• La influència de les noves tecnologies

    En el món en què vivim cada cop ens tornem més addictes a les noves tecnologies, entre les quals hi ha les tabletes, els mòbils i els ordinadors. Quan ens aixequem, per exemple, comencem a llegir el whatsapp, els correus, i tota la informació que ens arriba. Estaria bé preguntar-nos  quants de nosaltres seríem capaços de viure sense aquests objectes almenys durant un dia.

    Trencar aquest hàbit resulta difícil en la societat on estem immersos, perquè si no utilitzem un d’aquests dispositius anem contracorrent. Només cal que ens fixem en la quantitat de persones que tenen un aparell d’aquests al metro, al bus o simplement pel carrer, fet que evidencia una clara dependència.

    A més, els petits de la casa ja no juguen al carrer com feien antigament. Ara es passen hores i més hores tancats a l’habitació jugant amb objectes electrònics, fet que influeix en les seves relacions socials. Avui dia no es relacionen amb els seus iguals i, per tant, es fomenta a l’addicció i en alguns casos es genera agressivitat, violència i aïllament. Estem creant, doncs, persones amb poques habilitats socials, ja que el seu millor amic és un d’aquests jocs electrònics.

    Utilitzar telèfons, tabletes i ordinadors abans d’anar a dormir pot pertorbar en el cicle del son, ja que la llum de la pantalla ens desvetlla i no ens deixa adormir-nos amb tranquil·litat. Com pot ser que una simple llum ens causi insomni? La resposta la trobem en el fet que les cèl·lules que es troben situades en l’interior de l’ull contenen una proteïna sensible a la llum que informa el cervell per tal de regular els ritmes de la son i de la vigília. Els éssers humans estem programats per despertar-nos quan comencem a veure la llum del dia i a anar a dormir quan es fa fosc.  La llum d’aquests dispositius pertorba aquest hàbit, ens fa estar en alerta i, per tant, no podem agafar el son amb facilitat.

    En l’àmbit psicològic, les noves tecnologies certament ens faciliten la comunicació, però aquests dispositius poden causar tensions, angoixa i conductes obsessives. La possibilitat d’obtenir la informació a l’instant retroalimenta, a més, les nostres inseguretats. 

    En l’àmbit social les barreres de comunicació ja han desaparegut perquè podem parlar amb les persones que vulguem, encara que es trobin a milers de quilòmetres. Tots els obstacles són vençuts gràcies als canvis experimentats pels telèfons mòbils en les últimes dècades. Però les nostres relacions es fan més fredes i distants perquè es perd el vincle emocional. Ens tornem persones cada vegada més aïllades de l’entorn social i ens submergim en un entorn virtual, en què la nostra identitat personal defuig la realitat exterior.

    Per acabar no hem d’oblidar que cadascun de nosaltres podem dominar les nostres conductes i emocions. No hem de permetre, per tant, que uns simples dispositius ens controlin a nosaltres. Aquests canals de comunicació cada cop van en augment i hem d’aprendre a dominar-los. No deixem que sigui al revés.

    Laura Valenciano Nadal

    El Gerió Digital

    25 de gener de 2019

    (text adaptat)

Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • Xavier Abelló Vilella: Es corregeixen presencialment a classe.
  • Carmen: No hi ha solucions dels exercicis? Moltes gràcies,
  • Javier Quesada: Moltes gràcies a tothom pel companyerisme i la vostra amabilitat, ha sigut un plaer estar amb...
  • Montse: Moltes gràcies per tot Xavi, per la teva paciència amb nosaltres i per transmetre’ns els teus...
  • Monica: Moltes gràcies pel vídeo Xavier, sempre cuidant-nos i pensant en nosaltres.

Núvol d'etiquetes

accents diacrítics accentuació activitat activitats adjectius agenda apostrofació article articles benvinguda cinema en català classe combinació de pronoms febles correu electrònic debat desenvolupar arguments diftongs dièresi esquema examen final exàmen oficial gerundi de posterioritat grups imperatiu intervenció oral J/G lectura lectura en veu alta objectiu comunicatiu opinió paràgraf planificació presentació oral Programació del curs Programa del curs pronoms febles pronoms relatius propostes recomanacions sol·licitud síl·laba temes verbs vocal neutra voluntariat