• Dos conceptes

    Per començar m’agradaria parlar-vos de dos conceptes clau a l’entorn dels quals giren els objectius principals del curs de nivell superior: aprofundiment i autonomia.

    Per una banda, el curs ha de servir perquè els alumnes perfeccioneu la competència lingüística i comunicativa oral i escrita i assoliu un domini lingüístic que us permeti comunicar-vos amb adequació i correcció, especialment en situacions formals. Així, repassarem i aprofundirem els aspectes morfològics i sintàctics que es veuen en cursos anteriors; en canvi, només de forma aïllada farem alguna referència a l’ortografia, ja que els alumnes del nivell superior heu de poder resoldre els dubtes que tingueu pel vostre compte.

    Això enllaça amb la idea d’autonomia. Un objectiu bàsic és que els alumnes sigueu autosuficients a l’hora de redactar els documents. De fet, l’autonomia és el que diferencia una persona amb coneixements superiors de llengua d’una persona amb coneixements mitjans. Per exemple, un alumne de nivell C1 sol consultar els dubtes que té a algú amb coneixements més amplis; una persona amb coneixements superiors resol els seus propis dubtes. La primera encara és dependent; la segona ja és autosuficient.

    Hi ha altres diferències: la persona amb coneixements mitjans té por de fer errades; la de coneixements superiors sap que farà errades, però quan en fa les detecta. Per a la primera cal estudiar la gramàtica suficient per superar un llistó (habitualment, la prova de nivell C1); per a la segona no hi ha llistó: sempre es pot aprendre més, millorar, perfeccionar, progressar.

    optimot1En definitiva, la persona que té coneixements superiors domina les eines de consulta, va més enllà d’una visió gramatical de la llengua i té intuïció per detectar les errades. A més, no es conforma a seguir unes pautes rutinàries a l’hora de redactar qualsevol text; cada dia es pot millorar la tasca i es pot ampliar el grau de coneixement de la llengua, i fins i tot es pot millorar l’estil de redacció. Ras i curt, una persona amb coneixements superiors mai no començaria una carta amb un “Adjunt us enviem còpia…”.

    Així doncs, és tenint en compte aquests dos conceptes que heu de polir els vostres textos utilitzant les eines que teniu a disposició, com ara l’Optimot. És convenient que reviseu bé els textos abans d’enviar-nos-els. Aquesta revisió és la millor manera de repassar novament la matèria i de ser conscients de tot allò que encara no teniu prou clar.

    I em sembla que per començar ja n’hi ha prou!

Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.