El fragment del mes

Dona’m la mà que anirem per la riba

ben a la vora del mar

bategant,

tindrem la mida de totes les coses

només en dir-nos que ens seguim amant.

Fragment del poema ‘Dona’m la mà’ (L’irradiador del port i les gavines), de Joan Salvat-Papasseit (1894-1924)

 

 

 

 

  • El CNL Osona col•labora com a jurat al XVIII Certamen Escolar de Lectura en Veu Alta

    El CNL Osona col·labora com a jurat al Certamen Escolar de Lectura en Veu Alta

    Els dies 30 i 31 de març, el CNL Osona ha participat com a part del jurat en el XVIII Certamen Escolar de Lectura en Veu Alta, que ha tingut lloc a l’auditori Marià Vila d’Abadal de Vic.

    El Certamen és una iniciativa de la Fundació Enciclopèdia Catalana que té com a missió el foment de la llengua i la cultura, i que organitza conjuntament amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. És una de les activitats més reeixides de promoció de la lectura, ja que cada curs milers d’estudiants hi representen els seus centres educatius.

    Els participants s’hi agrupen en categories per edats, des de tercer cicle de Primària fins a quart d’ESO: Grumets vermells, Grumets verds, Timoners, Corsaris i Tropa de Corsaris. Val la pena remarcar que una d’aquestes categories està reservada a alumnat nouvingut.

    Durant el mes de març, els Serveis Territorials i Serveis Educatius del Departament d’Ensenyament, a través dels Centres de Recursos Pedagògics i els equips d’assessors LIC, organitzen les semifinals del Certamen. I els finalistes de cada semifinal passen a la final territorial, al maig. Cada Servei Territorial té un guanyador o guanyadora per categoria. La iniciativa té com a cloenda la Festa de la Lectura, al juny.

     

    Article complet

  • Recomanació d’una voluntària dels grups de lectura de Vic

    La voluntària Montse Masramon ens recomana Les invisibles, un dels títols llegits pels grups de reforç de lectura a Vic. Moltes gràcies a tothom qui els ha fet possibles!

    Article complet

  • 21 de març, Dia Mundial de la Poesia

    Compartim el poema de Gabriel Ferrater triat amb motiu del Dia Mundial de la Poesia

    El dia 21 de març va ser proclamat per la UNESCO Dia Mundial de la Poesia. Per celebrar-lo en aquesta edició, ja la quinzena, s’ha escollit el poema ‘Si puc’, de Gabriel Ferrater (Reus, 1922-Sant Cugat del Vallès, 1972), de qui aquest any es commemora el centenari del naixement i el cinquantenari de la mort.

    Aquesta és una iniciativa de la Institució de les Lletres Catalanes i la Federació Catalana d’Associacions i Clubs UNESCO. Una festa de la paraula i les lletres en què es fomenten un seguit d’activitats, presencials o a la xarxa, arreu dels territoris de parla catalana. Cada any s’escull un poema que es tradueix a nombroses llengües. Aquí teniu els versos triats per a aquest 2022. Bones i felices lectures de poesia!

    Visualització prèvia de la imatge

     

    Article complet

  • Estudiants del CNL Osona llegeixen un poema traduït a les seves llengües

    Poesia llegida en les llengües dels nostres alumnes a ‘Qui planta, canta’

    Alumnes del CNL Osona procedents de Manlleu, Vic i Torelló van col·laborar en l’acte ‘Qui planta, canta’, que va tenir lloc el 17 de març a l’auditori Atlàntida de Vic per celebrar els cinquanta anys de la fundació d’Òmnium Osona Lluçanès.

    L’espectacle, molt visual, va parlar de cultura, llengua, cohesió i país, a partir de projectes concrets de l’entitat.

    La participació dels estudiants del CNL Osona va consistir a recitar i gravar en les seves llengües (twi, amazic, guaraní, georgià i polonès) un poema en català de la també osonenca Noemí Morral.

    Les imatges i les veus dels alumnes, que es van projectar en els seus idiomes, van formar part dels moments dedicats a la cohesió social, protagonitzats pel Musah Umar (twi), l’Elisabeth Flecha (guaraní), l’Ania Baraniecka (polonès), el Hamid Boubaouch (amazic) i la Nona Beridze (georgià).

    Article complet

  • Pel Dia Internacional de les Dones, llegim

    Pel març, lectures i dones

    La setmana del 7 de març, coincidint amb el Dia Internacional de les Dones, grups d’alumnes de Bàsic 2 i d’Elemental 3 de Vic treballaran a classe Joana Raspall, Maria Dolors Orriols i Maria-Mercè Marçal. Reflexionaran sobre dones i literatura i coneixeran les vides d’aquestes escriptores. Als estudiants de nivell Elemental 3, més avançats, fins i tot se’ls convidarà a seguir una ruta literària per la ciutat tot seguint unes pistes.

    A Vic mateix, hi ha encara en marxa les sessions de reforç de la lectura, les quals aquest trimestre giren al voltant de quatre títols que tenen dones o nenes com a protagonistes: Kafka i la nina viatgera, Les invisibles, Madame Bovary i Anna Frank, la seva vida.

    A Torelló, el dia 8 hi haurà dues activitats més que vincularan lectura i dones. El club de lectura fàcil se centrarà en Trampa de foc, de Núria Martí, una novel·la basada en la història real de l’incendi a la fàbrica tèxtil Triangle, de Nova York, l’any 1911. Hi van morir 146 persones, majoritàriament dones.

    L’altre grup de lectura —adreçat a lectors i lectores més avançats en el coneixement de la llengua— conversarà sobre l’obra Que Al·lah em perdoni, de Laila Karrouch. A l’abril, s’hi afegirà una xerrada amb l’autora amb motiu de la programació d’actes de Sant Jordi.

     

    Article complet

  • Visita a la biblioteca Joan Triadú de Vic

    Dos grups d’estudiants del Bàsic 2 visiten la biblioteca 

    Aquest dimecres, 16 de febrer, coincidint amb el final de la unitat dedicada a la ciutat i als serveis, dos grups del nivell Bàsic 2 han visitat la biblioteca Joan Triadú de Vic.

    Més de trenta estudiants han conegut les activitats que s’hi ofereixen, el fons disponible, els espais, els recursos i el personal que l’atén, a qui han pogut formular una bona colla de preguntes a partir d’inquietuds i dubtes que els havien sorgit prèviament a l’aula.

    Algunes persones han aprofitat per fer-se’n el carnet, per tal de poder aprofitar al màxim tots els recursos que aquest equipament els posa a l’abast de manera gratuïta. Fins i tot n’hi ha hagut que n’han sortit amb algun llibre sota el braç. Des d’aquí, agraïm a la biblioteca el suport i les facilitats. Bones i felices lectures!

     

     

     

    Article complet

  • Torelló ofereix un club de lectura de nivell intermedi

    Torelló posarà en marxa un nou club de lectura, en aquest cas de nivell intermedi

    Ara al març, el CNL Osona oferirà un altre espai per conversar sobre llibres. El títol escollit per a lectors i lectores més avançats en el coneixement de la llengua catalana ha estat Que Al·lah em perdoni, de Laila Karrouch.

    La Samira és una noia musulmana alegre i estudiosa que va arribar a la comarca d’Osona quan era petita. En Jordi és un noi català ateu. S’enamoren, però els límits entre religions i cultures es fan presents. Per a les seves famílies és una relació impensable. Un problema present a la societat que la Samira i en Jordi, com un Romeu i una Julieta del segle XXI, hauran d’afrontar. Aconseguiran superar els obstacles?

    La data de la tertúlia serà el 8 de març, coincidint amb el Dia de la Dona Treballadora. Que sigui tot un èxit!

    Article complet

  • Aquest febrer, nous grups de lectura a la comarca!

    Vic, Manlleu i Torelló posen en marxa un total de deu grups de reforç de la lectura

    La setmana del 14 de febrer, el CNL Osona posarà en marxa nous grups de lectura que es reuniran per parlar de llibres una hora cada setmana. En concret, se n’oferiran un a Torelló, quatre a Vic i cinc a Manlleu.

    A Torelló, el llibre triat és Trampa de foc, de Núria Martí, una novel·la basada en la història real de l’incendi de la fàbrica tèxtil Triangle a Nova York el 1911.

    A Vic, les obres escollides són Les invisibles, onze biografies de dones catalanes excepcionals, i Madame Bovary, una de les històries d’amor més conegudes de la literatura universal.

    Pel que fa a Manlleu, la lectura se centrarà en Anna Frank, la seva vida, el relat de la famosa nena jueva que es va haver de refugiar a Amsterdam amb la seva família en esclatar la Segona Guerra Mundial, i en Kafka i la nina viatgera, que explica la història de Franz Kafka quan coneix Elsi, una nena que plora perquè ha perdut la seva nina. Per consolar-la, decideix explicar-li que se n’ha anat de viatge, i que ell és un carter de nines.

    Aquestes trobades en grups reduïts, algunes de les quals seran virtuals, pretenen reforçar la pronunciació, la fluïdesa i la comprensió lectora de textos adaptats gràcies a l’Associació Lectura Fàcil. Sens dubte, aquest reforç comportarà un avanç notable en l’aprenentatge de totes les persones que han mostrat interès a participar en aquesta activitat. Bones i  felices lectures!

     

    Les invisibles

    Article complet

  • Engega un grup de lectura a Centelles

    Després de les festes de Nadal, la Biblioteca La Cooperativa de Centelles i el programa Voluntariat per la llengua d’Osona han iniciat el reforç de lectura en català.

    En total hi ha vuit parelles de reforç de lectura en què una persona voluntària catalanoparlant acompanya una persona aprenenta en l’aprenentatge de la llengua, a partir de la lectura. Es pretén reforçar la pronunciació, la fluïdesa i la comprensió lectora, i s’ha comprovat que aquest reforç comporta un avanç important en l’aprenentatge.

    En principi, seran cinc trobades, una trobada d’una hora a la setmana, però no es descarta allargar-les. Tindran lloc a la Biblioteca de Centelles. Tant la Biblioteca de Centelles com el Voluntariat per la llengua d’Osona estan molt  contents amb l’acollida que ha tingut aquesta iniciativa.

    Article complet

  • La recomanació del mes de desembre

    LA JENNY, Rosa Gallifa i Mas & Juliane P. Harris

    Editorial Cat&Company. Llibres graduats en català. Nivell elemental

    La Jenny és un llibre petit i senzill que conté una gran riquesa per a persones que fan l’aprenentatge de la llengua catalana, ja que contribueix a ampliar el vocabulari del lector/a, que conegui millor les estructures lingüístiques, així com els costums i la cultura del nostre país.

    La narració és simple, entenedora i atractiva. Utilitza la descripció de manera planera i així s’aconsegueix que, qui el llegeix, imagini ràpidament les imatges i els llocs descrits. A més, aconsegueix transmetre sentiments i apropar-se a les situacions.

    El fet d’assenyalar en negreta les paraules que poden ser desconegudes i trobar-ne la definició és de gran ajut a l’hora de comprendre. Així també, les preguntes de comprensió proporcionen la satisfacció de saber que s’està entenent el text.

    La temàtica, d’una noia arribada fa poc a Catalunya, fa que les lectores, també immigrades, relacionin fàcilment sentiments, emocions i experiències de la Jenny amb la seva pròpia realitat, i propicien així una sensació de certa normalitat en tot allò que senten o que els passa.

    D’altra banda, un fet molt positiu del llibre és que encoratja a no rendir-se, a sortir de casa, a relacionar-se, a conèixer i a tirar endavant. Factors que, de ben segur, ajuden a obrir-se portes i a integrar-se més fàcilment.

    El llibre també fa referència a parlar i a comprendre l’altre quan hi ha diferències, situacions conflictives o enfrontaments. Crec que és just i necessari valorar molt positivament la tasca de les persones que participen en aquest projecte que contribueix, dia a dia, a avançar cap a una societat més igualitària i encaminada a aconseguir una vida digna per a tothom.

    Recomanació de Roser Ballús, voluntària del Reforç de lectura de Manlleu

    Article complet