Engega la segona tongada de les sessions d’acolliment lingüístic en català al barri de Porta
La comissió organitzadora es va reunir dimecres passat, 31 de gener, per finalitzar les últimes tasques abans de l’inici de les sessions, previst per dimecres 7 de febrer
Les sessions d’acolliment lingüístic en català al barri de Porta del districte de Nou Barris estan destinades a impulsar el coneixement i l’ús de la llengua catalana amb la intenció d’afavorir la inserció i la cohesió social al territori, en un treball conjunt entre l’Ateneu la Bòbila de Porta, Òmnium Nou Barris, personal voluntari i la delegació de Nou Barris del CNL de Barcelona.
Durant el mes de febrer hi haurà sis sessions de dues hores cadascuna. La previsió és oferir grups de sis sessions cada mes. Les sessions tenen lloc a l’Ateneu la Bòbila de Porta i comparteixen una dinàmica de sensibilització i d’ensenyament bàsic de la llengua catalana en una intervenció de proximitat. L’objectiu és consolidar un espai per constituir un referent en la línia del terreny lingüisticosocial
Cada sessió incideix en la percepció de la utilitat de conèixer el català perquè els assistents puguin guanyar en autonomia personal i augmentar les possibilitats d’inserció social. S’hi transmet la idea que el català és un instrument d’integració important. Cal entendre l’aprenentatge del català com una oportunitat social. Des d’aquest objectiu es treballa l’apoderament personal per fomentar la potencialitat que pot tenir la població nouvinguda per ser autònoma i sortir-se de les dificultats amb les quals es pot anar trobant a través de la participació ciutadana, la cohesió social, el civisme i la convivència. El terreny social és un altre dels abordatges d’aquestes sessions: es promou la coneixença del territori, així com de la ciutat de Barcelona i que s’hi identifiquin, a través de les entitats i serveis del districte de Nou Barris amb la intenció d’aconseguir fer desaparèixer el concepte d’automarginació. Habitualment, les persones nouvingudes no estan envoltades de parlants nadius, sinó que acostumen a relacionar-se amb compatriotes i pot arribar a ser difícil tenir contacte amb la comunitat d’acollida. Adquirir la llengua catalana, per tant, implica adquirir característiques i hàbits del comportament de la societat catalana.
La confortabilitat a l’aula i la motivació com a estratègies bàsiques per a l’aprenentatge
Cada trobada s’encara, per part del conductors, en utilitzar els factors afectius de la motivació. Cal inhibir el xoc lingüístic i la distància psicològica que provoca la desorientació que suposa entrar en una nova cultura. Aprendre sense ser conscient que s’està estudiant, utilitzar una metodologia docent dinàmica i lúdica, és una de les claus per aconseguir l’adquisició d’una llengua. Un altre dels aspectes importants del desenvolupament d’aquestes sessions és la capacitat per formalitzar unes relacions interpersonals en què el destinatari se senti reconegut en allò que pot aportar (coneixement d’altres cultures, llengües…) i, alhora, de possibilitar unes relacions afectives positives.
Les sessions d’acolliment lingüístic en català al barri de Porta es duran a terme el 7, 12, 14, 19, 21 i 26 de febrer, de 18.30 a 20.30 h, a l’Ateneu la Bòbila de Porta.
Cap comentari
Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.