• Sessió 19, 12 de març (online)

    Bon dia,

     

    Avui és un dia una mica estrany. Intentaré fer el que fem habitualment, però a distància. És un primer experiment, que segur que es pot millorar molt. A veure com surt.

    Us aniré penjant, més o menys a temps real, les activitats que tenia previstes de fer avui. Quan les pengi, vosaltres hi podreu fer un comentari (al final de tot de l’entrada hi ha l’enllaç per fer-hi comentaris). Quan m’envieu un comentari, jo l’hauré de validar. Només el veureu quan jo l’hagi validat.

    Si proposo un exercici, me’l podeu enviar per la via del comentari (podeu fer una foto  de l’exercici amb el mòbil i enviar-la adjunta) . Quan jo el rebi, us el comentaré, i després us donaré la solució definitiva. Podeu aprofitar els comentaris per fer totes les preguntes pertinents, que les aclariré en aquesta mateixa entrada. Un cop publicat el comentari, els podrà veure tothom, cosa que val la pena, perquè veureu què diuen els companys.

    De tant en tant, aniré actualitzant l’entrada. per tant, el millor és que sortiu i entreu de l’entrada per anar veient les actualitzacions.     

     

    La primera activitat que avui us volia proposar era una comprensió lectora, del llibre que em servir a l’aula. Heu de llegir un text i triar quina de les opcions que se us planteja creieu que és la bona. si n’hi ha alguna que us fa dubtar, comenteu-ho, sisplau.

    Comprensió lectora, pàgina 110, 111, del llibre de l’editorial Teide

    Us adjunto les fotografies, del text i de les preguntes:

     

    Aquesta és una de les propostes de solucions:

    Comprensió lectora.
    1 A
    2 C
    3 A
    4 A
    5 B
    6 C

    Hi esteu d’acord?

     

    Aquí teniu una altra proposta de solució, diferent de l’altra:

    La solució bona és aquesta última. La A i la C de la primera opció no són correctes perquè l’autor diu, literalment, “Segons ell, el joc és una forma d’activitat plena de sentit i amb una funció social i no una activitat de segon ordre que es permet que duguin a terme els infants , però que no queda bé entre persones adultes. 

     

     

    La segona activitat que volia fer era corregir els exercicis 9, 10 i 11 de la pàgina 150 del llibre. Si algú de vosaltres els té fets i en vol penjar alguna fotografia de com han quedat, endavant. Així els podrem corregir entre tots.

     

    Una proposta de solució l’exercici 11 de la pàgina 50, la segona columna:

    És correcta.

     

    La essa sonora: podeu fer l’exercici 3 de la pàgina 63. Aquest exercici insisteix en els casos de paraules com crisi, tesi, dosi… (similars a les castellanes cisis, tesis, dosis…). Es tracta que tingueu clar que sempre són sonores i que tenen forma singular i forma del plural diferenciades. Recordeu que al final de tot del llibre en teniu les solucions.

    Exercici 4 de la pàgina 64: també va bé per mecanitzar casos concrets que sempre són iguals,  paraules com duresa, ofesa, orgullosa…, alguns eros habituals, com cervesa, desembre…

     

    La essa sonorda: la teoria, la podeu trobar a la pàgina 62, al final de tot del requadre, a la dreta. la principal diicultat que té la S sorda és la diferenciació clara entre quan escrivim S o SS i C o Ç. a grans trets no és extraordinàriament diferent del castellà. A la segona meitat de la pàgina 64 us dona algunes pistes, sobre alguns casos concrets que sempre funcionen de la mateixa manera: paraules que acaben -missió, -pressió i -gressió, superlatius. Val la pena que els tingueu en compte.  

    Podeu fer l’exercici 7 de la pàgina 65

     

    Un altre tema sobre el qual volia incidir avui era sobre la pronúncia de la essa sonora, que ja vau veure que fèieu força bé.

    Us passo un enllaç sobre fonètica, perquè pugueu veure’n una altra explicació. De passada, podeu repassar altres sons que us costin. Pel que fa a la fonètica, és el maerial més adequat que hi ha. Si teniu problemes amb aquest tema, val la pena que us el mireu:

    Sons del Català

     

    Avui també volia que féssiu una activitat oral. Com que no estem de “cos present”, em podeu gravar una petita intervenció oral de dos minuts, només, en què em doneu la vostra opinió sobre el fet de tenir animals a casa. La podeu gravar amb la gravadora del mòbil, i me la podeu enviar al coreu: jdorca@cpnl.cat, com a document adjunt.  

     

    Si voleu continuar practicant els pronoms EN i HI, aquí teniu més exercicis: Pronoms EN i HI, 2

     

     

     

    Print Friendly, PDF & Email
  1. eli

    12 març 20
    17:15 #

    Comprensió lectora.
    1 A
    2 C
    3 A
    4 A
    5 B
    6 C
    Una pregunta, com faig per penjar aquí una foto?

    1. Josep

      12 març 20
      17:19 #

      És veritat. No es pot. Me la podeu enviar al correu: jdorca@cpnl.cat, i ja la penjaré jo.

      1. Ana

        12 març 20
        17:46 #

        hola,
        comprensió lectora
        1 a
        2 c
        3 b
        4 b
        5 b
        6 a

        1. Josep

          12 març 20
          17:47 #

          Hi ha altres propostes de solució penjades, com a comentari o bé a l’entrada mateix. Mira a veure si hi coincideixes.

  2. Maria Lluisa

    12 març 20
    17:20 #

    hola jo no se fer les fotos i penjar-les

    1. Josep

      12 març 20
      17:22 #

      La manera de fer-ho és, si podeu, que feu una foto amb el mòbil i me l’envieu al correu jdorca@cpnl.cat. Jo la penjaré llavors. Mentre en tingui d’una persona en tinc prou, perquè
      ho corregirem a partir d’aquí.

      1. Anna

        12 març 20
        17:57 #

        hola Josep ,
        he de marxar a buscar la fille ,volia comentar que hi han programes que ens podem veure tots a traves de la nostra mateixa pantalla de l’ordinador i sembla, com si estiguem tots a classe , en viu i en directe ,penso que hi seria molt millor per a tots i mes facil per al nostre aprenentatje .
        No se si es pot aplicar a les nostres aules

        1. Josep

          12 març 20
          18:01 #

          Sí. ja ho sé. El problema és que hem de poder disposar d’aquestes eines, i ara com ara no les tenim.

  3. Maria Lluisa

    12 març 20
    17:23 #

    amb el Victor CatalÁ que em de fer

    1. Josep

      12 març 20
      17:25 #

      Us el vaig penjar perquè avui havíem d’anar a veure a última hora de la classe una peita exposició que hi hi havia a la biblioteca sobre Víctor Català. Però no pot ser. Si de cas, en parlem la setmana vinent.

      1. Maria Rosario

        12 març 20
        18:27 #

        La biblioteca també és tancada.

        1. Josep

          12 març 20
          18:28 #

          Sí. No podem fer res!!!!

  4. Josep

    12 març 20
    17:24 #

    Hi ha una proposta de solució de la comprensió lectora:

    Comprensió lectora.
    1 A
    2 C
    3 A
    4 A
    5 B
    6 C

    Hi esteu d’acord?

  5. Maria Lluisa

    12 març 20
    17:33 #

    HE ENVIAT ELS EXERCICIS A VEURE SI HO VEUS BE

  6. Josep

    12 març 20
    17:45 #

    Vaig afegint respostes i comentaris en el cos del text. Recordeu que heu d’anar entrant i sortint d’aquesta entrada del blog.

  7. Montse Perez

    12 març 20
    18:22 #

    dic com Maria Lluisa que hem de fer amb el full de Victor Català.

    1. Josep

      12 març 20
      18:25 #

      Hola,

      La idea era anar a veure una petita exposició que organitza la biblioteca d’aquí, de Badia, sobre la Víctor Català. La intenció era anar-hi a última hora de la classe d’avui, però no ha estat possible. El document penjat al blog era per treballar-lo durant l’exposició. Com que no hi anirem, l’exposició acaba avui, ja em pensaré si fem alguna cosa amb aquest text.

  8. Maria Rosario

    12 març 20
    18:28 #

    La biblioteca també és tancada.

Blog dels cursos de català per a persones adultes del SLC de Badia del Vallès



Categories