“Som digitals i ho som en català”: Política Lingüística proposa 10 maneres d’incrementar l’ús del català a Internet
La ‘Guia per fer créixer el català a Internet’ presenta un decàleg d’accions que també rebaten certs prejudicis lingüístics
Amb l’eslògan “Som digitals i ho som en català”, la Direcció General de Política Lingüística ha publicat un decàleg d’accions per afavorir l’ús de la llengua catalana en l’entorn digital. El vídeo ‘Guia per fer créixer el català a Internet’ proposa deu bones pràctiques, senzilles i concretes, que la ciutadania pot adoptar per estendre l’ús d’aquesta llengua. L’objectiu és normalitzar la presència del català a la xarxa, que els seus parlants la considerin també útil per fer-la servir en un entorn molt dominat per les llengües majoritàries i alhora contribuir a preservar la riquesa i el plurilingüisme lingüístic.
Els ciutadans que volen usar el català a Internet poden tenir en compte algunes bones pràctiques com, per exemple, navegar per les versions en català dels webs que consulten a Internet, encara que no sigui l’idioma predeterminat a la pàgina principal. En relació a aquest aspecte, també es demana que quan es configuri un web no s’assimili una sola llengua a un estat, perquè aquesta pràctica va en detriment del plurilingüisme de molts territoris.
Quant a trobar informació a la Viquipèdia, el vídeo justifica per què utilitzar-hi el català garanteix tenir accés a uns resultats amb l’indicador de qualitat més elevat. Per a les cerques en línia, per exemple a Google, utilitzar la llengua catalana contribueix a fer-la més visible en els algoritmes dels cercadors.
Una altra de les opcions per fer créixer el català a les xarxes és consumir i/o crear continguts en català. Els influenciadors catalans tenen arguments per utilitzar aquesta llengua perquè poden tenir accés a nínxols de mercat que no tenen la mateixa competència que els que empren llengües majoritàries. Des del punt de vista del màrqueting a les empreses, també resulta més rendible apostar per influenciadors que utilitzen el català perquè coincideixen en el mateix mercat local i, per tant, n’optimitzen els resultats. En els perfils professionals, el vídeo esperona a utilitzar el català en plataformes socials com LinkedIn o Instagram, per criteris de proximitat amb el públic objectiu i també de menor competència.
El vídeo convida els usuaris que fan servir plataformes de compravenda a utilitzar la llengua catalana per oferir els seus productes, tenint en compte que els clients potencials viuen majoritàriament en un entorn proper. Des del punt de vista del consumidor, s’esperona els ciutadans a fer les compres en llengua catalana i a reclamar que les empreses també s’adaptin als usos lingüístics dels seus usuaris, com ja determina el marc legal.
El català, llengua digital
El desenvolupament de polítiques per fomentar els usos de la llengua catalana en l’àmbit digital forma part de l’agenda de la Direcció General de Política Lingüística “El català, llengua digital”. Internet suposa una oportunitat per promocionar llengües de dimensions mitjanes com la catalana i alhora planteja el repte de garantir que tant l’oferta com el consum de productes digitals en català s’incrementi d’acord amb les dimensions demogràfiques de l’idioma.
En el marc d’aquesta agenda, Política Lingüística ha publicat l’informe ‘Català, youtubers i instagramers: Un punt de partida per promoure l’ús de la llengua’. Elaborat pels investigadors Marina Massaguer Comes, Avel·lí Flors-Mas i F. Xavier Vila, del Centre de Recerca en Sociolingüística i Comunicació de la Universitat de Barcelona (CUSC), analitza l’ús del català en els continguts adreçats a adolescents i joves dels principals influenciadors i formula propostes per a la promoció de la llengua. A partir d’aquest treball s’han desenvolupat accions comunicatives específicament adreçades a aquest públic com la campanya “A la xarxa, peta-ho en català” difosa per canals digitals a final d’any.
L’apartat Món digital del web de Llengua catalana recull propostes com la manera de configurar els dispositius mòbils en català, ofereix argumentaris i materials de sensibilització sobre els avantatges d’utilitzar-lo, tant per a la ciutadania com per a les empreses, i informa de l’impuls institucional per incorporar el català a les tecnologies de la veu, segons la demanda de la majoria de ciutadans perquè es respecti la diversitat lingüística en la relació amb els productes tecnològics. El català es troba entre el 5 % de llengües del món que tenen presència a Internet.
Cap comentari
Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.