• 14a sessió Intermedi 3

    Bon dia,

    Ahir vam començar la classe fent un repàs del gènere dels adjectius acabats en vocal neutra i repassant també les dues excepcions (pobre i rude).
    A continuació vam afegir altres regles sobre els adjectius variables:

    1) Per fer el femení normalment AFEGIM una “A” =》+ A
    Trist =》 TristA
    Fred =》 FredA
    Si hem de fer canvis ortogràfics, en fem.

    2) Si el masculí acaba en -E, -O, -EU no afegim una A, sinó que CANVIEM l’última lletra per una A.
    -e : tendre=》 Tendr-A
    -o : fondo=》 Fond- A
    – eu : europeu =》 europe-A

    3) Quan el masculí acaba en vocal accentuada AFEGIM “-NA” =》+ NA
    Serè =》 sere-NA
    Amè =》 ame-NA

    4) Quan el masculí acaba en -IG, al femení afegim ” -ja” o “-tja”
    Lleig =》 lle-TJA
    Roig =》 ro-JA

    Últim però més interessant:

    5) Els adjectius acabats en -AÇ, – OÇ , -IÇ al SINGULAR tenen només 1 forma (invariables) i al PLURAL TENEN DUES FORMES ( Variables)

    Veloç : Un cotxe velOÇ / Una moto velOÇ ( sing.)
    Dos cotxes velOÇOS / Dues motos velOCES

    La mateixa cosa li passa a : capaç, feliç, feroç…

    Convé recordar alguns casos que no son excepcions però que “sonen” poc:
    – un home cortès / una dona cortesa
    – un noi covard / una noia covarda
    (més casos a la unitat 22 del llibre)

    De deures tenim els exercicis 22.2, 22.3 i 22.4

    Després la Lourdes ens va tornar les sol•licituds que havíem fet com a prova de nivell i en grups de 3 o 4 persones vam intentar corregir els errors que la Lourdes habia encerclat i vam posar en comú els errors més repetits:

    ⊙ Por (castellà) = PER en català
    ⊙ Para (castellà) = PER A en català
    Per+el =》 pel
    Per a + el =》per al

    ⊙ PER + INFINITIU

    Per error la Lourdes ens va recordar que només tenim 4 classes més abans de l’examen que serà els dies 2 i 4 de desembre!!!
    PERÒ la Lourdes ens va dir que confia molt en nosaltres…més del que cadascú confia en si mateix! Doncs… Tranquils! Ja parlarem del nostre malson, la prova de nivell, més endavant.

    Passat el moment de pànic general compartit…a exclusió de la Lourdes, clar, la nostra professora ens va transformar a tots en JOGLARS!
    Per remarcar la importància de la puntuació la Lourdes ens va donar una cançó per cantar-la al seu veí…però, tal com estava escrita, el seu veí s’hauria enfadad molt amb nosaltres! Hem hagut de canviar la puntuació per donar-li un altre sentit i sense canviar ni una sola paraula!

    puntuacio-text-trobador

    Finalment, la Lourdes ens va aconsellar un llibre La cuina de l’escriptura de Daniel Cassany per aprendre a escriure bé, amb sentit i sense ser avorrits i a classe analitzarem només tres capítols d’aquest llibre:
    1) El creixement de les idees
    2) Els paràgrafs
    3) 10 regles per triar mots

    Cadascú ha triat el capítol que més li interessa i de deures també hem de llegir el capítol per treballar-lo a classe la propera vegada en grups.

    Bon cap de setmana a tothom i fins dimarts!

    Lara

    Print Friendly, PDF & Email
  1. Carme

    19 nov. 14
    16:36 #

    Molt bè, Lara es un bon resum.


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share