• 3a sessió: 17 d’octubre de 2018

    Hola a tots!

    Aquesta setmana hem treballat una mica la fonètica. Hem vist els diferents casos d’elisions, sinalefes, emmudiments, sensibilitzacions, etc. Podeu consultar aquests enllaços com a referències complementàries:

    ·Transcripció fonètica

    ·Les elisions

    ·Les sonoritzacions

    En acabat, hem fet un exercici de transcripció. I després de la pausa, la Yolanda ha llegit la seva part del dictat creatiu. Aquí, la teniu:

    UNA NISSAGA INDESTRUCTIBLE (Capítol 2)

    L’Estevet seria el que li donaria la notícia, ja que la coneixia des que va néixer. A la Laia, mentre l’escoltava, se li van aigualir els ulls. No es podia creure que un home tan estimat per la seva família li estigués parlant així. Va fugir muntanya avall i començà a sanglotar. De veritat només ella tenia la clau per alliberar el poble? I les altes noies coetànies?

    En Caín, el senyor feudal, era un home escarransit, d’uns cinquanta anys, amb el nas punxegut, els ulls rodons i la cara tota arrugada. Res a veure amb el seu fill, l’Abel, un esvelt mosso rialler apassionat per noves formes de conrear la terra. La Laia era més semblant al fill, ja que ambdós pensaven que tots els homes són iguals, tinguin diners o siguin pidolaires.

    En els darrers anys l’exèrcit no havia aconseguit cap progrés. Era hora de refer-se amb gent jove i arriscada per la causa.

    Tot seguit, hem llegit diversos fragments del dictat.

    Per últim, hem fet un repàs de les característiques principals dels dialectes del català.

    Què heu de fer?

    ·Heu d’acabar l’exercici de transcripció fonètica.

    ·Heu de fer l’activitat 2 de la pàgina 9. Heu de respondre a la pregunta següent: Et sembla que, atesa la situació comunicativa, el professor utilitza el registre i els dialectes adequats? Per respondre-la podeu consultar els enllaços que hi ha al dossier del llibre sobre els registres, els dialectes i l’estàndard. Si voleu complementar la informació sobre els registres us he lliurat aquest document. No cal que feu cap text escrit, simplement a la propera sessió posarem en comú les opinions de cadascú.

    Ah! No volia acabar l’entrada sense dir-vos que efectivament pòtol té femení i és pòtola.  

     

    Bon cap de setmana!

     

     

     

    Article complet

  • 2a sessió: 10 d’octubre de 2018

    Hola a tots!

    Aquesta setmana fet la segona sessió del curs.

    Què hem fet?

    ·He repartit la correcció de la redacció que vau fer la setmana passada.

    ·Us heu apuntat en la llista per fer l’exposició oral i el dictat creatiu.

    ·Hem treballat els diferents aspectes a l’hora de preparar una intervenció oral. Aquest són els enllaços dels diferents documents i vídeos que hem revisat:

    Rúbrica de l’exposició oral (el bàrems que s’han tenir en compte per fer una intervenció oral)

    -Vídeo “Les 5 claus per seduir el teu públic a través de la comunicació no verbal”, de l’experta en comunicació personal Teresa Baró.

    -Vídeo “Model d’exposició oral”, Departament de Valencià IES Antoni Llidó, Xàbia.

    -Vídeo “Com es pot avaluar l’exposició oral d’un treball”.

    Exemple de guió per a una intervenció oral.

    Preparació d’un esquema per a la intervenció oral.

    A part de tot això, la Nora Blazquez ens ha llegit la seva part del dictat creatiu. Aquí la teniu:

    UNA NISSAGA INDESTRUCTIBLE (CAPÍTOL 1)

    Els anys passaven i la petita Laia era tota una dona, ben bella, d’aspecte delicat però ben forta, sens dubte havia crescut en la misèria. Tot el poble va quedar sorprès per la seva bellesa, fins i tot alguns com l’Estevet, que ja no era el d’abans, la veien com un miracle: la que els salvaria de la tirania a la qual el seguia sotmetent l’amo. Els plans de l’exèrcit no resultaven i cada cop eren menys les esperances per sortir de la dura situació, que amb els pas dels anys, pintava pitjor.

    L’Estevet els partidaris d’enderrocar el tirà es reunien en llocs molt amagats. Tots coincidien en el mateix: la Laia l’enamoraria i alliberaria el poble per sempre, amb ella anirien a bon port. Però, com li ho proposarien?

    Tingueu en compte que, a part de revisar l’ortografia, un dels objectius del dictat és treballar la varietat lèxica. Al Diccionari de sinònims Albert Jané podeu trobar una gran varietat de mots per enriquir el vostre vocabulari.

    Què heu de fer?

    ·Heu de tornar-vos a llegir aquest fragment del dictat parant atenció als diferents aspectes fonètics que hi apareixen: essa sorda, essa sorda, neutralització, ensordiment, sonorització, etc.

     

    RECORDEU QUE AQUEST DIMARTS HI HA LA LLIÇÓ INAUGURAL DEL CURS 2018-2019. 

    “Pompeu Fabra, el miracle de la c trencada” a càrrec de Genís Sinca, escriptor.

    Dimarts, 16 d’octubre a les 18.30 h al Centre Cultural Tecla Sala. 

     

    BON CAP DE SETMANA A TOTS!

    Article complet

  • 1a sessió: 3 d’octubre de 2018

    Hola a tots! Us dono la benvinguda al C2!

    Aquesta és la primera entrada del curs 2018-2019.

    A la primera sessió de classe us vaig repartir el calendari del curs i us vaig explicar l’avaluació de l’assignatura: la nota de curs i la prova final. Si voleu consultar algun model de prova final, ho podeu fer entrant en aquesta pàgina.

    Us vaig comentar que durant el curs farem un dictat creatiu amb les aportacions que faci un de vosaltres cada setmana.  Aquest és el primer fragment que us vaig llegir:

    Una nissaga indestructible

    La sogra de la Sara va predir que encara naixeria una altra neta, i que no seria l’última. Ningú no se la va creure: la pesta havia fet estralls al petit poble de muntanya i els qui havien sobreviscut estaven desnodrits. A més, l’Estevet s’havia unit a l’exèrcit insurgent, que ordia un pla que destronés definitivament l’amo i senyor del feu, i la seva dona no el veia durant mesos. El noi estava encegat pel rancor contra el tirà, un individu malvat que fins i tot després del desastre de la pesta els havia arrabassat la poca collitaque els quedava i els havia pres el cavall bo. Seria miraculós que la jove de l’àvia Eugènia arribés mai a concebre una altra criatura. I si es fes el miracle, tothom estava convençut que la malaltissa Sara no suportaria l’embaràs. Però s’equivocaven. La petita naixeria un vespre plujós d’octubre al terra de la cuina, damunt d’una màrfega, i demostraria una potència pulmonar digna de la seva nissaga.

    Text: Sònia Moll

     

    També vam parlar d’una de les activitats de nota de curs, l’exposició oral. Per a la propera sessió hauríeu de decidir quin dia voleu fer-la i sobre quin tema voleu tractar.

    Què heu de fer?

    ·A la segona sessió parlarem dels diferents aspectes que s’han de tenir en compte a l’hora de fer una intervenció oral. Us proposo que llegiu la rúbrica per avaluar una intervenció i que agrupeu els ítems en grups temàtics per reduir-ne el nombre a 7 o 8.

     

    Fins demà!

    Article complet

  • Bona feina!

    Dilectes alumnes,

    Ha arribat l’hora de la veritat. Ja heu completat el curs i només us queda afrontar la prova final. Si us plau, prepareu-la bé i gestioneu el moment amb tranquil·litat, rigor i confiança.

    Us convido també a fer una valoració del curs a través del següent enllaç:

    Qüestionari de valoració

    Si alguna cosa sabeu de mi és que valoro més l’experiència, l’aprenentatge i el progrés de cadascú de vosaltres que no pas les qualificacions. I en aquest sentit, us vull agrair a tots el treball que setmana rere setmana heu dut a terme amb l’objectiu de millorar.

    Enhorabona!

     

    Article complet

  • 28a sessió (22 de maig de 2018)

    Què hem fet?

    Aquesta setmana hem fet el dictat que ens ha proposat la Yolanda i hem assistit a les dues darreres exposicions: la Maribel ens ha parlat del reiki i la Mireia, dels Erasmus.

    També hem repartit i comentat les correccions de les ressenyes literàries.

    Heu fet el lliurament del text explicatiu sobre la història de l’Hospitalet.

    Hem revisat la prova de “Gramàtica i lèxic” que vam deixar pendent la setmana passada i n’hem fet una de nova que serà puntuada.

    Què heu de fer?

    Heu de redactar l’exercici de “Llegir per escriure” i enviar-me’l abans de diumenge si voleu que dimarts us el torni corregit.

    Us adjunto els horaris de dimecres, 13 de juny, perquè us aneu organitzant.

    Bon cap de setmana!

     

    Article complet

  • 27a sessió: 23 de maig

    Què hem fet?

    ·Hem fet l’exercici puntuat de Llegir per parlar

    ·Quan tothom acabat de fer l’exercici, hem estat comentant els exercicis del dossier de connectors.

    ·Per acabar, hem fet les activitats de les pàgines 99, 100, 101 i 102 del dossier del curs.

    Què heu de fer?

    ·Heu de fer el text argumentatiu sobre la privatització dels serveis públics, com activitat de nota de curs.

    TINGUEU EN COMPTE QUE EL PROPER DIA FAREM L’EXERCICI DE COMPETÈNCIES LINGÜÍSTIQUES, I QUE SERÀ LA DARRERA QUE FAREM DE NOTA DE CURS.

    ·Tal com vam quedar, us faré arribar per correu electrònic el solucionari del dossier de connectors.

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • 27a sessió (15 de maig de 2018)

    Què hem fet?

    Aquesta setmana hem fet el dictat que ens ha preparat l’Alba i hem assitit a l’exposició que el Roger ha dedicat a les reclamacions en l’àmbit del subministrament elèctric.

    Hem rebut la visita de Marta Piera, membre del Centre d’Estudis de l’Hospitalet, que ens ha ofert una xerrada molt interessant sobre la història de la ciutat.

    També hem corregit els exercicis 1 i 2 de la U6 i hem corregit els exercicis del dossier de lèxic.

    Què hem de fer?

    Cal que presenteu un text expositiu a partir de la xerrada de Marta Piera.

    Article complet

  • 26a sessió: 16 de maig de 2018

    Què hem fet?

    ·Hem repassat la flexió de substantius i adjectius.

    ·També hem fet un parell d’exercicis sobre indefinits, numerals i quantitatius.

    ·I hem revisat la teoria sobre els verbs ser i estar.

    ·La Gemma ens ha parlat de la seva tria del llibre de la ressenya.

    ·Hem practicat l’activitat de Llegir per parlar de la prova homologada.

    Què heu de fer?

    ·El proper dia de classe farem una activitat de Llegir per parlar com a nota de curs.

    ·Recordeu que la setmana que ve m’heu de lliurar la ressenya.

    ·I que 30 de maig farem una activitat de competències lingüístiques per a nota de curs. Aquí teniu l’enllaç de l’exercici del model de prova. I el solucionari.

     

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • 25a sessió: 9 de maig de 2018

    Què hem fet?

    ·Hem fet un exercici sobre l’ús de les majúscules i les minúscules.

    ·Els companys heu fet una petita exposició justificant la vostra tria del llibre de la ressenya.

    ·Hem continuat treballant sobre la ressenya: anàlisi descriptiva i anàlisi i anàlisi crítica.

    ·L’Andrea ha llegit la darrrera part del dictat creatiu.

    ·Hem comentat com estaran distribuïts els dos dies de la prova de final de curs.

    Què heu de fer?

    ·Com a repàs, per d’aquí a dues setmanes heu de fer el dossier de connectors que us faré arribar per correu electrònic.

    ·Heu de preparar a casa l’exercici de Llegir per parlar del model de la prova homologada.

    Bon cap de setmana a tots!

    Article complet

  • 26a sessió (8 de maig de 2018)

    Què hem fet?

    Aquesta setmana hem fet el dictat que ens ha preparat la Mireia i hem assistit a dues exposicions més: la d’en Sergi, dedicada a la violència en l’àmbit de la llar, i la de la Roser, que ens ha parlat de l’edifici que acull la Biblioteca Central Tecla Sala.

    També hem treballat la teoria del text explicatiu i n’hem vist un model.

    Hem parlat de la prova homologada.

    Finalment, hem començat la unitat 6 del dossier.

    Què hem de fer?

    Cal fer les activitats 1 i 2 de la unitat 6 del dossier, i les activitats 2 i 3 dossier de lèxic (pàg. 12 i 13).

    Article complet