La setmana passada vam donar el tret de sortida als cursos de català a distància de nivell D de Calonge i del Pla de l’Estany. Després d’alguns dubtes inicials, ara sembla que tot comença a rutllar: tothom ha pogut accedir al Moodle i familiaritzar-se amb els recursos i materials del curs: activitats d’autoavaluació, informes d’autoavaluació i activitats d’habilitats lingüístiques.
Una altra de les eines que formaran part del curs serà el blog. Per a què us pot ser útil? La intenció és que sigui una manera de cohesionar el curs i que faciliti la relació entre els alumnes mateix i dels alumnes amb el tutor. També ens permetrà fer-vos arribar informacions o documents adreçats a tots vosaltres, com ara les pautes d’estudi. Es tracta d’una presentació resum de cada unitat que penjarem al blog abans que l’hàgiu de començar a treballar. Aquesta vegada us hem deixat una mica de temps perquè us poguéssiu situar. Ara, doncs, ja podeu consultar les pautes-estudi-unitat 1.
Abans d’acabar, ens agradaria parlar-vos també de dos conceptes clau a l’entorn dels quals giren els objectius principals del curs de nivell superior: aprofundiment i autonomia.
Per una banda, el curs ha de servir per repassar i aprofundir els aspectes morfològics i sintàctics que es veuen en cursos anteriors. Només de tant en tant es farà alguna referència a l’ortografia, ja que els alumnes del nivell superior heu de poder resoldre els dubtes d’aquest tipus pel vostre compte.
Això enllaça amb la idea d’autonomia. Un objectiu bàsic és que els alumnes sigueu autosuficients a l’hora de redactar els documents. De fet, l’autonomia és el que diferencia una persona amb coneixements superiors de llengua d’una persona amb coneixements mitjans. Així, un alumne de nivell C sol consultar els dubtes que té a algú amb coneixements més amplis. Una persona amb coneixements superiors resol els seus propis dubtes. La primera encara és dependent; la segona ja és autosuficient.
Podem continuar remarcant algunes diferències: la persona amb coneixements mitjans té por de fer errades; la de coneixements superiors sap que farà errades, però quan en fa n’és conscient. Per a la primera cal estudiar la gràmatica suficient per superar el llistó (habitualment, la prova de nivell C); per a la segona no hi ha llistó: sempre es pot aprendre més, millorar, perfeccionar, progressar.
En definitiva, la persona que té coneixements superiors domina les eines de consulta, va més enllà d’una visió gramatical de la llengua i té intuïció per detectar les errades. A més, no es conforma a seguir unes pautes rutinàries a l’hora de redactar qualsevol text; cada dia es pot millorar la tasca i es pot ampliar el grau de coneixement de la llengua, i fins i tot es pot millorar l’estil de redacció. Ras i curt, una persona amb coneixements superiors mai no començaria una carta amb un “Adjunt us enviem còpia…”.
Així doncs, és tenint en compte aquests dos conceptes que heu d’utilitzar la clau de les activitats d’autoavaluació. També és convenient que reviseu bé els textos abans d’enviar-nos-els. Aquesta revisió és la millor manera de repassar novament la matèria i de ser conscients de tot allò que encara no teniu prou clar.
I per avui ja n’hi ha prou. Bona setmana!