• Sessió 17 Suficiència 1

     

     

    Bona tarda a tothom, avui el Manuel i la Sonia som els encarregats  d’escriure el dietari  del dimarts passat.

    La classe com cada dia va començar amb la lectura del dietari de la setmana passada.

    Quan vam acabar, la Lourdes ens va demanar les tasques finals que encara teníem pendents.

    A la primera part de la classe hem fet una activitat que es deia A la recerca del” lo” perdut, amb la qual hem après l’ús correcte del “lo”.

    – Com a pronom feble darrere d’un verb acabat en consonant o en diftong.

    Ex.  Per commemorar-lo, per donar-los…

    Els altres usos són incorrectes i haurem d’utilitzar altres expressions

    Ÿ Lo més aviat…………… al més aviat

    Ÿ A lo loco………………….a la lleugera

    Ÿ A lo millor………………..potser

    Ÿ Per lo mínim…………….al menys

    La professora també ens ha explicat que posarem:

    Ÿ Al més quan vagi seguit d’un adverbi. Ex. Va arribar al més tard possible.

    Ÿ El més quan vagi seguit d’un adjectiu.  Ex. El més petit de tots.

    El 21 de març es commemora el Dia Mundial de la Poesia i com a alumnes del curs de català farem una activitat basada en una idea del nostre company Jose, per tal d’apropar la poesia als veïns de Castelldefels.

    A la segona part de la classe, hem treballat sobre els diferents recursos que hi ha en català per expressar sensacions, tant positives com negatives.

    Per tal motiu, hem treballat sobre dos activitats del llibre, concretament a les pàgines 125 i 126.

    Com a resum, podem dir que per expressar sensacions positives podem utilitzar verbs com  atreure, captivar, complaure, fascinar, cridar l’atenció, impressionar, seduir … i per expressar sensacions negatives: desagradar, enutjar, repugnar, espantar, detestar …

    Tot això és important de conèixer, ja que ens serà de molta utilitat a l’hora de donar la nostra opinió sobre qualsevol tema.

    Per últim, hem repassat les diferències entre el PERQUÈ, PER QUÈ i PER A QUÈ, ja que semblava que encara no estava gens clar.

    Podem dir que utilitzarem PER QUÈ i PER A QUÈ en qualsevol frase interrogativa, ja sigui directe o indirecte, mentre que PERQUÈ s’utilitzarà a la resta de frases.

    Opinió del Manuel.

    La classe d’avui ha estat molt bé, ja que gràcies a l’exercici que ens ha preparat la Lourdes, hem pogut aclarir l’ús del “lo”. Personalment, m’ha quedat clar que només es pot utilitzar “lo” darrere d’un verb. També hem d’anar amb molta precaució a l’hora d’ utilitzar expressions i frases fetes pròpies del castellà, com per exemple: a lo millor, lo més mínim, per lo menys… En català, aquestes expressions es dirien: potser, gens ni mica i almenys.

    Només em queda donar les gràcies a la Sonia per compartir la tasca del dietari amb mi.

     

    Opinió de la Sonia

    Tant la classe d’avui com les altres es passen volant, ja que són molt dinàmiques i entretingudes. Puc DIR que em queda clar quan he de fer servir “lo” i que he d’anar amb compte  per tal de no castellanitzar  expressions catalanes.

     

     

    Print Friendly, PDF & Email

Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share