• “Com ho diries en català?”, nou joc interactiu per detectar i evitar manlleus innecessaris

    Impulsat per la Direcció General de Política Lingüística amb la col·laboració del TERMCAT, forma part dels interactius del diari Ara

    “Com ho diries en català?” és el nou joc interactiu sobre manlleus innecessaris, una iniciativa de la Direcció General de Política Lingüística, realitzat amb la col·laboració del TERMCAT, que ha publicat i difon el diari Ara. Es tracta d’un giny, plantejat en un format lúdic i proper que fa conèixer i normalitzar formes catalanes alternatives a un grup d’expressions manllevades sobretot de l’anglès i del castellà, que s’estan popularitzant especialment entre parlants joves.

    portada del test de manlleus

    L’interactiu consisteix en un joc per jugar des del mòbil, la tauleta o l’ordinador entorn d’una vuitantena de formes molt esteses entre parlants catalans. Es proposa als jugadors, d’una manera molt entretinguda, de trobar l’alternativa catalana adequada amb què substituir-los. Per exemple, usar en català en lloc de “loser”, “pantallazo” o “influencer” les formes que li són pròpies: “perdedor”, “captura de pantalla” i “influenciador”, respectivament.

    Article complet

  • Sant Jordi al juliol…

    Avui, 23 de juliol del 2020, celebrem el Sant Jordi d’estiuEls llibres i les roses seran protagonistes d’un Sant Jordi d’estiu que vol recuperar l’esperit de la festa que no es va poder celebrar el 23 d’abril a causa del confinament

    Resultat d'imatges per a libros

    La diada havia de ser als carrersperò no es podrà commemorar com era previst per culpa de l’aparició de rebrots de la covid-19. 

    Malgrat que s’han anul·lat  les parades de llibres al passeig de Gràcia de Barcelona, totes les llibreries obriran i faran un 10% de descompte 

    És el cas de la nostra llibreria preferida: la font de mimir: 

    Avui, celebraran el Dia del Llibre i la Rosa, en substitució de la Diada de Sant Jordi 2020. Són conscients que molts ja vau fer les compres de Sant Jordi durant la desescalada, i per això us estan molt agraïts. Tot i això, durant el dia d’avui, posaran una paradeta davant la llibreria i prendran les mesures necessàries perquè es pugui gaudir d’aquest dia amb seguretat. 
     

    Ens recomanem que hi anem amb una idea clara de què volem per agilitzar el trànsit; si no, també es pot consultar la seva llista de recomanats a les xarxes. 

    Gaudiu dels llibres i dels llibreters i cuideu-vos molt! 

    Article complet

  • El Consorci per a la Normalització Lingüística examina més de 4.200 persones amb proves homologades els mesos de juny i juliol

    • S’examinen 2.065 alumnes dels cursos de català que es van aturar a causa del confinament
    • Els cursos del Parla.cat, oferts de manera extraordinària durant l’alerta sanitària, finalitzen amb 2.203 proves homologades
    • Per primera vegada es fan proves orals de forma telemàtica

    Després de tres mesos intensos d’activitat virtual adaptada expressament a la situació de confinament preventiu per la crisi sanitària, el Consorci per a la Normalització Lingüística, a través dels 22 centres distribuïts per tot Catalunya, ha organitzat 4.268 proves homologades per als alumnes que han fet els cursos corresponents, en una convocatòria extraordinària i sense precedents.

    Els cursos homologats, que permeten obtenir un certificat equivalent al de la Direcció General de Política Lingüística, són els de l’últim Mòdul de cada nivell de coneixements del Marc europeu comú de referència per a les llengües (MECR): Bàsic 3, Elemental 3, Intermedi 3, Suficiència 3 i Superior C2.

    L’avaluació d’aquests cursos ha prioritzat el format virtual sempre que ha estat possible, com en el cas de les proves orals que s’han dut a terme per primera vegada al Consorci, i ha deixat la part escrita per al format presencial en més de 50 ciutats de tot Catalunya.

    El format presencial s’ha desenvolupat amb totes les mesures de seguretat i prevenció establertes, i respectant la fase de desconfinament de cada territori. El conjunt de proves homologades ha tingut lloc durant la segona quinzena de juny i fins al 21 de juliol, amb excepció d’alguns casos que quedaran per a setembre.
    Màximes facilitats

    Amb el grau d’exigència que requereix el reconeixement de l’aprenentatge adquirit en cada nivell, el Consorci ha establert mesures singulars per facilitar als alumnes l’assoliment dels objectius d’aquesta convocatòria.

    Així, s’ha prioritzat el seguiment continuat de l’evolució de l’aprenentatge durant el curs (en el cas dels cursos Bàsic 3 i Elemental 3 per obtenir els certificats A2 i B1 respectivament) i s’ha obert la convocatòria extraordinària de proves al setembre per a les persones que han justificat la impossibilitat d’assistir-hi, d’acord amb la normativa.
    Resposta als cursos cancel·lats per la Covid-19

    Del total de proves, n’hi ha 2.065 que corresponen a alumnes que, a causa del confinament, el mes de març van veure aturades les classes dels cursos presencials, amb prou assistència per justificar la prova final.

    De les proves homologades dels cursos cancel·lats per la Covid-19, un 44,8 % correspon a cursos de català de nivell superior per obtenir el certificat C2; un 24 %, a cursos de Suficiència 3 per obtenir el certificat C1; un 23,4 %, a cursos Elemental 3, per obtenir un B2, i un 7,6 %, a cursos Bàsic 3 i Elemental 3, per obtenir un A2 i un B1 respectivament.
    Oferta extraordinària de cursos

    D’abril a juliol, el Consorci ha organitzat cursos de català en línia, expressament adaptats a la situació de confinament i prevenció, a través de la plataforma d’aprenentatge Parla.Cat.

    Aquesta oferta extraordinària ha prioritzat l’atenció a les persones amb més dificultats de comunicació en llengua catalana i, per tant, de nivell bàsic, sobretot. Una de les raons d’aquesta priorització és la millora de les possibilitats laborals que suposa l’aprenentatge de la llengua. I encara més en un moment de crisi econòmica i d’índexs elevats d’atur a causa de la pandèmia.

    Un 36,6% són proves finals de cursos de català Bàsic 3; un 15,7% correspon a proves d’Elemental 3; un 18,9 %, d’Intermedi 3, i un 28,5 %, de Suficiència 3.

    Article complet

  • Política Lingüística crea un catàleg de videojocs en català

    Captura de la pàgina web de videojocs

    La Direcció General de Política Lingüística ha creat VDJOC, una base de dades interactiva de videojocs que tenen l’opció de llengua en català, amb l’objectiu de mostrar-ne la disponibilitat, encara molt deficitària, impulsar-ne el consum i sobretot promoure que l’oferta en català d’aquests productes tecnològics sigui creixent. Actualment només un 5,5 % dels videojocs que es consumeixen a Catalunya són en català. Aquest aparador dels videojocs comercials disponibles en català s’actualitzarà permanentment. Els usuaris i les empreses poden fer arribar els jocs que poden ser incorporats a la base de dades a través d’aquest formulari.

    VDJOC agrupa una cinquantena de videojocs en llengua catalana organitzats en 12 categories: acció-aventura, arcade, esports, estratègia, infantils, jocs seriosos (serious games), musical, plataformes, rol, simulació, terror i trencaclosques. Ofereix un cercador per facilitar-ne la consulta, que també permet el filtratge per categories. Cada videojoc té una fitxa informativa amb l’estudi que l’ha desenvolupat, el gènere, les plataformes a través de les quals es pot jugar, l’edat recomanada, el tràiler i l’accés al web del joc. Alguns d’aquests videojocs han rebut el suport de la Direcció General de Política Lingüística.

    Públic jove i en augment

    Els darrers anys es constata que creix el consum dels videojocs, especialment entre el públic jove. El 47% de la població de 14 anys o més ha jugat a videojocs els últims 3 mesos, segons l’Estadística de participació cultural de Catalunya que realitza el Departament de Cultura anualment. El consum de videojocs ha crescut des del 2017 en què era del 36, 5% i el 2018 que era del 39,6 %.

    El 2019, l’idioma de més consum en els videojocs a Catalunya ha estat el castellà (63,7 %), seguit de l’anglès (28,9 %), a molta distància del 5,5 % de la disponibilitat en català.

    El suport més habitual per jugar és el mòbil (69,4 %), que creix com a suport del joc des del 2017 que era del 56,7 % i el 2018 que era el 59,4 % . En segon lloc, a molta distància, la videoconsola (25,9 %).

    Per impulsar la presència del català en els videojocs, Política Lingüística disposa d’una línia de subvencions per a la incorporació de la llengua catalana en productes tecnològics obert a les empreses del sector.

    VDJOC, que estarà permanentment actualitzat, permet consultar interactivament l’oferta disponible en català

    Article complet

  • El 78,9 % de les cadenes de supermercats que venen en línia ho fan en català

    Política Lingüística ha analitzat els usos lingüístics en el sector de la distribució alimentària en línia, en què el català s’usa de forma majoritària i treballa amb els agents del sector per incrementar-hi la presència

    El 78,9 % de les cadenes de supermercats que venen en línia ho fan en català; el 73,7 % de les que tenen web, disposen de versió catalana i el 68,1 % de les que tenen app, la tenen en català. Aquests són els resultats més destacats del projecte Emmarca’t Supermercats que el Departament de Cultura, a través de la Direcció General de Política Lingüística, ha portat a terme en 42 marques de les 50 primeres empreses en facturació del sector de distribució alimentària a Catalunya.

    Aquest estudi forma part de la tasca que desenvolupa Política Lingüística per acompanyar les empreses amb polítiques d’estímul i informació sobre les obligacions legals i els avantatges en termes de màrqueting i consum perquè incorporin el català en l’atenció als consumidors i també en la venda en línia, com ja fa el sector de forma majoritària.

    Article complet

  • Concurs #enamoram2020 per celebrar un Sant Jordi inèdit

    Es tracta d’un concurs de declaracions d’amor que tindrà lloc durant la setmana de Sant Jordi, del 20 al 26 de juliol
    Enguany, a l’entorn d’un Sant Jordi molt especial que se celebrarà el proper 23 de juliol a causa de la Covid-19, el Centre de Normalització Lingüística de Barcelona vol donar visibilitat a la llengua catalana entre la ciutadania per celebrar, a més del dia del llibre per excel·lència, el dia dels enamorats amb el concurs #enamoram2020

    El CNL de Barcelona convida la ciutadania en general i també els seus alumnes a participar en el concurs literar#enamoram2020, que consisteix a elaborar declaracions d’amor en format escrit, de vídeo o d’àudio durant la setmana de Sant Jordi, que enguany s’ha traslladat al 23 de juliol per l’emergència sanitària.

    Les declaracions d’amor es podran publicar a les xarxes socials Instagram, Twitter o Facebook amb l’etiqueta #enamoram2020. Les publicacions que no continguin aquesta etiqueta no seran acceptades per participar al concurs.

    Les publicacions de text tindran una llargada màxima de 140 caràcters i les de vídeo i d’àudio, una durada màxima de 60 segons. Els textos podran anar acompanyats d’una imatge.

    Entre tots els participants, se seleccionaran les millors declaracions d’amor, segons criteris literaris, estètics i creatius. El dia 29 de juliol s’anunciaran els guanyadors en les següents categories:

    • Declaració més original
    • Declaració més divertida
    • Declaració més emotiva

    Article complet

  • El Voluntariat per la llengua ha superat les 11.000 parelles formades en un any durant el 2019 i arriba actualment a més de 147.000 des de l’inici del programa

    El 2019 el nombre de noves inscripcions supera les 7.000 persones

    El Voluntariat per la llengua (VxL), programa impulsat per la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura i gestionat territorialment pel Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL), ha format més de 144.000 parelles lingüístiques des de l’inici del programa l’any 2003 fins al desembre de 2019. El 96 % de les parelles han estat organitzades pel CPNL i el 4 % restant, per entitats col·laboradores. Enguany, especialment durant el temps de confinament, la formació de parelles que han practicat català de forma telemàtica ha crescut notablement, la qual cosa ens ha permès assolir les més de 147.000 a finals del mes de juny. Destaca el nombre de parelles constituïdes en un any. Per primera vegada, se superen les 11.000 parelles (11.425). El 2019, voluntaris i aprenents han parlat en català almenys durant 228.500 hores.

    El VxL facilita la conversa en català en un context distès a persones que en tenen coneixements bàsics per adquirir-ne més fluïdesa amb persones que el parlen amb el compromís de trobar-se almenys una hora la setmana durant 10 setmanes. Amb la modalitat virtual del VxL, les parelles conversen per videoconferència.

    Article complet

  • Política Lingüística crea una minisèrie de 21 vídeos per aprendre català

    Són converses quotidianes, d’entre un i quatre minuts de durada, protagonitzades pels personatges del curs EP! Escolta i parla

    La Direcció General de Política Lingüística ha creat una sèrie de 21 vídeos de l’EP! Escolta i parla, el curs oral de català per a persones adultes no alfabetitzades o amb alfabets diferents. Cada episodi té una durada d’entre un i quatre minuts i mostra una petita conversa de la vida quotidiana. Aquesta és la primera videosèrie digital per aprendre català.

    Els protagonistes de la sèrie són en Yong que té 18 anys i és xinès; el Mousa en té 17 i és de Nigèria; en Mandeep en té 47 i és un indi sikh; la Karima en té 28 i és de Marràqueix i l’Evelyin en té 42 i és d’Hondures. Tots estan aprenent català. Els ajuden en Pol, que té 24 anys i toca en un grup de rock i l’Anna Pi, que en té 72 i és voluntària per la llengua. L’objectiu de la producció és oferir recursos complementaris perquè les persones no catalanoparlants puguin resoldre en català necessitats corrents de la vida quotidiana. Hi aprendran estructures i vocabulari bàsic per poder-se presentar, fer gestions senzilles, relacionar-se amb amics i coneguts, anar a comprar, preparar-se per a una entrevista de feina, etc. i ho faran guiats per uns personatges amb els quals es podran identificar molt clarament, ja que representen persones que tenen o han tingut experiències vitals —reptes, projectes, dificultats, superacions— semblants a les que poden viure els aprenents. El fet que aquests personatges hagin superat les situacions del dia a dia amb què molts dels alumnes segurament també s’hauran d’enfrontar, els converteix en un model a seguir pels alumnes: els fa perdre pors a l’hora d’usar el català en les situacions comunicatives de l’entorn immediat i fa que l’aprenentatge sigui significatiu. La creació d’aquest recurs respon, entre d’altres aspectes, a una de les necessitats detectades en l’estudi Èlia, que Política Lingüística va impulsar per adaptar la formació en català de les persones adultes a noves realitats socials.

    Ester Franquesa: “El català és de tothom qui hi viu, tingui la llengua familiar que tingui. La nostra política lingüística aposta perquè el coneixement del català sigui universal. Calia posar el focus també en les persones que el volen aprendre i tenen poc bagatge acadèmic”

    A propòsit dels vídeos, la directora general de Política Lingüística, Ester Franquesa, ha manifestat: “En una Catalunya on es parlen fins a unes 300 llengües, la llengua pròpia del país no és de circuit tancat. El català és de tothom qui hi viu, tingui la llengua familiar que tingui. La nostra política lingüística aposta perquè el coneixement del català sigui universal. Calia posar el focus també en les persones que el volen aprendre i tenen poc bagatge acadèmic. És més difícil ensenyar-la com a segona llengua si l’alumne no disposa d’habilitats escrites de reforç. però ens hem proposat que es pugui sense necessitat de llegir ni d’escriure, amb metodologia pròpia i materials adaptats a l’assoliment de capacitats orals. I en aquest procés hi ajudarà la sèrie de vídeos, autònoms i integrats a l’EP, bons per aconseguir el valor instrumental de la llengua  per la via de l’emoció i les relacions personals.”

    Article complet

  • Mems de literatura catalana

    @amemsillegim celebra mig any des del seu començament amb 6.000 seguidors a Twitter i més de 1.000 a Instagram

    El projecte difon fragments d’autors catalans amb memes. Podeu trobar-hi referències a Mercè Rodoreda, Montserrat Roig, Maria Mercè Marçal o Carles Riba. A mem si llegim té per objectiu promoure les lletres catalanes amb humor i difondre la literatura en canals menys formals. 

     

    Article complet

  • Canal Easy Catalan

    Avui us portem a conèixer Easy Catalan, un canal de YouTube on podreu trobar-hi 14 vídeos en català amb subtítols en català i anglès per aprendre o practicar la llengua, des d’un nivell inicial

    Easy Catalan és una entitat sense ànim de lucre que forma part del projecte internacional Easy Languages, una iniciativa que es dedica a la creació de material audiovisual en línia per donar suport a l’aprenentatge de llengües: anglès, francès, alemany, espanyol, rus, portuguès, àrab, polonès, mandarí, etc. Als vídeos s’hi poden veure entrevistes al carrer amb parlants reals perquè el seu lema en anglès és “learning languages from the streets”.
    Us en deixem un vídeo de mostra per si voleu començar a conèixer-los.

    Article complet


Arxius


Categories


Entrades recents


Comentaris recents


etiquetes