RSS

Consorci per a la Normalització Lingüística

Entrades recents

  • 18a classe – 12 de juny

     

    A la classe d’ahir us vaig passar un últim full amb un parell més d’exercicis per repassar la combinació de pronoms febles. Recordeu que treballem les combinacions pròpies de la llengua formal, que a vegades no coincideixen del tot amb les que diem de manera espontània oralment!

    38 Repàs general de pronoms

    També us vaig donar el solucionari. Dilluns comentarem breument a classe els casos dubtosos.

    38a Repàs general de pronoms – solucionari

    Repasseu-los bé, perquè dilluns farem un últim test gramatical amb un únic exercici de pronoms, que contindrà deu oracions similars a les d’aquests exercicis, també amb tres opcions, perquè trieu la correcta.

     

    Ahir vam parlar de l’exercici oral de l’examen, la intervenció en un col·loqui. Us vaig repartir l’exercici de l’examen model:

    39 Llegir per parlar – exercici oral

    Vam comentar alguns consells de cara a la preparació i la realització d’aquesta intervenció (com sabeu, tindreu 30 minuts per preparar-la). És essencial llegir bé l’enunciat de l’exercici i entendre bé sobre quin tema concret heu d’opinar.  Tot seguit, heu de llegir l’article que se us proposa, per tal d’extreure alguna idea que us pugui ser útil. No heu de basar la vostra intervenció en l’article, sinó que heu d’aprofitar les idees que us semblin interessants. A continuació, heu de preparar l’esquema de la intervenció, que podreu tenir al davant en el moment de fer-la. No heu de redactar la intervenció sencera i després llegir-la, sinó que heu de fer-vos un guió que us mostri l’estructura que seguireu i que contingui les idees essencials.

    En aquest document trobareu més consells de preparació i un possible model d’esquema:

    40 Intervenció en un col·loqui – esquema

    Us aconsello que a casa prepareu l’esquema corresponent a l’exercici de l’examen model i que l’assageu en veu alta.

    La meva intenció per a la classe de dilluns és, a banda de fer el test de pronoms, proposar-vos un exercici oral semblant al model, deixar-vos els corresponents minuts de preparació i que finalment intervingueu a classe. Espero que tindrem temps!

     

    Recordatori d’informacions pràctiques:

    • Examen oficial de nivell S3, part escrita: dimecres 19 de juny, de les 18 a les 21 h.
    • Part oral, divendres 21 de juny, a partir de les 17 h. Cada un de vosaltres teniu una hora concreta assignada: Torns de la prova oral – 21 de juny. Falta assignar l’hora de la Mònica. Dilluns en parlem.
    • Resultats: dimecres 26 de juny, a les 19 h. A qui no pugui venir se li comunicarà el resultat per correu electrònic a partir del dia següent.

     

    Ànims, que ja falta poc. Controleu els nervis! 😉

     

    Share

    Article complet

  • 17a classe – 10 de juny

     

    Ahir vam comentar a classe els exercicis pendents de pronoms febles. Us recordo que estem treballant les combinacions del CI de 3a persona (singular i plural) + tots els pronoms de CD:

                                                     li+ CD                                    els+ CD

    Hem treballat aquestes combinacions  per separat, però ahir us vaig donar un altre exercici en què apareixen totes:

    36 Repàs CI + CD – totes les combinacions

    Aquí teniu el solucionari. Demà comentem els possibles dubtes:

    36a Repàs CI + CD – totes les combinacions – solucionari

    Us avanço que dilluns que ve farem un últim test gramatical sobre aquestes combinacions de pronoms febles.

     

    Canviant radicalment de qüestió, ahir us vaig parlar dels acompanyants que tenim al rebedor i les escales del centre des de fa uns dies, que segur que us han cridat l’atenció: són poemes de Joan Brossa,  el centenari del naixement del qual celebrem enguany. Aprofitant l’avinentesa, us vaig passar un text biogràfic que ens servirà, alhora, per practicar l’accentuació. Només he mantingut els accents dels noms propis de persona (Miró i Tàpies). Com veureu, la biografia està redactada en present històric (neix, escriu, exposa, crea…). No hi ha cap passat simple (exposà, creà…). A veure si localitzeu tots els accents que falten (curiós, en tot el text no hi ha cap dièresi):

    37 Biografia Joan Brossa – exercici d’accentuació

    Aquí teniu el solucionari:

    37a Biografia Joan Brossa – solucionari

    Tal com s’explica a la part final del document (amb color blau, aquest fragment no forma part de l’exercici d’accentuació), el CNL de Reus organitza un concurs de poemes visuals, poemes objecte o cal·ligrames entre els alumnes. Si algú de vosaltres hi vol participar, aquí trobareu les bases completes del concurs:

    Bases_concurs_Fes Art Reus

    Per entendre millor en què consisteixen aquests diversos tipus de ‘poemes’ tan poc convencionals, podeu mirar aquest document:

    Sobre els poemes de Joan Brossa

    En principi, el termini de presentació de poemes acaba aquest divendres, dia 14, però és possible que s’allargui fins a la setmana que ve…

     

    Share

    Article complet

  • 15a i 16a classes – 3 i 5 de juny

     

    Aquí teniu el solucionari dels exercicis de combinació del pronom li (complement indirecte singular) més tots els pronoms de complement directe. A classe ja vam corregir el primer. Comproveu com us han anat els altres dos, i dilluns en parlem:

    32a li + CD – solucionari

     

    Ens falta veure què passa quan substituïm alhora el CI plural (els) i el CD. Us vaig passar un document que conté un esquema de totes les combinacions possibles en la llengua formal i uns exercicis:

    33 Combinacions CI plural (els) + CD

    Feu-los a casa i comproveu també com us ha anat amb el solucionari:

    33a Combinacions els + CD – solucionari

     

    Més feina: us vaig demanar que féssiu els tres exercicis de gramàtica que ens faltaven de l’examen model (ja vam fer el d’ortografia). La setmana que ve els comentarem:

    34 Exercicis de gramàtica – examen model

     

    Us vaig acabar de repartir els articles d’opinió revisats sobre l’ús dels telèfons mòbils als centres educatius. Repeteixo una de les idees que considero importants pel que fa a l’estructura / contingut dels articles: tant la introducció com la conclusió han de tenir sentit complet per si soles. Les hauríem de poder llegir independentment de la resta del text i ens haurien de deixar ‘satisfets’. A més, recordeu que els potencials lectors dels vostres textos no tenen cap informació prèvia sobre què preteneu amb el vostre article, i evidentment no s’ha de notar que és un exercici de la classe de català. Heu de plantejar-vos l’article com un text real per ser publicat en una revista o en un blog: heu d’escriure l’article que us agradaria llegir.

    I per si no estàveu prou distrets, us vaig manar que escriguéssiu un altre article:

    35 Escoltar per escriure

    Aquest és el segon tipus de text que haureu de redactar a l’examen oficial. Es tracta també d’un article d’opinió, però més breu (unes 100 paraules). En aquest cas, haureu d’aprofitar alguna de les idees contingudes en una gravació d’uns dos minuts de durada, procedent d’un programa de ràdio, que escoltareu un parell de vegades.

    Primer de tot, heu de llegir bé l’enunciat de l’exercici, per tenir clar sobre quines qüestions heu d’expressar la vostra opinió; després, escolteu la gravació i preneu nota de les idees que us semblin útils. Ara ja podeu preparar l’esquema de l’article i posar-vos a la feina… Tot el procés no s’hauria d’allargar més enllà d’una hora.

    Si cliqueu aquí podreu escoltar l’àudio corresponent. Aniria molt bé que portéssiu el text redactat dilluns que ve…

     

    Share

    Article complet

  • 14a classe – 29 de maig

     

    Ahir em vaig oblidar de corregir l’exercici pendent de repàs del full per què – per a què – perquè (document 26 del blog). Aquí teniu el solucionari. Dilluns parlem dels possibles dubtes:

    26a Solucionari exercici de repàs

     

    Sí que vam comentar els exercicis sobre la perífrasi de probabilitat. Al mateix full hi teniu l’explicació teòrica, però per rematar-ho aquí podeu llegir la fitxa que hi dedica l’Optimot.

     

    No he tingut temps de revisar els articles sobre l’ús del mòbil als centres educatius (els portaré dilluns), però us en vaig manar un altre perquè el porteu la pròxima classe. Si us plau, compteu les paraules (després del títol) i feu una marca quan arribeu a la 180 😉

    29 – Llegir per escriure – hàbits saludables

     

    Repasseu els exercicis de gramàtica, que ja sabeu que dilluns farem un test (oracions condicionals; correlació de temps verbals; verbs irregulars; si no / sinó; que / què; per què / per a què / perquè; conjuncions d’oracions subordinades adverbials; perífrasi de probabilitat; x / ix / tx). Ei, són moltes coses!

    I us vaig avançar la següent (i segurament última) qüestió gramatical que treballarem al curs, i que va sobre la combinació de pronoms febles: complement indirecte de 3a persona + complement directe:

    30 CI singular + CD – estat de la qüestió

    31 Combinacions li + CD

    32 Pràctica li + CD – li o l’hi

    Els que no vau venir a classe, no patiu, que això no entra al test. De moment, doneu un cop d’ull als documents 30 i 31. Continuarà…

     

    Share

    Article complet

  • Activitat cultural: visita a la Casa Navàs

    El CNL de Reus ha organitzat una activitat inicialment adreçada als participants al Voluntariat per la llengua (parelles lingüístiques), però que s’ha obert a tot l’alumnat del CNL: es tracta d’una visita guiada a la Casa Navàs. La visita es farà el dimarts 4 de juny, i cal triar un dels tres horaris previstos: a les 16 h, a les 17 h o a les 18 h (grups de 15 persones).

    El preu (reduït) de la visita és de 8 € (normalment en val 10). Si hi esteu interessats/ades, heu d’apuntar-vos i fer el pagament a la Secretaria del CNL.

    PD: si no heu visitat mai la Casa Navàs, quedareu impressionats/ades.

    Share

    Article complet

  • 13a classe – 27 de maig

     

    En primer lloc, us recordo qüestions pràctiques sobre l’examen de nivell Suficiència 3 (C1) que farem a final de curs:

    • part escrita: dimecres 19 de juny, 3 hores de durada: de 18 a 21 h
    • exercici oral: divendres 21 de juny; us convocaré per torns, que establirem pròximament.

    És un examen oficial. Si algú el necessita, us podem fer un justificant d’assistència. En aquesta pàgina trobareu informació detallada sobre com és l’examen i us podreu descarregar un examen model.

     

    Ahir vam fer uns exercicis per repassar i intentar deixar clars (per sempre!) els usos de per què, per a què i perquè:

    26 per què, per a què, perquè

    Si cliqueu aquí llegireu la fitxa que hi dedica l’Optimot, que és molt clara.

    També vam fet l’exercici De tot una mica, per repassar les conjuncions adverbials que vam estudiar la setmana passada. Demà dimecres corregirem l’últim exercici, Repassem connectors.

     

    Per acabar, vam començar a repassar quina és la manera més habitual d’expressar probabilitat en català:

    27 La perífrasi de probabilitat

    Feu els exercicis i demà en parlarem a classe.

     

    I no podia faltar una petita sorpresa final: aquí teniu l’exercici d’ortografia de l’examen model. Feu-lo amb amor, a veure què passa…

    28 Exercici d’ortografia – examen model

     

    Share

    Article complet

  • 11a i 12a classes – 20 i 22 de maig

     

    Dilluns vam corregir l’exercici que faltava del verb veure. També vam corregir i comentar el document 20 (Més correlacions verbals). Per rematar-ho, a continuació trobareu una petita història en forma de diàleg. Estic segur que sabreu completar-la adequadament (al final de tot de l’entrada trobareu la solució):

    —Te’n recordes, del Joan? Ahir me’l vaig trobar i em va explicar que és director general d’una empresa multinacional.

    —Caram, amb el Joan. Quina sorpresa. No ho ________dit mai!

    —Doncs si l’__________ vist t‘________ quedat de pedra: anava de vint-i-un botons i tot repentinat .

     

    El curs passat vam veure que, a més de complements circumstancials de lloc, temps o manera, n’hi ha que expressen idees més complexes, com ara causa, finalitat, condició o oposició, entre d’altres, i la seva forma també és més complexa: contenen un verb, per la qual cosa són oracions subordinades adverbials. Fa pocs dies vam treballar el cas especial de les oracions condicionals (conjunció si), però ara ens toca treballar altres conjuncions condicionals i també les conjuncions causals, finals i concessives més habituals:

    22 Remarques sobre conjuncions subordinades

    Com vam veure a classe, algunes d’aquestes conjuncions les utilitzem habitualment en la llengua de cada dia (perquè, ja que, encara que…); en canvi, n’hi ha d’altres que són pròpies de registres bastant formals (atès que, a fi que, per bé que, posat que…).

     

    Dimecres us vaig donar l’article sobre els centres comercials revisat. Atenció als que no vau poder venir a classe: la feina per a aquest cap de setmana és redactar un article d’opinió d’unes 180 paraules. Aquí teniu l’enunciat:

    23 – Llegir per escriure – mòbil a les aules

    En el document següent trobareu algunes indicacions (evidents) sobre l’estructura clàssica d’un article d’opinió i consells per al procés de redacció:

    24 – Estructura de l’article d’opinió i consells de redacció

    És absolutament necessari que dilluns porteu l’article redactat a classe. Feu-lo a mà i controleu el temps que tardeu en tot el procés. Us recordo que a començament de curs us vaig passar un document amb expressions que ajuden a estructurar el text i a enllaçar les idees (document 06 del blog).

     

    I us demano una altra coseta…: aquí teniu uns exercicis per treballar una qüestió ortogràfica.

    25 Ortografia – IX, X, TX

    I el solucionari:

    25a Ortografia – IX, X, TX – solucionari

    Si us queda una mica de temps, ja ho sabeu…

     

     

    Ep! Aquí teniu la solució del diàleg. Ha anat bé, oi?:

    —Te’n recordes, del Joan? Ahir me’l vaig trobar i em va explicar que és director general d’una empresa multinacional.

    —Caram, amb el Joan. Quina sorpresa. No ho hauria dit mai!

    —Doncs si l’haguessis vist thauries quedat de pedra: anava de vint-i-un botons i tot repentinat .

     

    Share

    Article complet

  • 9a i 10 classes – 13 i 15 de maig

     

    Aquesta setmana hem treballat alguns verbs irregulars que generen dubtes, ja que en la parla col·loquial sovint usem formes que no són les normatives. D’una banda tenim els verbs saber i cabre (o caber), els infinitius dels quals col·loquialment convertim en *sapiguer i *capiguer per ‘contaminació’ amb el seu particular present de subjuntiu (sàpiga i càpiga, respectivament). Aquesta ‘mala influència’ arriba a altres temps, i així han aparegut formes com *sapigut, *sapiguent i *sapigués, que no són correctes. Ja sabeu que a l’Optimot podeu consultar la conjugació completa de tots els verbs. Aquí teniu la del verb saber. A més, també hem treballat el verb veure (dilluns corregirem l’exercici que falta d’aquest verb) i hem recordat la conjugació del verb estar.

    19 Alguns verbs irregulars (saber, cabre, veure, estar)

     

    Quan fem exercicis de verbs (i, evidentment, quan parlem o escrivim) sempre hem de tenir en compte les correlacions que s’estableixen entre els verbs en les oracions compostes. Hem estudiat específicament les oracions condicionals, perquè tenen unes característiques particulars, però sempre hem d’anar amb compte a ‘relacionar’ adequadament els temps verbals. Dilluns comentarem aquests altres exercicis que us vaig passar:

    20 Més correlacions verbals

     

    Més feina: una altra qüestió que genera dubtes és quan hem d’escriure si no i quan sinó. Espero que amb l’esquema que hi ha al començament del full que vaig repartir i amb la pràctica que hem fet ho tindrem clar per sempre:

    21 sinó – si no

    Aquí teniu el solucionari. El primer exercici el vam fer a classe. Corregiu-vos el segon i dilluns en parlem a classe:

    21a sinó – si no – solucionari

     

    La setmana passada, en un exercici sobre les preposicions, sortia l’oració ‘El Jordi té por de la foscor’. La Laura va preguntar si no era possible usar en aquest cas també la preposició a (‘El Jordi té por a la foscor’), i jo d’entrada vaig contestar que no, perquè quan tenim un nom que fa de complement d’un altre nom, el nexe d’unió habitual en català és la preposició de. Precisament, en alguns casos hi ha una diferència de construcció entre el català i el castellà en aquest punt. Us en vaig comentar alguns, que podeu llegir aquí:

    gust de, olor de, pudor de

    de quadres, de ratlles

    Resulta, però, que en la nova gramàtica del 2016, un dels canvis que hi va haver va ser precisament donar com a vàlides tant la construcció ‘por a’ com ‘por de’ (que fins al moment era l’única que recollia la normativa):

    por a / por de

    Per tant, podem usar-les indistintament totes dues.

     

    Share

    Article complet

  • 8a classe – dimecres 8 de maig

     

    Dimecres vam comentar l’exercici pendent sobre la caiguda de preposicions davant la conjunció que i us vaig donar un últim exercici de reforç:

    15 Caiguda de preposicions 2

    Aquí teniu el solucionari. Estic segur de que el fareu perfecte…

    Noooooo! Estic segur que el fareu perfecte  😀

    15a Caiguda de preposicions 2 – solucionari

     

    Tot seguit, vam repassar una qüestió ortogràfica que fa anar de corcoll molta gent: quan hem d’escriure què i quan que? Dilluns comentarem les oracions que falten corregir, però vam poder comprovar que per tenir-ho clar hem de fixar-nos en el significat de les paraules:

    16 que – què

     

    Per acabar, vam dedicar la part final de la classe a treballar un tipus característic d’oracions subordinades: les condicionals. Treballem aquestes oracions per l’especial correlació de temps verbals que es produeix entre el verb subordinat i el principal. A classe us vaig proposar que imaginéssiu totes les combinacions possibles a partir de dues situacions expressades en infinitiu, i vam poder fer les constatacions següents:

    17 Exemples d’oracions condicionals

    Tot seguit, vam començar a fer exercicis de pràctica. Feu-los tots i dilluns els comentarem (alerta amb les faltes d’ortografia a l’hora d’escriure els verbs!):

    18 Correlació de temps verbals a les oracions condicionals

     

    Share

    Article complet

  • 7a classe – dilluns 6 de maig

     

    Dilluns vam recordar que en la llengua formal les preposicions a, de, en i amb “cauen” davant la conjunció que. Així, per exemple, diem:

    No m’acostumo al fred.“, però “No m’acostumo que faci tant fred.“;

    Estic content de veure’t., però Estic content que hagis vingut.“;

    Insisteix en la seva proposta.“, però “Insisteix que la seva proposta és la millor.“;

    Compto amb el teu suport.“, però “Compto que em donaràs suport.

    A l’Optimot podeu llegir una fitxa dedicada a aquesta qüestió:

    Les preposicions ‘a’, ‘de’, ‘en’ i ‘amb’ davant de la conjunció ‘que’

    I també:  ‘des de que’ o ‘des que’?

    A classe vam fer els dos primers exercicis del document següent, i demà corregirem el tercer:

    13 Caiguda de preposicions

     

     

    A banda d’això, vam començar a fer un exercici de vocabulari, en què apareixen alguns verbs que ens fan ballar una mica el cap:

    14 Alerta amb aquests infinitius!

    Novament, a l’Optimot trobareu la resposta a alguns dels possibles dubtes:

    traïcionar o trair?

    garantitzar o garantir?

    reflexar o reflectir?

     

    Share

    Article complet