• Reflexions sobre tendències didàctiques a la taula interdisciplinària en el marc de la V Jornada de Llengua i Societat als Territoris de Parla Catalana

    Mireia Nebot, que actualment treballa a la delegació de Nou Barris del CNL de Barcelona, va participar en la taula interdisciplinària “Societat actual i tendències en l’aprenentatge de llengües” amb una ponència a partir de dues preguntes formulades amb motiu de l’estudi ÈLIA: quines són les tendències didàctiques en ensenyaments de llengua que caldria tenir en compte per renovar l’oferta formativa? Què és el que més «funciona» a l’aula?

    Amb l’arribada del segle XXI, Catalunya ha viscut uns canvis socials sense precedents. La globalització i els forts moviments migratoris han augmentat de manera significativa la població resident amb contingents de persones arribades d’arreu del món. La crisi econòmica dels darrers 10 anys ha suposat  canvis en la manera de viure dels ciutadans, i el canvi tecnològic i l’eclosió d’Internet han modificat les regles del joc comunicatives, tant pel que fa als mitjans de comunicació com als instruments de comunicació interpersonal. També han comportat canvis en les metodologies i eines per a l’adquisició d’idiomes. Amb l’estudi ÈLIA es pretén fer una anàlisi de les necessitats actuals de població pel que fa l’aprenentatge de la llengua catalana.

     Arran d’aquest estudi, aquest mes de maig ha començat a treballar un focus grup de caràcter multidisciplinari amb la participació de sociòlegs, demògrafs, tecnòlegs, pedagogs, economistes, neuropsicòlegs, lingüistes i especialistes en màrqueting. En breu començaran nous focus grup compostos per professionals i gestors del Consorci per a la Normalització Lingüística, altres institucions que treballen en l’ensenyament de català a adults i entitats. 

     És bàsic que els professors treballin amb llibertat, segons qui són i per poder adaptar-se a l’alumnat tenen davant.

     En la V Jornada de llengua es va compartir els temes que havien sortit en els grups d’experts. Mireia Nebot va parlar sobre didàctica a les aules, de metodologies, de l’ús de les TIC, dels exàmens, de la revolució educativa, de l’ensenyament a partir de les emocions i de les classes invertides: “Cal invertir en cursos semipresencials perquè cada cop, en alguns casos, té menys sentit explicar continguts que es poden adquirir de manera autònoma; cal pensar en nous materials lleugers, molt assequibles i a la vegada estimulants, fàcilment actualitzables i dinàmics. És bàsic que els professors treballin amb llibertat, segons qui són i per poder adaptar-se a l’alumnat tenen davant.”

    En aquest enllaç es pot consultar el text en el qual es va basar la ponència:

    Escrit sobre tendències didàctiques amb motiu de l’estudi Èlia


Arxius


Categories


Entrades recents


Comentaris recents


etiquetes