La meva opinió és que cadascú interpreta la llei a la seva manera. Els que estan a favor que tornin els toros a Catalunya atribueixen que el govern català té la competència per regular espectacles públics i també els animals però com la tauromàquia ha estat declarada patrimoni cultural, l’alt tribunal considera que no té dret a prohibir, només a regular. En canvi, els que estan en contra, consideren que la llei sobre el patrimoni immaterial no hauria d’afectar a la legislació catalana que prohibeix els toros ja que és posterior.
Sigui com sigui, la polèmica, toros si, toros no, de nou està d’actualitat i serà difícil trobar una solució per contentar tothom. Jo crec, independentment de la sentència, que la festa dels toros a Catalunya està morta.
Aquest tema, m’ha recordat quan el meu avi veia les corrides de toros per la televisió i jo sempre renegava perquè volia veure els dibuixos i m’avorria com una ostra allà al sofà. Com ara passa amb els meus fills quan es queixen que no volen veure les notícies i prefereixen posar la “Play”, i és que els temps no canvien tant: Barça-Madrid, toros si-toros no,…
LA TAUROMÀQUIA NO ÉS CULTURA CATALANA
En aquesta setmana el Tribunal Constitucional va anul•lar la prohibició dels Toros aprovada pel Parlament de Catalunya ara fa sis anys i que va entrar en vigor el 2012, en considerar que la llei envaeix competències estatals.
Penso que no és més que un altre atac contra Catalunya i les normes que aprova la seva cambra legislativa. La tauromàquia no forma part de la cultura catalana.
En primer lloc, el Tribunal Constitucional utilitza una llei estatal “la Declaració de les curses de braus com a patrimoni cultural”, posterior a la prohibició del Parlament.
En segon lloc, cal no oblidar, que la determinació del TC anul•laria una llei que va sorgir d’una iniciativa popular que comptava amb el suport de la societat.
Cal remarcar que la societat catalana s’oposa a una tradició basada en la crueltat i que atempta contra els drets dels animals. Per això, no en pot ser considerada una manifestació cultural, artística ni deportiva.
En darrer lloc, l’aprovació d’aquesta pràctica quedaria finançada amb diners públics i com a un ciutadà més de Catalunya, no n’estic a favor.
Per concloure, vull posar de manifest que la tauromàquia m’ha semblat sempre una monstruositat i que el govern hauria de cercar un nou marc legal que garanteixi la fi d’un espectacle basat en la violència.
Si el toro pateix, si el toro mor, i si la tauromàquia és un “art” on moren animals. És això art?
Els toros són d’una altre època, de quan imperava la idea que l’home era el rei de la creació i tota la resta de bèsties havien d’estar a la seva disposició.
La humanitat és va civilitzant i la sensibilitat social canvia. També hi ha hagut èpoques en què es mataven persones en sacrificis rituals o hi havia combats a mort en els Coliseus entre l’entusiasme dels espectadors. Els temps de la tauromàquia s’estan acabant.
El fet que sigui un espectacle capaç de generar una emoció feta de risc i de grandesa estètica ( això senten i pensen alguns ) no justifica la tortura i la mort de l’animal.
La llegenda del grans toreros, forma part de la cultura hispànica. Seguir defensant aquest ” patrimoni immaterial de la humanitat” ( no li han preguntat al toro sobre la immaterialitat del seu patiment) pot tenir sentit com a memòria, perquè realment és un mite cultural ( la cultura no està exemta de barbàrie) de llarga tradició.
Però reivindicar-ho en nom de la llibertat és fer trampa. No és la llibertat, és la identitat espanyola el que defensen, un atac directe per part del Parlament de Catalunya a una icona de la pàtria. És la dialèctica entre cultures nacionals territorialment sobreposades.
Però això no treu que els toros estan fora de temps i el seu futur està en la història i en la memòria.
Matar toros és un art?
Les curse de toros són considerades per moltes persones, la festa nacional i consideren que és art.
El Parlament de Catalunya, fa més de sis anys que va prohibir les curses a Catalunya amb 68 vots a favor 55 en contra i 9 abstencions. Però ara com és un costum per part del TC, ens tomba la llei diu que no es va fer per unanimitat i per tant no es valida.
Per mi veure els toros, em fa recordar l’olor de naftalina, de ranci, d’una època en què la televisió, només feien toros i folklòriques, l’Espanya fosca.
Veure com martiritzen i fan patir el toro és una salvatjada, li claven banderetes, el picador dur una mena de llança que li van clavant a l’espatlla, el torero el mareja amb la seva capa i per acabar la feina, segons els entesos li fa l’estocada, que no és altra cosa que matar-lo.
I mentrestant la gent que hi ha a la plaça aplaudeix la seva gesta.
Que la gent vagui a les places per veure com maten els toros en sembla un acte sàdic, al parer meu és un espectacle de segles passats.
Per això no en sóc partidària que tornin els toros a Catalunya.
No conec a ningú que vulgui ser torero, ah! Si l’Albert Pla sí que en vol ser de torero.
Aquí ús deixo la seva reivindicació https://youtu.be/HZT98H2rP_E
Abans d’entrar a valorar la festa taurina vull presentar el meu més profund respecte als antitaurins perquè sense ells no existiria el present debat.
De vedades he mantingut discussions amb antitaurins i ,com sempre, hem mostrat les nostres diverses opinions. Per cada costat, hem anul.lat els nostres arguments en pro i en contra de les corrides de toros. És per això, que m’agradaria que el lector d’aquestes línies sigui tolerant amb la meva opinió i la respecti.
Corrides de toros, ¡jo no estic en contra!
En defensa de la tauromàquia vull dir que per la meva, és part de la cultura espanyola i té una tradició centenària. Els espectacles taurins, forma’n part d’una cultura arrelada, practicada i valorada per més de cinc segles.
Es fonen art i cultura. Art per l’expressió de l’habilitat i sort que practica l’home torero davant de la bravesa, que només pot aportar el toro de combat i cultura pel gran contingut d’historia, costum i tradició que aporta al món.
Possiblement per part de la cultura, podria dir més perquè a través de la història s’han publicat infinitat d’obres i llibres de contingut taurí. S’ha fet teatre, poesia amb Francisco García Lorca, música com el pasdoble, escultura i cine.
Amb tot això vull dir, que la festa taurina és font d’ocupació indirecta per a moltes persones.
D’altra banda, les corrides de toros han d’existir perquè el toro de combat continuï existint. El cost de mantenir aquesta raça de toro brau és molt elevat. Oscil·la entre 3.500 € i 5.000 € de cost en els 4/5 anys de vida fins a arribar a la plaça. Seria inviable dedicar-lo només a l’alimentació.
Espanya té prop de 540.000 de hectàrees de devesa mediterrània amb activitat ramadera amb feina directe a persones amb treball que mantenen famílies tot això més l’espectacle suposa l’1,5% del PIB d’Espanya.
A més a més cal tenir en compte que els toros formen part important de la indústria turística.
Per concloure, la importància del sector taurí en l’economia espanyola és inqüestionable. Advoco per la viabilitat i permissibilitat de les corrides de toros.
Al meu entendre és Festa Nacional. És el símbol de l’essència del país.
CURSA DE BRAUS: el protagonista oblidat
Podem valorar el contenciós establert entre la Generalitat de Catalunya i l’Estat Espanyol des de dues vessants.
La primera de caire polític, on s’intenta establir la supremacia de l’un damunt l’altre i on els actors secundaris no són rellevants, i en tot cas, se’ls utilitza com a peons del joc.
La segona vessant és la que intenta establir uns criteris objectius per salvaguardar el benestar dels animals que de forma imperativa constitueixen part de la nostra societat. Aquest és el punt on vull incidir.
El TC, basant-se en la Llei 2015 per la salvaguarda del patrimoni cultural, declara la tauromàquia com a patrimoni cultural comú per la qual cosa no es pot prohibir. Dins la tauromàquia s’inclou la cria dels braus, la confecció de la roba per a tots aquells que hi participen i de totes les manifestacions artístiques relacionades directament amb la cursa de braus com poden ser els cartells publicitaris. Fins aquí d’acord, però manca un dels elements clau per dur a terme l’espectacle: el maltractament de l’animal.
Per altra banda,L’ Institut d’Estudis Catalans (ITC) defineix “maltractament” com l’acció lesiva que una altra persona comet de manera no accidental sobre una altra persona, la qual pot patir conseqüències físiques i psicològiques. Anàlogament, podem establir que el maltractament animal és aquell que infringeix un dany a un animal per part d’una persona de forma intencionada i gratuïta. A més la Llei 22/2003 de la Generalitat de Catalunya de protecció dels animals, considera els animals com a organismes dotats de sensibilitat física i psíquica.
I per mostra, un botó. Analitzen algunes de les figures que intervenen en les curses de braus:
• Picador: armat amb una vara llarga en l’extrem de la qual hi ha una punta metàl•lica, escomet el brau per tal de produir l’esquinçament dels teixits de la creu per debilitar l’animal i evitar la posició altiva del cap.
• Banderillero: encarregat de clavar les “banderillas” en la clatellera del brau. Estan proveïdes d’una punta metàl•lica en forma d’arpó, la finalitat de les qual és la de espavilar i excitar l’animal després del picador.
Per últim, no si valen els qualificatius de tradició mil•lenària o fet cultural per mantenir uns comportaments que com a poc ratllen iniquitat.
Semblava que era un tema tancat i aquesta passada setmana, tornem-hi; quina setmana entre l’exposició del Born CC i els toros!
El Tribunal Constitucional ha revocat, una vegada més, la legislació catalana.
Encara que el que hagin o no “corridas” a Catalunya no sigui un tema que ens afecti a la majoria de persones en la vida quotidiana i que la revocació no és d’un tema jurídic o polític, penso que és molt greu que s’invalidi una causa legislativa popular.
I l’assumpte, no és si haurem de tornar a veure sang, perquè, probablement, encara que tornéssin a obrir les places de toros, a curt termini la gent deixaria d’anar-hi; l’assumpte és que si s’hagués demanat de construir una plaça nova, els tribunals de Madrid ho haurien denegat.
A les Illes Canàries, des de 1991 per una llei semblant per a la protecció dels animals estan prohibides les curses de braus.
Avui torna a ser noticia la tradicional festa del toro. A Catalunya es va aconseguir abolir-la perquè un nombrós col•lectiu la va considerar una forma de maltracta animal.
I ara, 6 anys després, per no se quins mecanismes legals, es tomba aquesta decisió.
Jo no entenc de lleis, però opino que si la nostra decisió ha estat no veure més toros ensangonats per les places, per què no es vol tenir en compte?
Alguns apel•len a la cultura, a allò que és tradició. Però crec que, afortunadament, hi ha tradicions que evolucionen amb la seva gent; que el que abans era cultura, ara no té sentit.
I em ve al cap la l’època del gladiadors. Per tant, no em val la qüestió de tradició i de cultura.
LA CURSA DEL PATIMENT
Més enllà de donar-li un caire polític al fet d’abolir la prohibició dels braus a Catalunya, faré una visió més propera i potser més animalista per altres opinions, però amb respecte recíproc tot es pot parlar.
El brau de brega és un animal rumiant que està acostumat a moure’s molt poc, només sobre un 3% de la seva vida. Quan surt de la ganaderia pateix un nivell d’estres i patiment que es reflexa amb una gran pèrdua de pes: entre 30 i 50 quilos. Quan més pateix és quan surt de la cel·la en que està confinat. No cal que el fereixin per patir. Se li demana un desenvolupament muscular pel que no està preparat; es trenquen fibres musculars, necrosi, i elevació d’uns marcadors en sang que detecten el nivell de patiment.
Diferents figures formen part de les curses de braus, depenent del tipus de cursa a peu o a cavall i cadascú actuarà amb una eina determinada per reduir al brau, per posar un exemple:
A peu, el “puntillero”, amb un ganivet de 10 cm de fulla, clavarà la fulla al bulb raquidi. Un cop apuntillat te reflexes compatibles amb la vida entre 1 i 4 minuts. El “banderillero”, clavarà diverses puntes metàl·liques, el “picador”, el “torero”…
A cavall el “rejoneador” amb les seves “arts”, posant també en risc la vida del cavall.
Dit tot això, opino que no es un Art com diuen, ni una Festa Nacional i si es considera així.
Per una banda no veig quina gràcia té veure patir un animal dessagnant-se i lluitant per la seva vida i per un altre no és l’home contra l’animal, doncs no estan en igualtat de condicions.
Sort que feta la Llei feta la trampa: de les tres places que hi han, la de Barcelona és privada i el propietari va cobrar la seva indemnització, i a Olot i Tarragona tampoc s’hi poden celebrar espectacles taurins per diverses raons legals, una d’elles per no estar equipada amb infermeria.
Em nego a creure que als ésser humans en general els hi pugui agradar les festes en les que la diversió sigui veure patir un animal. A qui li agradaria posar-se en el seu lloc?
Ja hi som una altra vegada amb la polèmica dels toros a Catalunya.
Aquest és un tema que a mi tant m’hi fa, ja que no tinc cap interès en les curses de toros, no obstant això, donaré la meva opinió.
D’entrada jo em faig una pregunta; no tenen res millor a fer els polítics i el Tribunal Constitucional? Crec que hi han coses més importants per debatre que no pas les curses de toros, a més a més el Parlament de Catalunya ja va votar democràticament la prohibició de festes taurines i ara el PP i el TC revoca aquesta llei argumentant les competències estatals.
Opino que el govern central no tindria que ficar el nas on no li demanen, ja que els catalans no em sortit al carrer a demanar que tornin les curses taurines. que cada comunitat sigui lliure de fer o no aquesta pràctica amb toros braus, Tots aquests dilemes
a referèndum i que el poble decideixi.
Per altra banda crec que torejar un toro brau no és cap bogeria, sinó una professió, ja que dóna feina a molta gent i en aquest país amb tant d’atur necessitem llocs de treball. Tot i això no estic d’acord amb el maltractament dels animals, això de clavar aquella mena de llança del picador i les banderilles que ho fan per debilitar l’animal, no em sembla gens bé.
Per concloure diré als defensors dels animals que em sembla molt bé la seva postura en contra del sofriment i agonia dels toros braus, però, per què s’hi crien? No tenen més funció que aquesta, si no desapareixerien, s’extingirien.
La primera cursa de braus es va fer per primera vegada a Catalunya en 1387. És l’espectacle més antic d’Espanya i uns del més antics del món. Amb el pas del temps, hi ha hagut polèmica al respecte. D’una banda, hi ha gent que està en contra de matar i fer patir animals i, de l’altra, gent que pensa que aquesta activitat és sinònim d’art. En el 2010, el parlament de Catalunya es va votar per prohibir les curses de braus a Catalunya i van guanyar els vots a favor, tot i que no per una gran majoria. Penso que les curses es prohibiran quan la gent deixi d’anar-hi. Si la gent deixa de consumir alguna cosa, es treu i no es comercialitza més. Per tant, crec que hem de deixar que el mercat mani.
Aquest tema de braus està creant un debat que per mi personalment està fora de lloc, la prohibició de les curses taurines i l´envolic per tonar-hi o no esta causant massa enrenoi i sobretot afectant al tema politic, cosa que ho veig fora de lloc ja que n´hi ha temes més importants que tractar o debatre. Estem en el punt que tothom donarà la seva opinió y crec que mai s´arribara a un consens per part de tots. crec que el govern no tindria que ficar-se tant en aquesta història i deixar les coses com abans.
Matar toros és un art? no vui donar la meva resposta a aquesta pregunta però penso que forma part de la història però a la vegada ès bastant cruel, no ostant em sembla que ja l´he donat.
La veritat és que en aquest assumpte potser tinc una visió una mica polititzada, però no per això crec que no tingui raó. Ja fa varis anys que el Parlament de Catalunya va aprovar una llei per la que es prohibien les curses de toros, el motius eren diversos però entre d’altres els més importants eren el maltractament animal i, encara que crec que no ho deien explicitament, que les curses de toros no pertanyen a la cultura catalana.
Dit això trobo que el Tribunal Constitucional que és un tribunal totalment polititzat i pilotat per l’actual govern del PP no té l’alcada moral ni la legitimitat democràtica per tombar una llei aprovada pel Parlament de Catalunya, símbol de la sobirania d’aquest país.
La resta són debats estèrils en els que ni tan sols vull entrar.
Respecte aquest tema, complicat de discutir, per la diversitat d’opinions que podem trobar i amb el meu respecte a tots, jo estic d’acord amb la festa taurina.
És rar, però mai he assistit en una correguda de toros, però si que de petit, record al meu pare que li agradaven i les he vist per televisió.
Jo no se si l’haver nascut fora de catalunya i mantenir relacions amb la família que tinc a Andalusia, sentir-los parlar de les corregudes de toros que han assistit per a la festa major, això fa que aquests costums les trobis normals i les consideris tradicionals i no volguessis que es perdessin.
No ho sé, realment, no ho sé.
És per això que considero que el món del toro és una cultura que sempre ha estat present en la meva vida i en la de tots els espanyoles, ja que podem trobar llibres, obres de teatre i cinema.
Per acabar haig de dir que a la meva casa, sóc l’única d’acord en aquest tema, però cadascun és com és i s’ha de respectar totes les formes de pensar.
Bé, sembla que ‘el Gobierno de España’ no té altra feina que tombar les lleis que s’aproven al Parlament, el més trist és que Europa no hi digui res.
Entenc que per als espanyols (bé, vull dir per a alguns polítics espanyols) els toros són una festa amb la que s’identifiquen i que d’alguna manera els defineix. Els agrada demostrar el seu poder, jugar amb avantatge i ni tan sols preguntar-te si vols jugar. No saben què és posar-se a la pell de l’altre, respectar els seus sentiments i la seva dignitat, l’empatia no és el seu fort, els agrada humiliar, menystenir i imposar.
Nosaltres ja vàrem decidir que no volíem saber res del maltractament a animals, ells, que diguin el que vulguin i de passada que facin un referèndum per saber què en pensen els toros.
El Tribunal Constitucional ha tombat la prohibició dels toros que va fer el Parlament de Catalunya perquè assenyala en la seva sentència que Catalunya no les pot prohibir, ja que no té la competència per fer-ho, aquesta competència li correspon al Govern Central.
Dit això, em centraré en les corrides com a festa Nacional. Jo encara recordo quan era petita, que les corrides les donaven per la tele quan aquesta encara era en blanc i negre, en aquell temps era una cosa que agradava tothom, els grans i els petits ens asseiem al voltant de la tele, perquè anar a veure les corrides a la plaça tampoc no estava a l’abast de tothom. En una tarda de toros la gent gaudia de la festa, encara que fos a casa, i de tot el que envoltava el món del toro i l’art dels toreros.
De tot això ja han passat uns quants anys, les coses han canviat i el nostre punt de vista també, abans ningú no pensava en el patiment dels animals i ara trobes que el principal “actor” està patint una tortura indescriptible, i és per això que cada vegada més gent té rebuig cap a les corrides. Per tant hem de passar full, com ho hem fet amb tantes i tantes altres “festes” primitives i violentes que també estaven arrelades en la gent.
És per aquest fet que les corrides de toros encara que el TC hagi tombat la prohibició que va fer el Parlament, sembla bastant difícil que es tornin a celebrar a Catalunya, ja que els empresaris tindran dificultats per les traves que els hi podria posar l’administració, la poca demanda i per tant uns guanys minsos podria ser la manera que al final no se celebressin més.
Al final els animals hi sortiran guanyant no per la picabaralla dels polítics sinó per manca de calerons, perquè ja ho diu la dita: A on vas, diners? Allí a on n’hi ha més.
El tribunal Constitucional ha decidit tombar la prohibició dels espectacles taurins aprovada pel Parlament de Catalunya l’1 de gener de 2012. És a dir, amb aquesta decisió es pretén que hi tornem a patir veient com uns quants gaudeixen torturant públicament un animal.
Entre les al•legacions del TC per a tombar la prohibició han estat, entre altres, que els toros són patrimoni cultural inmaterial d’Espanya. A més a més diuen que amb aquesta prohibició el Parlament envaeix competències estatals i restringeix drets dels ciudatans.
Si el TC considera els toros com un patrimoni cultural espanyol, la meva pregunta és: ha de ser obligatòriament també per a Catalunya? O haurem d’esperar la independència per tal de poder prohibir tal masacre? Em sembla que aquest és un tema més polític que cultural.
Per concloure he de dir que no comparteixo la pràctica taurina ni cap acció que torturi als animals, ja que, com els humans, també ells tenen dret a morir amb dignitat.
Tornem a tenir el nostre estimat alt tribunal en acció; i com que ara la cosa va de toros, podríem dir que estan fent tot el possible per sortir per la porta gran amb dos orelles i la cua. Mèrits, la veritat, no els en falten.
La festa dels toros mai no m’ha agradat. Cal ser valent per posar-se davant d’un animal de més de cinc-cents quilos, però més enllà del coratge dels toreros, que admiro, el que veig és un animal patint, vulnerable i indefens, sotmès a una crueltat innecessària. Altres, és clar, hi veuen espectacle i bellesa, la lluita de l’home contra l’animal… i és per això que està considerat patrimoni cultural immaterial. Ho respecto.
Quan l’any 2010 el Parlament català va aprovar una llei que prohibia els espectables taurins, em va semblar una decisió encertada i en sintonia amb el sentiment majoritari d’aquest país, de respecte pels animals.
Que sis anys desprès es posi en qüestió aquesta norma, aprovada pels nostres representants de manera democràtica, torna a ser un atac -ja no sé quants en portem- contra els ciutadans de Catalunya i les institucions que els representen. Tot plegat, un despropòsit. Se m’acut dir-los, fent servir una frase de l’APM: Ole tu!!!!, Ole tu!!!!
El fet que a Cataluña es prenguesi la decisió de prohibir “els toros” vaig supusar per mí un orgull i un punt a favor per a viure aquí. Em vaig semblar una actitud valenta y decidida, què és la actitud què es requereix devant qüestions que no admeten una postura intermèdia o ambigua. Podriem dir que qualsevol persona (equilibrada) està en contra del maltractament animal, però és curiós com aquesta afirmació deixa de ser tan ferm quand es tracta de tradicions i costums que es posen per devant dels valors, les prioritats, el judici i la sensatesa. Encara que Catalunya utilitzi aquesta mesura per a posicionar-se al costat oposat de Espanya, donaré suport a la prohibició de la festa taurina.
Les corrides de toros són una excusa
El passat 20 d’octubre el Tribunal Constitucional ( TC) va declarar inconstitucional la llei que prohibeix les corrides de toros a Catalunya.Amb aquest recurs són trenta-quatre, els recursos que a posat pel TC contra diferents lleis aprovades per al Parlament Català.
D’una banda crida l’atenció alguns dels articles de la Constitució Espanyola que utilitzen els autors del recurs posat en el senat pel PP, l’Article 20, recull la llibertat de creació artística, l’Article 27, tracta del dret d’educació , i finalment els articles 44 i 46 insta els poders públics promoure l’accés a la cultura i l’enriquir-se del patrimoni històric cultural i artístic.
D’altre penso que darrere aquest recurs hi ha més interessos que no pas defensar les corrides de toros, a Canàries resten prohibides, ningú les ha impugna-des.
A més penso que les veritables raons del recurs són polítiques, es tracta d’impedir lleis que dictamini el Parlament Català, crear conflictes que puguin ser utilitzats per enfrontar els pobles de l’estat espanyol.
Cal no oblidar que els representant del poble de Catalunya són els que han de tenir les competències per fer les lleis a Catalunya i en aquest sentit penso que és una intromissió del Tribunal Constitucional espanyol. Per tant no estic a favor del recurs del TC i crec que a Catalunya no hi ha de haver-hi corrides de toros.
Personalment me indigna molt aquest tema.
Més enllà de la llei hi ha un rerefons polític que poc te a veure amb els drets i les llibertats del ciutadans que promulga el Tribunal Constitucional i menys els drets del animals. Una lluita de poder gairebé malaltissa. Tant d’una banda com de l’altra. Perquè no em crec que la Generalitat de Catalunya li importi gaire el benestar dels animals; de fet si això fos veritat, hauria de haver prohibit els toros embolats fa molt de temps i no ho ha fet.
D’una altra banda tenim al TC que sembla que l’única funció que fa és posar pals a les rodes de les nostres llibertats com poble lliure i independent.
És un estira i arronsa que no porta enlloc.
Jo el que penso és que les curses de braus no haurien d’haver existit mai. Els que diuen que és una tradició no li veig el sentit, excusa de mal pagador. Si no haguéssim evolucionat encara trobaríem normal l’esclavitud, els matrimonis concertats, per dir alguna cosa. No comprenc com es pot passar bé veient com es martiritza un animal fins a la mort i ser una persona civilitzada. En tot cas si tan valents son els ” toreros” que lluitin amb igualtat de condicions.Em sorpren que la Inquisició l’abolis, deuria se per altres raons i es l’unica cosa bona que van fer.
27 comentaris
Cristina
21 oct. 16
21:27 #
La meva opinió és que cadascú interpreta la llei a la seva manera. Els que estan a favor que tornin els toros a Catalunya atribueixen que el govern català té la competència per regular espectacles públics i també els animals però com la tauromàquia ha estat declarada patrimoni cultural, l’alt tribunal considera que no té dret a prohibir, només a regular. En canvi, els que estan en contra, consideren que la llei sobre el patrimoni immaterial no hauria d’afectar a la legislació catalana que prohibeix els toros ja que és posterior.
Sigui com sigui, la polèmica, toros si, toros no, de nou està d’actualitat i serà difícil trobar una solució per contentar tothom. Jo crec, independentment de la sentència, que la festa dels toros a Catalunya està morta.
Aquest tema, m’ha recordat quan el meu avi veia les corrides de toros per la televisió i jo sempre renegava perquè volia veure els dibuixos i m’avorria com una ostra allà al sofà. Com ara passa amb els meus fills quan es queixen que no volen veure les notícies i prefereixen posar la “Play”, i és que els temps no canvien tant: Barça-Madrid, toros si-toros no,…
Oswaldo Bravo
22 oct. 16
17:42 #
LA TAUROMÀQUIA NO ÉS CULTURA CATALANA
En aquesta setmana el Tribunal Constitucional va anul•lar la prohibició dels Toros aprovada pel Parlament de Catalunya ara fa sis anys i que va entrar en vigor el 2012, en considerar que la llei envaeix competències estatals.
Penso que no és més que un altre atac contra Catalunya i les normes que aprova la seva cambra legislativa. La tauromàquia no forma part de la cultura catalana.
En primer lloc, el Tribunal Constitucional utilitza una llei estatal “la Declaració de les curses de braus com a patrimoni cultural”, posterior a la prohibició del Parlament.
En segon lloc, cal no oblidar, que la determinació del TC anul•laria una llei que va sorgir d’una iniciativa popular que comptava amb el suport de la societat.
Cal remarcar que la societat catalana s’oposa a una tradició basada en la crueltat i que atempta contra els drets dels animals. Per això, no en pot ser considerada una manifestació cultural, artística ni deportiva.
En darrer lloc, l’aprovació d’aquesta pràctica quedaria finançada amb diners públics i com a un ciutadà més de Catalunya, no n’estic a favor.
Per concloure, vull posar de manifest que la tauromàquia m’ha semblat sempre una monstruositat i que el govern hauria de cercar un nou marc legal que garanteixi la fi d’un espectacle basat en la violència.
Si el toro pateix, si el toro mor, i si la tauromàquia és un “art” on moren animals. És això art?
Carme Vilata
23 oct. 16
12:02 #
Els toros són d’una altre època, de quan imperava la idea que l’home era el rei de la creació i tota la resta de bèsties havien d’estar a la seva disposició.
La humanitat és va civilitzant i la sensibilitat social canvia. També hi ha hagut èpoques en què es mataven persones en sacrificis rituals o hi havia combats a mort en els Coliseus entre l’entusiasme dels espectadors. Els temps de la tauromàquia s’estan acabant.
El fet que sigui un espectacle capaç de generar una emoció feta de risc i de grandesa estètica ( això senten i pensen alguns ) no justifica la tortura i la mort de l’animal.
La llegenda del grans toreros, forma part de la cultura hispànica. Seguir defensant aquest ” patrimoni immaterial de la humanitat” ( no li han preguntat al toro sobre la immaterialitat del seu patiment) pot tenir sentit com a memòria, perquè realment és un mite cultural ( la cultura no està exemta de barbàrie) de llarga tradició.
Però reivindicar-ho en nom de la llibertat és fer trampa. No és la llibertat, és la identitat espanyola el que defensen, un atac directe per part del Parlament de Catalunya a una icona de la pàtria. És la dialèctica entre cultures nacionals territorialment sobreposades.
Però això no treu que els toros estan fora de temps i el seu futur està en la història i en la memòria.
Lluïsa
23 oct. 16
13:11 #
Matar toros és un art?
Les curse de toros són considerades per moltes persones, la festa nacional i consideren que és art.
El Parlament de Catalunya, fa més de sis anys que va prohibir les curses a Catalunya amb 68 vots a favor 55 en contra i 9 abstencions. Però ara com és un costum per part del TC, ens tomba la llei diu que no es va fer per unanimitat i per tant no es valida.
Per mi veure els toros, em fa recordar l’olor de naftalina, de ranci, d’una època en què la televisió, només feien toros i folklòriques, l’Espanya fosca.
Veure com martiritzen i fan patir el toro és una salvatjada, li claven banderetes, el picador dur una mena de llança que li van clavant a l’espatlla, el torero el mareja amb la seva capa i per acabar la feina, segons els entesos li fa l’estocada, que no és altra cosa que matar-lo.
I mentrestant la gent que hi ha a la plaça aplaudeix la seva gesta.
Que la gent vagui a les places per veure com maten els toros en sembla un acte sàdic, al parer meu és un espectacle de segles passats.
Per això no en sóc partidària que tornin els toros a Catalunya.
No conec a ningú que vulgui ser torero, ah! Si l’Albert Pla sí que en vol ser de torero.
Aquí ús deixo la seva reivindicació
https://youtu.be/HZT98H2rP_E
SANDRA
23 oct. 16
20:28 #
Abans d’entrar a valorar la festa taurina vull presentar el meu més profund respecte als antitaurins perquè sense ells no existiria el present debat.
De vedades he mantingut discussions amb antitaurins i ,com sempre, hem mostrat les nostres diverses opinions. Per cada costat, hem anul.lat els nostres arguments en pro i en contra de les corrides de toros. És per això, que m’agradaria que el lector d’aquestes línies sigui tolerant amb la meva opinió i la respecti.
Corrides de toros, ¡jo no estic en contra!
En defensa de la tauromàquia vull dir que per la meva, és part de la cultura espanyola i té una tradició centenària. Els espectacles taurins, forma’n part d’una cultura arrelada, practicada i valorada per més de cinc segles.
Es fonen art i cultura. Art per l’expressió de l’habilitat i sort que practica l’home torero davant de la bravesa, que només pot aportar el toro de combat i cultura pel gran contingut d’historia, costum i tradició que aporta al món.
Possiblement per part de la cultura, podria dir més perquè a través de la història s’han publicat infinitat d’obres i llibres de contingut taurí. S’ha fet teatre, poesia amb Francisco García Lorca, música com el pasdoble, escultura i cine.
Amb tot això vull dir, que la festa taurina és font d’ocupació indirecta per a moltes persones.
D’altra banda, les corrides de toros han d’existir perquè el toro de combat continuï existint. El cost de mantenir aquesta raça de toro brau és molt elevat. Oscil·la entre 3.500 € i 5.000 € de cost en els 4/5 anys de vida fins a arribar a la plaça. Seria inviable dedicar-lo només a l’alimentació.
Espanya té prop de 540.000 de hectàrees de devesa mediterrània amb activitat ramadera amb feina directe a persones amb treball que mantenen famílies tot això més l’espectacle suposa l’1,5% del PIB d’Espanya.
A més a més cal tenir en compte que els toros formen part important de la indústria turística.
Per concloure, la importància del sector taurí en l’economia espanyola és inqüestionable. Advoco per la viabilitat i permissibilitat de les corrides de toros.
Al meu entendre és Festa Nacional. És el símbol de l’essència del país.
JOAN MANEL BERENGUER
23 oct. 16
20:53 #
CURSA DE BRAUS: el protagonista oblidat
Podem valorar el contenciós establert entre la Generalitat de Catalunya i l’Estat Espanyol des de dues vessants.
La primera de caire polític, on s’intenta establir la supremacia de l’un damunt l’altre i on els actors secundaris no són rellevants, i en tot cas, se’ls utilitza com a peons del joc.
La segona vessant és la que intenta establir uns criteris objectius per salvaguardar el benestar dels animals que de forma imperativa constitueixen part de la nostra societat. Aquest és el punt on vull incidir.
El TC, basant-se en la Llei 2015 per la salvaguarda del patrimoni cultural, declara la tauromàquia com a patrimoni cultural comú per la qual cosa no es pot prohibir. Dins la tauromàquia s’inclou la cria dels braus, la confecció de la roba per a tots aquells que hi participen i de totes les manifestacions artístiques relacionades directament amb la cursa de braus com poden ser els cartells publicitaris. Fins aquí d’acord, però manca un dels elements clau per dur a terme l’espectacle: el maltractament de l’animal.
Per altra banda,L’ Institut d’Estudis Catalans (ITC) defineix “maltractament” com l’acció lesiva que una altra persona comet de manera no accidental sobre una altra persona, la qual pot patir conseqüències físiques i psicològiques. Anàlogament, podem establir que el maltractament animal és aquell que infringeix un dany a un animal per part d’una persona de forma intencionada i gratuïta. A més la Llei 22/2003 de la Generalitat de Catalunya de protecció dels animals, considera els animals com a organismes dotats de sensibilitat física i psíquica.
I per mostra, un botó. Analitzen algunes de les figures que intervenen en les curses de braus:
• Picador: armat amb una vara llarga en l’extrem de la qual hi ha una punta metàl•lica, escomet el brau per tal de produir l’esquinçament dels teixits de la creu per debilitar l’animal i evitar la posició altiva del cap.
• Banderillero: encarregat de clavar les “banderillas” en la clatellera del brau. Estan proveïdes d’una punta metàl•lica en forma d’arpó, la finalitat de les qual és la de espavilar i excitar l’animal després del picador.
Per últim, no si valen els qualificatius de tradició mil•lenària o fet cultural per mantenir uns comportaments que com a poc ratllen iniquitat.
Ma Rosa Giménez Freixas
24 oct. 16
19:20 #
Semblava que era un tema tancat i aquesta passada setmana, tornem-hi; quina setmana entre l’exposició del Born CC i els toros!
El Tribunal Constitucional ha revocat, una vegada més, la legislació catalana.
Encara que el que hagin o no “corridas” a Catalunya no sigui un tema que ens afecti a la majoria de persones en la vida quotidiana i que la revocació no és d’un tema jurídic o polític, penso que és molt greu que s’invalidi una causa legislativa popular.
I l’assumpte, no és si haurem de tornar a veure sang, perquè, probablement, encara que tornéssin a obrir les places de toros, a curt termini la gent deixaria d’anar-hi; l’assumpte és que si s’hagués demanat de construir una plaça nova, els tribunals de Madrid ho haurien denegat.
A les Illes Canàries, des de 1991 per una llei semblant per a la protecció dels animals estan prohibides les curses de braus.
Agustina Caballero
24 oct. 16
20:49 #
Avui torna a ser noticia la tradicional festa del toro. A Catalunya es va aconseguir abolir-la perquè un nombrós col•lectiu la va considerar una forma de maltracta animal.
I ara, 6 anys després, per no se quins mecanismes legals, es tomba aquesta decisió.
Jo no entenc de lleis, però opino que si la nostra decisió ha estat no veure més toros ensangonats per les places, per què no es vol tenir en compte?
Alguns apel•len a la cultura, a allò que és tradició. Però crec que, afortunadament, hi ha tradicions que evolucionen amb la seva gent; que el que abans era cultura, ara no té sentit.
I em ve al cap la l’època del gladiadors. Per tant, no em val la qüestió de tradició i de cultura.
Ivana Flor
24 oct. 16
21:07 #
LA CURSA DEL PATIMENT
Més enllà de donar-li un caire polític al fet d’abolir la prohibició dels braus a Catalunya, faré una visió més propera i potser més animalista per altres opinions, però amb respecte recíproc tot es pot parlar.
El brau de brega és un animal rumiant que està acostumat a moure’s molt poc, només sobre un 3% de la seva vida. Quan surt de la ganaderia pateix un nivell d’estres i patiment que es reflexa amb una gran pèrdua de pes: entre 30 i 50 quilos. Quan més pateix és quan surt de la cel·la en que està confinat. No cal que el fereixin per patir. Se li demana un desenvolupament muscular pel que no està preparat; es trenquen fibres musculars, necrosi, i elevació d’uns marcadors en sang que detecten el nivell de patiment.
Diferents figures formen part de les curses de braus, depenent del tipus de cursa a peu o a cavall i cadascú actuarà amb una eina determinada per reduir al brau, per posar un exemple:
A peu, el “puntillero”, amb un ganivet de 10 cm de fulla, clavarà la fulla al bulb raquidi. Un cop apuntillat te reflexes compatibles amb la vida entre 1 i 4 minuts. El “banderillero”, clavarà diverses puntes metàl·liques, el “picador”, el “torero”…
A cavall el “rejoneador” amb les seves “arts”, posant també en risc la vida del cavall.
Dit tot això, opino que no es un Art com diuen, ni una Festa Nacional i si es considera així.
Per una banda no veig quina gràcia té veure patir un animal dessagnant-se i lluitant per la seva vida i per un altre no és l’home contra l’animal, doncs no estan en igualtat de condicions.
Sort que feta la Llei feta la trampa: de les tres places que hi han, la de Barcelona és privada i el propietari va cobrar la seva indemnització, i a Olot i Tarragona tampoc s’hi poden celebrar espectacles taurins per diverses raons legals, una d’elles per no estar equipada amb infermeria.
Em nego a creure que als ésser humans en general els hi pugui agradar les festes en les que la diversió sigui veure patir un animal. A qui li agradaria posar-se en el seu lloc?
http://www.blogdelhumor.com.ar/wp-content/uploads/2013/03/chiste-sobre-las-corridas-de-toros.jpg
JAVIER RESA LIÉBANA
24 oct. 16
21:09 #
Ja hi som una altra vegada amb la polèmica dels toros a Catalunya.
Aquest és un tema que a mi tant m’hi fa, ja que no tinc cap interès en les curses de toros, no obstant això, donaré la meva opinió.
D’entrada jo em faig una pregunta; no tenen res millor a fer els polítics i el Tribunal Constitucional? Crec que hi han coses més importants per debatre que no pas les curses de toros, a més a més el Parlament de Catalunya ja va votar democràticament la prohibició de festes taurines i ara el PP i el TC revoca aquesta llei argumentant les competències estatals.
Opino que el govern central no tindria que ficar el nas on no li demanen, ja que els catalans no em sortit al carrer a demanar que tornin les curses taurines. que cada comunitat sigui lliure de fer o no aquesta pràctica amb toros braus, Tots aquests dilemes
a referèndum i que el poble decideixi.
Per altra banda crec que torejar un toro brau no és cap bogeria, sinó una professió, ja que dóna feina a molta gent i en aquest país amb tant d’atur necessitem llocs de treball. Tot i això no estic d’acord amb el maltractament dels animals, això de clavar aquella mena de llança del picador i les banderilles que ho fan per debilitar l’animal, no em sembla gens bé.
Per concloure diré als defensors dels animals que em sembla molt bé la seva postura en contra del sofriment i agonia dels toros braus, però, per què s’hi crien? No tenen més funció que aquesta, si no desapareixerien, s’extingirien.
Vanesa
24 oct. 16
23:04 #
La primera cursa de braus es va fer per primera vegada a Catalunya en 1387. És l’espectacle més antic d’Espanya i uns del més antics del món. Amb el pas del temps, hi ha hagut polèmica al respecte. D’una banda, hi ha gent que està en contra de matar i fer patir animals i, de l’altra, gent que pensa que aquesta activitat és sinònim d’art. En el 2010, el parlament de Catalunya es va votar per prohibir les curses de braus a Catalunya i van guanyar els vots a favor, tot i que no per una gran majoria. Penso que les curses es prohibiran quan la gent deixi d’anar-hi. Si la gent deixa de consumir alguna cosa, es treu i no es comercialitza més. Per tant, crec que hem de deixar que el mercat mani.
Eva
24 oct. 16
23:25 #
Aquest tema de braus està creant un debat que per mi personalment està fora de lloc, la prohibició de les curses taurines i l´envolic per tonar-hi o no esta causant massa enrenoi i sobretot afectant al tema politic, cosa que ho veig fora de lloc ja que n´hi ha temes més importants que tractar o debatre. Estem en el punt que tothom donarà la seva opinió y crec que mai s´arribara a un consens per part de tots. crec que el govern no tindria que ficar-se tant en aquesta història i deixar les coses com abans.
Matar toros és un art? no vui donar la meva resposta a aquesta pregunta però penso que forma part de la història però a la vegada ès bastant cruel, no ostant em sembla que ja l´he donat.
Paula
25 oct. 16
0:53 #
La veritat és que en aquest assumpte potser tinc una visió una mica polititzada, però no per això crec que no tingui raó. Ja fa varis anys que el Parlament de Catalunya va aprovar una llei per la que es prohibien les curses de toros, el motius eren diversos però entre d’altres els més importants eren el maltractament animal i, encara que crec que no ho deien explicitament, que les curses de toros no pertanyen a la cultura catalana.
Dit això trobo que el Tribunal Constitucional que és un tribunal totalment polititzat i pilotat per l’actual govern del PP no té l’alcada moral ni la legitimitat democràtica per tombar una llei aprovada pel Parlament de Catalunya, símbol de la sobirania d’aquest país.
La resta són debats estèrils en els que ni tan sols vull entrar.
Antonio Delgado Parras
25 oct. 16
11:02 #
Respecte aquest tema, complicat de discutir, per la diversitat d’opinions que podem trobar i amb el meu respecte a tots, jo estic d’acord amb la festa taurina.
És rar, però mai he assistit en una correguda de toros, però si que de petit, record al meu pare que li agradaven i les he vist per televisió.
Jo no se si l’haver nascut fora de catalunya i mantenir relacions amb la família que tinc a Andalusia, sentir-los parlar de les corregudes de toros que han assistit per a la festa major, això fa que aquests costums les trobis normals i les consideris tradicionals i no volguessis que es perdessin.
No ho sé, realment, no ho sé.
És per això que considero que el món del toro és una cultura que sempre ha estat present en la meva vida i en la de tots els espanyoles, ja que podem trobar llibres, obres de teatre i cinema.
Per acabar haig de dir que a la meva casa, sóc l’única d’acord en aquest tema, però cadascun és com és i s’ha de respectar totes les formes de pensar.
Gemma
25 oct. 16
12:45 #
Bé, sembla que ‘el Gobierno de España’ no té altra feina que tombar les lleis que s’aproven al Parlament, el més trist és que Europa no hi digui res.
Entenc que per als espanyols (bé, vull dir per a alguns polítics espanyols) els toros són una festa amb la que s’identifiquen i que d’alguna manera els defineix. Els agrada demostrar el seu poder, jugar amb avantatge i ni tan sols preguntar-te si vols jugar. No saben què és posar-se a la pell de l’altre, respectar els seus sentiments i la seva dignitat, l’empatia no és el seu fort, els agrada humiliar, menystenir i imposar.
Nosaltres ja vàrem decidir que no volíem saber res del maltractament a animals, ells, que diguin el que vulguin i de passada que facin un referèndum per saber què en pensen els toros.
Gemma
25 oct. 16
17:10 #
Ui! Em sembla que per expressar un parer no fem servir per a sinó per.
És a dir: pels espanyols Per alguns polítics …
Sara
27 oct. 16
13:21 #
Sí, exacte!
Eduarda
25 oct. 16
13:05 #
El Tribunal Constitucional ha tombat la prohibició dels toros que va fer el Parlament de Catalunya perquè assenyala en la seva sentència que Catalunya no les pot prohibir, ja que no té la competència per fer-ho, aquesta competència li correspon al Govern Central.
Dit això, em centraré en les corrides com a festa Nacional. Jo encara recordo quan era petita, que les corrides les donaven per la tele quan aquesta encara era en blanc i negre, en aquell temps era una cosa que agradava tothom, els grans i els petits ens asseiem al voltant de la tele, perquè anar a veure les corrides a la plaça tampoc no estava a l’abast de tothom. En una tarda de toros la gent gaudia de la festa, encara que fos a casa, i de tot el que envoltava el món del toro i l’art dels toreros.
De tot això ja han passat uns quants anys, les coses han canviat i el nostre punt de vista també, abans ningú no pensava en el patiment dels animals i ara trobes que el principal “actor” està patint una tortura indescriptible, i és per això que cada vegada més gent té rebuig cap a les corrides. Per tant hem de passar full, com ho hem fet amb tantes i tantes altres “festes” primitives i violentes que també estaven arrelades en la gent.
És per aquest fet que les corrides de toros encara que el TC hagi tombat la prohibició que va fer el Parlament, sembla bastant difícil que es tornin a celebrar a Catalunya, ja que els empresaris tindran dificultats per les traves que els hi podria posar l’administració, la poca demanda i per tant uns guanys minsos podria ser la manera que al final no se celebressin més.
Al final els animals hi sortiran guanyant no per la picabaralla dels polítics sinó per manca de calerons, perquè ja ho diu la dita: A on vas, diners? Allí a on n’hi ha més.
Sandra Abreu
25 oct. 16
16:06 #
TOROS A CATALUNYA
El tribunal Constitucional ha decidit tombar la prohibició dels espectacles taurins aprovada pel Parlament de Catalunya l’1 de gener de 2012. És a dir, amb aquesta decisió es pretén que hi tornem a patir veient com uns quants gaudeixen torturant públicament un animal.
Entre les al•legacions del TC per a tombar la prohibició han estat, entre altres, que els toros són patrimoni cultural inmaterial d’Espanya. A més a més diuen que amb aquesta prohibició el Parlament envaeix competències estatals i restringeix drets dels ciudatans.
Si el TC considera els toros com un patrimoni cultural espanyol, la meva pregunta és: ha de ser obligatòriament també per a Catalunya? O haurem d’esperar la independència per tal de poder prohibir tal masacre? Em sembla que aquest és un tema més polític que cultural.
Per concloure he de dir que no comparteixo la pràctica taurina ni cap acció que torturi als animals, ja que, com els humans, també ells tenen dret a morir amb dignitat.
Mònica Martínez
25 oct. 16
18:19 #
Ole tu!!!!, Ole tu!!!!
Tornem a tenir el nostre estimat alt tribunal en acció; i com que ara la cosa va de toros, podríem dir que estan fent tot el possible per sortir per la porta gran amb dos orelles i la cua. Mèrits, la veritat, no els en falten.
La festa dels toros mai no m’ha agradat. Cal ser valent per posar-se davant d’un animal de més de cinc-cents quilos, però més enllà del coratge dels toreros, que admiro, el que veig és un animal patint, vulnerable i indefens, sotmès a una crueltat innecessària. Altres, és clar, hi veuen espectacle i bellesa, la lluita de l’home contra l’animal… i és per això que està considerat patrimoni cultural immaterial. Ho respecto.
Quan l’any 2010 el Parlament català va aprovar una llei que prohibia els espectables taurins, em va semblar una decisió encertada i en sintonia amb el sentiment majoritari d’aquest país, de respecte pels animals.
Que sis anys desprès es posi en qüestió aquesta norma, aprovada pels nostres representants de manera democràtica, torna a ser un atac -ja no sé quants en portem- contra els ciutadans de Catalunya i les institucions que els representen. Tot plegat, un despropòsit. Se m’acut dir-los, fent servir una frase de l’APM: Ole tu!!!!, Ole tu!!!!
INMA CARDALDAS
25 oct. 16
21:34 #
El fet que a Cataluña es prenguesi la decisió de prohibir “els toros” vaig supusar per mí un orgull i un punt a favor per a viure aquí. Em vaig semblar una actitud valenta y decidida, què és la actitud què es requereix devant qüestions que no admeten una postura intermèdia o ambigua. Podriem dir que qualsevol persona (equilibrada) està en contra del maltractament animal, però és curiós com aquesta afirmació deixa de ser tan ferm quand es tracta de tradicions i costums que es posen per devant dels valors, les prioritats, el judici i la sensatesa. Encara que Catalunya utilitzi aquesta mesura per a posicionar-se al costat oposat de Espanya, donaré suport a la prohibició de la festa taurina.
José A Iniesta Martin
26 oct. 16
23:58 #
Les corrides de toros són una excusa
El passat 20 d’octubre el Tribunal Constitucional ( TC) va declarar inconstitucional la llei que prohibeix les corrides de toros a Catalunya.Amb aquest recurs són trenta-quatre, els recursos que a posat pel TC contra diferents lleis aprovades per al Parlament Català.
D’una banda crida l’atenció alguns dels articles de la Constitució Espanyola que utilitzen els autors del recurs posat en el senat pel PP, l’Article 20, recull la llibertat de creació artística, l’Article 27, tracta del dret d’educació , i finalment els articles 44 i 46 insta els poders públics promoure l’accés a la cultura i l’enriquir-se del patrimoni històric cultural i artístic.
D’altre penso que darrere aquest recurs hi ha més interessos que no pas defensar les corrides de toros, a Canàries resten prohibides, ningú les ha impugna-des.
A més penso que les veritables raons del recurs són polítiques, es tracta d’impedir lleis que dictamini el Parlament Català, crear conflictes que puguin ser utilitzats per enfrontar els pobles de l’estat espanyol.
Cal no oblidar que els representant del poble de Catalunya són els que han de tenir les competències per fer les lleis a Catalunya i en aquest sentit penso que és una intromissió del Tribunal Constitucional espanyol. Per tant no estic a favor del recurs del TC i crec que a Catalunya no hi ha de haver-hi corrides de toros.
Nilma
27 oct. 16
0:09 #
Personalment me indigna molt aquest tema.
Més enllà de la llei hi ha un rerefons polític que poc te a veure amb els drets i les llibertats del ciutadans que promulga el Tribunal Constitucional i menys els drets del animals. Una lluita de poder gairebé malaltissa. Tant d’una banda com de l’altra. Perquè no em crec que la Generalitat de Catalunya li importi gaire el benestar dels animals; de fet si això fos veritat, hauria de haver prohibit els toros embolats fa molt de temps i no ho ha fet.
D’una altra banda tenim al TC que sembla que l’única funció que fa és posar pals a les rodes de les nostres llibertats com poble lliure i independent.
És un estira i arronsa que no porta enlloc.
Nilma
27 oct. 16
0:13 #
Sara! “M’indigna”… m’acabo d’adonar… 🙁
Nilma
27 oct. 16
0:19 #
i “toros” braus…mare meva… serà millor que m’en vagi a dormir! =(
Sara
27 oct. 16
13:24 #
D’acord! Aquesta no compta! 🙂
Marise
27 oct. 16
15:18 #
Jo el que penso és que les curses de braus no haurien d’haver existit mai. Els que diuen que és una tradició no li veig el sentit, excusa de mal pagador. Si no haguéssim evolucionat encara trobaríem normal l’esclavitud, els matrimonis concertats, per dir alguna cosa. No comprenc com es pot passar bé veient com es martiritza un animal fins a la mort i ser una persona civilitzada. En tot cas si tan valents son els ” toreros” que lluitin amb igualtat de condicions.Em sorpren que la Inquisició l’abolis, deuria se per altres raons i es l’unica cosa bona que van fer.