Subscriu-te via RSS

  • On ho busquem? (solucions)

    Escrit per el 21/11/2013 a les 12.15 h, a: Dubtes

    Després d’uns dies de reflexió, us passo les correccions del Text per revisar (solucions1) que us vaig proposar per revisar la setmana passada. Les fonts de consulta que havíeu de fer servir per comprovar tots els errors detectats eren bàsicament l’Optimot, el Termcat, el Diccionari de la llengua catalana de l’Institut d’Estudis Catalans, el Diccionari castellà-català de l’Enciclopèdia catalana i el manual Els signes de puntuació, de les universitats Autònoma de Barcelona i Politècnica de Catalunya.

    Si teniu algun dubte, ja ho sabeu, anoteu-lo al blog!

    Article complet

  • On ho busquem?

    Escrit per el 14/11/2013 a les 13.21 h, a: Repàs

    Quan es fa un curs de llengua catalana, i sobretot quan es tracta del nivell superior, és normal que us vagin sorgint tota mena de dubtes. Amb les noves tecnologies resoldre’ls és relativament senzill, ja que a través de la xarxa teniu accés a diversos recursos que podeu consultar en línia i que sens dubte us ajudaran a l’hora d’estudiar.  Us en presentem tot seguit alguns, que també hem afegit com a enllaç al blog.

      • Diccionari de la llengua catalana (2a edició), de l’Institut d’Estudis Catalans – l’obra normativa i de referència per a qualsevol estudiós de la llengua catalana.
      • Optimot, consultes lingüístiques – es tracta d’un servei que ofereix la Secretaria de Política Lingüística en col·laboració amb l’Institut d’Estudis Catalans i el Centre de Terminologia TERMCAT. Consta d’un cercador d’informació lingüística que ajuda a resoldre dubtes sobre la llengua catalana.
      • Termcat, Centre de Terminologia – centre de referència en el treball terminològic, que es proposa garantir la qualitat i la disponibilitat de recursos i mètodes de treball als sectors públics i privats i impulsar la participació i la implicació de la societat en totes les seves activitats per a promoure, en un escenari multilingüe, el desenvolupament de la terminologia en llengua catalana i contribuir al progrés general d’aquesta llengua en tots els àmbits socials.
      • Gran diccionari de la llengua catalana, de l’Enciclopèdia Catalana – recurs en línia de lliure accés per poder cercar una paraula en català i obtenir la seva definició. És el diccionari més nou i complet de la llengua catalana. Conté el lèxic de la Gran enciclopèdia catalana i ha estat actualitzat d’acord amb les darreres modificacions ortogràfiques de l’Institut d’Estudis Catalans.
      • Itineraris d’aprenentatge – llengua catalana – nivell de suficiència, de la Secretaria de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya –  adreçat a l’alumnat que vol adquirir els coneixements lingüístics corresponents al nivell de suficiència, equivalent al nivell C1 del Marc europeu comú de referència per a les llengues: aprendre, ensenyar, avaluar.

    Al llarg del curs de mica en mica aquesta llista de recursos s’anirà ampliant; però ara ja teniu al vostre abast unes bones eines per començar. Per tal de familiaritzar-vos-hi, us proposem que feu aquesta activitat:  Text per revisar – esmeneu els errors del text i indiqueu quin recurs en línia heu fet servir per corregir-los. Podeu respondre mitjançant un comentari en aquesta mateixa entrada. A veure si així anem integrant el blog en la dinàmica del curs!

    Acabem aquesta entrada amb les pautes d’estudi unitat 3 nivell D.

    Bona setmana!

    Article complet

  • Un bon resum

    Escrit per el 6/11/2013 a les 19.45 h, a: Expressió escrita

    Al document Pautes d’estudi de la unitat 1 ja us vam parlar del resum. El TERMCAT (Centre de Terminologia de Catalunya) defineix aquest tipus de text de la manera següent: “escrit que exposa breument els punts essencials d’una comunicació o d’un article”. I és que resumir és justament això: reduir l’extensió d’un text a una quarta part incloent-hi les idees principals i deixant de banda les secundàries.

    Trobareu més informació sobre el resum en aquest enllaç de la Universitat Autònoma de Barcelona.

    I com que un exemple val més que mil paraules, us transcrivim un dels resums que ens han semblat més adequats de tots els que hem corregit (un munt!) a la unitat 1.

    “Cada 16 de juny es recorda a Dublín el recorregut que va fer Leopold Bloom, protagonista de l’Ulisses de James Joyce, per la ciutat. Se celebra l’anomenat Bloomsday amb diferents actes i recorreguts pels escenaris de la novel·la.

    La percepció social d’Ulisses ha anat evolucionant. Si fa anys era gairebé una obligació haver llegit aquesta novel·la, actualment es troba avorrida. Àlex Figueras la va començar a llegir fins que li va resultar incomprensible. Opina que és un exemple dels límits de la creació artística.

    Els artistes avantguardistes coetanis de Joyce també van jugar amb els límits de l’art fins que es va entrar en un món de l’art on tot s’hi val. Molts voldrien tornar enrere”.

    Per acabar aquesta entrada us plantegem una pregunta: per què us sembla que és adequat el resum que us he transcrit?

    Esperem els vostres comentaris!

    Article complet

  • La sessió presencial sobre anàlisi sintàctica

    Escrit per el 6/11/2013 a les 18.57 h, a: Sintaxi

    Aquesta setmana hem fet la sessió presencial sobre sintaxi. Us en fem cinc cèntims per a totes les persones que no hi hàgiu pogut assistir:

      • Primer de tot, hem parlat de l’oració simple, hem explicat la diferència entre oració simple i oració composta i hem repassat els principals complements verbals (complement directe, complement indirecte, atribut, complement predicatiu, complement preposicional o de règim verbal i complement circumstancial). Consulteu el document categories gramaticals per obtenir més informació.

     

     

    Deixeu un comentari en aquesta entrada si teniu algun dubte després de consultar el material de què us hem parlat. També aprofitem per fer-vos arribar les  pautes d’estudi unitat 2 nivell D, que esperem que us siguin útils per acabar de preparar-la.

    Bona setmana!

    Article complet

  • Hola, coma – Fins aviat, coma

    Escrit per el 31/10/2013 a les 11.08 h, a: Convencions gràfiques

    Una de les errades de puntuació en què hi ha hagut més unanimitat en el missatge de correu electrònic que havíeu de redactar ha estat l’absència de la coma entre la interjecció hola i el nom propi de la salutació (1) i també al final de la fórmula de comiat (2).  De fet, en general costa de veure la necessitat d’aquestes comes.

    Doncs bé, la justificació d’aquestes comes és molt senzilla:

    1. El nom propi en aquests casos és un vocatiu, i els vocatius han d’anar separats de la resta d’elements de la frase per mitjà d’una coma. En el cas de les fórmules de salutació d’una carta o d’un correu, això vol dir que tindrem les solucions següents:

    Pep,

    Hola, Pep,

    Bon dia, Pep,

    Una altra cosa és que el nom vagi acompanyat d’un adjectiu:

    Benvolgut Pep,

    No cal dir que dins d’un text, enmig de qualsevol frase, el funcionament de la puntuació respecte dels vocatius no varia. Per tant, podem trobar-nos amb casos com els següents:

    Vine, Pep.

    Té, Pep, agafa el cistell.

    2. Després de la fórmula de salutació i abans de la signatura de comiat, hi hem de posar una coma. Ara bé, si el comiat s’expressa amb una frase completa (inclou un verb, per tant), hi heu de posar un punt:

    Fins aviat,

    Ens veurem aviat.

    Espero, doncs, que ara l’ús d’aquestes comes us hagi quedat més clar.

    Que tingueu una bona castanyada!

    Article complet

  • En sabem, d’escriure?

    Escrit per el 22/10/2013 a les 14.31 h, a: Expressió escrita

    Tal com ja us heu adonat, l’expressió escrita és un dels eixos centrals del curs.  Potser penseu, erròniament, que no en sabeu, d’escriure, que aquell tema no us agrada, que ara no us ve la inspiració, que no us surten les paraules…  Per convèncer-vos que aquesta no és l’actitud que heu de tenir per començar a esciure un text, us transcrivim unes paraules de Daniel Cassany, La cuina de l’escriptura, ed. Les Naus d’Empúries (1993), un manual de redacció per a tots aquells que s’han de posar a escriure.

    “Confesso que m’agrada escriure i que m’ho passo bé fent-ho. Em resisteixo a creure que hagi nascut amb aquesta flor al cul. Al contrari, crec i m’agrada creure que he après a divertir-me escrivint i a usar l’escriptura; que jo mateix he configurat els meus gustos. La lletra impresa ha estat un company de viatge que m’ha seguit en circumstàncies ben diverses. De mica en mica he anat conreant aquesta sensibilitat, des dels bolquers, quan veia pares i germans que jugaven amb lletres, fins a l’actualitat. (…) Crec que cadascú pot conrear l’afició a l’escriptura d’una manera semblant. Només es tracta de saber trobar els grans beneficis personals que pot oferir-nos aquesta tasca. Un dia et poses a escriure sense manar-t’ho ningú i hi descobreixes un encant. Hi tornes un altre cop i, de mica en mica, et converteixes en un/a escriptor/a -ep!, en minúscula, si cal.”

    A vosaltres també us passarà el mateix: ara al principi potser trobareu una mica complicat haver d’escriure un text sobre un tema concret; però de mica en mica us anireu convertint en bons escriptors i escriptores.

    Per iniciar-vos amb èxit en el camí de l’esriptura -i de les activitats d’habilitats lingüístiques que ens heu d’entregar-, tingueu en compte aquests consells:

    • Llegiu bé l’enunciat de l’exercici.
    • Planifiqueu el text que us demanen.
    •  Recolliu la informació que necessiteu.
    • Seleccioneu i ordeneu la informació.
    • Redacteu el text a raig sense capficar-vos en la gramàtica.
    • Utilitzeu els paràgrafs per organitzar el contingut.
    • Busqueu la precisió lèxica.
    • Poliu els signes de puntuació.
    • Reviseu la gramàtica i consulteu els dubtes.
    • Deixeu reposar el text.
    • Torneu a revisar el text de dalt a baix.

    Trobareu més informació sobre el procés d’escriptura en aquest enllaç de la UOC.

    Per acabar aquesta entrada us proposem que ens comenteu les dificultats amb què us trobeu a l’hora d’escriure.

    Doncs, vinga, bona feina!

    Article complet

  • Tot a punt!

    Escrit per el 15/10/2013 a les 10.07 h, a: General

    La setmana passada vam donar el tret de sortida als cursos de català a distància de nivell D de Calonge i del Pla de l’Estany.  Després d’alguns dubtes inicials, ara sembla que tot comença a rutllar: tothom ha pogut accedir al Moodle i familiaritzar-se amb els recursos i materials del curs: activitats d’autoavaluació, informes d’autoavaluació i activitats d’habilitats lingüístiques.

    Una altra de les eines que formaran part del curs serà el blog. Per a què us pot ser útil?  La intenció és que sigui una manera de cohesionar el curs i que faciliti la relació entre els alumnes mateix i dels alumnes amb el tutor.  També ens permetrà fer-vos arribar informacions o documents adreçats a tots vosaltres, com ara les pautes d’estudi. Es tracta d’una presentació resum de cada unitat que penjarem al blog abans que l’hàgiu de començar a treballar.  Aquesta vegada us hem deixat una mica de temps perquè us poguéssiu situar. Ara, doncs, ja podeu consultar les pautes-estudi-unitat 1.

    Abans d’acabar, ens agradaria parlar-vos també de dos conceptes clau a l’entorn dels quals giren els objectius principals del curs de nivell superior: aprofundiment i autonomia.

    Per una banda, el curs ha de servir per repassar i aprofundir els aspectes morfològics i sintàctics que es veuen en cursos anteriors. Només de tant en tant es farà alguna referència a l’ortografia, ja que els alumnes del nivell superior heu de poder resoldre els dubtes d’aquest tipus pel vostre compte.

    Això enllaça amb la idea d’autonomia. Un objectiu bàsic és que els alumnes sigueu autosuficients a l’hora de redactar els documents. De fet, l’autonomia és el que diferencia una persona amb coneixements superiors de llengua d’una persona amb coneixements mitjans. Així, un alumne de nivell C sol consultar els dubtes que té a algú amb coneixements més amplis. Una persona amb coneixements superiors resol els seus propis dubtes. La primera encara és dependent; la segona ja és autosuficient.

    Podem continuar remarcant algunes diferències: la persona amb coneixements mitjans té por de fer errades; la de coneixements superiors sap que farà errades, però quan en fa n’és conscient. Per a la primera cal estudiar la gràmatica suficient per superar el llistó (habitualment, la prova de nivell C); per a la segona no hi ha llistó: sempre es pot aprendre més, millorar, perfeccionar, progressar.

    En definitiva, la persona que té coneixements superiors domina les eines de consulta, va més enllà d’una visió gramatical de la llengua i té intuïció per detectar les errades. A més, no es conforma a seguir unes pautes rutinàries a l’hora de redactar qualsevol text; cada dia es pot millorar la tasca i es pot ampliar el grau de coneixement de la llengua, i fins i tot es pot millorar l’estil de redacció. Ras i curt, una persona amb coneixements superiors mai no començaria una carta amb un “Adjunt us enviem còpia…”.

    Així doncs, és tenint en compte aquests dos conceptes que heu d’utilitzar la clau de les activitats d’autoavaluació. També és convenient que reviseu bé els textos abans d’enviar-nos-els. Aquesta revisió és la millor manera de repassar novament la matèria i de ser conscients de tot allò que encara no teniu prou clar.

    I per avui ja n’hi ha prou.  Bona setmana!

    Article complet

  • Presentació

    Escrit per el 8/10/2013 a les 11.00 h, a: General

    Aquest és el blog dels cursos de nivell superior de català a distància que s’imparteixen des de l’Oficina de Català de Calonge i des del Servei Comarcal del Pla de l’Estany.

    Aquest blog vol ser un espai per compartir dubtes, opinions, activitats, materials, etc., una eina útil per a les persones que volen obtenir el certificat de nivell superior i per a tothom qui tingui ganes d’aprofundir els seus coneixements lingüístics.

    Article complet

Categories

Històric

Enllaços

Darrers comentaris

  • Susagna Sabaté: No, Elisabet, si et mires l’esquema de l’examen que he penjat al blog ja veuràs que no hi...
  • Elisabet: A la prova no hi haurà dictat?
  • Susagna Sabaté: Elisabet, el tema que s’ha de desenvolupar ha de tenir una extensió de 130 paraules més o menys.
  • Elisabet: Hola! Bona tarda a tothom! Estic preparant la part de la prova que tracta sobre el marc històric i...
  • Susagna Sabaté: En l’expressió escrita, el perfet perifràstic (vaig cantar, vas cantar…) és més propi del...

Núvol d'etiquetes

Dialectes Dubtes Els pronoms relatius Estructura de la prova Expressió escrita Història de la llengua La carta Locucions prepositives Pautes d'estudi Preposicions Pronoms febles Pronoms relatius Remarques Repàs Resum Sant Jordi Ser i estar Sessions presencials Signes de puntuació Sintaxi Verbs