Per celebrar el centenari del naixement de Joan Sales, Pere Calders i Avel·lí Artís Gener (Tísner), i amb l’objectiu de difondre l’obra d’aquests autors, la comissió de commemoracions de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona han organitzat l’Any Sales Calders Tísner 1912/2012. Durant l’any s’organitzen activitats relacionades amb aquests autors arreu de Catalunya: clubs de lectura, conferències, exposicions, espectacles…
La informació general es troba recollida al web http://www.salescalderstisner.cat. S’hi ha recollit material audiovisual, fototeques, vídeos relacionats amb els autors, reculls de textos, agenda d’activitats… Destaquen, per la seva novetat, els videolits i els perfils de Twitter dels autors a l’espai 2.0.
Els videolits són “una proposta de creació dinàmica i actual que utilitza la videocreació per aproximar-se a un artista o a un tema des d’una perspectiva artística. Es tracta d’una càpsula audiovisual breu (no és un tràiler de llibre, ni tampoc no és un documental) en el qual la paraula té un pes fonamental.” Tenen una voluntat didàctica clara: pretenen aproximar els autors a un públic més avesat a la cultura audiovisual i per al qual els autors no són familiars.
L’any Sales Calders Tísner és un excel·lent pretext per fer activitats d’ensenyament relacionades amb la cultura i el foment de la lectura a l’entorn de l’obra i les biografies d’aquests autors. Per això són una activitat prioritària per al CPNL en el projecte del 2012, i també ho són per al CNL de Barcelona.
Amb aquest motiu, un grup de professores del CNL (Marta Calzada, Rosa Carbó, Laura Estors, Eulàlia Panyella i Digna Rodríguez) van formar un grup per elaborar propostes didàctiques adequades als diversos nivells d’ensenyament. A l’entorn d’un text que pot ser llarg o breu, biogràfic o de ficció, un fragment o un conte o una novel·la complets, una imatge o un vídeo, s’han generat tasques que posen en joc diverses habilitats de comprensió i expressió, amb l’objectiu últim de motivar l’alumnat, de fer conèixer els autors i la cultura a la qual pertanyen i, en definitiva, de millorar l’aprenentatge de la llengua catalana.
Com a mínim s’ha elaborat una activitat pensada per cada grau, amb la idea que tot l’alumnat de l’any acadèmic 2012-2013 pugui aproximar-se a un d’aquests tres autors en algun moment al llarg del curs, i amb la idea de no repetir els mateixos materials en cursos diferents. En un grau de cada nivell hi ha una proposta de lectures de llibres sencers, per proposar lectures de curs.
Les activitats que trobareu són propostes, suggeriments, que el professorat pot millorar, ampliar o adaptar a les necessitats del grup. Tant de bo siguin només un esperó que faci venir ganes de generar-ne de noves. No cal dir que convidem a tothom que vulgui col·laborar a augmentar el recull d’activitats fent-ne de noves i compartint-les amb tot el col·lectiu de professorat del CPNL. Aquí en teniu una selecció:
Nivell bàsic 3. Tísner. Reconstruïm el personatge i la història.
B3. Reconstruïm el personatge i la història (Tísner)
Nivell elemental 1. Calders. Quieta nit.
Nivell intermedi 2. Calders. Cançons de la veritat oculta.
I2. Cançons de la veritat oculta
Nivell suficiència 1. Sales. Autoretrat.
Nivell superior. Sales. Incerta glòria.
Tots els nivells. Sales, Calders i Tísner. Videolit.
La resta, les trobareu a l’Equip de treball de tècnics d’Ensenyament.
A tots els que hi ha participat, moltes gràcies.
Esperem que les propostes siguin útils i suggerents.
ESCRIT PER: Jordi Font
No hi ha comentaris