• El Silenci de la Fera

    Us volem recomanar l’activitat “El Silenci de la Fera” monòleg que ens parla sobre com apareixen els personatges asiàticdescendents i, especialment les dones, en el món del cinema.

    L’actriu Sònia Masuda Mora, convida a l’alumnat de català a participar d’un espai de diàleg per conèixer i reflexionar sobre aquesta realitat a partir d’un monòleg.

    Dia: dijous 11 de maig

    Hora: d’11 a 12 h

    Lloc: NunArt (c/ del Telègraf, 67-71)

    Més informació i inscripcions: espaiavinyo@bcn.cat

    Col·labora: CNL de Barcelona

    *Activitat dirigida a estudiants de català i voluntariat per la llengua.

    Us hi esperem!

    Article complet

  • Bon Sant Jordi!

    Aquesta setmana a la nostra delegació hem celebrat Sant Jordi amb un intercanvi de llibres que ha estat un èxit entre tots els nostres alumnes.

     

     

     

     

     

     

     

     

    Alguns professors han treballat a l’aula la llegenda de Sant Jordi. Aquesta llegenda conté uns esterotips força clars: la protagonitza un home valent i violent que salva el personatge secundari, una princesa fràgil. Aquesta és una història de fa segles i les coses han canviat, així que us proposem desmuntar mites amb l’enllaç a aquest videoconte VIDEOCONTE . SANT JORDI A LA COVA DEL DRAC – YouTube escrit pel grup de rondallaires Vivim del Cuentu. L’obra capgira la llegenda i retrata un Sant Jordi covard, una princesa valenta i un drac cuiner. És una altra manera de rellegir Sant Jordi invertint els rols de la història. Esperem que us agradi.

    Bon Sant Jordi a tothom!

     

    Article complet

  • Molt més que unes vacances familiars, un fil per estirar

    el fil invisible (premi bbva sant joan)-gemma lienas-9788429777185

    Ahir al vespre les persones participants del Club de lectura de la Biblioteca Horta-Can Mariner van poder compartir amb la Gemma Lienas, autora d’El fil invisible, la seva mirada de la història.

    Va ser una vetllada molt enriquidora en què es va parlar de maternitat, genètica, ADN, nens robats i, sobretot, de la importància de rescatar de la paperera dones que haurien fet història si haguessin viscut en una altra època.

    L’autora, també, ens va explicar el que no es pot veure de l’obra: com es va documentar, el procés d’escriure i de crear els personatges. Un dia per recordar!!!

     

    Article complet

  • Vols fer un curs amb nosaltres? Comencen les inscripcions!

    Aquest proper dilluns comencen les inscripcions als cursos per al tercer trimestre.

    El calendari és el següent:

    – 27 de març (de 9h a 20h)- Torn preferent (per a persones inscrites en un curs durant els darrers 12 mesos sempre que no hagin abandonat el curs)

    -28 i 29 de març (de 9h a 20h)- Torn general (matrícula oberta a tothom)

    Els dies 11 i 12 d’abril inici dels cursos.

    Us hi esperem!!!

    Inscripció als cursos de català | Consorci per a la Normalització Lingüística – CPNL

    Article complet

  • Taller de bastons amb l’Esbart Folklòric d’Horta

    Avui uns alumnes de diferents cursos de bàsic 1 de la nostra delegació han fet un taller de ball de bastons per tancar i acomiadar els cursos. El taller l’ha impartit la Mercè Saló de l’Esbart Folklòric d’Horta.

    L’Esbart Folklòric d’Horta és un esbart dansaire que desenvolupa la seva activitat al barri d’Horta de Barcelona inscrit a l’Agrupament d’Esbarts Dansaires. Es va fundar el 4 de febrer de 1946 amb la finalitat de fer promoció del folklore català. L’esbart forma part dels Lluïsos d’Horta, entitat creada l’any 1866 amb el nom de Centre Moral Instructiu, on treballen també seccions dedicades al cinema, l’excursionisme, la fotografia, els treballs manuals, el teatre, el tennis taula i l’animació infantil. Un dels seus objectius és cuidar i difondre el  nostre patrimoni de dansa tradicional catalana, des de fa 70 anys.

    La cultura popular és part fonamental de la nostra identitat i no s’entén sense tenir en compte el significat de les manifestacions artístiques autòctones. Les danses que porten als escenaris aquest esbart formen part d’una època, d’una forma de vida i d’un territori singulars.

    Els alumnes han gaudit amb aquest taller i s’han pogut endinsar en aquest món de cultura i tradició,  on tots i totes han conegut una part de la nostra història per recordar d’on venim i saber on anem.

    Article complet

  • Dia Internacional de les Dones

    L’any 1975 l’ONU posa de manera oficial una data per recordar la lluita en pro de la igualtat, la justícia, la pau i el desenvolupament, es tracta del 8 de març, el Dia Internacional de les Dones.

    Aquest dia recorda els drets de la dona per participar en la societat en condicions d’igualtat amb l’home. Aquesta lluita i els avenços aconseguits es troben dins del moviment feminista.

    El mot “feminisme” sorgeix seguint la genealogia del terme “masclisme”. Alexandre Dumas, fill (famós per escriure la novel·la “La Dama de les Camèlies”), l’any 1872 va fer servir aquesta paraula, com a insult, per a referir-se a les dones sufragistes, que lluitaven per tenir la mateixa educació i els mateixos drets que els homes. Més tard, les mateixes sufragistes van prendre aquest nom com a propi.

    El color que representa aquest moviment social és el lila però, al principi de les lluites, hi havia tres colors que s’identificaven al moviment: lila, blanc i verd.

    L’activista anglesa Emmeline Pethick deia que “El violeta, és el color de la reialesa, simbolitza la sang reial que corre per les venes de cada lluitadora pel dret a vot, simbolitza la seva consciència de llibertat i la seva dignitat. El blanc representa l’honestedat a la vida privada i a la vida política. I el verd, l’esperança d’un nou començament.”

    Hi ha altres teories que expliquen com la suma de blau (masculí) i rosa (femení) fan violeta que és el símbol del feminisme com a moviment igualitari.

    Nosaltres a la nostra delegació hem volgut fer un petit homenatge a dones importants de la literatura catalana i en podreu trobar una petita biografia de cadascuna d’elles perquè les conegueu.

    També animem als nostres alumnes a què ens ajudin a omplir aquest espai amb altres dones famoses inspiradores per a ells.

     

     

     

     

     

     

     

    Article complet

  • Dia Internacional de la Llengua Materna

    L’any 2000, la UNESCO va declarar el 21 de febrer el Dia Internacional de la Llengua Materna, amb l’objectiu de promoure el multilingüisme i la diversitat cultural i ressaltar la importància de les llengües maternes, com a patrimoni cultural, identitari i d’integració social.

    Al món, s’hi parlen més de 7.000 llengües. Algunes de les que es parlen a l’Àsia són: hindi, urdú, tàtar, mandarí, birmà, tibetà, nepalès… A l’Àfrica en són més d’un miler: suahili, haussa, amazic, fula…

    A Europa n’hi ha més de 50: català, castellà, armeni, hongarès, basc, txetxè, agul, etc. El quítxua, l’aimara, el zàparo, el kiowa i d’altres són llengües del continent americà i, algunes d’elles, s’han acabat extingint i han estat suplantades pel francès, el castellà, el portuguès i l’anglès.

    Per últim, a Oceania hi ha més de 1.500 llengües disperses per tots els arxipèlags que estan seriosament amenaçades.

    A la nostra delegació hem muntat un mural amb les paraules que més els agraden en català als alumnes dels nostres cursos.

    Us adjuntem també l’enllaç al joc “Volta al món amb les llengües” perquè pugueu aprendre més sobre les llengües d’arreu del món  Dia internacional de llengua materna (genial.ly)

    Article complet

  • Celebrem Carnestoltes i Dijous Gras.

    Avui és Dijous Gras i això significa que s’inicien les festes de Carnestoltes i també serveix per avisar que només queda una setmana pel Dimecres de Cendra, que ens anunciarà la Quaresma o, cosa que és equivalent, que falten 40 dies per a la Setmana Santa. Per això avui a la nostra delegació, amb uns alumnes del bàsic 1 de la Fina i el Pau, ho hem celebrat.

    Per trencar una mica el gel els professors han fet una dinàmica perquè els alumnes es coneguin millor entre ells i puguin gaudir més d’aquesta classe un xic especial.

    A Catalunya és tradició prendre botifarra d’ou en aquest dia a més d’altres similars com la blanca o la negra. A més de menjar-la tal qual, també és costum fer-ho d’una forma especial: mitjançant una truita de botifarra d’ou. A més, a l’hora de l’esmorzar, de postres o del berenar, se sol menjar coca de llardons.

    A nivell semàntic, és interessant el fet que la paraula llarder deriva del llatí lardarius que significa cansalader. Així que podríem dir que el Dijous Gras és el dia de la cansalada. Bé, de fet, la mateixa paraula Carnestoltes prové del llatí carnem levare que bàsicament vol dir «treure carn». Queda doncs palesa la relació entre aquestes dates i el menjar.

    Els alumnes han pogut tastar la botifarra d’ou i  també truites que han portat els professors.

    Després contents i amb la panxa plena han cantat la cançó típica del Dijous Gras El dijous llarder – Cançó popular – Versió RMVidal – Bing video han fet una rotllana i han explicat com se celebra Carnestoltes als seus països d’origen.

    Que passeu molt bon Carnestoltes i feu molta xerinola!!!

     

     

     

     

     

     

     

     

    Article complet

  • Participació a la ràdio

    Aquest passat divendres 10 de febrer dues alumnes del CNL de Barcelona de la delegació d’Horta-Guinardó, van participar durant la gravació del podcast presentat per Roger de Gràcia  “Tenim paraula” – Catalunya Ràdio (ccma.cat) que vol fer arribar la riquesa del català a tots els públics.

    Cada capítol d’aquest podcast el dediquen a una paraula que evoqui un tema o concepte des de la perspectiva de la llengua com el naixement del català, el món del joc, la religió, la ce trencada, l’origen àrab de moltes de les nostres paraules i expressions, mots que desapareixen, el català i els noms propis, les expressions intraduïbles (com “déu n’hi do”)…

    “Tenim paraula” és un podcast coral, d’una hora de durada, que té diversos protagonistes: lletraferits, lingüistes i practicants de la llengua, com la Irina i la Chiara, que van gaudir de l’experiència i van poder explicar coses com per exemple les seves motivacions per aprendre català entre d’altres coses.

     

     

    Article complet

  • Visita guiada a la biblioteca Mercè Rodoreda

    Avui els alumnes del bàsic 1 de la professora Fina Prats han gaudit d’una visita guiada a la biblioteca Mercè Rodoreda feta per la tècnica Montserrat Riu.

    Han pogut conèixer les instal·lacions i aquells que han volgut s’han pogut fer el carnet de soci. El carnet de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona obre moltes portes. Permet gaudir dels serveis de totes les biblioteques públiques de Catalunya i ofereix descomptes en museus, teatres, cinemes i llibreries de la província de Barcelona. Tot són avantatges!

    Us deixem l’enllaç perquè el pugueu visitar i pugueu gaudir de l’àmplia oferta d’avantatges que hi teniu Avantatges del carnet – Biblioteca Virtual (diba.cat)

    Article complet

Contacte

Delegació d’Horta-Guinardó

C. Marina, 343

08025 Barcelona

Tel. 934 504 908

A/e: hortaguinardó@cpnl.cat

 


Horari

De dilluns a divendres de 9 a 13.30 h i

dimarts també de 16 a 20.00 h


Categories


Entrades recents


Comentaris recents


Arxius