• Enquesta de valoració del curs

    photo credit: AndGeorgeMakes4 Studios #DogsAndCats via photopin (license) 

    Bona tarda! 

     

    Aquí us deixo aquest enllaç amb l’enquesta de valoració del curs. 

    La podeu contestar, si us plau?

     

    Gràcies!

    Article complet

  • Exposicions orals. La recta final: el Jaume

     

    Us deixo aquí el comentari del primer dels tres últims llibres exposats a classe.

    En Jaume per a la seva exposició trià L’abominable cas de l’Alzina Graells, de Josep Coll Martí. 

    En Jaume sorprengué pel domini demostrat en diversitat de temàtiques, fet que  enriquí el seu discurs. El bagatge intel·lectual i cultural del Jaume amplià l’horitzó a què el cenyia merament la novel·la. Aquest fet també es reflectí en la utilització d’un vocabulari ric i divers. Aquesta informació fou transmesa amb aplom i seguretat, tot i que els companys li retragueren que mirava massa el terra. 

    Malgrat tot, l’exposició pecà de caòtica. La poca atenció dedicada a l’estructura la farcí d’anades i vingudes improvisades sobre un mateix fet, aspecte que ens va oferir una imatge descurada del text. 

    I és que hem de recordar que hem de tenir una estructura ben travada del que podem explicar per evitar repeticions, desordres temporals o frases inacabades. La cohesió se’n ressent. I de retruc, tot l’enginy i la capacitat de comunicar. 

    Això sí, en Jaume  ha passat a ser el nostre referent a l’hora d’incorporar a les nostres exposicions el clàssic: ‘Aquest és el llibre que he llegit, us el passo per si us el voleu mirar”. Que bonic  que és compartir!

    Article complet

  • De la Chus a la Mónica: sessió de l’11 de juny

    photo credit: gato-gato-gato white wedding via photopin (license) 

    Els nervis són mals consellers, tot i que sabem que a vegades no s’hi pot fer més.

    I la voluntat d’enllestir al més ràpid possible ha fet que la Chus comencés a parlar a un ritme trepidant que ha fet que no acabéssim d’assaborir una història que crec que no ha deixat ningú indiferent. La història escollida ha estat El navegant, de Joan-Lluís Lluís. 

     Un to de veu massa baix també hi ha contribuït negativament, juntament amb una quantitat ingent de noms propis i de fets que ha fet que perdéssim una mica el fil de la història. 

    Però la Chus ha xuclat el suc del relat, i a mesura que s’ha anat trobant còmoda en el seu paper de conductora de la sessió ha anat transmetent-nos les seves qualitats com a contadora d’històries. La veu fluixa ha passat a ser suau, i els detalls s’han convertit en pinzellades de diàlegs vius i transmissors de veritat literària. L’estil directe ha estat un encert encantador.  També ha estat capaç de posar èmfasi i anticipar aquells elements que ella considerava claus en la interpretació de la història. 

     

    La tria de la Mónica ha estat El carrer Estret, de Josep Pla, un altre dels nostres clàssics. La Mónica ha enriquit la seva exposició amb la incorporació d’un suport tècnic. Malgrat tot, sovint el que havia de ser merament un suport, s’ha convertit en la batuta del discurs. I les regnes sempre les hem de portar nosaltres. Els comentaris ‘sotto voce’ a mesura que anava superant etapes restaven brillantor a la seva intervenció.

    Si necessitem pautar i dividir el text, fem-ne partíceps els oients i enumerem les diferents parts de què consta l’exposició mentre hi anem avançant. 

    Parlem perquè ens escoltin i val més compartir-ho tot sense complexos, però dissimuladament, com si formés part del tot discursiu.

    Això sí, la incorporació final, reflectida a la pantalla i llegida en veu alta,d’una frase resum literal de l’autor que recull l’essència del llibre ha estat un dels encerts de la participació. I un encert al final sempre deixa un bon gust de boca…

     

     

     

    Article complet

  • Del David a la Lídia: sessions del 4 i del 6 de juny

     

     

    photo credit: ANBerlin In motion via photopin (license)  

    Molt soroll per a no res, de William Shakespeare,  fou l’obra triada per en David per a la seva exposició. El fet que escollís un gènere fins al moment no tractat a classe, el teatre, i que fos d’un autor estranger de renom mundial atorgà atractiu a la presentació. 

    L’anàlisi detallada del context social i cultural que actua com a marc explicatiu del llibre també va ser un dels punts forts de l’aportació d’en David. 

    Malgrat tot, els companys trobaren a faltar la inclusió del títol a tractar a l’inici del discurs. Evidentment, calia saber des d’un bon principi de què ens estaven parlant.

    Però el punt flac d’aquesta expressió oral fou la baixa competència lingüística en general que mostrà en David en català. La manca de fluïdesa i la poca riquesa en l’ús d’estructures lingüístiques i de lèxic en general desvirtuaren fortament el discurs. 

     

    Dones , d’Isabel Clara-Simó, fou l’elecció de la Lídia. Un escenari naïf, però suggerent, explicat per l’anècdota compartida de la participació de les seves filles en la tria d’imatges  s’erigí en el rerefons de la seva exposició. 

    La Lídia escollí un llibre de contes curts que retraten diferents tipus de dona. El llenguatge altament expressiu que utilitzà, farcit d’adjectius i frases fetes, donà color a la tipologia de discurs triada. Aquest aspecte juntament amb la bona tria de les pinzellades a compartir (la veritat, una bona feina de resum) ens acostà a les històries recollides. 

    Tingué una actitud engrescadora que ens encomanà el gust per la lectura triada, i la incorporació de preguntes retòriques contribuí a fer-nos a tots còmplices d’aquelles dones de Clara Simó.

    Article complet

  • S3 – 9a setmana (29 i 31 de maig)

    Quan s’acaba el maig, és bo de recordar que “Fins al deu de juny no et llevis roba ni et descordis el puny”.

    __________________________________________________

    Aquesta setmana avanço el post perquè, com ja sabeu, dijous vindrà en Jordi a fer la classe i ja no ens veurem.

    -Recordo les dates de la prova final:

    Dijous 14 de juny (prova escrita)

    Dimarts 19 de juny (exercici oral)

    Dijous 21 de juny (resultats de la prova)

    Sobretot, reserveu els dies  14 i 19, ja que si heu de fer la prova un altre dia, ho heu de sol·licitar per escrit i és tot una mica més complicat.

    -Aquí teniu el full amb la proposta de text escrit de la setmana. És per a qualsevol dia de la setmana vinent.  Feu clic damunt del tìtol.

    LA PUBLICITAT ENGANYOSA

    -També us passo (això va dedicat a la Sònia) l’ajuda pràctica per accentuar. Està en format PDF, o sigui que us ho podeu baixar i imprimir.

    ACCENTUACIÓ

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • Del Francisco a l’Antonio passant per l’Ana María

     

    photo credit: BeaLeiderman Shattered iPad screen via photopin (license) 

    Si ens centrem en les exposicions, durant el període entre el 14 i el 28 de maig, n’hem pogut gaudir de 3. 

    El Francisco  per a Mirall trencat de  Mercè Rodoreda optà per una presentació molt escenogràfica i icònica, l’originalitat de la qual compensà les mancances en la fonètica i el lèxic. Ser conscient de les pròpies mancances permet buscar-hi alternatives.

    L’Ana Maria, vareta en mà, ens recreà la història d’El mag. Una estructura ben travada i una documentació a consciència en són els punts destacables.

    L’Antonio avui ens ha parlat de L’últim home que parlava català de Carles Casajuana. 

    El desplegament tècnic utilitzat en la seva exposició, amb un power point enginyós i carregat de sornegueria que feia més crua la magnitud de la tragèdia, n’és el tret més destacable juntament amb un lèxic triat amb intenció. Malgrat tot, la pantalla sovint ha aconseguit distreure l’emissor del seu objectiu: arribar al receptor sense intermediaris, a través d’una mirada franca i directa, aclaridora de conceptes.

    Dimecres que ve, què ens té reservat en Jaume?

    Article complet

  • Suficiència 1: del 14 al 28 de maig

    photo credit: Prayitno / Thank you for (12 millions +) view Surfing via photopin (license) 

    Durant les sessions del 14 al 28 de maig hem treballat les formes verbals de l’indicatiu i del subjuntiu, atenent a totes les irregularitats, ortogràfiques i de lexema.  L’exercici 9 de la pàgina 145 i el 16 el 17 i el 18 de la 147 ens ofereixen un tastet de verbs de tot tipus.

    L’exercici 28 de la pàgina 151 i el 31 de la 152 se centren en el present i en l’imperfet de subjuntiu dels verbs irregulars. Per consultar-ne la conjugació, consulteu l’annex de les pàgines 380 i 381.

    El present de subjuntiu també l’utilitzem per construir les ordres negatives. En tenim una pràctica per al proper dia: l’exercici 27 de la pàgina 150. 

    El lèxic ha estat també un dels nostres objectius. En aquesta ocasió ens hem centrat en la precisió lèxica i en els barbarismes. Els exercicis de les pàgines 255, 256 i 257 en són un exemple.

    La derivació és un altre dels terrenys a abonar pel que fa a l’exercitació del vocabulari. Ens centrarem primer en la prefixació: per al proper dia feu l’exercici 1 de la pàgina 258 i el 4 de la 259.

     

    Article complet

  • S3 – 8a setmana (22 i 24 de maig)

    photo credit: NeoGaboX Hot in here via photopin (license)

    -Uf!!  Quina calor que fa, de cop.

    -Sí, noi. No es pot ni sortir al carrer.

    -Que bé! Doncs em quedaré a casa a estudiar català.

    -Quina bona idea!

    _____________________________________________________________

    -Recordeu que heu d’escriure un text d’opinió. La proposta, com ja sabeu és:

    ELS PROGRAMES DEL COR (feu clic al damunt per baixar l’arxiu)

    -Aquesta setmana hem vist uns quants connectors (preposicions i conjuncions). Feu els exercicis 3 i 4, pàgina 243 del llibre.

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • S3 – 6a setmana (8 i 10 de maig)

    Medicina alternativa

    Doctor! Em fa mal el peu…

    ____________________________________________________

    Aquí teniu la proposta de text escrit d’aquesta setmana:

    Medicina alternativa

    Recordeu-vos de deixar reposar el text un dia i tornar-lo a revisar l’endemà!

    Us poso l’enllaç als exercicis de verbs que us he donat a classe amb la correcció revisada.

    Verbs PODER i VOLER

    INSISTEIXO: si us avorriu, feu dictats:

    DICTATS EN LÍNIA

    Apa-siau!  Bon cap de setmana!

     

     

    Article complet

  • De la Gemma a la Joana: sessió del 9 de maig

    photo credit: Enric Serra Tell the world … via photopin (license) 

    L’exposició d’avui ha anat a càrrec de la Joana. Ens ha parlat del llibre de Rosa Maria Pascual On vas, Irina?, un llibre inspirat en la tragèdia de l’explosió nuclear de Txernòbil.

    De l’exposició de la Joana en destaquem: 

    a)La tria de la informació per tal de transmetre de manera detallada, però àgil la magnitud de la desgràcia que se’ns explica.

    Malgrat tot, l’estructura es ressent una mica al principi d’un cert desordre. Volent posar de manifest la cruesa del fenomen, margina la presentació del paper de l’autora en la història.

    b) La bona documentació sobre el succés. La Joana domina el tema que ens explica i respon a les preguntes que li fem de manera detallada i sense vacil·lar.

    Des del punt de vista de la gramàtica, el text grinyola sobretot pel que fa al lèxic, farcit de barbarismes i de formes col·loquials que fan trontollar la formalitat i la qualitat del discurs.

     

    Recordeu que dimecres, 16 de maig, farem una descripció a classe, d’un personatge o d’un lloc, a triar, a partir d’una fotografia que jo us donaré; servirà per a la nota de final de curs.

    Que tingueu bon cap de setmana!

     

     

    Article complet


1 FOTO NOVA


NOUS CURSOS!

Coneixes algú que vulgui aprendre català?


Si ja estàs fent un curs, la inscripció per al proper trimestre la faràs a l'aula.


ACTIVITATS LECTORES

postimage


SEGUEIX-NOS!


DESCOMPTES AMB EL CARNET D’ALUMNE


TROBA EL TEU GRUP

Fes clic al grup que et correspongui per veure'n les entrades:

SUFICIÈNCIA 1

SUFICIÈNCIA 2

SUFICIÈNCIA 3


CURSOS I GRUPS


DICCIONARIS I EINES DE CONSULTA


MATERIALS DE TREBALL


Entrades recents


Comentaris recents


Arxius


Comentaris recents


Meta