• Tanquem el torn. Go vegan!

    photo credit: Free For Commercial Use (FFC) Natural Vegan Food via photopin (license) 

    L’Àngels fou l’encarregada de cloure el cicle d’exposicions de textos explicatius. Ens parlà de veganisme. 

    I ho feu intentant contenir el nerviosisme que se la menjava amb les mans a les butxaques. ho aconseguí. També hi contribuí la bona feina prèvia de documentació sobre el tema i l’esquema mastegat que se n’havia fet. Malgrat tot, a l’inici pecà d’un dels mals més estesos a l’hora d’elaborar un text: pensar que el receptor té al cap el mateix coneixement que tu sobre el que vols dir i apel·lar a la seva intuïció. Les regnes del text les porta qui parla o escriu, i no es poden deixar en mans de la interpretació del lector o de l’oient. Si no és aquesta realment la teva voluntat, és clar.

    La coherència és clau per assolir l’objectiu de la claredat.  És cert, però, que la tensió del moment sovint ennuvola aquesta capacitat. 

     

     

    Article complet

  • De ruta: Els altres catalans, de Paco Candel

    Una desena d’alumnes del curs de Suficiència 2 del CNL de l’Hospitalet el passat dimecres 5 de desembre feren la visita guiada pels barris de la ciutat resseguits en el llibre Els altres catalans de Paco Candel.  El conductor de la ruta fou el membre del CELH (Centre d’Estudis de l’Hospitalet) Joan Camós, que il·lustrà de manera sàvia i generosa el recorregut amb els seus coneixements històrics i socials. El discurs fou dinàmic i enriquidor , i ens portà des de la Torrassa, on s’inicià la sortida, fins a Can Vidalet, passant per la Florida o Can Serra.

    Gaudir d’iniciatives així, transmeses amb tanta passió, ajuda a generar sentiment de pertinença a la ciutat. Tot un plaer.

     

    Article complet

  • Qüestionari d’avaluació

    photo credit: guadalupe santacruz motivation3 via photopin (license)

    Bona tarda!

    Tal com us he comentat avui, us passo l’enllaç amb el qüestionari d’avaluació del curs.

    Article complet

  • L’evolució del coneixement. Un homenatge a l’escriptura.

    photo credit: ealmassrey MBM_9682 via photopin (license)

    La Història i la lingüística foren les protagonistes de l’homenatge a la humanitat, amb què ens obsequià en Rafa. Però fou un regal enverinat per una estructura que grinyolava, que portava a la reiteració de les idees i a la confusió. Element altament distorsionador si el que pretenem és fer certa evolució històrica acompanyada de classificació tipogràfica. El camí ha de quedar ben traçat. Malgrat tot, la  feina de documentació  prèvia era evident, i a mesura que avançà l’exposició la tranquil·litat aflorí i els conceptes s’aclariren. Però és cert que el mal ja estava fet. Projectat en la pantalla a més en un suport que va resultar a vegades massa explicatiu.

    Les traves discursives no només foren responsabilitat d’una estructura dèbil al principi, sinó també de les crosses barbarisme repetides sense aturador. En Rafa n’era conscient, però no per això fou menor el descrèdit. 

    Malgrat tot, l’exposició fou bona, i s’acabà d’arrodonir amb la lectura fantàstica i ben transmesa d’un fragment d’ ‘El nom de la Rosa’, d’Umberto Eco.  El col·lofó perfecte per brindar per l’evolució del coneixement.

     

     

     

     

    Article complet

  • La Història ens atrau. Les ‘pasiegas’

     

    photo credit: Elsa Pérez Reconociendote via photopin (license)

    La Chus compartí el seu gust per la Història amb el delicat relat que dedicà a la figura de les dides de la vall del Pas, les ‘pasiegas’. Començà amb la lectura d’un poema que retratava la intrahistòria d’aquests personatges de principis del segle xx. Un toc de literatura que emfatitzà el romanticisme de l’exposició, i la lectura fou estricta. Les llacunes aparegueren amb la pronúncia, de les laterals, les fricatives i d’alguna vocal.

    L’exposició pròpiament reexí en el contingut i l’estructura, amb una bona presentació, tot i que potser amb una conclusió massa accelerada.  Ens fallà però la mirada, que no ens dedicà. Massa sovint la dirigia cap al suport visual que es convertí en el rerefons amplificador de les seves paraules. Imatges ben escollides, suggerents, això sí.

    Tot plegat ens conduí cap a la percepció d’un discurs ben travat, entenedor, treballat amb subtilesa amorosa, malgrat que no hi acompanyà la mirada.

    Article complet

  • De la Carme a la Mercè. Avui toca biografia.

    Bona tarda a tothom!

    Amb la seva exposició la Carme ens regalà un text que feia olor de novel·la. La cadència que transmetia era la d’estar explicant-nos una història, farcida d’anècdotes,  amb una tria rica de vocabulari.  El coneixement del tema era evident.  Però la manca de pràctica, de convicció, en l’aplicació de l’estructura, tot i que se n’intuïa la reflexió,  la portà a vagarejar sense sentiment d’ordre ferm. I el text és convertí en flaixos, i en anades i vingudes repetitives, i  en afegitons d’última hora, i a donar per sobreenteses massa idees. El descontrol de l’oralitat feu acte de presència amb frases inacabades i crosses discursives. I és que sense estructura el text perd la potència que el permet erigir-se en un artefacte autònom. 

     

    Article complet

  • El text explicatiu. Quina Història!

    Bona tarda a tothom!

    Dilluns la Marta ens parlà dels ibers. Qui eren? Com van desaparèixer?  foren les dues preguntes clau que intentà resoldre amb el seu discurs. Per fer-ho utilitzà una lectura extreta d’un text de manual escolar que ens hauria agradat que no comencés fent referències a fragments anteriors no controlats. Malgrat tot, l’escrit era entenedor i la lectura fou acurada, malgrat el ritme trepidant que la caracteritzà. 

    Però a mesura que la Marta es va anar sentint segura en el seu paper de transmissora del text, la velocitat va anar decreixent, tot i l’afany d’anar per feina davant el contingut ingent que ens havia reservat. Malgrat la densitat de la informació, no perdérem el fil. Una bona feina de documentació prèvia, una bona selecció de la informació, una estructura ordenada i una gran capacitat de comunicació, juntament amb la utilització d’un suport visual altament suggerent, foren els factors claus de l’èxit de l’exposició.

     

    Article complet

  • El text explicatiu. L’olor de la trementina arriba sense emoció.

    photo credit: D.Eickhoff Santalum freycinetianum via photopin (license) 

    L’Alia ens endinsà en l’aroma de la trementina a través de la tria d’una lectura exquisida. Per primer cop, la tria es corresponia a un text de ficció. Però la bona selecció quedà ofuscada per uns nervis massa evidents que asfixiaren el text amb rapidesa. El ritme fou trepidant i l’entonació també en quedà ressentida. 

    Un cop començà el discurs sense suport textual escrit, es posà en evidència la bona  feina de documentació i de selecció prèvia.  També l’estructura era ferma. Sabia què havia de dir i quan ho havia de dir.  I per acabar-ho d’arrodonir, l’Alia havia pensat fins i tot en detalls de suggestió, com l’encens i els potets d’eucaliptus.

    Però tot aquest desplegament quedà deslluït perquè ens el transmeté sense convenciment, sense emoció, digueren els companys, sense la seguretat que ella era la mestressa i la responsable d’aquell text. I és que nosaltres n’hem de portar les regnes, ens l’hem de creure, hi hem de posar actitud. 

     

    Article complet

  • El text explicatiu. Parlem de bolets sense correcció.

    photo credit: calafellvalo Setas de bosque (3) via photopin (license) 

    Bon dia a tothom!

    La Gemma fa dues sessions ens va regalar una exposició detallada sobre els fongs. Ens en va transmetre el seu coneixement i la passió que li desperten. Ho feu amb aplom, mà a la butxaca inclosa. Fou un discurs acurat tant des del punt de vista de l’estructura com del contingut, amb atencions amb la mirada per a tothom, amb formulacions retòriques i amb la utilització del recurs de la motivació de la tria. Però pel que fa a la correcció, centrada bàsicament en el lèxic i la fonètica, el text grinyolà. Tan confiada com estava en el seu domini del text, ens parlà tal com raja, sense atendre a raons de normativa. Aquesta manca de formalitat va fer desmerèixer l’esforç i la preparació que s’hi intuïen. I és que tot hi juga el seu paper.

    Article complet

  • Una de pronoms

    Bona tarda!

    Els pronoms febles ens porten de corcoll, però si en tenim les idees clares i som curosos en la seva aplicació podem sortir-ne victoriosos.

    A l’hora d’aplicar qualsevol pronom, el primer que hem de fer és intentar formular de manera explícita la informació que ens reclama el verb de la substitució. Tal com hem comentat a classe, aquesta informació no ha d’aparèixer sota la mateixa forma en què ens havia aparegut  en un primer moment.

    Exemple:                                                     

    Agafa una poma. Dona-me…………..

    1r pas (reformulació): Agafa una poma. Dona la poma a mi

    El segon pas a tenir en compte és el de la identificació del complement. Això dependrà de la tipologia de verb (recordeu que tenim els copulatius, els pseudocopulatius,  els  predicatius (els normals), i dins d’aquests tenim els pronominals.

    De moment ens centrarem en els ‘normals’ (pronominals inclosos). En aquest cas els complements que entren en joc són: complement directe, complement indirecte, complement pronominal i complement circumstancial.

    El complement directe és la primera informació que reclama un verb, pot ser cosa o persona, i no apareix introduïda per preposició (tot i la temptació de posar una ‘a’ davant del directe de persona, i la necessitat de preposició davant de pronoms tònics). Pel que fa a persones, pot fer referència a qualsevol de les persones gramaticals:

    Exemple:

    Avisa a mi…………..Avisa’m (primera persona, singular)

    Agafa a tu mateix………………….Agafa’t (segona persona, singular)      

    Avisa a nosaltres……………………….Avisa’ns (primera persona, plural)

    Agafeu a vosaltres……………………..Agafeu-vos (segona persona, plural)

    Tots aquestes casos representen CD. Recordeu que el pronom presenta diferents formes depenent de si es troba davant o darrere del verb o depenent de si aquest comença o acaba amb consonant o  vocal (en teniu un full que us vaig donar que us ho explica).

    La complicació d’identificació del CD es reforça quan aquest és de tercera  persona, i es produeix tant en un context de persona com de cosa. Aleshores el complement pot ser de tres tipus: determinat, indeterminat i neutre.

    Exemples:

    Determinat

    Busca el sucre……………Busca’l

    Busca el Joan………………..Busca’l.

    Indeterminat

    Busca sucre………………Busca’n

    Busca una mica de sucre blanc……………..Busca’n de blanc/busca’n una mica de blanc

    Busca nens simpàtics………………..Busca’n de simpàtics.

    Neutre

    Busca això…………..Busca-ho

    Busca allò……………Busca-ho

    Busca el que t’he dit (=allò que t’he dit)……………Busca-ho.

    Un cop hem reformulat la frase i  hem identificat el complement  i les seves característiques ja estem a punt per fer la substitució pronominal.  Heu d’interrogar el verb i saber veure què li falta.

    Portem-ho a la pràctica.

    Omple els buits segons convingui i si cal. 

    a) Vols sucre? No, gràcies, ja me………………..hi he posat.

    b) Al matí vaig donar un iogurt a en Pere, i l’àvia a la tarda li….. va donar un altre.

     c)  Ja  heu portat les carpetes als alumnes? Sí  ja els…………….hem portades.

    d) Pren la pilota als nens. Ara els …………..prenc.

    e) Si només te………..menges un, després tindràs gana.

    f) En Joan ja sap què va passar? No em vaig recordar d’explicar-li……………….

    g) Volem repetir d’aquesta truita tan bona; serveix-nos……………………una mica més.

    h)Volien veure els resultats de la prova, però el professor es negava a ensenyar-los……………

    i)Aquest plat no necessita tant d’oli, només has de posar……………..tres cullerades.

    j) Si les noies de baix et demanen més entrades, dona’ls……………tres i prou. 

    Espero que l’explicació hagi estat aclaridora i els exercicis il·luminadors. 

    Que vagi de gust! 

     

    Recordeu que per a dilluns hem de fer  també l’exercici del guionet (exercici 3 de la pàgina de la 303). 

    A més, teniu de marge fins aquest divendres, m’heu de fer arribar el text explicatiu sobre l’alimentació. 

    Finalment, comentarem l’exposició de la Gemma i presenciarem la de la Mireia.

    Uf…

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Article complet


1 FOTO NOVA


NOUS CURSOS!

Coneixes algú que vulgui aprendre català?


Si ja estàs fent un curs, la inscripció per al proper trimestre la faràs a l'aula.


ACTIVITATS LECTORES

postimage


SEGUEIX-NOS!


DESCOMPTES AMB EL CARNET D’ALUMNE


TROBA EL TEU GRUP

Fes clic al grup que et correspongui per veure'n les entrades:

SUFICIÈNCIA 1

SUFICIÈNCIA 2

SUFICIÈNCIA 3


CURSOS I GRUPS


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL


Entrades recents


Comentaris recents


Arxius


Comentaris recents


Meta