El repte de l’educació, els itineraris de futur
Dimarts, 7 de maig, va tenir lloc l’acte acadèmic de presentació del projecte Supera’t, Itineraris Formatius competencials. A l’acte es van presentar quatre ponències.
El projecte Supera’t ha estat impulsat pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, l’editorial Barcanova i un centenar de docents de l’educació secundària.
Les ponències van marcar els reptes educatius actuals: innovació, progrés, territori, canvi del model educatiu i canvi a l’aula, és a dir, l’enfocament competencial o per competències. Quan parlem de competència en educació, parlem de la capacitat d’utilitzar els coneixements i habilitats, de manera transversal i interactiva, en contextos i situacions que requereixen la intervenció de coneixements vinculats a diferents sabers, cosa que implica la comprensió, la reflexió i el discerniment tenint en compte la dimensió social de cada situació.
L’enfocament competencial es duu a terme a través de la participació activa en projectes, tasques i situacions reals que plantegen un problema o qüestió que cal resoldre, amb el qual hi ha una implicació afectiva*. Una situació real que requereix un procés d’anàlisi per decidir quines són les maneres de procedir més adequades i quins són els coneixements i procediments necessaris per portar-les a terme. I tot això en contextos socials en què cal entendre’s i col·laborar amb altres persones.
A partir d’aquest enfocament metodològic s’han creat els Itineraris Formatius Competencials (IFC) que, amb un entorn virtual d’aprenentatge, combinen el treball individual amb el treball cooperatiu sempre amb el guiatge del docent, que marca els ritmes de l’aula, organitza el grup classe i fa l’avaluació competencial de l’alumnat.
La presentació del projecte –a càrrec d’en Josep Maria Esteve, director de l’IES Jacint Verdaguer i coordinador del projecte, i d’en Josep-Manuel Rafí, director d’Edicions escolars de l’Editorial Barcanova– va posar en valor els aspectes metodològics que han possibilitat que es puguin dur a la gestió de l’aula i a la relació professorat-alumnat (és a dir, al dia a dia de la nostra feina) les recomanacions dels experts en educació per a la millora i adequació del model educatiu a la realitat social actual.
En definitiva, una jornada de futur vista des del present.
Podeu trobar-ne més detalls a:
*Per aprofundir-hi més podeu consultar el manual d’ Albert Sáenz Higueras a:
http://www.barcanovadigital.cat/area/materials-superat/abp.pdf
ESCRIT PER: Roser Garcia
No hi ha comentaris