Recomanacions abans de la prova
Bon dia,
Dimecres us vaig dir que penjaria un document amb unes recomanacions finals. Aquí el teniu:
Primer de tot, mireu els models de prova que vaig penjar. L’estructura de l’examen, i dels exercicis, serà exactament la mateixa.
Sobretot, assegureu del tot els textos escrits, que és on us jugueu de veritat l’aprovat. Si els feu bé, hi teniu molt de guanyat. Si no, és molt difícil aprovar.
Els textos escrits han de tenir una extensió de 150 paraules l’un i entorn de 100 l’altre. Sobretot, no baixeu de 120 ni de 90. Procureu també que no sigui gaire més llarg.
Pot anar bé que primer tingueu clar què us ocupa un text de 150 (o de 100) paraules (normalment són unes quinze línies l’un i deu l’altre). Així no perdreu el temps comptant paraules ni escrivint text que no comptarà per a res.
Si escriviu textos molt llargs, perdreu molt de temps, que és molt millor que esmerceu a fer els textos amb la màxima correcció.
Tingueu present que esteu fent un examen i no defensant una tesi doctoral. Assegureu-vos molt de la correcció lingüística i no us compliqueu la vida amb una retòrica florida.
És millor que escriviu frases senzilles, però correctes i entenedores, que no frases llargues, complexes i amb moltes subordinades, amb les quals és molt fàcil que us equivoqueu.
Si no teniu del tot clar el significat d’una paraula, no la feu servir. Busqueu un sinònim que faci les mateixes funcions.
Reviseu tots els textos que us he corregit. Tingueu molt presents els errors que cometeu vosaltres, sobretot si són recurrents. Tingueu molt present la vostra llista de sacrilegis particular.
Mireu particularment el que hem fet aquests darrers dies. Procureu no fer faltes d’ortografia: com més a prop estigueu de les 0 faltes, millor. Si en feu moltes, la nota baixa molt. El text ha d’estar ben construït i amb una bona estructura.
Repasseu els models de textos que hem treballat durant el curs: sobretot l’estructura i característiques que han de tenir.
Per fer els textos escrits i el text oral, tindreu un quadern amb textos que haureu de fer servir. És imprescindible que els utilitzeu, per a la redacció del Llegir per escriure i de l’Escoltar per escriure.
No podeu copiar els textos del quadern: invaliden la pregunta, però sí que podeu explicar el que diuen, amb les vostres paraules, sense allargar-vos massa.
TEXTOS ESCRITS
N’haureu de fer 2: Llegir per escriure i escoltar per escriure
LLEGIR PER ESCRIURE
Correu informal
El text ha de tenir 150 paraules, és breu. És important que en tingueu l’estructura ben clara. L’estructura sempre és la mateixa.
Heu de fer servir forçosament la informació dels textos que teniu. Si no la feu servir, penalitza.
paràgraf 1: introducció. Podeu tenir un model que us serveixi per a molts textos
un paràgraf per a cada cosa que us demanen (podeu tenir models que us serveixin). Sempre us demanarem quatre coses
Heu de redactar un paràgraf per a cada cosa. És imprescindible que parleu de les quatre coses. Si no penalitza.
Últim paràgraf: comiat (com sempre). Podeu tenir un model que serveixi per a molts textos.
En el següent enllaç, teniu un model de text, que és el que vam treballar a l’aula: Model de c/e informal – Català a Badia (cpnl.cat)
ESCOLTAR PER ESCRIURE
Sentireu un àudio dues vegades. Heu de prendre nota de què diuen. Tampoc cal que ho apunteu tot, només el que sigui important per explicar en què consisteix l’activitat.
El text només ha de tenir 100 paraules, és breu. És important que en tingueu l’estructura ben clara. L’estructura sempre és la mateixa.
També és un c/e informal.
paràgraf 1: introducció. Podeu tenir un model que us serveixi per a molts textos
un paràgraf per a cada cosa que us demanen (podeu tenir models que us serveixin)
- què heu sentit a la ràdio
- explicar per què pot interessar
- animar a participar-hi
Últim paràgraf: comiat (com sempre). Podeu tenir un model que serveixi per a molts textos.
Ja veieu que és de sentit comú, però és important que ho plasmeu així en el text.
En el següent enllaç teniu un model de text, que és el que hem treballat a classe:
Escoltar per escriure – Català a Badia (cpnl.cat)
PART ORAL. PARLAR PER INTERACTUAR
La part oral consta de dos exercicis, senzills:
- La primera és individual. Et donarem un full amb dues fotografies i et plantejarem una pregunta sobre la situació
que mostren. Hauràs de parlar durant un minut aproximadament. Abans de començar la intervenció tindràs un minut per preparar-la. - La segona tasca la faràs amb un company de classe. Us proposarem una situació amb tres opcions a partir de la qual haureu de conversar i arribar a un acord. Haureu de parlar durant tres minuts aproximadament. Tingues en compte que l’examinador no intervindrà en la conversa mentre estigueu parlant i que us avisarà quan hagin passat els tres minuts que teniu assignats per completar la tasca.
Si en la part oral us equivoqueu i rectifiqueu, compta positivament. Si heu vist que heu comès un error i us n’adoneu després, no us angoixeu. A tots ens passa. Té un punt d’espontaneïtat que no té un text escrit. Els examinadors ho tenim en compte.
No us obsessioneu amb la fonètica: si sou conscients que cometeu algun error, mireu d’esmenar-lo, però no condicioneu tota l’exposició a això.
La part oral us la passarem dues persones: jo mateix i una companya meva.
Si veieu que durant la part oral prenem notes, no us angoixeu. Hem de prendre notes, que tant poden ser de coses ben fetes com de no tan ben fetes. Hem de poder valorar-ho tot.
La part oral la fareu per parelles, que triarem nosaltres.
GRAMÀTICA
Repasseu-vos sobretot el que hem fet els últims dies.
B/V, pàgina 32,
G/J, el que hem comentat a classe
Ela i ela geminada, pàgina 53
dièresi: el que vam comentar a classe, casos com veïna, cafeïna, Raül, taüt…
S sorda i S sonora, el que hem comentat a classe: anglès/anglesa, orgullós/orgullosa, paraules acabades en -missió, -pressió i -gressió, paraules com rapidesa, bellesa… (derivades d’un adjectiu), pagès burgès (pagesa i burgesa) i duc, comte (duquessa i comtessa)
P/B, T/D i C/G, el que vam comentar a classes, i pàgines 34 i 35
Accentuació, el que hem comentat a classe. Assegureu sobretot és/es, que/què…
Repasseu els errors habituals, encara que no siguin propis d’aquest nivell: apostrofació, A/E, O/U…
perquè/per què, el que vam comentar a classe per què = per quin motiu. Si no, ha de ser junt
sinó/si no, el que vam comentar a classe
per a, per als, el que vam comentar a classe Recordeu que PER ELS o PER EL no existeix. Quan et refereixes al destinataris és PER A o PER ALS o PER A LES (pels = por los; per als = para los)
que/què, el que vam comentar a classe Què = quina cosa, quin motiu. Recordeu que heu de llegir la frase sencera
potser/pot ser: potser (probablement) pot ser (combinació del verb pot + verb ser)
Pronoms, el que vam treballar a classe, sobretot els primers dies. Assegureu l’ús de LI i de ELS: li interessa, els interessa; li agrada, els agrada. Recordeu que LIS no existeix. El pronom ELS darrere del verb es transforma en -LOS (ex. donar-los, regalar-los…)
Verbs: assegureu-ne l’ortografia: comencin, salteges, desitgen, desitgin, expliquen, expliques…
Recordeu les terminacions següents: -éssim i -éssiu, -àvem i -àveu, -íem i -íeu
Sigueu puntuals. L’examen el començarem a les 9h en punt.
Que tingueu molta sort!
Salutacions, i bon cap de setmana
Josep
Cap comentari
Encara no hi ha cap comentari. Sigues el primer a enviar-ne un utilitzant el formulari!
Escriu un comentari
RSS dels comentaris