• Dijous passat va finalitzar el taller d’ortografia!

    Espero que hagueu après noves tècniques per millorar la vostra ortografia i que les continueu posant en pràctica en el futur. 

    Recordeu que l’acte de cloenda dels cursos és el 26 de juny a les 19 h al Teatre Bartrina, on  podrem veure l’obra de teatre dels companys del Projecte Desdezero, en el qual hi participen algunes companyes del taller.

    cartell acte de cloenda

    No hi podeu faltar! 

    També us animo a participar al concurs “300 fets de llengua” que ha organitzat el CNL de l’Àrea de Reus Miquel Ventura.

    reclam parla_blog

     

     

     

     

     

     

     

    Fins aviat!

     

    Article complet

  • Novena sessió

    Com que ahir va ser la penúltima sessió del taller, no volia deixar-vos sense posar en pràctica una estratègia força entretinguda: els sobres, ni sense treballar les grafies: z, s, ss, c, ç i sc. 

    Vaig repartir dos sobres a cada alumnes i us vaig demanar que escrivíssiu CORRECTES en un sobre i INCORRECTES a l’altre sobre. Els vam guardar perquè no els necessitàvem fins després de treballar amb una llista de paraules.

    Cada alumne tenia una llista de paraules amb espais buits que havíeu de completar amb les grafies: z, s, ss, c, ç i sc. Un cop, les havíeu completat, vam crear 6 llistes a la pissarra per classificar les paraules per grafies. Ens interessava veure les llistes a la pissarra per visualitzar les paraules que s’escriuen amb z, les que s’escriuen amb s, les que s’escriuen amb ss…

    Des del principi us vaig demanar que no us fixéssiu en la pronunciació, sinó que us centréssiu només en la grafia.

    Mentre apuntàvem les paraules a la pissarra, havíeu de marcar els errors, apuntar quants errors havíeu fet, copiar cada error en un paperet i guardar-lo al sobre INCORRECTES. Després de resoldre les paraules, vaig deixar-vos un temps per apuntar també en paparets les paraules que havíeu completat correctament i, lògicament, guardar-les al sobre CORRECTES.

    A continuació, vaig repartir una paraula a cada alumne i vam jugar a fer mímica o definir la paraula. Cada alumne havia d’aconseguir que els companys l’endivinessin i després cadascú l’havia d’escriure. Va ser força fàcil perquè tots vau col·laborar i perquè eren paraules que havíeu vist a la llista inicial. Després us vau corregir la llista nova i vau comprovar si havíeu fet errors. Era el moment de treure altre vegada els sobres i canviar les paraules de sobre (de les incorrectes a les correctes o al revés).

    A continuació vam fer un exercici d’omplir buits. També us el vau corregir vosaltres mateixos i vau tornar a canviar paraules d’un sobre a l’altre (de les incorrectes a les correctes o al revés).

    Finalment, vam tornar a agafar la llista inicial i vau omplir tots els buits altre cop. Després de fer la correcció, TOTS vau fer menys errors que al prinicipi de la sessió, vau canviar per última vegada algunes paraules del sobre INCORRECTES al sobre de les CORRECTES i fins i tot algú va comprovar que sobre de les INCORRECTES quedava buit. Enhorabona!

    La resta, ja teniu feina aquest estiu!

    Ah! De deures, us vaig passar un altre exercici.

     

     

     

    Article complet

  • Alumnes, aquesta és l’última setmana del taller!

    pica_lletres_icon[1]Us envio dos enllaços perquè continueu millorant la vostra ortografia: 

    Pica lletres 

    Itineraris d’aprenentatge

    Article complet

  • Vuitena sessió

    Ahir vam utilitzar els diccionaris per aprendre paraules que s’escriuen amb hac i amb ela geminada.

    Amb hac o sense

    Per parelles, us vaig passar una o dues cartolines amb paraules que havíeu d’escriure amb hac o sense. Les havíeu d’escriure i després buscar la paraula al diccionari per comprovar si ho havíeu fet bé. Aleshores, cada parella havia de sortir a la pissarra i apuntar les paraules a la llista corresponent: paraules amb hac i sense hac.

    Tot seguit, vam llegir les paraules en veu alta i us vaig demanar que memoritzéssiu com s’escrivien sense apuntar-les. Llavors us vaig prendre les cartolines, vaig esborrar les llistes de la pissarra i us vaig tornar a passar les cartolines (sense que us toquessin les mateixes d’abans) i havíeu de dir en veu alta si s’escrivien amb hac o sense.

    Per últim, vau haver de completar tres textos amb les paraules que acabàveu d’aprendre. La dificultat de l’exercici  no va ser recordar si s’escrivia en hac o sense, sinó recordar les paraules treballades. Amb aquest exercici vam treballar la memòria, ja que es tractava d’haver de recordar una paraula sencera!

    Aquest exercici de memòria el fem perquè us acostumeu a visualitzar la paraula sencera.

     L·L, L o LL 

    Vam tornar a repetir el mateix procediment per treballar paraules que s’escrivien amb L·L, L o LL.

    Us enllaço les tres llistes de paraules i els tres textos. I si voleu fer un cop d’ull a la normativa, també us enllaço la fitxa de l’optimot.

     

    Article complet

  • Setena sessió

    Aquest dimarts vam aprendre a escriure paraules que contenien consonants nasals i abans de veure-les, vau haver de formar-les vosaltres a partir de visualitzar-ne les síl·labes separades.

    Diccionari de divisió sil·làbica

    2014-05-28 17.39.10

    Aquesta activitat, la vau fer per parelles. Mentre formàveu les paraules, les havíeu de classificar en tres llistes: s’escriuen amb M, s’escriuen amb N o s’escriuen amb NY.

    Després, us vaig prendre la llista i us vaig repartir dos fulls diferents: un full per a un membre de la parella i un altre full, per a l’altre membre. En aquests fulls hi havia frases que contenien les paraules que havíeu apuntat o bé derivats o bé formes verbals conjugades. Un full contenia només paraules amb M i l’altre full, paraules amb N i amb NY, per tant, un membre de la parella tornava a fer la llista de paraules que s’escriuen amb M i l’altre, paraules que s’escriuen amb N i paraules que s’escriuen amb NY.

    A continuació, vaig repartir la llista inicial que havíeu fet per parelles però la vaig passar a una altra parella perquè us la revisés. I sobretot, us vaig demanar que no la corregíssiu, sinó que només marquéssiu els errors que hi trobàveu.

    Per últim, vam tornar la llista a cada parella i llavors vosaltres us havíeu de corregir les paraules marcades.

    Aquesta vegada és normal que hi trobéssiu més errors perquè vau corregir paraules que vau escriure sense haver-les vist abans. Normalment, primer les visualitzeu i després les escriviu i fixeu-vos que quan seguiu aquest procediment no acostumeu a fer tants errors.

     

    Article complet

  • Setena sessió

    Les nasals

    Tal com vam quedar ahir, aquí teniu una activitat per fer a casa.

    Heu de completar aquestes frases amb les paraules que vau aprendre l’últim dia de classe. Primer, intenteu completar-les de memòria, sense mirar la llista! Després, busqueu aquelles paraules que no recordeu i comproveu si heu escrit bé les que recordeu.

    1. Té molta ________________ del teu premi.
    2. Han assajat aquesta ___________________ moltes vegades.
    3. La seva desgràcia ens va _________________ a tots.
    4. És normal que estigui ______________ perquè ahir va menjar més del compte.
    5. Els vehicles de transmissió automàtica no requereixen pedal d’ ________________.
    6. La Marta estudia ______________ perquè ha d’anar a viure a Berlín.
    7.  Per sopar menjarem pollastre amb ________________.
    8. No hi vagis, que només miraran d’__________________-te el cap!
    9. Crec que avui plourà perquè està molt ________________.
    10. Aquest any, per Sant Joan, hi haurà dos ________________.

     

    Article complet

  • Sisena sessió

    Perdoneu!

    Ara he vist que la llista de paraules de P/B no ha sortit a l’entrada anterior!  

    Us l’enllaço de nou: Llista de paraules P/B

    Article complet

  • Sisena sessió

    Dijous passat vam tornar a utilitzar la tècnica dels colors per treballar tres llistes de paraules que contenien consonants oclusives. Per parelles us vau aprendre una de les següents llistes:

     

    Llista de paraules T/D

    Llista de paraules C/G

    A continuació, vam fer grups en els quals hi hagués una persona de cada llista. Cada alumne es va  encarregar de dictar als seus companys de grup la llista de paraules que havia après i, després, havia de comprovar si les havíeu escrit bé i, si hi havia algun error, els havíeu d’ajudar a corregir-los.

    Amb aquesta activitat us vau adonar que escriure bé una paraula vol dir escriure-la tota correctament, no només escriure correctament la consonant oclusiva! Per exemple, a les llistes hi havia paraules que portaven accent i la majoria de vosaltres us els deixàveu. Vigileu!   

    Per acabar vaig passar un text d’omplir buits que havíeu de completar individualment i em vau dir que tornàveu a dubtar en les mateixes paraules. Per tant, això significa que encara no teniu la imatge visual d’aquestes paraules. Consell: mireu de memoritzar-les usant qualsevol de les tècniques que fem servir al taller.

     

     

    Article complet

  • Cinquena sessió. La B i la V

    Per treballar la B i la V, primer vam llegir una llista de definicions que contenien una d’aquestes lletres i cada alumne apuntava la paraula com creia que era correcta al costat de la definició.

    2014-05-20 17.13.26[1]

    Després, per parelles, havíeu de confeccionar dues llistes: s’escriuen amb B i s’escriuen amb V. Si coincidíeu amb la grafia, podíeu apuntar la paraula a la llista corresponent, sinó la deixàveu a banda. Un cop feta la llista, vau canviar de parella i vau tornar a seguir el mateix procediment.

    Mentre parlàveu amb la segona parella, em vau comentar que tornàveu a discutir les mateixes paraules que ja havíeu discutit amb la primera parella. Això vol dir que, més o menys, tots dubteu en les mateixes paraules: bolcar, almívar, comboi, tramvia, circumval·lació, vamba…

    També us vau adonar que algunes paraules no segueixen la norma: sabíem que escrivim V darrere de N (canvi) i B darrere de M (ambició), però avui hem vist que hi ha excepcions (tramvia, circumval·lació). Segur que d’aquestes dues paraules us en recordareu sempre!

    A casa heu de fer un exercici de paraules incorrectes que heu de localitzar i corregir.

     

    Article complet

  • Cinquena sessió. El dictat

    2014-05-20 16.39.08[1]Dimarts vam fer una activitat per recordar el que vam fer la setmana anterior: accentuació, diacrítics i dièresi. Per repassar aquests continguts, primer us vaig fer un dictat del text que vam usar dijous a classe i que, a més, havíeu treballat a casa de la següent manera:

    – Subratllar les paraules agudes en verd; les planes, en blau i les esdrúixoles, en vermell.

    -Encerclar les paraules amb dièresi.

    -Marcar les paraules amb accent diacrític.

    Després de dictar-vos el text, us vaig demanar que tornéssiu a localitzar les paraules amb accent, dièresi i accent diacrític, tal com havíeu fet a casa. Mentre buscàveu aquestes paraules, algunes persones vau veure que us havíeu deixat algun accent o dièresi.

    Aquesta pràctica serveix perquè us adoneu que després d’escriure és molt important revisar el vostre text.

     

     

    Article complet