RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

  • Suficiència 2: diari de curs

    En aquesta pàgina trobareu tot el que fem a les classes, cosa que us permetrà estar al dia si us perdeu alguna sessió.

    12 de març de 2020

    Bon dia a tothom! Ahir a classe vam comentar els exercicis de connectors de la fotocòpia i també l’exercici 2 de la pàgina 64 del llibre. Després vam comentar una graella amb totes les formes dels pronoms febles, per començar-nos a situar. Després vam treballar amb l’activitat 7 de la pàgina 33 i amb això vam fer les formes no personals del verb: infinitiu, gerundi i participi. Important: mireu la llista de participis irregulars de la pàgina 87. Cal fer els exercicis 5, 6 i 7 de la pàgina 90 del llibre i 4 (“digues en quin temps verbals estan escrites” no), 5 i 7 de les p. 14 i 15 del quadern.

    La darrera part de la classe la vam dedicar a fer algunes exposicions orals.

    9 de març de 2020
    Bon dia! Ahir a classe vam corregir els exercicis de paraules compostes que teníeu del quadern i després vam avançar molta feina del llibre: textos instructius de la pàgina 30: llegir-los, analitzar-los (omplint la graella del final de la pàgina) i treball de verbs: en el segon text passar de 2a persona singular (tu), a 2a persona plural (vosaltres/vós) i a 3a del singular (vostè).
    Treball de connectors amb la recepta de cuina de la pàgina 31 (i també vaig passar una fotocòpia de connectors per fer a casa), treball de comprensió oral i d’elaboració d’esquemes amb l’activitat 3 de la pàgina 32 (em podeu demanar el CD i el guió, per fer-ho a casa), i treball de verbs i pronoms amb l’activitat 5 de la pàgina 32.

    A casa, cal fer els exercicis de connectors de la fotocòpia. I acabar d’enllestir les expressions orals del tema passat, que ja vam començar, amb la Sònia. En farem 5 cada dia, a partir de dimecres.

    5 de març de 2020

    A la classe d’ahir vam comentar els exercicis textuals que teníem del llibre i del quadern. Vam tenir una mica de problema a l’hora d’ordenar el text de la pàgina 65, crec que veient que a cada paràgraf hi ha algun element que ens dona idea de com ha de seguir ens en vam acabar sortint. L’exercici de connectors de la pàgina 7 del quadern ens va portar a repassar per / per a i d’aquí vam acabar repassant també els complements directes de persona sense “a” en contraposició amb el complement indirecte (He comprat un abric per al / al meu germà. He esperat el meu germà fins a l’hora de dinar.)

    La resta de la classe la vam dedicar a treballar les paraules compostes i l’ús dels guionets, feu les activitats 1 i 2 de la pàgina 100 i 1,2, 3 i 4 de la pàgina 18 del quadern (de la banda dreta), sense fer oracions. Teniu les explicacions teòriques a les pàgines 99 i 100 del llibre i a la fotocòpia que us vaig donar dilluns.

    3 de març de 2020

    Bon dia a tothom! Ahir a classe vam acabar la unitat 2: vam tornar i comentar els vostres resums sobre les enramades, vam comentar els exercicis que teníeu pendents: el resum del quadern i l’esquema del llibre. Amb aquest i amb l’activitat de la pàgina 67 (fer un esquema a partir d’un guió que jo vaig passar), vam continuar treballant com fer esquemes i com usar-los per fer una bona exposició oral.
    I a continuació vam començar la unitat 3: textos instructius. Vam llegir el text inicial de la pàgina 28 i fer l’activitat 1 de la pàgina 29. Vam acabar comentant l’activitat 3, sobre els diferents tipus de textos. A casa, podeu llegir de la pàgina 62 a la 69 i fer els exercicis 1, de la p. 63, de la 65 i de la 69. I l’1, 2 i 3 de les p. 6 i 7 del quadern.

    27 de febrer de 2020

    A la classe d’ahir vam tornar i comentar els vostres textos, els fullets sobre una ruta, i vam corregir els exercicis de z/s del quadern.

    La segona part de la classe la vam dedicar sencera als resums. Vam sentir l’àudio de la pàgina 21 (tasca 1) dues vegades, en vam prendre notes, les vam comparar amb les que havia pres la parella, el vam tornar a sentir i en vam un resum. Som uns autèntics experts en enramades! Els que no vau venir em podeu demanar l’àudio i intentar fer-ho sols, a casa.

    Per dilluns cal fer l’exercici 1 de la pàgina 8 del quadern i també llegir la pàgina 22 del llibre, posar en ordre el text “Conviure amb la diabetis” i fer-ne l’esquema (pàgina 23, activitat 6).

    A més, podeu començar a preparar l’activitat final de la unitat. És una activitat oral. Sou els representants d’una associació (pot ser real o inventada) i heu de presentar-la a un tribunal que decidirà si donar-vos o no una subvenció. Haureu de: presentar-vos, presentar l’associació, explicar quins són els seus objectius i per a què voleu la subvenció. Temps màxim: 4 minuts. Les farem entre els dies 9, 11 i 16 de març.

    20 de febrer de 2020

    Bon dia a tothom! Ahir vam acabar, finalment, de comentar tots els vostres textos de viatges. La conclusió final és que val més fer frases curtes, usant els punts, que no pas frases molt llargues que, massa vegades, són difícils de llegir i d’entendre. I vaig recollir el text de la unitat passada: el fullet informatiu d’una ruta. Els que no vau venir o no me’l vau donar me’l podeu enviar por correu electrònic o donar-me’l a la propera classe.

    També vam estar comentant els sinònims, amb els exercicis 3 de la pàgina 21 i 1 i 2 de la pàgina 97 (del 2, només els ítems a, e, f i g), i els connectors, amb l’activitat 4 de la pàgina 21 i unes fotocòpies que vaig repartir.

    Per a la propera classe, cal fer els exercicis que us vaig demanar el dia anterior de z/s: quadern, pàgines 20, 21 i 22 i també l’exercici 2 de la pàgina 17 del quadern.
    Per acabar, vaig repartir unes fotocòpies perquè aneu repassant verbs, aquests no tenen data, els podeu fer quan vulgueu. La setmana que ve us portaré les solucions i us els corregireu vosaltres, lliurement.

    18 de febrer de 2020

    Anem avançant amb la unitat 2. Ahir, primer vam comentar els exercicis del llibre de Z/s, els que havíeu de fer a casa i els que faltaven i després ens en vam anar a les pàgines 20 i 21, per llegir un text explicatiu i analitzar-lo. Amb l’activitat 1 de la pàgina 21 vam veure les parts del text, li vam buscar un títol, vam buscar elements del text explicatiu i, entre tots, en vam fer un resum. També vam parlar de nominalització (activitat 2) i de sinònims i hiperònims (cotxe i automòbil són sinònims, vehicle és el seu hiperònim; és a dir que un cotxe és un vehicle, però un vehicle també pot ser una moto, un autobús…)
    I vam acabar comentant els vostres textos de viatges. Ja només ens en falten 3!
    A casa, cal fer l’activitat 3 i la 4 de la pàgina 21 i els exercicis de z/s del quadern (1-7 de les pàgines 20 a 22), però aquests són per al dia 26.

    13 de febrer de 2020

    Continuem comentant els vostres escrits (ja en falten pocs) i barallant-nos amb els verbs en subjuntiu i imperatiu. Ahir vam comentar la fotocòpia que ens faltava. També vam jugar una mica amb la llengua, primer amb les paraules polisèmiques, amb l’activitat 4 de la pàgina 97, que havíeu de fer a casa, i amb l’activitat 1 de la pàgina 18 del quadern. I després amb l’activitat 5 de la pàgina 19, buscant frases fetes amb parts del cos: tenir la mà foradada, obrir uns ulls com taronges…
    De la unitat 2, que vam començar, vam llegir i comentar el text de la pàgina 18, aquesta unitat gira entorn dels textos explicatius.

    I vam acabar fent el treball a l’entorn de les esses sordes i sonores: les activitats 2 i 3 de la pàgina 19, la teoria de les pàgines 102, 103 i 104 i les activitats 2, 3, 4 i 6 de les pàgines 104 i 105.

    11 de febrer de 2020

    Hola! Ahir encara vam fer molts verbs, subjuntius, perífrasis verbals d’obligació i imperatius: vam comentar tots els exercicis que teníem del llibre i el quadern. I vaig passar una fotocòpia per fer-la a casa.
    Vam acabar la unitat 1 veient algun model de fullet informatiu, com el que teniu a la pàgina 14 i alguns que vam portar a classe. Vam fer les activitats 9 i 10 de la pàgina 14 (també cal fer l’act. 4 de la p. 97, sobre polisèmia) i vam treballar amb un vídeo documental que tracta del riu Freser. Ens va servir per insistir encara més en les instruccions, recomanacions i prohibicions que podem posar en un fullet informatiu.
    A la fotocòpia que us donaré s’explica com fer l’activitat final, que cal lliurar el dia 19.

    6 de febrer de 2020

    Bon dia a tothom! La classe d’ahir va girar al voltant del verbs. Primer vam fer l’activitat de comprensió oral de la pàgina 13 (els que no vau venir o vau arribar tard em podeu demanar el CD i fer-la a casa) i després, amb l’activitat 7 vam treballar els verbs en imperatiu i les perífrasis verbals d’obligació. Mireu-vos bé la pàgina 13, la 82 i 83 i feu les activitats 1, 2 i 3 de les pàgines 88 i 89 del llibre. I del quadern, 1, 2 i 3 de la pàgina 14.

    La darrera part de la classe la vam dedicar a comentar alguns dels vostres textos.

    4 de febrer de 2020

    Bon dia! Ahir a la classe vam comentar els exercicis que teníeu pendents del quadern (J/G/X…) i la fotocòpia de precisió lèxica. Aquestes activitats sempre ens donen molta feina.
    A continuació vaig tornar alguns textos dels vostres viatges i els vam comentar i corregir entre tots. En farem 4 o 5 cada dia.
    Com que ens hi vam entretenir força i no vam tenir temps de fer res més, vam quedar que a casa us miraríeu i llegiríeu amb calma les pàgines 14 i 15, i faríeu les activitat 9 i 10 de la pàgina 15. Ens ha quedat pendent la pàgina 13, la farem dimecres.

    30 de gener de 2020

    Bon dia! Ahir vam comentar els exercicis que teníeu per fer: ai, la precisió lèxica!!! Vaig portar una fotocòpia per treballar-la una mica més. Els que no vau venir, me la podeu demanar dilluns.
    A continuació vam seguir treballant sobre la idea de fer un fullet informatiu d’un espai natural conegut per nosaltres. Vam llegir els textos de les pàgines 10 i 11 i vam aprofitar per treballar les varietats dialectals, els textos són escrits en nord-occidental, central i alguerès (tots tres del català oriental). En aquest mateix blog, teniu una entrada del gener i una altra del març de 2019, on podeu veure el mapa dels dialectes i sentir gent que els parla. També vam comentar l’estructura dels textos, a partir de les preguntes de l’activitat 2.

    I vam seguir amb la pàgina 12. Aquí ja tenim un model de fullet com el que haurem de fer nosaltres. en vam veure l’estructura: una primera part explicativa i una segona amb recomanacions i la fitxa de la ruta.

    A casa, caldrà fer la fotocòpia de precisió lèxica i els exercicis 1 a 5 de les pàgines 22 i 23 del quadern.

    Dilluns us tornaré i comentarem el text de viatges que m’heu donat aquesta setmana.

    28 de gener de 2020

    Bon dia, les dues últimes classes que hem fet han estat les del dia 20 i el 27 (la del 22 va ser anul·lada pel mal temps).

    El dia 20 vam corregir el que teníem pendent i vam posar-nos a fer els exercicis de repàs que hi ha al final del llibre d’S1: pàg. 129 “Punt i seguit”. Vam fer els exercicis 3 (solució: B), 4 (solució: F-V-F-F), 5 (solució: B-C) i els de gramàtica: 6, 7, 8, 9 i 10 (demaneu les solucions a algun company).

    Ahir vam començar el llibre d’S2, la primera unitat té com a objectiu fer un fullet informatiu per a un espai natural. Vam llegir i comentar el text de la pàgina 8, amb les activitats 1, 2 i 3 de la pàgina 9. Amb l’exercici 3, vam anar a la pàgina 98, per tornar a parlar de la precisió lèxica (llegiu la segona columna de la pàgina 98 i feu els exercicis 3 i 4 de la 99). I amb l’exercici 5 vam treballar les consonants fricatives: g/j/ tg/tj/x/ix/-ig. Aneu a la pàgina 106, llegiu l’explicació i feu els exercicis 1, 2 i 3 de la pàgina 107.

    14 de gener de 2020

    Bon dia,
    Ahir la cosa va anar de derivats. Primer vam comentar l’activitat 3, de sinònims, que havíeu de fer a casa i després vam llegir i comentar en profunditats les pàgines 109 a 111: la derivació des de tots els punts de vista. I vam acabar fent i comentant a l’aula els 3 exercicis de la pàgina 111.
    A casa, cal fer els exercicis de l’1 al 5 de les pàgines 23 i 24 del quadern.

    09 de gener de 2020

    BENVINGUTS AL CURS I A L’ANY NOU!!!

    Tot i que comencem el Suficiència 2, encara dedicarem algunes classes a acabar el Suficiència 1.

    Ahir vam començar el curs saludant una nova companya, l’Emma, i corregint per parelles i comentant els exercicis que teníeu per Nadal. Els que no vau venir us els podeu corregir sols; el quadern té les solucions al darrere. Pel que fa als que eren del llibre, haureu de demanar les solucions a algun company.

    I vam començar la unitat 5, que parla de viatges. Per al dia 20 haureu de presentar un text escrit d’entre 150 i 180 paraules en què descriviu una ciutat o un paisatge que hàgiu conegut en un viatge, explicar una anècdota d’un viatge o explicar un viatge. No comenceu encara, espereu a haver treballat una mica més la unitat i a tenir alguns models, però aneu-hi pensant. Vam llegir i comentar el text inicial de la pàgina 48 i vam fer l’activitat 2: treball sobre derivació, a part de les que hi ha al llibre, vaig demanar de buscar dintre del text derivats de: temps, bandera, viatge, possible, punt, bàsic, millor, profit, lluny, regne i tradició. El proper dia aprofundirem en la feina sobre els derivats.

    A casa, només cal fer l’activitat 3 de la pàg. 49: buscar sinònims.

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • mpadros: Bon inici!
  • Lourdes Plaja Moreno (BIS): Hola, bon inici de curs a tothom.
  • mpadros: Aquesta setmana continuarem treballant-hi.
  • Cynthia Abad: Gràcies per donar-nos més exercicis de pronoms febles. A veure si finalment me’n surt. Encara no...
  • mpadros: Sí, Jordi, corresponen a tota la unitat 11.

Núvol d'etiquetes

Articles avaluació de curs Cantem en català Comentaris i suggeriments Consells Curiositats Descripció Diari de curs Entreteniments Errors freqüents Exercicis autocorrectius Exercicis de reforç expressió escrita expressió oral Frases fetes lectura Novetats Ortografia poesia prova Pàgines web règim verbal Sant Jordi solucionaris Suficiència 1 Tinc una pregunta Tipologia textual Una comprensió oral Varietats generacionals Varietats geogràfiques Vídeos sobre les vostres EO xerrada