• 4a sessió Suficiència 2

    Al començament de la classe hem fet un exercici de “signes de puntuació”. Es tracta sobre un text que la Lourdes ens ha repartit per grups, hem de col·locar els signes de puntuació necessaris per tal de canviar el significat completament del text inicial. Aquí us poso com ha quedat definitivament el text amb la col·locació dels signes de puntuació corresponents:

    “Rates de femer, de bigots molls, llimacs bavosos, llangardaix salat, a la taula de N’Huguet Trencacolls no hi trobareu. Altra menjar millor en abundància us omplirà el plat. N’Hug és un porc? No, és un senyor.”

    Anem a fer, ara, un resum de la gramàtica de “la coma”.

    1. Utilitzarem la coma, entre elements coordinats: llet, sucre, ous, pa i aigua (sempre abans de l’últim nom de l’enumeració posarem una i).
    • Excepte quan és molt llarga l’enumeració o s’utilitzen frases llargues amb subjecte i verb, llavors farem servir el punt i coma. Exemple: En Pere va passar la tarda jugant al parxís amb el seu germà; fent solitaris tancat a la seva habitació; pintant quadres al jardí de casa seva; rentant el cotxe del seu pare amb aigua i sabó, i al final no va tenir temps d’acabar els deures.
    1. No utilitzarem la coma davant de i, ni, o.
    • Excepte quan la i/o tenen el mateix sentit de “però”. Exemple: La Roser volia passar molts dies en un hotel de moltes estrelles, i al final no va poder.
    1. Utilitzarem la coma en els incisos. Explicacions o aclariments que es poden suprimir sense que l’oració perdi sentit.
    • Vocatius: Mira, Josep, una papallona.
    • Imperatiu i expressions exclamatives: Corre, que si no faràs tard!
    • Aposicions explicatives: Un dels nois, en Pere, es va oferir a rentar els plats.
    • Oracions subordinades de relatiu explicatives: En Pere, que és un sant, es va oferir a rentar els plats.
    • Conjuncions o locucions conjuntives. Es consideren independents de l’oració (en definitiva, de fet, així, doncs, en resum…). Exemple: Suposem, doncs, que tenim tot el que ens fa falta.
    • Conjuncions adversatives: però, sinó. Exemple: Hauria pogut fer una carrera brillant, però no li agrada estudiar.
    1. Utilitzarem la coma en les “el·lipsis”, això és, ometre el verb sempre que la interpretació sigui prou clara. Exemple: En Pere va rentar els plats del dinar i la Roser, els del sopar.
    2. Utilitzarem la coma en els “desplaçaments”, això és, els canvi de l’ordre habitual dels components de la frase. Exemple: Li van regalar un peluix, a la més menuda.
    3. Utilitzarem la coma en les “oracions subordinades adverbials”. Exemple: Encara que t’hagi regalat la rentadora, Nicolau t’estima. Per aclarir i desfer confusions. Exemple: Qui canta, els seus mals espanta.
    4. Utilitzarem la coma, també , en els següents usos:
    • Després del nom d’una població. Exemple: Barcelona, gener de 2015.
    • En els nombres de les adreces de domicilis. Exemple: c/ Molinot , 36, 3r 2a.
    • En els tractaments. Exemple: Senyor Josep, ja pot passar. Benvolgut Pere, passi si us plau.
    • En els comiats (si no hi ha verb). Exemple: Atentament, Cordialment,
    • Nombres decimals: 324,36.
    • Datacions: Castelldefels, 29 de gener de 2015.
    1. No utilitzarem mai la coma:
    • Entre el subjecte i el verb.
    • Entre el verb i els seus complements.

    Cap al final de la classe hem fet un exercici de comprensió oral sobre un article del periodista Antoni Bassas. Havíem de definir els següents trets sobre l’article que hem escoltat: el TEMA, OPINIÓ particular sobre l’article, ARGUMENTS que defensin la meva opinió, buscar CONTRAARGUMENTS a la meva opinió.

    En concret, l’article versava sobre unes declaracions de la tertuliana de Tele5 Belén Esteban, sobre un article de la revista “Cosmopolitan” de Mèxic i sobre unes declaracions d’un jove concursant de Master Chef.

    TEMA: Masclisme al segle XXI.

    TESI/OPINIÓ: Vivim en una societat masclista.

    ARGUMENTS:

     

    1. Belén Esteban va dir: “No voy a dejar que un hombre coja la fregona mientras haya una mujer en casa”.
    2. A  la revista “Cosmopolitan” (edició mexicana), s’hi podia llegir un article que defensava que la dona ha de comprar el paper i la llet per casa, ha de tenir sexe quan vol el marit i ha de fer-li el café cada matí.
    3. En el programa “Masterchef Junior” un nen va dir:  “Las chicas ya sabéis limpiar genéticamente”. Era el fill d’una família espanyola.

    CONTRAARGUMENTS:

    1. La societat no és masclista, el que passa és que la Belén Esteban és masclista.
    2. Mèxic potser és un país masclista.

     

    PREGUNTES PER AL LECTOR: ¿Creus que la població espanyola és masclista? , ¿Quantes nines regalem als nens?,  ¿Quants cotxes regalem a les nenes?.

    Fi

    Jordi

Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share