10a sessió Intermedi 3
Aquí teniu el dietari d’aula corresponent a la sessió de dimarts. Ja veureu que les encarregades de redactar-lo ens han fet un resum dels continguts que vam veure l’últim dia. Aquí el teniu!
15 de novembre de 2012
Bona tarda a tothom! Som la Raquel i la Mariana
Per fi… ens ha arribat l’hora de fer el dietari, és un repte més per a nosaltres. Intentarem fer-ho el millor possible, perquè el nivell és molt alt.
Vam començar la classe passada com sempre, fent el repàs del dietari que van preparar, aquesta vegada, la Silvia i el Nanno, en el qual van comentar la classe anterior on vam parlar sobre els pronoms, els complements, l’esquema, etc.
Un cop fet això, vam començar amb la segona unitat del llibre, on teníem pendent la correció dels deures.
La professora Lourdes ens ha dit que l’objectiu d’aquesta unitat és aprendre els gèneres i noms dels substantius, adverbis de manera, lloc, quantitat i temps. També farem articles d’opinió.
Després vam fer la correcció del primer exercici de la unitat dos, que consisteix
a omplir els espais buits amb paraules femenines i masculines.
Hem vist que regularment fem el femení afegint la terminació –a al masculí (nen-nena), però no totes les paraules femenines es formen de la mateixa manera.
Tenim altres casos especials de formació del femení. Per exemple:
Masculins acabats en –leg: | Masculí acabats en – s |
Un filòleg / una filòloga
Un psicòleg / una psicòloga Un traumatòleg / una traumatòloga |
Burgès / burgesa
Pagès / pagesa Marquès / marquesa |
Femení amb –essa: | Femení amb –iu: |
Un metge / una metgessa
un comte / una comtessa |
Un actor / una actriu
Un emperador / una emperadriu |
Paraules invariables: |
-aire: un / una boletaire |
-ista: un / una artista |
-cida: un / una homicida |
-arca: un / una monarca |
Tenim formes diferents per al masculí i per al femení per exemple:
Masculí |
Femení |
amo |
mestressa |
ase |
somera |
boc |
cabra |
cavall |
euga o egua |
gendre |
jove o nora |
home |
dona |
marit |
muller |
marrà |
ovella |
oncle |
tia |
porc |
truja |
En el segon exercici també hem hagut de omplir els espais buits amb paraules femenines i masculines.
La professora ens ha explicat que en alguns casos a la llengua catalana hi ha paraules que en masculí significa una cosa i en femení una altra.
Masculí |
Femení |
El canal ( via d’aigua)
El clau (peça per clavar una cosa) El còlera (epidèmia) Un editorial (article d’opinió) El fi (objectiu) El llum (aparell) Un ordre (contrari de desordre) El pols (batec) El pudor (vergonya) El son (acte de dormir) El terra (el sòl) |
La canal (canonada)
La clau (per obrir un pany) La còlera (la ràbia) Una editorial (empresa) La fi (acabament) La llum (resplendor) Una ordre (manament) La pols (brutícia) La pudor (mala olor) La son (ganes de dormir) La Terra (el planeta) |
També hem fet un exercici d’adverbis
Ens han explicat que l’adverbi de manera respon a la pregunta com?
L’adverbi de quantitat respon a la pregunta quant?
L’adverbi de temps respon a la pregunta quan?
L’adverbi de lloc respon a la pregunta on?
Els adverbis de manera bé i malament se situen darrere de l’element que modifiquen.
- Has escrit aquest text bé
- Has escrit aquest text malament.
En canvi, ben i mal se situen al davant.
- Aquest text està ben escrit.
- Aquest text està mal escrit.
Els adverbis de quantitat són gaire i massa. Massa apareix en frases afirmativas.
- El meu germà escolta la ràdio massa alt.
En canvi gaire apareix en frases negatives i interrogatives.
- Avui no he menjat gaire.
Tan i tant també són adverbis de quantitat i la diferència és que tan sense t complementa un adjectiu o un adverbi, en canvi tant amb t complementa un nom o un verb.
Opinió personal de la Raquel: Penso que aquesta classe ha estat molt bé. I crec que la gramàtica per a les persones castellanes s’hauria de treballar més perquè hi ha algunes coses, com per exemple els verbs o els pronoms febles, que ens consten molt. Particularment, crec que el dietari hauríem de fer-lo els dijous, ja que tenim més temps.
Opinió personal de la Mariana: La classe ha estat bé i entretinguda. Fer el dietari és una molt bona manera de practicar la gramàtica. Personalment m’ha servit, però jo crec que no cal dedicar-hi tant temps a la classe. També volia dir que en el meu cas fer deures m’ajudaria molt més.
Ho han fet bé, oi? Felicitats! Finalment, vam acabar la sessió escrivint en un full tres aspectes positius de les classes i tres aspectes negatius. Avui en parlarem.
Fins després!
Cap comentari
Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.