Com que arran del tema de l’ús responsable de la roba, alguns de vosaltres vau parlar de la publicitat, us passo aquest vídeo amb anuncis polèmics que no s’emeten per televisió. Mireu-lo i digueu si les afirmacions que hi ha a continuació són certes o falses:
1. El reportatge defensa la creativitat dels publicitaris.
2. La normativa vigent sobre publicitat és molt estricta.
3. En alguns casos aquesta censura de què parla el reportatge beneficia les marques.
4. La campanya del desodorant Axe, segons la publicista, no és sexista.
5. Amb l’espot d’Amena el col·lectius de nans es va ofendre i va demanar retirar l’anunci.
6. Campanyes com la de l’FNAC van ser retirades perquè feien apologia de la violència sexista.
7. El publicista creu que en la nostra societat se’n fa un gra massa i que no caldria que ens ofenguéssim tant.
8. El creatiu creu que en tota publicitat és necessari que hi hagi humor.
9. Els límits de la legislació no són cap obstacle per als creatius.
Penso que el publicista ha de tenir un cert grau de moralitat per no elaborar històries o imatges que donin lloc a interpretacions ambigües. Els mal anomenats creatius han de ser censurats quan s’utilitzi l’ambigüitat per cridar l’atenció mitjançant un fet que sap que la societat el repudia. La legislació hauria de ser molt clara i anomenar les apologies a les que mai s’han de fer referència.
Per a mi un bon publicista és aquell que el missatge que vol transmetre no utilitza idees, objectes, imatges ni persones que no tinguin res a veure amb el missatge.
Actualment la publicitat és més abstracta i va dirigida als sentiments de les persones, cosa que pel que sembla és més efectiva. Afortunadament, en general, la publicitat actual no fa apologies repulsives.
Josep Mª Carreras Trellissó