• 20a sessió: 10 de març de 2020

    Hola a tots!

    A partir del 12 de març, d’acord a les instruccions del Govern davant de la pandèmia del virus Covid-19, queden anul·lades totes les activitats presencials del CNL de l’Hospitalet almenys fins al 27 de març. Us aniré informant de tot allò que tingui a veure amb el curs en els propers dies.

    Pel que fa a les classes, aquesta setmana hem fet la vintena sessió del curs, la vuitena de l’any!

    Què hem fet?

    ·Per començar l’Ana Pina ens ha parlat de l’estimulació en infants primerencs com a tema de la seva intervenció oral.

    ·Tot seguit, hem comentat la correcció de la crítica d’un restaurant i hem corregit els exercicis de pronoms febles que encara quedaven per revisar.

    ·Abans de la pausa, hem iniciat una nova unitat del curs: l’elaboració d’informes. En primer lloc, hem treballat diversos aspectes que cal tenir en compte a l’hora de redactar un informe correctament: ús i abús de pronoms febles, concisió, claredat, etc. Si voleu saber-ne més, podeu consultar aquest enllaç: 10 recomanacions per redactar amb eficàcia.

    Després de la pausa, l’Ana ens ha llegit la seva aportació al dictat creatiu:

    QUI ERA EL NOSTRE VEÍ?

    Capítol 18

    Al mig del meu somni, i intentant captar la conversa entre la mare i la tia, em vaig desvetllar i vaig parar atenció als crits que m’havien despertat. Ara ja era tot orelles per assabentar-me d’aquella fastuosa història que mai no m’havien volgut explicar. Estava tan nerviós que m’havia de concentrar.

    Em vaig quedar esparverat quan vaig sentir que la meva tia li deia assassina a la mare. Què passava? La mare no podia haver mort ningú, era una bona dona, o això pensava jo. Vaig poder deduir que l’odi entre germanes era per la infidelitat de la meva tia amb el pare.

    Vaig descobrir que feia anys ma mare havia embogit en saber que fruit d’aquella relació havia nascut una nena i, amb tota la ràbia del món, l’havia llençada al pou de les terres del pare. Ell, atònit, i sense saber com actuar, va vendre les terres per oblidar-se i desmarcar-se d’aquest fet; no pas perquè s’arruïnés com m’havien explicat a mi o als habitants del poble, sinó per amagar i ocultar davant de tota aquella petita vila la realitat del seu afer.

    En plena disputa a la mare li va agafar un rampell i es van endur la tieta al pou on havia llançat la meva cosina o germana anys enrere. Jo em vaig quedar glaçat. Va començar una baralla al costat del pou. Vaig sentir un fort soroll, com si algú hi hagués caigut. Qui havia estat? Què passaria ara?

    Què heu de fer?

    · Llegiu-vos el text de la pàgina 47 del dossier del curs “El català i els neologismes”, de Neus Faura. N’heu de fer un resum i respondre les preguntes següents:

    a) Saps què és un neologisme?

    b) És el mateix un neologisme que un manlleu?

    c) Saps quin són els criteris d’acceptació d’un neologisme? d) Quina és la llengua que aporta més paraules noves al català?

    e) Saps quin és l’equivalent en català d’aquestes paraules, que sovint trobem en webs o blogs de viatges: tour operator, forfait, jet lag, check-in, overbooking, hub, low cost? On ho has consultat?

    f) Els manlleus s’escriuen en cursiva? On ho consultaries?

    ·Redacteu un article d’opinió a partir del text “10 exemples d’enganys i de fracassos de parcs temàtics: molt soroll per no res“.

     

    Bon cap de setmana!

    Cuideu-vos molt i fins ben aviat!

     

     

    Print Friendly, PDF & Email

Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.