RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

  • Suficiència 1: diari de curs

    En aquest espai trobareu el diari de curs, que us ajudarà a seguir les classes, sobretot si falteu algun dia.

    19 de desembre de 2019

    Bon dia, aquesta és l’última anotació que faig en aquest diari. La propera ja serà en el diari de Suficiència 2, tot i que les primeres classes encara les dedicarem a acabar el llibre d’S1.
    Ahir només vam corregir els exercicis del quadern (teniu les solucions a la pàgina 40 del mateix quadern) i vaig animar tothom a llegir algun llibre en català durant aquestes vacances. També els vaig parlar del projecte Common Voice, que busca gent que enregistri frases per crear arxius de veu perquè les màquines puguin entendre el català. És molt fàcil de fer, seguint les instruccions de la pàgina. Es tracta d’entrar-hi de tant en tant i llegir i enregistrar 5 frases cada vegada. Són menys de 5 minuts i us ajudarà a llegir amb cura. Poso l’enllaç a l’apartat d’enllaços de la pàgina principal per si us hi animeu.

    I per acabar, alguns exercicis diversos del llibre i el quadern que ens han quedat pendents i podeu fer aquests dies:
    – del llibre: p. 63 ex. 1 / pàg. 69 ex. 3
    – del quadern: p. 3 ex. 3 i 4 / p. 5 ex. 3 i 4 / p. 7 ex. 1 / p. 11 ex. 6 i 7 / p. 15 ex. 3 i 4 / p. 17 ex. 5

    Res més. BONES FESTES I FINS AVIAT!

    17 de desembre de 2019

    Bon dia! Ahir vam corregir els exercicis de verbs que teníeu per fer i després vam continuar amb les lectures en veu alta que faltaven, i la Natàlia ens va fer l’exposició oral sobre la presentació d’un objecte, que ens devia de la unitat anterior. Amb l’objecte ens va fer una reflexió sobre la vida i en vam parlar una estona.

    Per acabar, a partir dels textos de la pàgina 42, vam comentar les conjuncions. Podeu anar a buscar la informació a les pàgines 98 i 99 i fer l’exercici 2 de la pàgina 99. També els exercicis 1, 2 i 4 de la pàgina 16 del quadern.
    Dimecres, últim dia, comentarem aquests exercicis i acabarem de manera festiva: berenar, nadales… (I us donaré deures, també. Em sap greu).

    12 de desembre de 2019
    Hola a tothom. A la classe d’ahir vam corregir els exercicis que ens faltaven de vocals i vam acabar de veure les perífrasis verbals, amb les activitats que teníeu pendents i també comentant les pàgines 95 i 96 del llibre i fent, junts, l’activitat 4 de la pàgina 96. A casa, cal fer els exercicis 1, 3 i 6 de les pàgines 96 i 97.

    Després vam fer les lectures en veu alta de les notícies que havíeu triat, totes ben interessants, i vam comentar les dificultats que trobeu a l’hora de llegir en veu alta i què fa que un text es faci agradable o pesat d’escoltar. Les persones que no vau venir ahir i les que no ho tenien preparat ho podreu fer dilluns.

    I parlant de lectures en veu alta, una recomanació: la lectura comentada sobre l’escriptora Víctor Català, que es farà demà, divendres, a les 7 de la tarda a la biblioteca de Palafrugell. No us la perdeu!

    10 de desembre de 2019
    Bon dia! Ahir vam acabar les /0/ /u/ parlant del que passa amb els verbs collir, cosir, escopir, sortir i tossir i amb poder i voler. Ho trobareu a la pàgina 120 del llibre. Vam corregir els exercicis que teníem i vam fer el 2 de la p. 121 del llibre i el 4 i el 6 del quadern, de les pàg. 30 i 31.

    A continuació vam llegir els textos de la pàgina 42 del llibre, sobre diferents esports, i vam treballar les perífrasis verbals (com “Heu de treballar” “Deuen ser germans” “Estic estudiant”). En trobareu més informació a la pàgina 95 del llibre. Cal fer (això és una altra perífrasi verbal) l’activitat 6 de la pàgina 42. I també s’han de fer uns exercicis del quadern, sobre vocal neutra, que ens havíem deixat: el 2, el 3 i el 5 de la pàgina 29.

    I dimecres, lectures en veu alta.

    5 de desembre de 2019

    Bon dia! Ahir la cosa va anar de vocals neutres. Vam començar comentant els exercicis 1 i 2 del llibre i amb el 3 en vam fer un dictat amb les frases que els companys havien pensat.
    A continuació vam fer un buidatge de totes les paraules amb /o/ del text de la pàgina 39, separant-les segons si sonen /o/ o sonen /u/ i vam veure com podem saber si escriure /o/ o /u/ si sonen /u/. No sempre ho podem saber, aleshores cal memòria visual o consulta de diccionaris, com sempre. En trobareu la informació a la pàgina 120 i 121. No us mireu la part de pseudoderivats ni la dels verbs, ho farem dilluns. Però llegiu-vos la llista de paraules sense punts de referència de la pàg. 121. I cal fer l’exercici 1 de la pàgina 121 i 1, 2 (sense la segona part), 3 i 5 de la pàgina 30 del quadern.

    I aneu buscant la notícia esportiva que llegireu en veu alta dimecres de la setmana entrant.

    3 de desembre de 2019

    Bon dia! Ahir vam acabar la unitat 3 comentant les activitats que teníeu de dièresi i vam començar la 4.
    L’activitat final d’aquesta unitat serà fer una bona lectura en veu alta d’una notícia relacionada amb l’esport. Ja la podeu començar a buscar i preparar-la. Les llegirem dimecres de la setmana que ve. No es tracta de llegir una crònica esportiva del darrer partit de futbol sinó una notícia que tingui a veure amb l’esport femení, amb l’esport practicat per persones amb alguna discapacitat, amb alguna iniciativa solidària…
    I vam començar llegint la crònica de la pàgina 38 i fent l’activitat 1 de la pàgina 39, per saltar a l’activitat 4 i començar a treballar la vocal neutra. Trobareu el que vam explicar a classe a la pàgina 118. I cal fer les activitat 1, 2 i 3 de la pàgina 119.

    20 de novembre de 2019

    Bon dia a tothom! Ahir vam acabar la unitat 3. Vam comentar uns exercicis que teníem pendents de formació de femenins i plurals en substantius (pàg. 88 i 89 del llibre i 13 del quadern).
    Vam parlar d’un altre “objecte important”: la màquina d’escriure de Josep M. Espinàs, llegint el text de la p. 34 del llibre i fent l’activitat 16 (de comprensió oral).

    I vam acabar amb la sirena de la fàbrica de Miquel Martí i Pol (activitat 18 de la pàg. 35), que ens va servir per treballar la dièresi. Trobareu més informació a la pàgina 116 (no us mireu el darrer apartat). I cal fer les activitats 1, 2, 3 i 4 de la pàgina 117 i 1, 2 i 3 de la pàg. 28 del quadern.

    Ah! I vam quedar que recuperarem les 2 classes que vam perdre a finals d’octubre els dies 16 i 18 de desembre.

    26 de novembre de 2019

    Ahir a classe vam comentar els textos que us vaig tornar corregits (les notícies sobre rècords Guiness), vam veure els errors que havíeu fet i vam fer alguns comentaris que poden ser útils a tothom sobre majúscules i minúscules, paraules que cal conèixer, com esdeveniment, o estructures que no hem d’usar com “el passat divendres” en comptes de “divendres passat”.

    Després vam dedicar bona part de la classe a les vostres exposicions orals; tothom va presentar els seus objectes importants i ho va fer molt bé.

    I vam acabar parlant de la celebració de l’Any Joan Brossa. És el que trobareu a l’entrada del blog. Us recomano molt que hi feu un cop d’ull.

    21 de novembre de 2019

    Bon dia a tothom!
    Ahir a classe vam acabar de comentar els exercicis que faltaven sobre les abreviatures i el buidatge de les informacions principals dels 2 textos de la pàgina 30 i 31. Després vam fer una mica de vocabulari relacionat amb els colors i els sorolls (activitat 7 de la p. 31 i 14 i 15 de la pàgina 34. Les podeu fer consultant al diccionari o demanar ajuda als companys que eren a classe).
    Vam tornar enrere a la pàgina 32 per fer l’activitat 10 i treballar sobre els femenins i els plurals dels noms. Teniu més informació a les pàg. 86 i 87. És especialment interessant la part que fa referència a noms invariables que canvien de significat segons el gènere, la de substantius invariables i els que s’usen sempre en plural. També la llista de noms que normalment usem amb el gènere equivocat (la suor, el corrent…) Aquesta llista no és al llibre, l’haureu de demanar als companys.

    Podeu fer els exercicis 2, 3, 4, 5 i 6 de les pàg. 88 i 89 del llibre (2, 3 i 4 ja els vam fer i corregir a classe) i els exercicis 1, 2 i 3 de les pàg. 12 i 13 del quadern. Del 2, ratlleu els ítems i / l.

    I preparar la presentació oral del vostre objecte. La farem dilluns. Màxim dos minuts per persona.

    19 de novembre de 2019

    Bon dia! Ahir vam començar comentant les activitats que teníeu per fer a casa: connectors i apòstrofs i contraccions. A continuació vam tornar a la pàgina 30, vam recuperar el primer text (que parla del Pep Torres i el Museu d’Idees i d’Invents de Barcelona) i vam treballar les abreviatures. Mireu i llegiu les pàgines 104 a 107 i feu els exercicis 2 i 3 de la pàgina 108 (fets a classe) i també el 3 i el 4 de la pàg. 22 del quadern (el 2 també el vam fer a classe, oralment).

    A continuació, vam començar a preparar l’exposició oral que haureu de fer dilluns de la setmana que ve: “Presenta’ns un objecte”. Jo vaig presentar el meu, en una intervenció de 2 minuts, i vaig ensenyar l’esquema que m’havia preparat per fer-ho: Que és? Com és? Per a què serveix? Per què és important per a mi?

    A casa, per dimecres cal fer els exercicis que us he dit abans, del quadern i també l’activitat 6 de la pàgina 31; del Boc’n roll, busqueu-ne: què és? / forma / utilitat / dimensions / material i del Clocky: que és? / procedència / utilitat / funcionament / dimensions / material

    De fet, aquests són els ítems principals que tenim en compte quan descrivim un objecte. Ho podeu llegir a la p. 32, en el requadre taronja superior i en el text que teniu abans de l’activitat 9.

    14 de novembre de 2019

    Hola! ahir vam treballar sobre les pàgines 30 i 31 del llibre: vam llegir l’activitat 1 (vam deixar la 2 per al proper dia), vam fer la 3 (més connectors) i amb la 4 i la 5 vam parlar de l’apòstrof i la contracció (trobareu la informació a les pàgines 83 a 85 del llibre, mireu-vos també la part que parla de l’article lo).
    A casa, cal fer la fotocòpia de connectors que vaig passar, les activitats 1 i 2 de la p. 85 (les vam fer i comentar a classe) i els ex. 2, 3 i 4 de la p. 12 del quadern.

    12 de novembre de 2019

    Bon dia a tothom. Ahir a classe vam comentar l’activitat de verbs i la d’accentuació que teníeu a la fotocòpia que us vaig donar. A continuació vam treballar els connectors, a partir de l’activitat 2 de la pàgina 29 del llibre i també comentant la llista de connectors que teniu a les pàgines 61 i 62 del llibre (una bona eina de consulta quan feu textos) i ho vam rematar amb l’activitat 4 de la pàgina 3 del quadern.
    A continuació vam parlar dels adverbis acabats en -ment, amb l’activitat 4 de la pàgina 29 del llibre. Vam recordar que es fan a partir de la forma femenina dels adjectius i que s’accentuen igual que l’adjectiu (còmoda- còmodament / pobra – pobrament).
    I vam acabar amb l’activitat 5, parlant de la dièresi. Només aquella que fa que soni la u dels grups güe /güi qüe / qüi.

    No hi ha deures. Només repassar i entendre tot això!

    7 de novembre de 2019
    Bon dia! Ahir vam corregir i comentar els exercicis de diftongs i d’accentuació que teníem pendents i després vaig passar una fotocòpia amb activitats de verbs per una banda i d’accents per una altra. Cal fer-la a casa per dilluns (als que no vau venir, us la passaré per c/e). Vaig aprofitar per ensenyar i comentar tres recursos a la xarxa: un vídeo per repassar els accents diacrítics, que podeu trobar al Facebook de l’Oficina de Català de Lloret; una pàgina des d’on descarregar-vos tota la conjugació verbal com a eina de consulta i una altra on consultar quan escrivim majúscules i minúscules (vam aprofitar per comentar-ne casos dels textos que m’heu passat). Us n’enviaré els enllaços.
    I vam començar la unitat 3, que tracta de la descripció d’objectes. Vam llegir i comentar el text de la pàgina 28 i fer l’activitat 3 de la pàgina 29.
    A casa, a part de la fotocòpia heu de fer les activitats 2 i 4 de la pàg. 29.

    5 de novembre de 2019
    Bon dia. Ahir vam fer una llaaaaaarga sessió d’accents i diftongs. Vam començar corregint els exercicis del llibre i vam continuar comentant les o/e obertes i tancades i tot allò relacionat amb els diftongs que ens afecta a l’hora d’accentuar. Podeu buscar la informació a les pàgines 113 i 114.
    I vam començar a fer els exercicis del quadern. Cal fer el 2 de la pàgina 26 (ja està fet i comentat a classe); el 3, 2 i 3 de la p. 27 i el 4, 5 i 6 de la p.28.

    Amb això donem per acabada la unitat 2.

    El termini per lliurar la notícia que us vaig comentar l’últim dia s’ha allargat fins al 15 de novembre.

    31 d’octubre de 2019
    Bon dia. Ahir vam reprendre les classes. Vam comentar la fotocòpia que teníeu d’una notícia sobre un rècord Guiness, en què calia completar amb els verbs conjugats. Força difícil!
    A continuació vam fer una activitat oral: tothom va explicar una notícia sobre rècords que havia buscat i li havia cridat l’atenció.
    Vam continuar parlant de com seleccionar i resumir informació, amb les activitats de les p. 22 i 23. Això ens serà útil perquè vosaltres haureu de preparar una notícia sobre un rècord Guiness, que pot ser inventada o desenvolupada a partir d’informació que hàgiu trobat; en aquest segon cas caldrà que seleccioneu la informació més important per després redactar la notícia amb el vostre propi estil. Comenceu-hi a pensar. Teniu temps fins a l’11 de novembre per lliurar-la.

    I vam acabar amb una mica d’ortografia: els accents. A partir del buidatge de totes les paraules accentuades del text de la p. 23 vam recordar la distinció entre paraules agudes, planes, esdrúixoles i quan s’accentuen. I també vam recordar què passa amb els monosíl·labs i els diacrítics. Podeu mirar-vos les pàgines 114 i 115 del llibre i fer els exercicis 1, 2 i 4.

    22 d’octubre de 2019

    Bon dia! Ahir a la classe vaig tornar els textos de presentació revisats. Un cop els teniu, us els heu de corregir i tornar-me’ls. Aquesta segona versió (en alguns casos resumida) és la que jo posaré al blog. Vam fer una estona la revisió junts, vam comentar alguns casos de majúscules i minúscules, alguns problemes de cohesió (“coses que no lliguen”) i alguns problemes de precisió lèxica (paraules usades amb un significat que no correspon a la situació). També vam comentar, per primer cop, el cas dels complements directes de persona, que en català no porten a; és a dir, que hem de dir “Vaig a Bolívia a visitar la meva família.”

    Després vam comentar els exercicis del quadern que teníeu per fer, els d’estil directe /indirecte de les p. 8 i 9 i els de precisió lèxica de la p. 20. Vam acabar junts el 3 i el 4 de la
    p. 21.

    I per acabar, vam avançar la feina a l’entorn de les notícies: vam veure’n les característiques i l’estructura a la pàgina 20 i vam llegir i buscar un títol, un avanttítol i una entradeta per a la notícia de la p. 21. A casa, cal completar una notícia amb els verbs que hi falten (els que no vau venir me la podeu demanar per correu electrònic) i fer la tasca 1 de la p. 21: buscar una notícia sobre un rècord Guiness. En farem una activitat oral, caldrà que la resumiu a la resta de companys contestant les 5 preguntes: qui? què? on? quan? com?

    17 d’octubre de 2019

    Ahir vam començar la unitat 2, en la qual acabarem fent una notícia sobre un rècord Guiness, a la pàgina 16 trobareu la presentació de la unitat.

    Vam començar llegint i comentant la notícia de la pàgina 19 i vam veure les característiques d’un text narratiu. Podeu llegir la primera part de la pàgina 19 i complementar-ho llegint les pàgines 70 i 71 i 76 i 77.
    Després vam veure quina és la informació bàsica que ha de tenir una notícia (que és un tipus de text narratiu) i vam fer l’activitat 2 de la p. 19. Amb l’activitat 3 i una fotocòpia que vaig repartir vam treballar la precisió lèxica, que té a veure amb el fet d’usar les paraules més adequades en cada context i no confondre’n els significats.
    D’activitats del quadern, aneu a la pàgina 8, llegiu els 4 textos narratius que hi ha i contesteu l’apartat C de la pàgina 9. Feu també l’exercici 4 de la pàgina 9 (estil directe: La Maria em va dir:”Vine amb mi.” / estil indirecte:La Maria em va dir que anés amb ella.) I de la pàgina 20 feu els exercicis 1 i 2 de precisió lèxica.

    15 d’octubre de 2019

    Bon dia! Ahir a classe vam comentar una mica els textos que havíeu fet sobre la vostra relació amb la lectura. Per la part de la forma, cadascú va veure i intentar corregir els errors d’ortografia que hi tenia i vam parlar d’altres qüestions com ara: la cohesió, el registre o l’estructura, tant o més importants que l’ortografia per tal que un text sigui comprensible. Per la part del contingut, vaig animar tothom a llegir molt i variat, vaig recordar les recomanacions del blog “Lectures compartides” i vaig oferir un préstec de llibres, que seran a l’aula.
    També vaig convidar tothom a assistir a un acte que pot ser molt interessant, sobre l’escriptora Víctor Català. Per commemorar el seu 150è aniversari a la biblioteca faran una xerrada i lectura sobre la seva obra. L’acte serà divendres, dia 18, a les 7 de la tarda a la biblioteca de Palafrugell i el conduiran l’Olga Cercós i el Miquel Martín. Us ho recomano moltíssim, si podeu anar-hi no us ho perdeu.

    I vam acabar la unitat 1: vam corregir l’exercici que ens quedava per fer, de la pàgina 91 del llibre i vam fer una activitat oral, de presentació d’un company, a partir del seu currículum (tasca 3, de la pàgina 15). Finalment vam llegir algun model de les presentacions que van fer l’any passat els alumnes d’S1, per si us servien de model per a les vostres, que m’heu d’anar enviant aquesta setmana. Teniu temps fins divendres.

    10 d’octubre de 2019

    Bon dia! Ahir a classe vam comentar els exercicis d’adjectius de la p. 91 (falta el 5, que l’heu de fer a casa per dilluns) i després vam fer l’exercici 2 de la pàgina 102 (les comparacions, una altra eina que podem fer servir en una descripció: En Jaume és fort com un roure.)
    De la pàgina 12 vam treballar la llista d’adjectius que expressen qualitats positives o negatives, de caràcter i algunes que poden ser positives o negatives segons els casos, com ara cabut.
    També vam fer l’exercici de comprensió oral (us podeu baixar els àudios des de la pàgina de Castellnou) i ens vam saltar la descripció de retrat i autoretrat. Les podeu llegir vosaltres, si voleu.
    Per acabar, vam llegir i comentar la presentació en un blog que hi ha a la pàgina 14 (per a temps verbals podeu llegir-vos la teoria del final de la p. 92 i la primera columna de la 93 i vam preparar dues exposicions orals (activitat 9 i 10 de la p. 15). Es tractava de presentar la persona del currículum, l’Albert estanyol, des del punt de vista literari o des del punt de vista ecologista.
    A casa, a part de l’exercici 5 de la p. 92, vaig demanar de començar a pensar la tasca final, que tindreu temps fins dimecres vinent de presentar-me. Podeu mirar-ne exemples en aquest mateix blog, a la pàgina inicial, anant a octubre de 2018.

    8 d’octubre de 2019

    Ahir a classe vam comentar la graella d’adjectius de la pàgina 10. Podeu demanar la solució a algun company (o companya!). Per veure bé com es fan els femenins i els plurals dels adjectius, aneu a la pàgina 90: remarques sobre el gènere i el nombre dels adjectius i després feu els exercicis 1, 2 i 4 de la p. 91. Els corregirem a classe demà. També podeu fer els exercicis 2 i 3 de la p. 14 del quadern. Aquests ja els vam corregir ahir a classe, trobareu les solucions al final del quadern, a la p.39.

    Després vam continuar amb les descripcions: vam llegir i puntuar el text de la pàgina 11, activitat 2, i vam parlar una mica de què és una oració i de la importància de construir-les de manera entenedora. I, per acabar, per parelles vam fer l’activitat 3: descriure el noi de la foto.

    3 d’octubre de 2019

    Bon dia, a la classe d’ahir vam comentar els enllaços que hi ha al blog. Cadascú el que havia mirat més a fons. Van semblar interessants aquells que us permeten de fer activitats, com el Parla.cat o Dictats en línia i també les eines de consulta, com Optimot i els diferents diccionaris.
    A continuació vam fer una activitat per parelles per conèixer una mica el llibre i en acabat vam començar la unitat 1, que té per objectiu aprendre a fer textos per presentar-se, i com a continguts, els textos descriptius referits a persones (vegeu la pàgina 6).
    A casa podeu llegir-vos la pàgina 10 (i la teoria de les pàgines 72 a 74, de “textos descriptius” a “les descripcions orals”, però us salteu el paràgraf que parla dels tipus de descripcions, a la columna esquerra de la pàgina 73).
    També heu de llegir les 5 descripcions que hi ha a la pàgina 10, veure quines es relacionen amb les fotos de sota, marcar tots els adjectius que hi trobeu i fer-ne una graella apuntant-hi les 4 formes (masculí, femení, singular i plural) de tots.

    1 d’octubre de 2019

    BENVINGUTS AL CURS DE NIVELL SUFICIÈNCIA 1! Ahir, primer dia de classe, ens vam presentar, vam llegir el full de presentació del curs (les que no vau venir, demaneu-me’l) i ens vam mirar aquest blog, que serà una eina important del curs. El podem dividir en tres parts:
    1. La pàgina d’inici on aniré penjant informacions diverses, propostes d’activitats…
    2. Aquesta pàgina: el diari de curs, on penjaré l’endemà de cada classe un resum del que hem fet, adreçat a les persones que no hàgiu pogut venir aquell dia.
    3. Els enllaços que teniu a la banda dreta, on podeu trobar diccionaris, pàgines per treballar individualment des de casa, etc.
    Cadascú va triar un dels enllaços per mirar-se’l a casa tranquil·lament i en profunditat i explicar-lo el proper dia a la resta de la classe.

    Després vam llegir i comentar un text molt interessant de Vicenç Pagès: “Per a què serveix llegir?”

    A casa, per dilluns de la setmana entrant: a partir del text de Vicenç Pagès, escriviu-ne un (d’entre 80 i 120 paraules) comentant què representa per a vosaltres llegir, quina relació teniu amb la lectura, si us agrada o no llegir, per què, quan llegiu, què llegiu…

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • mpadros: Bon inici!
  • Lourdes Plaja Moreno (BIS): Hola, bon inici de curs a tothom.
  • mpadros: Aquesta setmana continuarem treballant-hi.
  • Cynthia Abad: Gràcies per donar-nos més exercicis de pronoms febles. A veure si finalment me’n surt. Encara no...
  • mpadros: Sí, Jordi, corresponen a tota la unitat 11.

Núvol d'etiquetes

Articles avaluació de curs Cantem en català Comentaris i suggeriments Consells Curiositats Descripció Diari de curs Entreteniments Errors freqüents Exercicis autocorrectius Exercicis de reforç expressió escrita expressió oral Frases fetes lectura Novetats Ortografia poesia prova Pàgines web règim verbal Sant Jordi solucionaris Suficiència 1 Tinc una pregunta Tipologia textual Una comprensió oral Varietats generacionals Varietats geogràfiques Vídeos sobre les vostres EO xerrada