• Què en podem remarcar?

    Recordeu que vam encetar el curs formulant-vos una pregunta. Després de tot aquest periple, és el moment de contestar-la:

    • quina relació trobeu entre els dos poetes i el quadre de Pablo Picasso?

    El comentari per obtenir 1 punt:

    • ha de contenir un màxim de 10 línies
    • ha de raonar la pregunta
    • ha d’estar ben puntuada (màxim 4 errades)
    • ha de ser correcta (màxim 4 errades)

    Obtindreu 0, 5 punts si no compliu un o més dels requisits anteriors.

  1. josé Luis González Torras

    15 Mai 12
    18:45 #

    josé Luis González Torras S3.

    Crec que tots tres han arribat a convertir-se en icones de la lluita per la pau i un ferm compromís amb qualsevol acte inhuma, violació del drets humans o injustícia intolerable. Sense perdre mai l’ esperança i sempre lluitant per un món millor.

  2. Imma Peris

    16 Mai 12
    18:45 #

    Imma Peris S3
    La meva opinió sobre la relació que hi ha entre el quadre i els poetes és que el quadre representa tragèdia i mort que per desgracia és el que li va passar a en Salvador Iborra que per desgracia va morir mol jove i d’una manera tràgica, i la relació amb el poeta Josep Palau i Fabre és que va ser un estudiós de la pintura i especialment de Pablo Picasso a qui li va dedicar més de quinze llibres i entre els quals destaca El Guernika de Picasso,

  3. Ana S3

    20 Mai 12
    18:45 #

    Jo crec que els dos poetes estan units amb el Gernica per la mort.
    La mort és veu només mirar el quadre , l’expressió de dolor, és el que inspira las vides dels poetes, per això han surtin els versos desconsolats.
    En Salvador Iborra és assassinat tràgicament i també a la seva curta vida va utilitzar la mort i el dolor per escriure. Cap poema dels dos autors tenen connotacions alegres, sinó que la tristor els envaeix.
    En el cas de J.Palau per ell la tristor era per la guerra, ell si va viure la pena, i va comprendre que la lluita era l’única arma possible, de com la guerra matava tot lo que era art i bellesa , l’art català estava prohibit per això s’està mes anys a Paris la ciutat de la llum, on descobreix la verdadera llibertat d’expressió.

    Ana S3

  4. Jose Antonio

    24 Mai 12
    18:45 #

    Estic d’acord amb els meus companys, ja que penso que la relació entre el quadre de Picasso y els dos poetes es la mort y la tristesa.
    També tinc la opinió que Picasso amb el pinzell i aquests poetes amb les seves plomes van denunciar y combatre la guerra, les injustícies i la repressió: és un tipus de lluita intel•lectual i cultural però amb un missatge molt clar de justícia i llibertat.
    Crec que es important assenyalar que aquests personatges de la cultura poden ser considerats defensors del seus pobles.
    Jose Antonio I3

  5. Josep A. Aliaga

    28 Mai 12
    18:45 #

    Josep A. Aliaga S3

    No soc un entès en art però m’atreviria a dir que el Guernika de Picasso és un quadre que expressa dolor. La consecuència inicial de qualsevol guerra és la mort i com a consecuència de la mort, el dolor causat no ja als morts sinó als supervivents i familiars de les víctimes.
    Salvador Iborra va morir d’una forma absurda, assassinat per intentar recuperar una bicicleta robada a un amic. De la mateixa manera van morir les víctimes del bombardeig de Guernika.
    La relació entre el Guernika i Josep Palau i Fabre potser és més artística. Palau i Fabre era un escriptor contemporani de Picasso i la seva obra gira en torn al pintor. Tant en Picasso com en Palau i Fabre expressen l’horror de la guerra. L’un amb la pintura i l’altre amb la seva obra literària.

  6. Raul Sevillano - I3

    28 Mai 12
    18:45 #

    Si utilitzem el quadre de Picasso como punt de nexe entre els dos poetes: Josep Palau i Fabre, estudiós de la pintura, li va dedicar més de quinze llibres a l’obra de Picasso. Quant a Salvador Iborra, la mort sofert, absurda i injusta crec que és el mateix concepte que plasma el quadro de Picasso, sobre la mort de la gent del País Basc i del món en general.

  7. ROSA S3

    29 Mai 12
    18:45 #

    Rosa S3

    El Guernica, és un quadre molt trist tracta de la Guerra Civil espanyola i del règim dictatorial de Franco. La poesia de josep Palau i Fabré, també era dura, crua i explícita amb una riquesa literària i cultural suprema però mai estava satisfet del que hacia.I la mort de S.Iborra també va ser crua i dura …

    Picasso va escriure”La pintura no está hecha para decorar las habitaciones.Es un instrumento de guerra ofensivo y defensivo contra el enemigo”

    Tant Picasso, com Palau i Iborra feien sevir la seva eina un la pintura d`altres la poesia per expressar com veien el món que els envoltà…

  8. María del Carmen

    30 Mai 12
    18:45 #

    María del Carmen Rodriguez Do Pico, S2

    La relació que trobo entre els dos poetes i el quadre “Guernica” del pintor Pablo Picasso, és la feblesa de la vida humana davant la crueltat i la mort.
    Tant Salvador Iborra com Josep Palau han expressat dolor i tragèdia en les seves obres. El primer, Mitjançant l’escriptura i la seva mort absurda i tràgica; el segon, amb el seu compromís artístic al llarg de tota la seva vida, deixant un testimoni de repudi pel dolor i la mort en la guerra. Respecte al “Guernica” crec que és un crit furiós i desesperat contra la intemperància de la guerra i que expressa amb duresa i perplexitat l’horror viscut durant el primer bombardeig indiscriminat de civils en sòl europeu.

  9. Maria Fernanda Martinez M S1

    31 Mai 12
    18:45 #

    • El Guernica es tracta d’una pintura a favor de la pau i en contra de la guerra, com l´obra i vida de aquest dos personatjes.
    • El caval i la mort de S Iborra? ( “Cavall que està ferit i té un costat obert pel que sembla que té una llança clavada”).
    • Utilització de metàfores.
    • La idea d´esperança tant al quadre com la poesía : la llum, passi el que passi sempre romandrà.
    • El Guernica es pot situar dins del cubisme, l’expressionisme i, sobretot, el surrealisme, como la poesía moltes vegades surrealista.
    • Les contradiccions que hi són presents en tot momento al Guernica: mort-vida, desesperació-esperança, foscor-llum, apareixen reflectides en la obra del dos poetas i sobretot, en la mort de S. Iborra
    • La mostra de l’expressió de compromís a favor de la pau i en contra la barbàrie humana de tots tres artistas.
    • La inesgotable potencialitat humana que es manifesta en la sensibilitat de la creació artística dels tres.

  10. Mª JOSE

    31 Mai 12
    18:45 #

    PICASSO 1927-1939. DEL MINOTAURE AL GUERNIKA de Josep Palau i Fabre, reconstrueix l’estada de Picasso a Barcelona al gener de 1936 i examina el procés d’elaboració del Gernika, que situa en el context de les relacions entre art i política a la primera meitat del segle XX.
    Un dels temes centrals de la part final del llibre és la possibilitat d’un art compromès que no condicioni la llibertat de l’artista. Això mateix és el que uneix els dos artistes amb el quadre, tots dos fan un art compromès i no els condiciona com a artistes, com el mateix Gernika.

    Mª Jose – I3

  11. Krista Elena Traistaru

    01 Jun 12
    18:45 #

    Els tres són símbols de la lluita per la pau, el sofriment i el geni incomprensible. Crec que els sentiments dels dos poetes es troben perfectament fusionats en el quadre.
    És com si Picasso ha units els dues destins i la mort (l’exili de Josep Palau i Fabre a Paris i la tràgica mort de Salvador Iborra) pintant el Guernica.

    Krista T – I3

  12. Krista Elena Traistaru

    01 Jun 12
    18:45 #

    …ha unit els dos destins…sorry Krista T – I3

  13. MARÍA BERDASCO

    03 Jun 12
    18:45 #

    Comparteixo amb els meus companys la idea que els dos escriptors i el quadre de Guernica comparteixen el sentiment de dolor i tragèdia. El quadre de Picasso, inspirat en el bombardeig alemany del poble basc de Guernica, denuncia la violència i el sofriment sense raó d’un poble; una denúncia que els dos escriptors van escriure en els seus llibres. Si pensem una mica més filosòfic, podríem dir que, igual que el toro de Guernica, els escriptors son un exemple de força i compromís.

    MARÍA B (I3)

  14. Lidia Claverí

    04 Jun 12
    18:45 #

    Lidia Claverí S3
    Fer una comparació entre dos poetes i un gran pintor pot ser un tant surrealista.
    Hi ha diverses maneres d’entendre el treball d’un artista. Per una banda, podem considerar-los simplement artesans, per un altra son genis divins del seu art. La feina de l’artista també té relació amb la tradició cultural i amb la història.
    Que vull dir, Salbador Iborra, Josep Palau i Fabre i Pablo Picasso, són artistes en la revolució i evolució del moment social viscut en cada cas. Comenten les inquietuds socials viscudes, a traves de les seves obres.
    Tot artista ve marcat per el moviment sociopolític, defensen o critiquen i solen inspirar-se en tot allò que viuen el seu voltant.

  15. Gemma Ràfols S3

    06 Jun 12
    18:45 #

    GEMMA S3

    Sense saber-ho, crec que hem arribat a una relació triangular . Tindríem el quadre del Guernica de Picasso a dalt de tot, expressant la mort en el seu estat més pur i la crueltat per l’atac a persones indefenses com són dones i nens. A un extrem del triangle hi hauria la curta però intensa vida del Salvador Iborra, morint també de manera injusta i inútil. I per altra banda, en Josep Palau amb la seva amistat amb en Pablo Picasso i el seu poema “Era un dia de mercat” on es detalla el bombardeig que va patir la població de Guernica amb la corresponent descripció de la mort sense sentit.

  16. María

    07 Jun 12
    18:45 #

    Maria Moreno S2

    A simple vista el Guernica transmet dolor però també podem trobar símbols que expressen esperança.

    La relació que trobo en tots tres és l’esperit de lluita. La manifestació de rebuig a la societat, cadascun en el seu moment, la necessitat d’atraure a les persones per mitjà de l’art, de crear consciència de canvi, l’esperança de que és possible una societat i un món millor.

  17. Paqui Ayala

    07 Jun 12
    18:45 #

    PAQUI AYALA I2

    La relació que hi ha entre els dos poetes i el quadre del ” Guernica ” es que aquest quadre expresa el dolor i la tragedia que va pasar a la guerra civil espanyola.
    Josep Palau, sentía admiració pel pintor Pablo Picasso, de fet va escriure molts llibres que parlaven d’ell.
    I Salvador Iborra, té relacció amb ells degut a la manera tan tràgica en que va morir.
    Els dos poetes eren grans artistes.

  18. natalia garcia lopez

    07 Jun 12
    18:45 #

    Jo crec que la relació entre el gernika i els dos poetes radica en la fusió d’art i tragèdia.
    El gernika englobaria les dos pols i els poetes representen d’una banda l’art o l’amor a aquet, personalitzat en Josep Palau i la tragèdia representada per Salvador Iborra.

    Natalia Garcia S1

  19. isabel gonzalez S2

    09 Jun 12
    18:45 #

    Tots tres tenen en comú la tristesa i la injustícia social,i que lluiten culturalment per un món més just.
    Iborra denuncia un cas concret d’injustícia, Picasso un poble oprimit per la guerra i Palau admira una obra tràgica i cruenta de la història plasmada en l’art.

    Isabel González S2

  20. MÓNICA FIDALGO

    10 Jun 12
    18:45 #

    CreC que els tres han estat, són i seran uns grans artistes del seu temps.
    I els tres a la seva manera han plasmat en les seves obres les conseqüències de la injustícia humana

    Mónica Fidalgo I3

  21. Annabel

    10 Jun 12
    18:45 #

    Estic d’acord amb els meus companys. El Guernica representa els horrors de la guerra, té una sèrie de símbols com la mare amb un fill mort, la dona de genolls, un home implorant, que és l’expressió del dolor i la desolació … una manera de dir “prou de guerres “. Diuen que per explicar el significat del toro que apareix en el quadre, Picasso va dir: ” Simbolitza brutalitat i foscor” i que podia ser un autoretrat. Penso que amb això es resumeix per a mi la relació entre el quadre, Josep Palau i Fabre i Siborra, la brutalitat de la mort d’aquest últim i la foscor de la vida i obra amb el seu exili a Paris de Josep Palau i Fabre.

    Anabel Silva S2

  22. Mariela S1

    10 Jun 12
    18:45 #

    Hola, Jaume!

    La relació és: El cuadre de Picasso tracta sobre la mort i la trágedia i té relació amb el poeta Salvador Siborra perque va morir de forma tràgica i era molt jove.
    L’altre poeta Josep Palau i Fabre que era un coneixedor de la pintura, el seu favorit era Picasso.

  23. M. ANGELES SANZ S3

    10 Jun 12
    18:45 #

    Josep Palau i Farre és un estudiós i un gran admirador de Pablo Picasso. A ell li dedica una part important de la seva obra. Palau defineix a Picasso com el més polifacètic dels creadors del segle XX. Palau també té una obra molt diversa (poesia, teatre, assaig, traduccions,…) que se desenvolupa en cicles.
    El quadre de Pablo Picasso representa el bombardeig de Guernica, la brutalitat amb que va a ser massacrat aquest poble del País Basc durant la guerra civil espanyola, i Salvador Iborra va ser assassinat.
    Pablo Picasso, Josep Palau i Salvador Iborra van ser tres artistes compromesos amb la societat.
    M. Ángeles Sanz S3

  24. Mercè Martorell

    10 Jun 12
    18:45 #

    Quina relació hi trovem entre els dos poetes i el quadre?
    Qué puc dir, després d’haver llegit tots el comentaris fets pels companys i companyes. . .
    La mort, el dolor, la tragedia.
    Un símbol de la lluita contra les injustícies; el Guernica, una icona de la lluita per la pau;
    en Salvador Iborra, un defensor de les causes justes, i en Palau, un estudiós de la pintura, en especial de l’obra de Picasso.

    Mercè Martorell S2

  25. Matilde Ojer S2

    10 Jun 12
    18:45 #

    Matilde Ojer S2

    J.Palau va ser un gran estudiós i amic de Picasso, al que va dedicar més de quinze llibres com “El Guernika de Picasso”, amb una percepció de dolor, violència i destrucció.
    Guernika va ser bombardejada sent una vila sense importància estratègica i per tant un fet inesperat que podríem comparar amb la mort violenta i sense sentit de Salvador Iborra que era un gran defensor de les causes justes i que va implicar un gran pèrdua literària i dolor entre els qui ho coneixien.

    Per tant el quadre de Picasso que reflecteix la violència i la injustícia de la guerra es pot relacionar directament amb l’obra i la manera de pensar dels dos poetes com de la mort de Salvador Iborra.

  26. Yvonne

    10 Jun 12
    18:45 #

    Salvador Iborra va morir jove i innocent en unes circumstàncies estranyes i injustes, igual que la gent en el quadre Guernika de Picasso del bombardeig.
    En canvi, la relació entre Josep Palau i Fabre i el quadre és, que Palau i Fabre era admirador i amic de Picasso a més a més d’haver-li dedicat obres literàries seves.
    També els uneix haver viscut la guerra civil a Espanya . Un s’expressava sobre ella com a escriptor i l’altre com a pintor.

    Yvonne (S3)

  27. Beatriz Garcia Mackay

    10 Jun 12
    18:45 #

    Guernica és un famós quadre de Pablo Picasso, pintat en els mesos de maig i juny de 1937, el títol al · ludeix al bombardeig de Guernica, ocorregut durant la Guerra Civil Espanyola. Va ser encarregat per tal d’atreure l’atenció del públic cap a la causa republicana en plena Guerra Civil Espanyola.
    La seva interpretació és objecte de polèmica, Picasso mai va voler dir el motiu pel qual va pintar el Guernica: “No, la pintura no està feta per decorar les habitacions. És un instrument de guerra ofensiu i defensiu contra l’enemic” (`Picasso.
    Picasso 1927-1939 Del Minotaure al Guernica de j palau:
    «Repetidament es em pregunta sobre l’evolució de la meva pintura. Per mi no hi ha passat i futur en l’art. Si una obra d’art no pot viure sempre en el present, no s’ha de considerar com a tal ”
    La pintura va ser símbol dels terribles sofriments que la guerra infligeix ​​als éssers humans, la mort; similars patiments als que va passar Iborra.

    Gràcies
    Bea s2

  28. Susana Suárez I3

    11 Jun 12
    18:45 #

    Per a mi, en aquest quadre es representa la mort. Algunes de les expressions de les cares, que estan dibuixades, semblen reflectir molt dolor, i altres que estan mortes.

    A la meva opinió, els dos poetes tenen en comú amb aquest quadre de Picasso la mort.Es a dir, els dos poetes són morts i algunes cares pintades al quadre semblen persones mortes.
    D’altra banda, sembla una lluita de guerra (que podria reflectir la Guerra Civil Espanyola) i aquests dos poetes eren lluitadors de la llengua catalana.


Categories


Històric


diccionaris


material didàctic


organismes


recursos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes