El divendres 27 de novembre vam tancar el curs de formació sobre aprenentatge cooperatiu. Crec que ha estat una experiència engrescadora i molt interessant amb l’aportació de moltes tècniques cooperatives per aplicar a l’aula de qualsevol nivell d’aprenentatge i especialment si apliquem la programació per tasques.
En aquest curs, els alumnes havien de treballar cooperativament (entre dos) per tal de dur a terme a l’aula una experiència cooperativa. Aquest divendres s’han presentat 10 experiències molt interessants i enriquidores que proposaven treballar cooperativament diferents continguts a les classes de català. Algunes han experimentat la tècnica de puzle, altres la de passa el problema, altres el treball entre iguals, altres el torn de paraula i algunes la suma de diverses tècniques. Totes molt interessants i amb valoracions molt positives.
Algunes de les reflexions finals que vaig anotar en aquesta sessió són les següents:
Pel que fa als docents:
- Els professors són agents de presa de decisions.
- Els bons docents planifiquen i després ajusten o regulen.
- És important conèixer els principis metodològics, però cal saber-los adaptar a les necessitats del grup, no s’han d’aplicar directament.
- Hem de trobar metodologies amb els mitjans que tenim i hem de trobar maneres per aprofitat i rendibilitzar el temps.
- Les aules són contextos imprevisibles i per tant, és probable que s’hagi de reajustar la programació inicial.
- Alguns tipus de tasques no tenen una solució única, cal ser-ne conscients.
- Els professors han d’aprendre a gestionar l’aula, els grups. Les interaccions.
- El professor acompanya, ajuda, dóna pautes i poc a poc les retira perquè l’alumne sigui cada vegada més autònom.
- Treballar amb una altra persona fa que s’hagin d’elaborar i argumentar els continguts i això ajuda a concretar els resultats.
- Treballar conjuntament amb una altra persona permet fer una reflexió post que millora la nostra tasca.
Pel que fa a l’alumnat:
- El treball cooperatiu exigeix la seriositat i el rigor dels alumnes pel que fa a la puntualitat i a l’assistència.
- Els alumnes perceben que confiem en ells i això fa que la seva actitud sigui més positiva.
- Els resultats del treball cooperatiu són el fruit de les ajudes mútues. El resultat amb les ajudes de tots és de més qualitat que el resultat individual.
- Ajudar els companys (o iguals) serveix per aprofundir, per tant, per aprendre.
- Els alumnes han d’aprendre a treballar cooperativament i això s’aconsegueix integrant el treball cooperatiu com una pràctica habitual a l’aula.
Bé, espero que aquestes reflexions també us ajudin a reflexionar i us temptin a provar les tècniques de l’aprenentatge cooperatiu en els vostres cursos. El professor del curs ha estat en David Duran, professor del Departament de Psicologia de l’Educació de la UAB i coordinador del Grup de recerca sobre Aprenentatge entre Iguals (GRAI). Podeu trobar un munt d’articles, de bibliografia i de dades en el seu espai web Aprenentatge entre iguals.
4 comentaris
Xavier Abelló
11 des. 09
12:04 #
El que acabo de llegir en aquesta entrada del bloc és el que correspon a la meva experiència a l’aula fent treballar els alumnes en grup per dur moltes de les tasques dels dossiers. M’ha sorprès enormement la coincidència en gairebé tots els punts que es descriuen en aquest text sobre l’aprenentatge cooperatiu. Això vol dir, en definitiva, que estem en el bon camí per aconseguir un aprenentatge de més qualitat al CPNL.
Mercè Sagrera
28 des. 09
10:54 #
Enhorabona pel bloc. Pot ser una excel•lent eina per compartir experiències i créixer. De fet, també faríem un treball cooperatiu, milloraríem la qualitat de l’aprenentatge dels nostres alumnes i, alhora, milloraríem nosaltres com a professors.
Estic d’acord amb el bloc quan es refereix a fer treballar els alumnes per tasques i cooperativament i també amb el que diu en Xavier Abelló, un dels professors que vaig tenir al màster de Formació de professorat de català per a persones adultes, a la universitat de Barcelona.
En el treball de la memòria del màster vaig defensar l’enfocament comunicatiu com a mètode per aprendre llengua, sota la visió nocio-funcional, perquè provoca immersió lingüística i permet que l’alumne assoleixi amb èxit competència comunicativa amb més facilitat i, en aquest sentit, penso que el treball per tasques ho facilita.
Però afegiria un punt més i és la necessitat de provocar que l’alumne s’arrisqui i s’equivoqui, perquè quan ens equivoquem és quan realment aprenem. Si no hi ha risc, si no ens arrisquem a practicar allò que és nou, és a dir, la llengua que aprenem, s’evita anar endavant. És cert que si no ens arrisquem es minimitza l’error, però també és cert que s’impedeix seguir avançant i aprenent.
Per últim, dir que trobo a faltar el tema del portafolis eina que considero imprescindible per fer un seguiment analític del que passa a l’aula i per poder millorar com a docents.
Laura Corsà
02 febr. 10
20:09 #
Vaig participar en aquesta formació i va ser realmet molt enriquidora. Vam aprendre sobre aprenentatge cooperatiu justament cooperant i compartint. Per tant, vam participar en un procés d’aprenenatge que estava enfocat en l’acció. L’oportunitat d’aprendre fent ens va fer reflexionar sobre diverses maneres d’enfocar l’activitat qotidiana a l’aula a partir de la incorporació progressiva de petits canvis o modificacions que poden millorar el procés.
Els productes resultants elaborats i la compartició d’aquests productes considero que va resultar una eina magnífica per il·lustrar diferents maneres d’aplicar tècniques cooperatives a l’aula per fer més significatius els aprenentatges i augmentar-ne l’eficàcia pel fet d’estar gestionats pels alumnes.
Jaume Sans
08 set. 10
13:57 #
En aquest curs s’ha insistit que no és el mateix treball en grup que cooperativament. En grup es pot fer tant una tasca o qualsevol tipus d’activitat. Només cal que els membres s’agrupi, però es pot dur a terme . Mentre que en l’aprenentatge cooperatiu és imprescindible que cadascú faci alguna cosa perquè la tasca s’acompleixi.