Arxiu per octubre, 2019

  • 5a sessió: 28 d’octubre de 2019

    Hola a tots! Aquesta setmana hem tingut la cinquena sessió del curs.

    ·Què hem fet?

    ·Hem fet l’exercici de transcripció fonètica i hem repassat els diferents fenòmens fonètics que es produeixen en català: l’elisió, la sinalefa, etc.

    ·Tot seguit, hem tractat els diferents usos de les preposicions per i per a.

    Podeu consultar els següents enllaços sobre la teoria: Ús de per i per a davant de nom, Ús de per i per a davant d’infinitiu (valor de finalitat), Ús de per i per a de Neus Nogué, ésadir.

    Per acabar, hem fet l’exercici 8 de la pàgina 14 del dossier del curs.

    ·Finalment, hem treballat els signes de puntuació amb un exercici pràctic.

    ·Què heu de fer?

    ·Heu de redactar una notícia a partir de la tasca que us he lliurat a classe.

    Bon cap de setmana! 

    Recordeu que demà ens veiem al Teatre Joventut a les 18.30 h!

    Article complet

  • Lliçó Inaugural del curs. NO TE LA POTS PERDRE!

    Article complet

  • 4a sessió: 21 d’octubre de 2019

    Hola a tots!

    Aquesta setmana hem tingut la quarta sessió del curs.

    Què hem fet?

    Per començar hem tractat sobre com fer un resum correctament. En teniu la teoria a la pàgina 26 del dossier del curs. I hem llegit i resumit la introducció de la Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana.

    Després de la pausa, en Toni ha llegit la seva part del dictat creatiu:

    QUI ERA EL NOSTRE VEÍ?

    Capítol 3

    Amb decisió i un pèl brusc, acaba d’obrir la porta de l’ascensor ignorant-me, tot dirigint-se cap al portal de l’edifici. Al carrer, la poca gent que passa va de bòlit perquè la pluja no se l’esperava ningú i cau com si fos el darrer dia que hagués de ploure, com si el cel estigués enrabiat. Tot i així, el veí surt decidit, sense dur cap paraigua ni gavardina ni cap altre tipus d’impermeable, i penso que, obvi, atenent al que crec segur que és el seu origen, està avesat al mal oratge.

    Hi insisteixo, ja que estic decidit a treure l’entrellat d’aquest assumpte i segur que assoliré el que m’he proposat i li trauré una confessió. Però no cedeix, ans al contrari: “No entens que no vull parlar de mi amb un marrec com tu, a més, t’aconsello que no segueixis per aquest camí, pot ser perillós per a la teva família”. I sense donar-me opció a reaccionar, acaba sortint al carrer, seriós, serè, estirat, elegant, com si encara resplendís el sol de fa una estona.

    Cada dia no t’etziben un avís d’aquest calibre però, lluny de tremolar de por i enterrar-ho aquest assumpte en el fons d’un calaix oblidat, em dic a mi mateix que, tot i ser un galifardeu que no s’alça més de dos pams de terra, això no s’acaba així.

    Per acabar, hem començat a treballar els aspectes més destacats de la fonètica en català.

    Què heu de fer?

    ·Heu de fer un resum d’aquesta notícia.

    ·Recordeu que heu de fer la intervenció sobre el femení com a genèric.

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • 3a sessió: 14 d’octubre de 2019

    Hola a tots! Aquesta setmana hem tingut la tercera sessió del curs.

    Què hem fet?

    ·Hem revisat les diferències entre que i què, i hem fet un exercici de pràctica, que podeu trobar a la pàgina 12 del dossier del curs.

    ·Hem corregit l’exercici de deures sobre les conjuncions perquè, per a què, què i que.

    ·Abans de la pausa, la Montserrat ha llegit la seva part del dictat creatiu:

    Qui era el nostre veí?

    Capítol 2

    Em va contestar: “Niet”

    Em mirà amb cara arrogant i trista. Girant-se de cop va agafar el seu capot i barret, i va marxar tibat com un rave per la porta del carrer.

    Vaig quedar-me garratibat i sense saber què fer i com reaccionar. Vaig decidir marxar cap a casa a explicar als meus pares el que m’havia passat i intentar descobrir el significat de la resposta del meu veí.

    No em quedo tranquil ni satisfet i decideixo esbrinar pel meu compte. Investigo els seus hàbits d’entrada i sortida de casa, les seves rutines. Descobreixo que sempre va vestit igual: roba fosca, impol·luta, planxada i amb la clenxa repentinada amb gomina. Per la seva forma de vestir es podria deduir que és molt primmirat i curós, estricte amb els seus horaris i rutines diàries. Això em facilita molt tornar-me a trobar amb ell.

    La segona part de la meva investigació és que  Niet significa No en rus. Les meves sospites van prenent forma.

    Preparo una fotografia impresa del document on surt ell de petit. L’endemà decideixo esperar-lo. Les cames em fan figa, el cos em comença a tremolar, tinc la suor freda. Veig que s’acosta l’hora i, en efecte, entra per la porteria. Abans que obri l’ascensor, li ensenyo la foto i dic:

    “Em podria ajudar, si us plau? Em podria explicar la història d’aquest nen que crec que, si no vaig errat, vostè coneix molt bé'”

    Després de la pausa, hem llegit i comentat en grups els diferents textos de la primera tasca intermèdia de nota de curs. El tema triat per a aquest any és “L’ús del femení com a gènere neutre”. Aquí us en poso els enllaços:

    “Els nens i les nenes: usos lingüístics i sexisme”

    “L’Acadèmia Francesa accepta feminitzar el nom de les professions”

    “França rebutja oficialitzar el llenguatge de gènere”

    “L’ús de la llengua no sexista de la CUP:un trencament definitiu?”

    “Carme Junyent:’Que s’acabi aquesta comèdia de desdoblar en masculí i femení’

    -“Parlem en masculí i en femení”

    Què heu de fer?

    ·Per d’aquí a dues setmanes, és a dir, per al 28 d’octubre, m’heu d’enviar per correu una gravació d’uns 4 ò 5 minuts amb la vostra intervenció a la taula rodona del programa “Els Matins” en què tracten sobre l’ús del femení com a gènere neutre. Heu de donar la vostra opinió o punt de vista sobre la qüestió.

     

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • 2a sessió: 7 d’octubre de 2019

    Hola a tots!

    Què hem fet?

    Aquesta setmana hem continuat treballant els diferents aspectes a tenir en compte a l’hora de fer una intervenció oral.

    Per començar, hem intentat respondre les preguntes que planteja l’activitat 2 de la pàgina 9 del dossier del curs.

    En primer lloc, hem vist el vídeo “Model d’exposició oral” i hem llegit la teoria sobre els registres. En segon lloc, hem revisat  la variació dialectal de la llengua catalana projectant el vídeo Presentació dels dialectes geogràfics.

    Per acabar, hem repassat la teoria sobre l’ús de les conjuncions perquè, per què i per a què. I hem fet un parell d’exercicis de repàs.

    Què heu de fer?

    Heu de resumir la introducció de la Proposta per a un estàndard oral de la llengua catalana.

    També heu de fer l’exercici que us he lliurat sobre les conjuncions perquè, per a què, per què.

    Bon cap de setmana,

    Ferran

    Article complet

  • Inici de curs 2019-2020 C2. 1a sessió: 30 de setembre

    Benvinguts al C2 del curs 2019-2020!

    A la primera sessió hem parlat del calendari del curs i del sistema d’avaluació: prova d’assoliment i nota de curs. Tot seguit, hem comentat com es desenvoluparà la classe amb el dictat creatiu i les intervencions orals.

    Abans de la pausa hem llegit el primer fragment del dictat creatiu:

    Capítol 1

    Qui era el nostre veí?

    Els meus pares tenien la certesa que el nostre veí amagava algun secret obscur. Potser era pel seu parlar succint o potser perquè ens feia la sensació que tancava la porta del seu pis massa ràpid. Cadascú de nosaltres tenia les seves hipòtesis. Així, doncs, mentre el pare assegurava que era addicte al joc, la mare afirmava que devia formar part d’una coneguda xarxa d’estafadors. Pel que fa a mi, primer vaig defensar que era un pirata retirat i bevedor —com a bon home de mar— d’absenta i de grog, després vaig convertir-lo en col·leccionista d’aràcnids i llavors va arribar aquell documental. Com que era petit, probablement no vaig copsar del tot la història que s’hi explicava, però sí que vaig entendre que parlaven sobre el que havia passat amb l’últim tsar i la seva família. En el documental hi apareixen unes fotografies familiars i va ser en un d’aquells retrats llòbrecs que em va semblar reconèixer la imatge infantil del nostre veí. Vaig començar a observar-lo i em va semblar distingir-hi un cert aire aristocràtic. Vaig fer créixer la seva història: vaig veure’l fugint de revolucionaris i amagant-se en països desconeguts. Vaig entendre per què sovint semblava absort i un dia que ens vam trobar a l’ascensor vaig gosar preguntar-li si parlava rus.

    Text: Mònica Batet

    Després de la pausa, hem comentat la rúbrica d’avaluació de les exposicions orals i hem vist el vídeo Les claus per seduir el teu públic a través de la comunicació no verbal.

    Per acabar, alguns companys han fet una petita intervenció oral parlant de les seves respectives feines.

    Bon cap de setmana!

    Article complet