Suficiència 1 (7a i 8a sessió)
Hola a tothom,
Us faré un petit resum de la classe del dimecres passat.
Com que la Lourdes sap que tenim moltes ganes de fer dictats, va voler complaure’ns i és el primer que vam fer. El text es titulava “Passeig diürn” i tenia un munt de paraules amb dièresis. Portem unes quantes classes treballant-la i tinc la sensació que continuarem fent-ho. Després vam passar a corregir-lo. Vam adonar-nos que, a part dels errors de les dièresis (pocs, ha,ha,ha!) van sortir alguns de les esses. La Lourdes ens va explicar un parell de cosetes sobre les terminacions amb -esa i -essa:
-ESA SUFIX ABSTRACTE (qualitat)
Tendre Tendresa
-ESSA SUFIX FEMENÍ
Metge Metgessa
Després vam triar, per votació, els requisits que ha de complir la persona que doni nom a l’aula de català del Centre Cívic Canyars. El resultat va ser:
*Hauria de ser català o estar vinculat a la llengua catalana.
*Hauria de ser reconegut per la seva feina.
* Cal que sigui dona.
Seguidament vam refer els equips de treball perquè hem de mirar si els candidats que es van triar compleixen els requisits. Hem de trobar les candidates adequades i fer una exposició oral per equips. Aquesta tasca requereix d’una bona argumentació i paraules que ens serviran de connectors per fer bé l’argumentació.
CONNECTORS DE CAUSA:
▪ a causa de, atès que, com que, amb motiu de, ja que i perquè.
Vam recordar la diferència entre perquè, per què i per a què.
PERQUÈ: serveix per respondre.
PER QUÈ: serveix per preguntar de forma directa (Per què has arribat tard?) o de forma indirecta (No sé per què has arribat tard?)
PER A QUÈ: s’utilitza per preguntar de forma directa o indirecta la finalitat d’una cosa i pot substituir-se per “per a quina cosa”.
Fins aviat!
María José
PD: vull agrair a l’Alba la seva ajuda per passar-me la informació de l’última mitja hora de la classe. Jo vaig haver de marxar abans de finalitzar-la. Moltes gràcies, companya!
M. José
Hola!
Us afegeixo alguns enllaços per si voleu practicar una mica.
- conjuncions que ens poden ajudar a introduir els arguments, és a dir conjuncions causals. Aquí en teniu la llista.
conjuncions i locucions per expressar causa (SLT de la UPC)
- la diferència entre perquè, per què i per a què
perquè, per què o per a què? (fitxa 181/5 de l’Optimot)
Exercicis i exemples (Itineraris d’aprenentatge de la DGPL)
De deures, vam dir que faríem els exercicis pendents de la dièresi.
Pel que fa a la sessió anterior (la de dilluns), vam dedicar-la a la dièresi. Vam corregir exercicis pendents, vau elaborar un tabú, vam jugar-hi i vam acabar la sessió fent una pluja d’idees dels requisits que hauria de complir la persona que donés nom a l’aula.
Fins després,
Lourdes
Cap comentari
Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.