5a sessió Suficiència 3
Avui 28 de abril ha començat la clase la Paloma llegint el resum del dia anterior. Després hem corregit amb la Lourdes els exercicis que vam fer amb el Jaume:
Exercici 1: SINÓ/ SI NO (sinó indica oposició i si no indica condicional)
- No ho he fet per a l’Artur, sinó per a l’Anna.
- No hi serà a temps si no l’ajudem.
- Si no és bella, és força atractiva.
- No li facis cas si no t’interessa.
- La Judit no solament estudia, sinó que fa classes als nens petits.
- f. Si no hi posem tot l’ interès, no aconseguirem reeixir-hi.
- No va ballar ningú sinó la Rosa.
- Vés a donar el menjar al gos; si no, no pararà de bordar.
- L’incendi no va ser culpa de l’encarregat, sinó del vigilant de nit.
- No hauria succeït res d’anormal si no haguéssiu fet tantes bestieses a la festa.
- A la fi, no va endur-se el projecte la companyia anglesa, sinó la multinacional americana.
- Heu de portar-vos bé; si no, no anireu al cinema.
- Han vingut no tan sols els parents,sinó també els amics.
- Cal mantenir els pactes; si no, l’entesa inicial serà un fracàs.
Exercici 2: DONCS O JA QUE/PERQUÈ (doncs és conseqüència) ( ja que/perquè és causa o motiu)
*doncs=per tant
*perquè mai va entre comes
*perquè=ja que exemple:vaig fer tard perquè plovia o ja que plovia.
*doncs pot anar entre comes
*perquè no pot anar darrera un punt
- El lleó rugia perquè pressentia la presència de l’home.
- S’ha fet molt tard¡ Deixem la resta, doncs, per demà.
- La mare va renyar la Susanna, perquè no feia bondat.
- La situació es complica. Doncs no sé què fer per evitar-ho.
- No li ha estat possible venir a la festa, perquè ha perdut el tren.
- Va dir-li que no li faria el treball, perquè no tenia temps.
- No cridis tant, perquè el nen dorm des de fa estona.
- Cal que li cridem l’atenció, perquè no ha fet el que ens havia promès.
- En Roger va entrar a casa seva per la finestra, perquè havia perdut les claus.
- No fumis tant, perquè és dolent per a la salut.
- Diu que té mal de cap? Doncs ja no vindrà a l’assemblea.
- El seu marit té una nafra a la cama? Doncs haurem de guarir-la-hi immediatament, senyora.
Exercici 3: PERQUÈ/ PER QUÈ/PER A QUÈ (perquè no és pregunta, és una conjunció, indica causa o finalitat ) (per què és una pregunta/per a què és pregunta, indica finalitat).
- Per què vas arribar a misses dites a la reunió?
- No sabem per a què farem servir aquesta andròmina que ens han regalat.
- Voldria saber per què crides tant, si ningú no et pot sentir.
- L’alcalde rumiava per què el regidor d’Urbanisme l’havia agredit.
- Obrirem el bar a les cinc, perquè tothom hi pugui anar.
- M’agradaria que m’expliquéssiu per què no heu vingut d’excursió.
- No entenc per a què utilitzareu l’eina que m’heu demanat.
- Perquè el terra s’assequi més de pressa, caldrà obrir les finestres.
El treball que va fer la Diana, el Jordi i la Nadia era el següent:
L’Andrea, quan era petita, va anar a la classe del seu germà Pedro per avisar la professora que ell no podia venir. Quan va entrar a la classe, l’Andrea va parlar amb la professora i la professora en lloc de donar-li les gràcies li va dir: “jo, com a professora, et demano que ho diguis davant tots els companys. Tot això amb vista a deixar-la en ridícul perquè l’Andrea no podia pronunciar bé la erra.
Opcions:
a la professora/ la professora: es pot passar a passiva i llavors és CD. I els CD no porten preposició. Quedaria: la professora és avisada per l’Andrea.
*normalment el CD va darrere del verb.
PUNT NÚM. 8 enlloc de / en lloc de
. en lloc de =en comptes de .
Per exemple: ahir en lloc d’estudiar vaig anar a comprar.
.enlloc = a cap lloc.
Per exemple: he perdut les claus i no les trobo enlloc.
PUNT NÚM. 9 com a /com
. com a =en qualitat de
Per exemple: com a mare et demano que em facis cas.
.com:per comparar
Per exemple: és tan alta com la seva germana.
PUNT NÚM. 10 AMB VISTA A /EN VISTA DE/ EN VISTES DE ( EN VISTA A no existeix)
.Amb vista a =per tal de /amb l’objectiu de (finalitat)
Exemple: amb la intenció de guanyar temps, els vaig trametre la comanda.
.en vista de =tenint en compte
Per exemple: en vista del batibull que hi havia, me’n vaig anar.
Per exemple:en vista del fracàs, crec que no hem d’insistir en l’empresa
.En vistes de= a les envistes de
Per exemple: Des del cim serem en vistes de l’església.
El següent exercici és de la Paqui, del Tadeusz i de la Paloma.
La meva millor experiència en el món de l’educació van ser els vuit anys d’EGB, concretament l’últim curs. Per què? Ja que vam conèixer una professora que a causa de la seva filosofia de vida va revolucionar l’escola. Des que va començar l’escola, ens va obrir els ulls a moltes experiències desconegudes. Si no hagués conegut aquesta professora, la meva transició a l’ institut hauria estat més traumàtica.
PUNT NÚM. 11 A CAUSA DE/DEGUT A
.degut a =quan introdueix la causa, és incorrecta. L’haurem de substituir per expressions equivalents ( a causa de, gràcies a, ja que, perquè, per raó de, per culpa de, atès que, com que etc.):
SÍ: A causa de les pluges, el poble sencer es va inundar.
NO: Degut a les pluges, el poble sencer es va inundar.
Sí que podrem fer servir la paraula degut, però, quan tingui valor verbal, és a dir, com a participi del verb deure:
Exemple: La crisi és deguda a una mala gestió.
Participi del verb deure: degut, degut, deguda, deguts, degudes
*podrem saber que és participi perquè canvia el gènere i nombre.
PUNTO Nº12 DES DE QUE/DES QUE (caiguda de preposició)
Preposició conjunció
Amb/en /a/de + que =la preposició cau
Exemple: parlo( de )que ahir va ser la inauguració. Podríem posar: parlo del fet que ahir va ser la inauguració.
Exemple:parlo de tu.
*des de que =mai
*des de = des de la teva arribada no he pogut estudiar.
*des que =des que has arribat, no he pogut estudiar
Després hem canviat de tema. Hem passat al tema de l’educació, és a dir, primer hem fet un dictat i després hem llegit cadascú individualment el text “Innovació escolar, centres innovadors i escola pública”.
Anna
Cap comentari
Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.