CONGRÉS INTERNACIONAL DE LIDERATGE PER A L’APRENENTATGE
Liderar per aprendre
Els dies 4 i 5 de desembre de 2013 va tenir lloc al Caixafòrum el Congrés Internacional de lideratge per a l’aprenentatge. Al llarg dels anys 2012 i 2013 el projecte de l’OCDE “Entorns d’aprenentatge innovadors” i la Fundació Jaume Bofill han treballat conjuntament el tema “el lideratge per al’aprenentatge”.
Durant aquests dies es van presentar els punts principals del nou informe internacional sobre lideratge per a l’aprenentatge. Experts d’arreu del món van debatre al voltant de les línies de futur per on s’ha orientar l’aprenentatge, aportant les perspectives des dels diferents països, cultures, sistemes educatius i organtizacions.
Aquí reproduïm algunes de les idees que vam poder escoltar:
- Educar en l’equitat per garantir l’ascensió social i la cohesió social (David Istance)
- Cadascú que participa en el procés d’aprenentatge n’esdevé líder (David Istance)
- Quant de valor es dóna a l’educació quan es nega aquest dret! (David Istance)
- Quan hi ha necessitats bàsiques no cobertes, l’aprenentatge en queda tocat.
- Cal desvetllar el desig d’aprendre. Cal confiança mútua, temps de reflexió i de preparació. Cal un empoderament mutu.
- Hi ha escoles molt normals, en circumstàncies molt precàries, que fan coses excepcionals.
- L’aprenentatge es produeix en la interacció. L’aprenentatge és una coproducció a diverses bandes: mestre/a, estudiant, materials i context ( James Spillane).
- Aprenentatge en llibertat versus aprenentatge en captivitat.
- Jo sóc el meu mestre.
- Lideratge és una activitat compartida, no cal un mestre líder superheroi.
- L’ordre d’importància de les W+ H segons John Mcbeath: Who (amb qui: és molt important l’efecte dels iguals, dels companys), How (Com). Why (Per què). Where (On). When (Quan). What ( Què).
- Tothom té capacitats. Es tracta de desenvolupar-les (Roser Salavert)
- El treball d’equip fa possible el somni d’equip (Roser Salavert)
- Lidera qui genera l’oportunitat d’aprendre.
- Ubuntu: un ésser humà ÉS quan entra en contacte amb un altre ésser humà.
- Compartir és diferent de transferir.
- Tot aprenentatge té unes arrels emocionals. Actua-sent-pensa.
- Mai no podem esperar tenir els problemes resolts per començar a innovar.
- Estem creant una escola que eduqui persones que puguin solucionar en un futur la crisi econòmica actual i l’amenaça de l’escalfament del planeta? S ino és així el nostre sistema educatiu és INACCEPTABLE i no necessitem millorar-lo, necessitem transformar-lo. Per a això necessitem: coratge, consciència, capacitat, cocreació. ( Valerie Hannon)
- Potser del que es tracta és de sentir-se viu i no només de buscar diversió mentre s’aprèn.
No hi ha comentaris