIU?

    (es diu Jordi; és el Jordi; es diu Helena; és l’Helena; es diu Laura; és la Laura)

    – QUANTS ANYS TÉ?

    (té 63 anys)

    – ON VIU?

    (viu a Mèxic)

    – DE QUÈ FA?

    (fa de mecànic)

    – COM ÉS? Físicament i de caràcter!

    Per exemple:

    Aquesta noia és la meva germana. Es diu Elisabet i 46 anys. Viu a Santa Coloma de Farners i fa de dependenta en una botiga de roba. És força alta i prima. Porta els cabells llargs i normalment recollits en una trena. Els porta tenyits de color negre. els ulls verds i porta ulleres. És molt simpàtica i divertida. També és molt intel·ligent.

     

    Vídeo sobre la família en català (en anglès).

    Vocabulari sobre la família (en castellà).

    Vocabulari sobre la família (en anglès).

    Trivial sobre la família (en castellà)

    Exercici en línia sobre la família.

    Exercicis en línia sobre la família.

    Article complet

  • Unitat 2. Relacions – Converses telefòniques

    Recordem que:

    Per iniciar la conversa telefònica, en català utilitzem les paraules següents:

    – Sí?

    – Digui? / Digui’m?

    Per preguntar per una persona podem utilitzar:

    – Que hi ha l’Emili?

    – Que hi és l’Emili?

    Recordem que MAI, MAI, MAI, MAI direm: –Que està l’Emili?

    Per contestar quan es pregunta per una persona que que hi és podem utilitzar:

    – Sí que hi és.

    – Sí, sí que hi és, ara s’hi posa.

    – Sí, ara s’hi posa.

    – Sí, sóc jo. / Sí, jo mateix (o jo mateixa).

    Per contestar quan es pregunta per una persona que no hi és:

    – No, ara no hi és. De part de qui?

    – No, ara no hi és. Qui ets?

    – No, ara no hi és. Vols que li deixi algun encàrrec?

     

    Article complet

  • Unitat 1. Presentacions

    Hola a tothom!

    Em dic Núria i sóc professora de català. Treballo a Barcelona, però visc a Vilafranca del Penedès. Sóc catalana i tinc 30 anys. El meu número de telèfon és el 666 333 111. La meva adreça electrònica és nolivella@cpnl.cat. Parlo català, castellà i anglès. I sé algunes paraules en àrab, basc i alemany.

    I vosaltres, qui sou? Presenteu-vos, si us plau!!

    Recordem:

    NOM I COGNOMS

    Com et dius? Qui ets?

    Em dic Núria. / Em dic Pere. / Em dic Alba. / Em dic Albert.

    Sóc la Núria. / Sóc el Pere. / Sóc l’Alba. / Sóc l’Albert.

    Alerta! Quan utilitzem el verb SER, necessitem utilitzar un article (EL, LA, L’) davant del nom!

    PROCEDÈNCIA

    D’on ets?

    Sóc de Catalunya / Sóc catalana

    Alerta! Podem utilitzar el nom del país, però si utilitzem el gentilici hem de tenir clar si som nois o noies!

    Gentilicis

    RESIDÈNCIA

    On vius?

    Visc a Vilafranca del Penedès.

    Alerta! Quan parlem d’un lloc concret, utilitzem a i no en!

    PROFESSIÓ

    De què fas? / A què et dediques? / De què treballes?

    Sóc professora.

    Faig de professora.

    Treballo de professora.

    NÚMERO DE TELÈFON

    Quin és el teu número de telèfon? / Quin número de telèfon tens?

    El meu número de telèfon és el 666 333 222.

    ADREÇA ELECTRÒNICA

    Quina és la teva adreça electrònica? / Quina adreça electrònica tens?

     La meva adreça electrònica és nolivella@cpnl.cat

    LLENGÜES

    Quines llengües parles?

    Parlo català, castellà i anglès. I una mica d’àrab, basc i alemany.

    Article complet

  • Pronúncia en català

    Com pronunciem les lletres en català?

    Si parleu castellà, aquí teniu un vídeo on s’explica la pronúncia de les vocals i un altre vídeo on s’explica la pronúncia de les lletres.

    Si parleu anglès, aquí teniu un vídeo on s’explica la pronúncia de les vocals.

     

    La lletra x (ics o ieix) es pronuncia de moltes maneres diferents:

    Caixa, peix: sona dèbil (com una sh anglesa).

    Xocolata, Xile: sona dèbil (com una sh anglesa).

    Exercici, examen, exemple: sona com una gz.

    xic, taxi: sona com una cs.

    Cotxe, dutxa: sona com una tx (o ch castellana). La terminació -ig també sona així: maig, faig, passeig.

    I com ho podem saber? Doncs escoltant, practicant i, evidentment, equivocant-nos moltes vegades! Però no passa res!

    El grup Els amics de les arts ens ofereixen un bon exemple amb la cançó «Exercici seixanta»:

     

    I un embarbussament per practicar els sons G, J, TZ, TJ, TG…

    Setze jutges d’un jutjat mengen fetge d’un penjat.

    Aquí en teniu alguns exemples:

    Vídeo Setze jutges (minut 2.40)

    Vídeo Setze jutges

     

    Article complet

  • Benvinguts i benvingudes!

    Hola a tothom!!

    En aquest bloc podem practicar els temes que estudiem al curs B1!

    El curs comença avui 3 d’abril i acaba el 10 de maig.

    Bona primavera i feliç curs!

    Núriacorrector-llengua-catalana

    Article complet

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

Núvol d'etiquetes