RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

  • Suficiència 1: diari de curs

    En aquest espai trobareu el diari de curs, que us ajudarà a seguir les classes, sobretot si falteu a alguna classe.

    20 de desembre de 2018

    Dilluns vam acabar el curs i com que hi éreu gairebé tots (només faltava en Ricard) us faig una nota petita, només per recordar-vos que vam quedar que faríeu els exercicis de repàs que quedaven del llibre, del 3 al 10 a partir de la pàg. 131; del quadern sobretot els de formació de mots de les pàg. 23 a 25, i que m’enviaríeu un text explicant un viatge, una ciutat que hàgiu visitat o una anècdota d’un viatge abans del 7 de gener.

    Res més, només em queda donar-vos les gràcies per la feina feta, desitjar-vos molt bones festes i esperar retrobar-nos al gener. Menys al Jacobo, que ens marxa cap a Palamós.

    Fins aviat!

    13 de desembre de 2018

    Hola! Ahir vam comentar l’exercici de perífrasis verbals que us havia donat i els de conjuncions del Quadern. Després vam fer les lectures en veu alta de les notícies. Els que falteu les podeu fer dilluns que ve.
    Després ens vam mirar la unitat 5 i vam veure el que tindríem temps de fer. És una unitat que parla de viatges i vam quedar que us llegiríeu tots els textos de la unitat i faríeu vosaltres un text, que m’enviaríeu per correu electrònic abans del 7 de gener (ja sé que s’haurà acabat el curs, però no passa res, no?). Podeu triar una d’aquestes 3 opcions:
    – Descriure una ciutat que hàgiu visitat en algun viatge.
    – Explicar una anècdota que us hagi passat mentre viatjàveu.
    – Explicar, de manera resumida, un viatge que hàgiu fet.
    El text ha de tenir unes 150 paraules.

    A partir del primer text de la unitat vam treballar la derivació, els prefixos, els sufixos i els infixos: com fer verbs a partir de noms, nomes a partir de verbs… Podeu llegir-vos les pàgines 109 a 111 i fer els exercicis 1,2 i 3 de la p. 111.

    11 de desembre de 2018

    Bon dia! Ahir a classe vam acabar de comentar els exercicis de o / u i a / e i vam avançar la unitat 4: a partir dels dos textos de la pàg. 42 vam treballar les perífrasis verbals (podeu llegir les pàg. 95 i 96, però sobretot demaneu-me les fotocòpies que els vaig passar); les conjuncions (mireu-vos la graella que hi ha a la pàg. 98 i els exemples del requadre, no cal que us amoïneu amb els noms: copulatives, disjuntives…, el que interessa és que les useu bé). Podeu fer l’exercici 2 de la pàg. 99 i els exercicis 1, 2 i 4 de la pàg. 16 del Quadern.
    I per acabar, vam treballar una mica els signes de puntuació fent l’activitat 10 de la pàgina 45.

    Recordeu que dimecres fem la lectura en veu alta de les notícies. Només un minut per lector!

    10 de desembre de 2018

    Bon dia! Perdoneu, perquè en acabat la classe de dimecres vaig començar el llarg pont i em vaig ben oblidar d’escriure el diari. Dimecres passat vam treballar les vocals neutres i les o / u. En vam fer un esquema a la pissarra i hi vam treballar, bàsicament, a partir de la pràctica. Trobareu tota la informació entre les pàgines 118 i 121 i podeu demanar-ne l’esquema a algun company. Els exercicis de la p. 119 i els de la 121 ja els vam fer. A casa, calia fer els del Quadern, de les pàg. 29, 30 i 31.

    Fins després!

    3 de desembre de 2018

    Bon dia! Com que ahir vau venir tots a classe, us en faré un resum molt breu, només un recordatori. Vam acabar la unitat comentant els exercicis de dièresi i amb la presentació dels vostres objectes estimats: un pot de ceràmica per posar llapis, una cinta mètrica i un rellotge. Esperem impacients l’objecte d’en Ricard, dimecres.
    I després vaig presentar la unitat 4, us vaig dir què faríem i què no (ens queda poc temps!) i vam llegir i comentar la primera notícia, que ens va servir per comentar el vocalisme català. A casa, us l’heu de tornar mirar i buscar-hi paraules amb o/u.

    28 de novembre de 2018

    Bon dia! Ahir vam acabar de corregir els exercicis a l’entorn dels substantius i després ens vam posar amb la presentació dels vostres objectes. Va ser interessant i emotiu: una joguina comprada a un bebè, per veure si així menjava; un cotxe de més de vint anys; un clauer regalat pels fills, que simbolitza la família; un caganer a imatge de l’entrenador de rugbi regalat pels nens a qui entrena; un colomer de ceràmica a imatge dels que hi ha al lloc d’origen, regalat pels amics en el moment del comiat; un cronòmetre d’escacs, per a un entusiasta d’aquest joc, i una polsera comprada a Tailàndia per acompanyar un viatge en solitari.
    Però, vam acabar d’acabar i tornar a coses més avorrides i molt menys interessants: les dièresis. Cal que feu els exercicis 1, 2, 3 i 4 de la p. 117 del llibre i 1, 2 i 3 de la p. 28 del quadern.

    Ah! I recordeu la prova de nivell del Parla.cat!

    26 de novembre de 2018

    Hola! Ahir vam acabar de comentar el gènere i el nombre dels substantius, especialment aquells invariables de més mal recordar, com llapis, globus, focus… que no tenen forma de plural. I les postres, sempre femenines i plurals!!!
    I vam anar acabant la unitat llegint i escoltant el Josep M. Espinàs que ens parlava del seu objecte preferit: la seva màquina d’escriure (vg. p. 34 i 35, activitats 13 i 16). Això ens va servir d’excusa per parlar dels sorolls i reprendre els accents (amb l’activitat 18) i començar amb la maleïda dièresi, la de raïm, cafeïna, construïm, produïa o veïnes. Podeu mirar la pàgina 116. Continuarem el proper dia.

    De deures, encara tenim alguns exercicis a l’entorn del substantiu. Són a les p. 88 i 89 del llibre: 2, 3, 4, 5 i 6. I preparar la presentació de l’objecte, que començarem a fer dimecres!

    21 de novembre de 2018

    Bon dia! Ahir vam continuar amb l’apòstrof i la contracció de les preposicions i els articles, corregint la p. 12 del quadern i comentant el text de la p. 31. Vam continuar veient unes quantes idees sobre els textos descriptius (llegiu la primera part i el primer requadre taronja de la p. 32), i amb el text que descriu un objecte poètic de Joan Brossa, vam practicar els verbs ser/estar/haver-hi.
    Per acabar vam treballar com fer els femenins i els plurals dels substantius, a partir del text de l’activitat 10 de la p. 32. Podeu llegir la teoria de la pàgina 86 i 87 (fins a substantius invariables, que no vam tenir temps d’arribar-hi) i fer els exercicis 1 i 3 de la p. 13.

    19 de novembre de 2018
    Hola! Ahir vaig tornar i vam comentar les notícies que havíeu escrit sobre rècords. Totes eren molt interessant i algunes, ben curioses. Bona feina!
    Després vam corregir alguns exercicis que teníeu sobre abreviatures i vam acabar comentant com funcionen les contraccions de preposició + article (al, del, pel, per al…) i què hem de fer amb l’article neutre
    lo, que en català no existeix. Podeu llegir-vos-en les explicacions de les pàgines 83 i 84 del llibre i fer els exercicis 1 i 2 de la p. 85 (fets i corregits a classe) i fer els exercicis 2, 3 i 4 del quadern.
    Per continuar amb el treball sobre descripció d’objectes, també cal llegir els dos textos de la p. 30 i 31 “El Boc’n Roll” i “Clocky” i fer un buidatge de la informació principal: què són, com són, de quina mida són, per a què serveixen?

    14 de novembre de 2018

    Bon dia! Ahir vam començar parlant de monosíl·labs, tot llegint la “Tirallonga de monosíl·labs” de Pere Quart, que teniu a la pàgina d’inici d’aquest mateix blog; vam continuar parlant de connectors, amb l’exercici de la p. 3 del quadern i després vam acabar d’analitzar el text de la p. 28 del llibre. Aquest cop des del punt de vista de paraules com “antiguitat” “qual” “quotidianament”, que ens van servir per parlar de la dièresi, només en els grups güe, güi / qüe, qüi per fer que la u soni.

    Després vam llegir el text de la p. 30 i vam parlar de les abreviacions (podeu llegir de la p. 104 a la 107 del llibre i fer els exercicis 2 i 3 de la columna dreta de la p. 108, i els exercicis 3 i 4 de les p. 22 i 23 del quadern.

    A continuació vam llegir el 2n text de la p. 30, que ens va servir per treballar més connectors i treballar els apòstrofs. Podeu llegir l’apartat “apostrofació” de la p. 83 del llibre i fer l’exercici 1 de la p. 85. Dilluns acabarem, parlant de les contraccions.

    12 de novembre de 2018

    Bon dia! La classe d’ahir va començar, encara, amb els accents. Vam comentar els exercicis del quadern i vam parlar una mica més dels monosíl·labs. Per cert, heu vist que us he posat la “Tirallonga dels monosíl·labs” de Pere Quart a l’inici de la pàgina? Feu-hi un cop d’ull, demà en farem una bona lectura en veu alta.
    Després vam començar la unitat 3, la tasca final de la qual serà presentar oralment un objecte que sigui important per a vosaltres. Aneu pensant quin objecte ens presentareu.
    Com a introducció de la unitat vam llegir i comentar el text de la p. 29 i vam treballar els connectors (mireu les p. 29 i 61 i 62 del llibre) i els adverbis en -ment (aquells que s’accentuen igual com la forma femenina de l’adjectiu del qual es formen).
    A casa, cal fer l’exercici 4 de la p. 3 del quadern.

    8 de novembre de 2018

    Ahir vam dedicar tota la classe als accents. Déu-n’hi-do!!! Vam insistir em els diftongs i vam parlar de paraules que sovint pronunciem malament (atmosfera, medul·la…) i de les e / o obertes i tancades. Vam riure força! Ho trobareu a les pàgines 114 i 115 del llibre.
    Vam fer a classe els exercicis 2 i 4 de la pàgina 115 i, a casa, cal fer de les p. 27 i 28 els exercicis 2,3, 4, 5 i 6 (els de l’apartat “Accentuació”).
    I recordeu que, per a dimecres que ve, m’heu d’escriure una notícia sobre un rècord Guinness (millor si és inventat per vosaltres)

    6 de novembre de 2018

    Perdoneu el retard, aquest matí no ens ha funcionat Internet i no m’he pogut connectar. Ahir vam anar acabant la unitat 2. A partir del text de la pàgina 23, vam treballar l’accentuació. Primer els diftongs i després la divisió de les paraules en agudes, planes i esdrúixoles; i els casos en què les accentuem. Vam acabar parlant de les paraules monosíl·labes i els 15 accents diacrítics. Ho trobareu a les p.113 i 114 del llibre. També podeu fer els exercicis 1 i 3 de la p. 115 i del Quadern, el 2 i 3 de les p. 26 i 27.

    31 d’octubre de 2018

    Bona tarda! Avui la pluja ha espantat la majoria de la gent i hem fet una classe lleugereta: hem comentat les notícies de rècords Guinness que heu portat, hem parlat encara de les idees principals i secundàries dels textos a partir de les activitats 5 i 6 de la p. 23 i hem marcat totes les paraules accentuades del text de la p. 23 “Una bombeta bet el rècord…” (això ho podeu fer vosaltres a casa: solament marcar les paraules accentuades; dilluns vinent ens posarem amb l’accentuació).
    I, per acabar, hem fet alguns exercicis de verbs en línia, de la pàgina que us vaig passar l’altre dia. I res més, bona castanyada i fins dilluns!
    29 d’octubre de 2018

    Bon dia! Ahir vaig tornar les vostres presentacions per al blog corregides i les vam comentar (altre cop els complements directes que no han de portar A!). Les podeu llegir totes a la pàgina inicial. I em podeu fer arribar per correu electrònic les que falten.

    Després vam acabar de comentar les activitats de precisió lèxica del quadern (p. 20 i 21) i vam continuar parlant de les notícies, relacionades amb els rècords Guinness. En vam veure l’estructura (pàgina 20 i activitat 1 de la p. 21) i el registre (formal / informal) a partir de l’àudio de la p. 21. També vam comentar la notícia que us vaig passar, en què calia completar els verbs que hi faltaven,

    Per acabar, vam parlar de seleccionar la informació a l’hora d’escriure una notícia (o qualsevol altre text) a partir de l’activitat de la pàgina 22.

    A casa, cal que busqueu algunes notícies relacionades amb rècords Guinness, no cal que siguin catalans, poden ser de qualsevol lloc del món, solament per parlar-ne a classe el proper dia, per explicar-los una mica.

    24 d’octubre de 2018

    Bon dia! Ahir vam comentar els exercicis del quadern per treballar els diàlegs directes i indirectes (que són els que trobarem a les notícies) i després vam dedicar molta estona a la precisió lèxica, és a dir a treballar paraules de les quals sovint confonem el significat, com ara composar / compondre, revetlla / berbena. Podeu mirar l’activitat 3 de la pàgina 9 del llibre i l’activitat 2 de la pàgina 103. I quan vingueu a classe, demaneu-me una fotocòpia on hi ha més casos. També cal fer els exercicis 1, 2 i 3 de les pàgines 20 i 21 del quadern.
    Per acabar, vaig passar una fotocòpia amb una notícia d’un rècord Guinness (us recordo que al final d’aquesta unitat haureu d’escriure vosaltres una notícia relacionada amb un rècord Guinness) en la qual s’han de conjugar els verbs que hi falten i que acabarem de comentar dilluns.
    Dilluns també farem les presentacions orals que falten. Bon cap de setmana!

    Si els que no vau venir voleu les fotocòpies, envieu-me un correu i us les deixaré a baix.

    22 d’octubre de 2018

    Vam dedicar força estona a les presentacions orals dels companys, que havíeu de preparar a casa. Els que no hi éreu, les podreu anar fent els propers dies. Vam descobrir coses interessants d’alguns companys i vam parlar d’algunes característiques que han de tenir les exposicions orals, com ara tenir una estructura amb presentació, desenvolupament i conclusió; un llenguatge adequat a la situació; un ús mesurat de les notes que podem portar (consultar però no llegir la intervenció)…
    I vam començar la unitat 2, que girarà entorn dels textos narratius, i concretament de les notícies. A les pàgines 70-71 del llibre i a la 76 i 77, en podeu llegir les característiques. També podeu llegir alguns models de textos narratius a les pàgines 8 i 9 del quadern. Cal fer els exercicis 4 i 5 de les p. 9 i 10 del quadern (a la pàgina 76 del llibre explica una mica la diferència entre estil directe i estil indirecte. “El professor va dir que calia triar un llibre per llegir.”, és estil indirecte. “El professor va dir: Cal que trieu un llibre per llegir” és estil directe.)
    A continuació vam fer l’activitat 2 de la p. 19 del llibre: buscar a la notícia de la p. 18 la resposta a les preguntes: qui? què?… I per acabar, els vaig demanar que busquessin al diccionari el significat de les paraules de l’activitat 3, per treballar a la propera classe la precisió lèxica.

    17 d’octubre de 2018

    Ahir vam parlar molt (bé, sobretot vaig parlar jo) de verbs. Vam comentar els exercicis de les p. 14 i 15, i a partir d’aquí la diferència entre anar i anar-se’n i tota l’estructura verbal: les conjugacions, els modes verbals i els temps, simples i compostos. Ho trobareu a les p. 92 i 93 del llibre, i us passaré models de totes les conjugacions verbals.
    I per acabar de preparar el perfil biogràfic que haureu d’escriure, vam treballar la selecció de la informació (no cal posar-hi tota la vostra vida!) amb les activitats 9 i 10 de la p. 15. Per acabar, cadascú va fer una llista de fets de la seva vida, les vaig repartir aleatòriament entre la classe i dilluns cada alumne farà la presentació oral de la persona que li hagi tocat, triant la informació que consideri més interessant, tenint en compte que només pot parlar un minut.. Els que no vau venir, podeu preparar la vostra pròpia presentació.
    Us recordo que els perfils biogràfics (podeu agafar de model el de la pàgina 14, però també el podeu fer al vostre aire) me’ls heu d’enviar per correu electrònic a mpadros@cpnl.cat i que teniu temps fins al divendres 26.

    15 d’octubre de 2018

    Ahir vaig tornar les expressions escrites corregides, vaig explicar els símbols que utilitzo per a les correccions (els podeu demanar a algun company) i vam comentar alguns dels errors que havien sorgit als escrits.
    A continuació vam corregir l’exercici del quadern i vam treballar les característiques dels retrats i els autoretrats amb l’àudio i l’explicació de la p. 13. També vam treballar les comparacions amb l’exercici 2 de la p. 102.
    Finalment vam llegir i comentar el text de la pàgina 8, i d’aquí vam treballar els temps verbals en els textos descriptius. Vam parlar dels verbs copulatius (ser, estar i semblar) i dels verbs predicatius (tots els altres), de verbs transitius i intransitius, personals i impersonals, reflexius i pronominals. Ho trobareu a la pàgina 92: El verb. Classificació sintàctica.
    De qüestions fora de programa ens van sortir els complements directes de persona, que no porten la preposició a: “He vist la Maria. Espero la meva germana.” I expressions com “olor de” o “pudor de”, que es construeixen sempre amb la preposició “de”.
    A casa, cal fer els exercicis 1, 2 i 3 sobre verbs de les pàgines 14 i 15 del quadern.

    10 d’octubre de 2018

    Primer de tot, vam comentar els exercicis del quadern que havíeu de fer a casa. Després vam continuar amb les descripcions i vam treballar els tipus d’oracions (simples i compostes), a partir del text de la p. 11 que calia puntuar.Van sortir algunes qüestions extres, com ara les oracions adjectives amb el pronom relatiu que, que poden anar entre comes o no (Els alumnes, que sempre fan els deures, aprovaran. / Els alumnes que sempre fan els deures aprovaran. En el primer cas volem dir que tots els alumnes aprovaran i que tots fan els deures; en el segon, que només aprovaran els que fan els deures.)
    Vam descriure les parts de la cara del noi de l’activitat 3 i després vam fer descripcions orals dels companys de classe.
    Per acabar, vam encetar la descripció dels trets de caràcter de les persones, amb l’activitat de la pàgina 12.
    Del quadern, cal fer l’exercici 1 de la pàgina 7.

    8 d’octubre de 2018

    Vam començar recollint els textos que havíeu d’escriure, reflexionant sobre què és per a vosaltres llegir, i com que una de les característiques dels textos descriptius és la utilització d’adjectius, vam parlar-ne llargament. Trobareu la informació a la pàgina 90 del llibre. Per practicar vam fer les activitats 1, 2, 4 i 5 de la pàgina 91. Entremig van sortir algunes qüestions de fonètica, com ara les vocals neutres finals i el so de la essa sorda i la essa sonora. Però, de tot això, en parlarem més endavant.
    A casa, s’han de fer els exercicis 1, 2 i 3 de la p. 14 del quadern. A l’exercici 1 no cal indicar la forma masculina, femenina, singular i plural dels noms, només dels adjectius.

    3 d’octubre de 2018

    Ahir a classe vam respondre el qüestionari “Coneguem el llibre” per aclarir-nos una mica més sobre com funciona el llibre que usarem. Després vam llegir i comentar un text molt interessant de Vicenç Pagès: “Per a què serveix llegir?”. Per cert, al blog que Lectures compartides, us parlaré d’aquest autor i la seva obre. En acabat, vam començar la unitat 1, llegint i comentant les descripcions de la pàgina 10 i les característiques dels textos descriptius (podeu ampliar informació a les pàgines 72 a 75).

    A casa: a partir del text de Vicenç Pagès, escriviu-ne un vosaltres (d’unes 100 paraules) comentant què representa per a vosaltres llegir, quina relació teniu amb la lectura.

    1 d’octubre de 2018

    BENVINGUTS AL CURS DE NIVELL SUFICIÈNCIA 1! Ahir, primer dia de classe ens vam presentar, vam llegir el full de presentació del curs (els que no vau venir, demaneu-me’l) i ens vam mirar aquest blog, que serà una eina important del curs: per una banda, la pàgina d’inici on aniré penjant informacions diverses, propostes d’activitats… per l’altra, aquest pàgina: el diari de curs, on penjaré l’endemà de cada classe un resum del que hem fet, adreçat a les persones que no hàgiu pogut venir aquell dia. I finalment, els enllaços que teniu a la banda dreta, on podeu trobar diccionaris, pàgines per treballar individualment des de casa, etc. Mireu-vos-els tots amb calma.

    Per acabar la classe vam intentar aclarir-nos de com funciona el llibre, a partir d’un guió de treball. Com que no vam tenir prou temps, vam quedar que tothom s’ho acabaria de mirar a casa i ho comentaríem dimecres.

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • mpadros: Bon inici!
  • Lourdes Plaja Moreno (BIS): Hola, bon inici de curs a tothom.
  • mpadros: Aquesta setmana continuarem treballant-hi.
  • Cynthia Abad: Gràcies per donar-nos més exercicis de pronoms febles. A veure si finalment me’n surt. Encara no...
  • mpadros: Sí, Jordi, corresponen a tota la unitat 11.

Núvol d'etiquetes

Articles avaluació de curs Cantem en català Comentaris i suggeriments Consells Curiositats Descripció Diari de curs Entreteniments Errors freqüents Exercicis autocorrectius Exercicis de reforç expressió escrita expressió oral Frases fetes lectura Novetats Ortografia poesia prova Pàgines web règim verbal Sant Jordi solucionaris Suficiència 1 Tinc una pregunta Tipologia textual Una comprensió oral Varietats generacionals Varietats geogràfiques Vídeos sobre les vostres EO xerrada