• 6a sessió Suficiència 3

    Diari suficiència 3

    Avui dijous 30 de abril, hem començat la classe fent un repàs sobre  complements verbals. La Lurdes ens ha donat un full on explica alguns d’aquests complements (la seva identificació i substitució pel pronom feble corresponent) i un altre full d’exercicis amb espais buits per omplir-los amb els tipus d’articles o preposicions que correspongui.

    La setmana passada, la Paloma va explicar en el seu diari el complement directe (CD) i complement indirecte (CI) . Però tornarem a repassar aquests complements una altra vegada per recordar-los.

     

    Complement directe

     

    Com es pot diferenciar:

    • Passant de l’oració activa a la passiva

    Ex: Hem escoltat la conferència.  La conferència  ha estat escoltada per nosaltres

    • No va precedit de preposició

    Ex: S’ha d’estimar molt la dona.  La dona ha de ser molt estimada

    Tipus:

    • Determinat: Introduït per: article determinat, demostratiu, possessiu Substitució: el, la, els, les (l’, ‘l -lo, la, ‘ls, -los, les)

    Ex: Has cridat el nen?  No l’he cridat mai

     

    Exemples de la fulla d’exercicis:

    1.    Ells sempre saluden en Pere; però elles no el saluden mai.
    2.  Has vist la Roser? la vaig veure ahir.
    3.  Aquests documents, endreça’ls al seu lloc.
    4. Escolteu aquest disc, però escolteu-lo amb atenció.
    5. Llenceu tota la brossa: llenceu-la avui mateix.

     

    • Indeterminat: No està introduït per cap article determinat ni demostratiu ni possessiu

    Substitució: en (n’, ‘n, -en)

    Ex: Tens cervesa?  No en tinc cap.

    Quants llibres  tens?  En tinc quatre.

     

    Exemple del full d’exercicis:

    1. En Sergi, de llet, no en beu gaire.

     

    • Neutre: “això”, “allò”, oració subordinada

    Substitució: Ho

    Ex: Portes això? No ho porto.

    Compres el que et vaig dir.  Compra-ho

     

    Exemple del full d’exercicis:

    1.    Això, la Nuria ho vol o no ho vol?

     

    Complement indirecte  (respon a A QUI, PER A QUI)

     

      Introduït per la preposició a o per a i amb idea de destinació.

    1. Singular: Li: Ex: Vaig comprar això per a la Maria? Sí que li vaig comprar això.
    2. Plural: Els (‘ls, -los) Ex: Portes pastís a les noies? Si els porto pastís.

    Exemples del full d’exercicis:

    1. Em va dir si volia sopar amb ell i li vaig dir que sí.
    2. Vaig prometre a les alumnes que els regalaria un llibre.
    3. Vaig preguntar-los a quina hora tancaven la botiga, als dependents.
    4. Que els vas ensenyar el pis, a les veïnes?
    5. Té, a les bibliotecàries, torna’ls les revistes que em van deixar.

     

    Atribut

     

    Complementa  els verbs (  ser, estar i semblar)

    Tipus:

    • Determinat: Introduït per: article, demostratiu, possessiu

                        Substitució: el, la, els (l’, ‘l, -la, -lo, ‘ls, -los, les)

                             Ex: És la teva filla ? Si que l’és.

     

    • Indeterminat: La resta de complements. Substitució: Ho

    Ex: És d’Esplugues. Ella també ho és.

    Estan molt feliços; tots ho estem

    Exemples del full d’exercicis:

    1. En Pere és metge o no ho és?
    2. Semblaven angelets, però no ho eren.

    15 . Ell és l’alcalde? Si que l’és  (deter.)

    A continuació, hem fet grups de tres. La Lurdes ens ha donat a cada grup una vinyeta diferent, d’un diari, amb nens i professor en classe. Aquestes vinyetes, estaven tallades en quatre parts, i hem hagut d’ordenar-les segons el diàleg entre professor i alumne. Després, cadascú triava la seva conclusió d’aquesta vinyeta.

    Finalment, hem de llegir un article del professor Joan Maria Girona  sobre:  Innovació escolar,centres innovadors i escola pública , i després , cadascú hem de triar una frase per resumir cada paràgraf.  No ens ha donat  temps per a fer aquest últim treball.  Continuarem.

     

    Fins  aviat,

     

    José Luis

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Print Friendly, PDF & Email

Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share