• Mapa de les paraules preferides del ciutadans de Castelldefels, Gavà, Sant Boi i Viladecans

    Una norantena de persones han participat en “La teva paraula preferida, passa-la!”, una de les propostes organitzades pel CNL Eramprunyà per commemorar l’Any Fabra

    El 2018 s’ha commemorat la figura i l’obra de Pompeu Fabra amb motiu dels 150 anys del naixement del lingüista i dels 100 de la publicació de la Gramàtica catalana.

    El CNL Eramprunyà  s’ha afegit a les activitats organitzades en memòria i reconeixement del Mestre i la seva obra i ha convidat els seguidors del seu perfil a Facebook i Twitter a participar-hi.

    Durant el mes de novembre, la norantena de persones que hi han participat han compartit a les xarxes quina és la seva paraula preferida i per què utilitzant l’etiqueta #paraulaFabra i esmentant el CNL Eramprunyà:

    CNL Eramprunyà (Facebook)

    @cpnleramprunya (Twitter)

    ​Un cop s’han recollit totes les paraules, s’ha elaborat el mapa de les paraules preferides dels ciutadans de Castelldefels, Gavà, Sant Boi i Viladecans, que es podrà veure a les aules de català i al Servei Local de Català.

    Enllaços relacionats

    Article complet

  • Anem a veure “La importància de ser Frank” al Teatre Plaza de Castelldefels

    Divendres 1 de març assistirem a la representació de La importància de ser Frank que tindrà lloc al Teatre Plaza de Castelldefels a les 21 h. 

    El preu de l’entrada amb el descompte ja aplicat és de 14,40 €. Per assistir a aquesta activitat cal inscriure-s’hi prèviament. Punts d’inscripció:

    • Servei Local de Català de Castelldefels (de dilluns a divendres de 9.30 h a 13 h): c. Església, 117 (Centre Cívic Canyars)
    • classes de català
    • correu electrònic (castelldefels@cpnl.cat) 

    L’últim dia per formalitzar la reserva i efectuar el pagament de les entrades és el dilluns 25 de febrer.

    Article complet

  • Spiderman. Un nou univers al Cicle de cinema infantil en català de Castelldefels (CINC)

    El mes de febrer es projectarà Spiderman. Un nou univers als Yelmo Cines Castelldefels dins el Cicle de cinema infantil en català. Les projeccions tindran lloc el dissabte 23 de febrer (16 h) i diumenge 24 (12 h). 

    El Cicle, organitzat pel Servei Local de Català de Castelldefels i la Federació Coordinadora de les AMPA, en el marc del Pla Educatiu d’Entorn de la ciutat i amb la col·laboració de Yelmo Cines i de l’Ajuntament de Castelldefels, forma part del CINC. Es tracta d’una iniciativa de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura per fer créixer l’oferta i el consum de cinema infantil en català.

    Dins del cicle es programa una pel·lícula mensual destinada al públic infantil i juvenil. L’entrada per a qualsevol de les projeccions tindrà un preu únic de 4 euros, que s’aplicarà a tothom sense necessitat de presentar cap val de descompte.

    Spiderman. Un nou univers

    Dissabte 23 (16 h) i diumenge 24 de febrer (12 h) 

    a Yelmo Cines Castelldefels (l’Ànec Blau)

    Enllaços relacionats

    Article complet

  • Dragon Ball Z: la resurrecció de F, la pel·lícula del mes de febrer d’Otaku. Cicle d’anime en català a Castelldefels

    El mes de febrer es projectarà Dragon Ball Z: la resurrecció de F, que es podrà veure als Yelmo Cines, del centre comercial l’Ànec Blau. La projecció tindrà lloc el dijous 21 de febrer a les 20 h

    Castelldefels és una de les poblacions on es podrà gaudir d’aquest cicle, que està organitzat per Cinemes Yelmo, el Consorci per a la Normalització Lingüística i la Direcció General de Política Lingüística i que compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Castelldefels i la Federació Coordinadora de les AMPA, en el marc del Pla Educatiu d’Entorn de la ciutat.

    Les pel·lícules del cicle es projectaran un dijous a les 20 h a Yelmo Castelldefels i també a Yelmo Baricentro (Barberà del Vallès) i Yelmo Sant Cugat. El preu de l’entrada serà de 4 euros.

    A Castelldefels es podrà veure el títol següent:

     

    Dijous, 21 de febrer, a les 20 h: Dragon Ball Z. La resurrecció de F

     

    Otaku és el nom que reben fora del Japó les persones molt aficionades a l’anime i al manga.

    Enllaços relacionats

    Article complet

  • Suficiència 2 (11a i 12a sessió)

    https://pixabay.com/en/food-vegetable-healthy-meal-onion-3270461/

    Dilluns vau acabar de redactar la recepta de cuina que estàveu preparant en grups. Vam parlar de les característiques dels textos instructius. En aquest cas concret, vam recordar la qüestió de les abreviatures i símbols a l’hora de fer la llista d’ingredients d’un plat.
    Abreviatures, sigles i símbols
    També vam parlar d’unitats de mesura no tan exactes:
    Unitats de mesura

    Vam comentar que per redactar aquest tipus de text utilitzem sovint el mode imperatiu, en concret, la 2a persona del singular o del plural.

    Dimarts vam començar la classe fent un exercici de pronoms febles. Us vaig passar una recepta de cuina amb elements repetits, que havíeu de substituir per pronoms.
    Recepta sense pronoms

    Després vam corregir un exercici de formació de derivats (s’havien de formar verbs). Si voleu practicar més:
    Derivats
    També va sorgir el dubte entre pujar o apujar i baixar o abaixar:

    Pujar o apujar?

    Baixar o abaixar?
    Per a la setmana que ve heu d’escriure un text explicatiu sobre un dels ingredients del vostre plat.

    Un ingredient especial (text explicatiu)

    Article complet

  • Intermedi 3 (11a i 12a sessió)

    https://pixabay.com/en/literature-book-page-clean-3033196/

    Dimarts vam assistir a classe a la presentació oral del treball del llibre de lectura de tres companys/companyes. Enhorabona! ho vau fer molt bé Susana, Dani i Sagri.

    Si voleu treballar més la lectura en veu alta:
    Eines per llegir en veu alta

    A continuació, vam començar a corregir uns exercicis de verbs que teníem pendents. No ens va donar temps a corregir-los tots i aquí us passo les solucions:
    Solucions ex. verbs

    Després vaig passar unes fotocòpies amb les formes dels pronoms febles i un quadre resum de les funcions sintàctiques que poden substituir.
    Pronoms febles
    Substitució pronominal

    Per acabar, hem parlat una mica sobre l’altre text que s’ha de redactar a la prova final: la sol·licitud.
    Si voleu saber-ne més:
    La sol·licitud

    Per a la propera setmana, heu d’escriure la sol·licitud que hi ha en el model de prova de l’Intermedi 3.

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • Intermedi 3 (9a i 10a sessió)

    https://pixabay.com/en/dice-chance-luck-probability-cube-3760596/

    Dimarts vam encetar les presentacions orals del llibre que esteu llegint. El Paco va ser la primera persona a trencar el gel. Ens va resumir el llibre Herències col·laterals i ens en va llegir un fragment. Evidentment no ens va explicar el final de la història, per si el volem llegir. Molt bé, Paco. Es va notar que t’ho havies preparat força.

    A continuació vam treballar la substitució del complement directe pel pronom feble corresponent. Si voleu saber-ne més:
    Formes dels pronoms febles

    Si voleu fer més exercicis:
    Exercicis

    Dijous vam acabar de corregir uns exercicis de pronoms i vam parlar una mica del gènere del nom, a partir de la paraula avantatge: masculina en català i femenina en castellà.

    Gènere del nom

    Després vam redactar frases utilitzant tres daus. En un dau teníeu verbs, en un altre, persones gramaticals i en el tercer, marcadors de temps.
    D’aquesta manera, vam veure algunes irregularitats verbals i també correlacions entre temps verbals, per ex., en les oracions condicionals.

    Verbs 2a conjugació

    Per a la propera sessió heu de fer els exercicis 1, 2 i 3 de la pàg. 105 del Dossier de Nivell B de Justícia.

    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • Suficiència 2 (9a i 10a sessió)

    https://pixabay.com/en/board-empty-rule-instruction-3772063/

    Dilluns vam continuar treballant els pronoms relatius. Si voleu saber-ne més:
    Teoria pronoms relatius

    I aquí teniu més exercicis:
    Exercicis

    La primera part de la sessió de dimecres va ser resoldre dubtes variats dels alumnes. No sé si podré recollir-los tots…
    Vam veure la diferència entre conte, comte i compte.
    conte, comte, compte

    Vam parlar també dels verbs adonar-se i recordar-se.
    Enrecordar-se?
    Donar-se compte?

    A continuació, en grups, vam començar a redactar una recepta de cuina. És un exemple del que anomenem textos instructius. La setmana que ve continuarem aquesta tasca a classe, però per anar fent boca…
    Els textos instructius
    Bon cap de setmana!

    Article complet

  • B2 10a sessió

    Article complet

  • C2 34a sessió

    obra d’Hugo

    Castelldefels, 14 de febrer de 2019, dijous

    09.30 hores
    S’inicia la jornada al front. És un matí d’hivern, amb aires de primavera, al Servei Local de Català de Castelldefels. Els reclutes encara no han arribat a les trinxeres. El comandant Jaume Sans, enèrgic i somrient, es fa present al lloc. Portauna sèrie de paperassa amb els nous objectius a assolir durant la jornada. Va directe cap a la seva taula, a la cantonada -on es troben tots els seus aparells de guerra-,  deixa per un moment les ordres que venen directes de la Conselleria de Defensa, es gira de cop i ipso facto comença l’interrogatori als soldats.
    -A veure Eva, Imma, Marcos, Eylem…, quins objectius es van assolir a l’última jornada…?
    Finalitzat l’interrogatori, el comandant, feliç i orgullós,  pot comprovar que els reclutes tenen els objectius clars i es troben a un 200% compromesos amb la causa.

    09.45 hores
    Les unitats d’intel·ligència de la companyia C2 comencen un anàlisi més acurat dels objectius treballats i assolits durant jornades passades. Per aquest estudi, el comandant divideix la companyia en petits escamots de 3 soldats, escamots que es van ampliant amb l’arribada dels últims soldats adormits. Als escamots, se’ls assigna la tasca d’analitzar, corregir i millorar, si escau, l’acta de guerra de la soldat Noelia. Després d’un estudi acurat, els diferents escamots arribem a una mateixa conclusió: a la promoció de la soldat Noelia de l’acadèmia militar Harry Potter és un exemple a seguir en l’estratègia bèl·lica.

    10.15 hores
    El comandant Jaume assigna una nova missió. Els escamots d’intel·ligència de la companyia C2 hem de tornar a organitzar-nos ràpidament. “Missió, Incerta glòria!” , anuncia el comandant. En aquesta nova missió, els nous escamots, després d’una intensa i dura anàlisi, hem d’escollir quin és el text adequat per encapçalar l’exposició de la novel·la Incerta glòria. No és una missió fàcil. En aquest nou repte, al soldat Hugo, li és assignat unes companyes d’escamot trempades i molt eixerides com són, per una banda, la famosa i llegendària Inma -un animal de combat de la morfologia, intuïtiva i calculadora, capaç de donar ordre i sentit a qualsevol text; per altra banda, la no menys famosa i abans esmentada Noelia Potter – experimentada estratega de la sintaxi, on cap frase té possibilitats d’escapar sota la seva vigilància. L’escamot  analitza frase a frase, paràgraf a paràgraf. Finalment arriba a la conclusió que el text 1, és el més adequat per encapçalar la missió Incerta glòria.

    10.40 hores
    Entrenament militar. Les unitats d’intel·ligència de la companyia C2 inicien l’entrenament de combat sota la supervisió del comandant. Toca el famós i dur entrenament El Rei ha mort. Atenent que en la guerra per la supervivència de la llengua la memòria serà primordial, es realitza un exercici en aquest sentit. Una a una de les unitats d’intel·ligència han de fer un senyal secret per poder comunicar-se amb una altra unitat si fos necessari. Aquest senyal secret, el transmetran a la unitat següent. Així, s’acumularan un senyal a l’altre, fins a formar un codi secret C2.
    Resultat de l’entrenament: fa falta entrenar més. Com ens vegi l’enemic fent aquest codi ens aniquila!

    10.50 hores
    Encetem la missió final de la jornada. Tornem-hi. “Missió, Incerta glòria!”, xiscla el comandant Jaume. De nou, organització d’escamots. Aquesta última missió és la més complicada. Toca un escamot totalment rebel. Hi ha massa gall al corral: Marcos l’Home de Gel, Jordi l’0bservador, Jose l’Intrèpid, Maria Eugènia la Perspicaç i lluitant pel comandament de l’escamot amb una lluita a mort, Eva Mirada Penetrant i Irina Somriure Malèfic. Entre aquestes feres de la gramàtica, el pobre soldat Huguito, l’humil recluta, fa el que pot. Bé, en aquesta última missió, per una banda, hem de decidir com es porta a terme el format i el tipus de text a l’exposició “Incerta glòria”. Per altra banda, fem una filmació, en què revelem la informació que hem aconseguit per mitjà de confidents dels fets succeïts durant la guerra. A la primera part de la missió, després d’una intensa però divertida baralla de galls i d’assistir al joc de trons -amb fair play, això sí-, s’arriba a conclusions que es plasmaran a les següents jornades. Finalment, a la segona part i que tanca la jornada,  resulta entranyable i emocionant, doncs, revelar els records i experiències dels confidents pròxims, donant-ne veu a les  vivències, penúries i pors. Ens fa  sentir per un moment els costos d’una guerra injusta, egoista i feixista.

    Article complet

  • B2 9a sessió

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share