• 8a sessió Suficiència 1

    Avui hem començat la classe amb una pregunta que havia escrit el Thadeus a la pissarra
    preguntant com es separava el diftong d´aquestes paraules.

    Noies  i aigua

    La resposta era: no/ies i ai/gua

    TRIFTONG : 3 vocals en una mateixa síl·laba  – VD+VF+VD.

    DÍGRAFS : Dues lletres que representen un so.

    N´hi ha que se separen com : IX- RR- TZ- L·L- SS- TX- TG- TJ- SC

    No es podem separar : LL- NY- QU- IG- GU.

    Exemples:

    Dígrafs que no podem separar.  GU– a-con-se-guir

    QU–ro-ques

    LL–ca-va-ller

    NY–pi-nya

    IG–re-buig

    Dígrafs que hem de separar.  RR–car-ro

    SC–as-cen-sor

    TX–cot-xe

    TG–fet-ge

    IX–cai-xa

    SS–tas-sa

    L·L–til·la

    TJ–nat-ja

    TZ–set-ze

    Després es van formar els grups del dia anterior i es va assignar que cada grup indistintament busqués els accents diacrítics, els accents oberts o els accents tancats.

    ACCENTS DIACRÍTICS.

    S’anomena diacrític l’accent que s’usa per diferenciar dos mots que s’escriuen igual però que tenen un significat diferent i que, segons la regla general, no n’haurien de dur.
    Verbs
    sóc (v. ésser) / soc (soca) véns (v. venir) / vens (v. vendre)
    és (v. ésser) / es (pronom) vénen (v. venir) / venen (v. vendre)
    són (v. ésser) / son (ganes de dormir) té (v. tenir) / te (infusió; nom de la t; pronom)
    dóna (v. donar) / dona (sexe femení) sé (v. saber) / se (pronom)
    dónes (v. donar) / dones (sexe femení) mòlt (v. moldre) / molt (quantitatiu)
    fóra (v. ser) / fora (adverbi)
    Noms
    bóta (de vi) / bota (calçat) déu (divinitat) / deu (número; font: v. deure)
    móra (fruita) / mora (àrab) pèl (vellositat) / pel (contracció)
    ós (animal) / os (ossamenta) sòl (terreny) / sol (adjectiu; astre)
    nét, néta (parents) / net, neta (adjectiu) ús (acció d’usar) / us (pronom)
    mà (extremitat) / ma (possessiu) món (terra) / mon (possessiu)
    rés (pregària) / res (cap cosa) séc (plec) / sec (adjectiu; v. seure)
    Altres formes
    més (quantitatiu) / mes (període de l’any) sí (afirmació) / si (condicional)
    bé (riquesa; adverbi) / be (xai) què (pronom tònic) / que (conjunció; pronom àton)

    Després i per acabar, la Lourdes ens va demanar a cada grup que escrivíssim la notícia que ens agradaria donar en l´apartat que li corresponia.

    Vaig escriure les notes tan ràpid que no entenc la meva pròpia lletra. Per tant, demano perdó si no he escrit el que els companys volien dir.

    EDUCACIÓ.

    El Govern reprendrà les inversions per a l´educació i posarà fi a les retallades.

    CULTURA.

    Dia gratuït per apropar-se a la cultura.

    ECONOMIA.

    L´economia es dispara a Espanya i l’IBEX 35 PASSA AL 3.600.

    INTERNACIONAL.

    Israelians i palestins signen la pau i es reparteixen el territori.

    ESPORTS

    Real Madrid i Atletico de Madrid per segon any consecutiu arriben a la final de la Champions League.

    I així va acabar la classe.

    Juan

    Print Friendly, PDF & Email

Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share