• 9a sessió Suficiència 3

    12 de maig de 2015

    Partint d’uns exercicis que la Lourdes ens ha donat per a fer individualment i que després hem corregit en grup, avui hem treballat LES COMBINACIONS BINÀRIES DE PRONOMS FEBLES (de dos en dos)

    PASSOS A FER:

    1r     Completar la frase amb tota la informació que tinguem.

    2n    Identificar el complement verbal i substituir-lo pel pronom feble corresponent.

    3r     Col·locar els pronoms en ordre. Com a norma general:       CI + CD + altres complements

     

    EXERCICI:

    • Els alumnes ja saben que demà no hi haurà classe? ………………..has de fer saber immediatament.

    Completem la frase: Has de fer saber immediatament als alumnes que demà no hi haurà classe.

    Identifiquem i substituïm:          -als alumnes: CI PLURAL; substitució: ELS

    -que demà no hi haurà classe: CD NEUTRE (oració subordinada); substitució: HO

                    Posem en ordre: CI + CD

    Solució: ELS HO has de fer saber immediatament.

     

    • La Mariona vol la solució. Ja …………………….. has dit?

    Completem la frase: Ja has dit la solució a la Mariona?

    Identifiquem i substituïm:          -la solució: CD DETERMINAT; substitució: LA

    a la Mariona: CI SINGULAR; substitució: hauria de ser LI però és HI. *

                    Posem en ordre: en aquest cas CD + CI **

    Solució: JA LA HI HAS DIT? (sense apostrofar; L´HI ho trobarem quan es tracti de CD MASCULÍ.)

    Es tracta d’una combinació especial: si tenim un CD DETERMINAT (representat per el, la, els, les) i un CI SINGULAR (representat per li) el pronom li es converteix en HI (*) i s’inverteix l’ordre de col·locació CD + CI (**)

     

     

    • El Pau vol un tractor nou. …………………… compraré un pel seu aniversari.

    Completem la frase: Compraré un tractor nou al Pau.

    Identifiquem i substituïm:          -un tractor nou: CD INDETERMINAT;  substitució: EN

                                                                  –al Pau: CI SINGULAR; substitució: LI

    Posem en ordre: CI + CD

    Solució: LI‘N (li + en apostrofat) COMPRARÉ UN PEL SEU ANIVERSARI.

     

    • Són els teus veïns o no ………… són?

    Són els teus veïns o no són els teus veins?

    Els teus veïns:   ATRIBUT DETERMINAT (complementa el verb copulatiu SER i està introduït per ELS TEUS); substitució: ELS

    Solució: SÓN ELS TEUS VEÏNS O NO ELS SÓN?

     

    • Has de col·locar les camises a l’armari. Per què no …………..col·loques?

    Per què no col·loques les camises a l’armari?

    Les camises: CD DETERMINAT; substitució: LES

    A l’armari: CC DE LLOC precedit de preposició A; substitució: HI

                    Posem en ordre: CI + CD + altres complements

    Solució: PER QUÈ NO LES HI COL·LOQUES?

     

    • Els alumnes volien el certificat d’assistència. Ja ………….has donat?

    Ja has donat el certificat d’assistència als alumnes?

    El certificat: CD DETERMINAT; substitució: EL

    Als alumnes: CI PLURAL; substitució: ELS

     

    Posem en ordre:  CI + CD

     

    Solució: JA ELS L’ HAS (ELS EL HAS apostrofat) DONAT?

     

    • L’Elisenda va deixar la bicicleta al seu germà o no ……….. va deixar?

    o no va deixar la bicicleta al seu germà?

    La bicicleta: CD DETERMINAT; substitució: LA

    Al seu germà: CI SINGULAR; hauria de ser LI però és la combinació especial d’abans. Es converteix en HI

     

    Posem en ordre: també canvia…. CD + CI

    Solució: L’ELISENDA VA DEIXAR LA BICICLETA AL SEU GERMÀ O NO LA HI VA DEIXAR?

     

    • Penses treure les sabates del sofà? Treu …………….ara mateix!

    Treu les sabates del sofà ara mateix!

    Les sabates: CD DETERMINAT; substitució: LES

    Del sofà: CC DE LLOC precedit de preposició DE; substitució: EN

     

    Posem en ordre: CI + CD + altres complements

     

    Solució: TREU- LES – EN ARA MATEIX! ***

     

    (***) Els pronoms han d’anar sempre units al verb, i si hi ha dos o més pronoms han d’anar sempre junts, ja sigui al davant del verb o al darrere.

    Si van darrere del verb sempre han d’estar lligats entre si amb guionets, apòstrof….hi hagi els que hi hagi.

    Com a norma trobarem

     

    PRONOM + VERB

    També podem trobar:

     

    Verb imperatiu + pronom; Exemple: porta’ls de seguida!

    Verb infinitiu + pronom; Exemple: no t´he dit de portar-ne tants

    Verb gerundi + pronom; Exemple: portant-los així et cauran

    Verb format amb un infinitiu.., els pronoms hi poden anar al davant o al darrere; Exemple: He d’anar-hi demà / Hi he d’anar demà

     

    • Vas anar a Viladecans ahir al matí. Quan …………vas tornar?

    Quan vas tornar de Viladecans?

    De Viladecans: CC DE LLOC precedit de preposició DE (sempre hem de fixar l’atenció en l’ultima frase); substitució: EN

                    Solució: QUAN EN VAS TORNAR?

     

    • Aquell home es diu Josep o no …………diu?

    Aquell home es diu Josep o no es diu Josep?

    Es diu Josep: COMPLEMENT PREDICATIU (verb dir-se); substitució: EN

                    Solució: AQUELL HOME ES DIU JOSEP O NO SE’N DIU?

     

    • M’he penedit d’aquella decisió. Tu no ……………….has penedit?

    Tu no t’has penedit d’aquella decisió?

    D’aquella decisió: COMPLEMENT PREPOSICIONAL introduït per preposició DE; substitució: EN

     

    Solució: TU NO TE N’HAS  PENEDIT?

    A continuació la Lourdes ens ha donat uns fulls de teoria però ens aconsella que no ens compliquem la vida intentant aprendre el seu contingut. Amb el que hem vist a classe hi ha més que suficient.

    Després la professora ha copiat a la pissarra un fragment d’un dels nostres articles d’opinió; és el següent:

    Crec que els estem exigint massa, ens estem oblidant de que son nens i encara han de jugar i fer activitats diverses i esports,i crec que tot és important, no només estudiar i aprobar uns exàmens que posen uns professors i que els nens han d’aprovar. Tots aquests canvis, a més, arriben quan la majoria de nens tenen biològicament els canvis i necessiten el seu temps d’adaptació.”

    Llegit el text, entre tots hem fet correccions (caiguda de preposició a la primera línia) i suggeriments per millorar-lo. Fent les frases més curtes, eliminant algunes paraules i evitant repeticions hem aconseguit que quedés així:

    Crec que els estem exigint massa. Ens estem oblidant que són nens i encara han de jugar i fer activitats diverses. Opino (penso, sóc del parer) que tot és important i no només estudiar i aprovar uns exàmens que posen uns professors. Tot això, a més, succeeix quan la majoria de nens canvien biològicament i necessiten el seu temps d’adaptació.”

    Finalment i per acabar, en Tadeusz ha llegit la seva entrada al dietari del dia 7 de maig, i amb això – paraules textuals de la Lourdes-, s’han acabat els pronoms!! però  no sense fer abans els deures que ens ha posat.

    Una última informació: dia 18 de juny, a les 19,00 hores, FESTA CURSOS CATALÀ al Castell.

    Paqui

     

     

     

    Print Friendly, PDF & Email

Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share