Subscriu-te via RSS

  • CLASSE 18 D’ABRIL: El so de la essa vibrant i no vibrant. Manuel de Pedrolo. L’article d’opinió.

    Escrit per el 18/4/2018 a les 13.26 h, a SUFICIÈNCIA MATÍ

    Avui hem corregit l’exercici de substitució de complements indirectes per pronoms.

    A continuació hem practicat el so de la essa no vibrant o sorda /s/ (exercici 8, pàg. 109 de Teide) i essa vibrant o sonora /z/ (exercici 4, pàg. 120). Hem vist quines lletres representen els dos sons i unes pistes ortogràfiques (fotocòpia). A continuació hem fet l’exercici 3 i 5 de les pàg. 63 i 65 de Barcanova. Per deures, feu els exercicis 2, 4, 6 i 7.

    Després hem fet una petita aproximació a l’escriptor Manuel de Pedrolo, explicant una mica la seva obra, i hem llegit un fragment a classe de Aquesta nit tanquem.

    Per acabar hem vist les etapes de producció d’un text (planificació, redacció i revisió) i l’estructura dels articles d’opinió. N’hem llegit un exemple i per grups heu fet un exercici d’identificar els arguments  i els connectors de l’article. El proper dia elaborareu un article d’opinió amb els mateixos grups que hem fet avui (no feu l’article a casa!!!).

    Per deures, feu també l’exercici de combinació de pronoms 3, de la pàg. 145 de Teide.

    Article complet

  • CLASSE 16 D’ABRIL

    Escrit per el 17/4/2018 a les 8.46 h, a SUFICIÈNCIA MATÍ

    Ahir, després de comentar i corregir els deures, vam estudiar quan escriure com i com a, fins i fins a, cap i cap a (exercici 16, pàg. 113 de Teide). A continuació, vam fer l’exercici 21 de millora de la precisió lèxica de la pàg. 115.

    A més, vam repassar els pronoms que substitueixen un complement indirecte amb una fotocòpia, ja que en classes anteriors havia detectat errors en la substitució d’aquest complement. Vam fer una de les cares del full, per deures feu-ne l’altra.

    També vam fer un exercici de classificació de connectors (vegeu la foto d’aquesta entrada). Finalment, vam veure la diferència entre el perquè, que expressa motiu, causa (o finalitat), i el doncs, que expressa conseqüència. Vam fer l’exercici 18 per practicar-ne els diferents usos.

    Si teniu temps, continueu amb la lectura del llibre d’aquest trimestre.

    Article complet

  • El millor novel·lista del món

    Escrit per el 12/4/2018 a les 15.09 h, a Intermedi tarda

    En aquest enllaç trobareu el conte sencer de Manuel de Pedrolo:

     

     

     

     

     

    EL MILLOR NOVEL·LISTA DEL MÓN

    Article complet

  • CLASSE 9 D’ABRIL

    Escrit per el 9/4/2018 a les 12.14 h, a SUFICIÈNCIA MATÍ

    Després de comentar els exercicis que hi havia per deures, hem vist el complement predicatiu, ja que hi havia algun dubte en la distinció amb el circumstancial de manera perquè tots dos solen respondre a la pregunta com? Hem fet les primeres 3 frases a classe, la resta feu-les de deures.

    Tot seguit hem repassat la combinació de pronoms en petits grups, l’ordre habitual amb exemples, i quan s’inverteix l’ordre del CI i CD, amb exemples. També us he fet un resum del més important que surt a la pàg. 212 del llibre de Barcanova (combinacions que no es poden fer o alteracions). Per repassar, podeu llegir-vos aquesta pàgina, i totes les prèvies de la unitat 34. A classe hem fet les primeres 4 frases de l’exercici 2 de la pàg. 211 de Barcanova. Per deures, acabeu l’exercici i també feu l’exercici 4 de la pàg. 94

    També hem parlat de la sortida que farem aquest dimecres: una visita guiada de la Ruta Fabra. Per practicar l’expressió escrita us he demanat, que per deures, elaboreu la notícia sobre la sortida. Aquí teniu una mica d’informació que us pot ser útil per redactar-la (de 8 a 15 línies màxim).

    Finalment, heu corregit els errors dels textos que hi ha a la pàg. 115 del llibre de Teide (exercici 2). El primer text tenia errors més aviat ortogràfics, de coherència i de puntuació; el segon d’expressió (bàsicament repeticions). Per deures, com que ja sou uns experts corregint i revisant textos, haureu d’esmenar els errors d’aquest text.

    Teniu diferents exercicis a fer, però alguns són molt ràpids de fer i, a més, teniu tota una setmana per fer-los.

    Article complet

  • CLASSE 4 D’ABRIL

    Escrit per el 4/4/2018 a les 12.26 h, a SUFICIÈNCIA MATÍ

    Avui hem començat practicant el català en petits grups  en què heu parlat sobre el que heu fet durant les vacances de Setmana Santa.

    A continuació, hem repassat diferents maneres d’identificar un complement directe a partir d’unes frases d’una expressió escrita:

    -preguntant què? o qui? al verb: Dono caramels al nen. Què dono? Caramels=c. directe.

    -preguntant cosa o persona + el verb: Cosa donada? Caramels= c. directe.

    -passant l’oració a passiva -llavors el CD farà de subjecte):  Els caramels són donats per mi. Caramels passa a ser el subjecte de l’oració passiva. Per tant, fa de c. directe a la primera frase.

    Tot seguit, heu comentat els dubtes sobre els deures, i després hem vist l’ús del guionet. Hem practicat aquest tema amb els exercicis 13, de la pàg. 99, i 17, de la pàg. 114, de Teide.

    Finalment, hem vist la combinació de pronoms. L’ordre seria: reflexius/c. indirecte / c. directe / la resta. Aquesta combinació s’altera quan tenim un li + un pronom de c.directe determinat). L’hem practicada amb la substitució per pronoms a diferents frases.

    Per deures, feu l’exercici 8, de la pàg. 81 de Teide, i els exercicis 3, 4 i 5, de la pàg. 143 de Barcanova (repasseu abans la teoria que teniu a la pàg. anterior).

    Article complet

  • CLASSE 21 DE MARÇ

    Escrit per el 21/3/2018 a les 13.11 h, a SUFICIÈNCIA MATÍ

    Avui hem acabat la teoria dels pronoms relatius amb el pronom relatiu possessiu (pàg. 202 de Barcanova). Hem fet l’exercici 10, per deures feu el 9 i l’11.

    Després us he tornat corregits els exercicis de gramàtica i l’apunt en un blog i els hem comentat.

    Tot seguit hem vist quan utilitzar per i quan per a, i hem fet un exercici de la fotocòpia de connectors. També hem vist quan el si no va separat (condicional), i quan el sinó va junt (indica oposició al que s’ha dit anteriorment). Per practicar aquest connector, hem fet l’exercici 16 (llista 1) de la pàg. 180. Per deures feu la llista 2.

    A continuació hem corregit l’exercici 9 de la pàg. 98 de Teide; hem fet els exercicis 11 i 12 de la mateixa pàgina i, finalment, hem vist el vocabulari de l’exercici 18 de la pàg. 101.

    Per deures feu també la unitat 9 del llibre de Barcanova (quan escriure b/p, d/t i g/c), sobretot a final de mot, ja que aquests parells de lletres sonen igual.

    Article complet

  • CLASSE 19 DE MARÇ

    Escrit per el 19/3/2018 a les 13.52 h, a SUFICIÈNCIA MATÍ

    Avui hem comentat l’exercici 6 de pronoms relatius, de la pàg. 200 de Barcanova. A continuació hem vist les oracions especificatives i les explicatives (entre comes, i es poden substituir per el qual, la qual, els quals o les quals), i hem fet l’exercici 7. També hem vist els pronoms relatius que utilitzem quan l’antecedent és tota una oració: la qual cosa, cosa que o fet que; hem fet les primeres frases de l’exercici 8 de la pàg. 201. Per deures, acabeu-lo.

    Després, per grups heu escrit consells de seguretat a Internet (en 2a pers. del pl. de l’imperatiu, per seguir practicant aquest temps verbal), i aquest treball us ha servit per agafar idees per a l’apunt en un blog que heu escrit tot seguit.

    Article complet

  • CLASSE 14 DE MARÇ

    Escrit per el 14/3/2018 a les 14.00 h, a General, SUFICIÈNCIA MATÍ

    Avui hem comentat els exercicis de la b i la v del llibre de Barcanova i hem fet l’exercici 5 de la pàg. 95 de Teide. Si en voleu fer més, podeu entrar a l’apartat d’ortografia d’Itineraris d’aprenentatge i fer els exercicis corresponents:

    http://aplicacions.llengua.gencat.cat/itineraris-aprenentatge/suficiencia/scl/scl5/scl53/scl53.htm

    Després, hem corregit l’exercici 5 de pronoms relatius de la pàg. 199 de Barcanova. Per deures, feu l’exercici 6 de la pàg. 200.

    A continuació hem vist quan el que porta accent (interrogatiu directe o indirecte i després de preposició -pronom relatiu compost) i quan no (resta de casos).

    També hem vist quan escriure potser (adverbi) junt i quan pot ser (verb); i que l’expressió ‘en quant a’ és incorrecta. hauríem de dir quant a, que significa ‘pel que fa a’ i s’usa per iniciar un discurs.

    Per acabar, com que estem fent el tema del menjar, hem fet un esmorzar comunitari durant el qual s’ha explicat l’elaboració dels diferents plats que heu portat a classe i que hem degustat amb gran delit!

    Article complet

  • CLASSE 12 DE MARÇ

    Escrit per el 12/3/2018 a les 13.12 h, a General, SUFICIÈNCIA MATÍ

    Avui hem continuat fent exercicis de la B/V del llibre de Barcanova (exercicis 8 i 10). Per deures, feu els exercicis 9 i 11. També hem comentat els exercicis de quantitatius (pàg. 141). A més, hem repassat l’atribut i hem fet l’exercici 3. Per deures feu el 4 i el 5.

    A continuació hem vist les oracions de relatiu (unitat 33 de Barcanova). N’hem vist l’ús i hem fet l’exercici 1, hem vist els quadres de la pàg. 198 i hem fet els exercicis 3 i 4. Per deures, feu l’exercici 5.

    Finalment, us heu trobat per grups per acabar de preparar els menús. També algun grup ha fet l’exercici 8 i 9 (pàg. 97 i 98 de Teide). Per deures, passeu en net les receptes i ajunteu-les en un únic document. Això es pot entregar la setmana que ve. Recordeu que aquest dimecres farem un esmorzar comunitari amb les postres que es portin.

    Article complet

  • CLASSE 7 DE MARÇ

    Escrit per el 9/3/2018 a les 11.56 h, a General, SUFICIÈNCIA MATÍ

    L’últim dia vam comentar algunes de les solucions a l’exercici 9 de verbs, de la pàg. 127 i 128 de Barcanova. A continuació, vam veure la teoria de la b/v  (la teniu a la pàg. 46 i als quadres de les pàg. 48 i 49 d’aquest llibre) i vam fer els exercicis 2, 4 i 7. Per deures feu els exercicis 1, 3, 5 i 6.

    Vam corregir l’exercici 2 de quantitatius, de la pàg. 93 de Teide.

    Vaig tornar les expressions escrites amb els errors marcats i vosaltres havíeu de veure quin era l’error, esmenar-lo i di el perquè, i escriure tot en una graella. Aquest treball és superimportant perquè així a final de curs tindreu una llista dels vostres errors, i serà això el que més haureu de repassar.

    Finalment, i per grups, vau fer l’exercici 6 i vau començar el 7  (i 16), que consisteix a fer un menú. El proper dia l’acabareu a classe.

     

     

     

     

     

    Article complet

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • pfreixa: “fes-te” El pronom EN aquí no cal.
  • pfreixa: 🙂 Exacte!
  • Belén: En català es diu targeta sanitâria.
  • Belén: Crec que sobra el pronom en de feste’n soci, s’hauria d’escriure feste soci. No estic segura.
  • Belén: Crec que la formes correctes serien: suís, ensaïmada i sense dubte el que falten són els xurros.

Núvol d'etiquetes

Anem de viatge? C2 cançons comprensió lectora Comprensió oral Cornisa cantàbrica El camí dels bons homes i les bones dones El camí de Sant Jaume El pulmó de Collserola El Ripollès i la Vall de Núria Expressió escrita Haikus Intermedi 2011-2012 Intermedi matí 2014-2015 Intermedi vespre; Intermedi vespre; expressió escrita La Garrotxa Notícies Sortida amb els companys de classe SS 2010-2011 Suficiència 2011-2012 Suficiència 2011-2012; Comprensió oral Tot un personatge!