Cicle “Dijous a l’Institut del Teatre”

Yira

De Gaston Core & La zoológica

Les dàrsenes, les presons, els cafès, les cantonades, els bordells, l’avinguda més ampla del món, són les fronteres originals del lunfardo, un llenguatge bastard i críptic, arma i artefacte dels malfactors que a principis de segle XX van ajudar a construir la història popular de Buenos Aires .

Yirar deriva del verb italià girare ( girar, donar-se la volta ). En l’argot porteño un Yiro és una prostituta. Així es denomina a aquestes dones que per esquivar a la policia, s’allunyaven del seu lloc deambulant sense destí tornant més tard a la mateixa cantonada. L’expressió fer un Yiro o yirar, descriu avui dia no només la sort de les prostitutes sinó de qualsevol individu que envolta, allunyant-se, un punt de partida al que sol tornar.

A l’escena una rebotiga d’una sala de banquets i en la rebotiga una cambrera japonesa, un cantaor contractat per a la celebració, un músic que està allà des de sempre i una actriu estrangera. Tots ells vigilats per una veu en off mecànica i distant. Tots ells evoquen els seus records i les fantasies que van deixar enrere en una tensió constant que els situa en les fronteres entre somni i realitat.

Direcció: Gaston Core, dramaturgia: Gaston Core, Akemi Goto, Jose Marino, Rhona Pearce, Salvador S. Sánchez, Dolors Sans i Sergi Gibert. Amb la col·laboració i acompanyament de Mario Roehrich Rubio.

Ajudant direcció: Sergi Gibert Daumal

Intèrprets: Akemi Goto, Jose Marino, Rhona Pearce, Salvador S. Sánchez, Dolors Sans.

Disseny d’escenografia, de vestuari i d’il·luminació: Natalia Aguirre Marchione i Gaston Core amb la col·laboració de Roger Orra.

Espai sonor: Jose Marino

Assitència moviment flamenc: Frederic Gomez

Tutoritzat per Roberto Romei

Col·laboradors especials: Silvia Ferrando, Eric ,Oriol, Aina Garriga, Pilar Albadalejo i Gemma Sangerman.

Amb la participació de Denise Duncan Villalobos en el desenvolupament inicial del projecte.

Print Friendly, PDF & Email