Dimarts vam practicar a classe el pronom en amb el verb haver-hi. Ex.:
Hi ha terrassa al teu pis? Sí que n’hi ha./No, no n’hi ha.
Hi ha ascensor? Sí que n’hi ha. / No, no n’hi ha.
Després vam jugar a un Memory de pronoms. Es tractava de fer parelles com: la pastanaga (sintagma nominal)— la (pronom)
Una vegada trobada la parella, s’havia de dir una frase o dues fent-les servir.
Dijous vam començar a treballar dos temps verbals més: el futur i el condicional.
Cliqueu aquí: Formació del futur i el condicional
A continuació, vam fer la llista de propòsits per al 2016 o per al proper trimestre. Propòsits per al 2016
Havíeu de fer servir el futur per indicar els propòsits: viatjaré més, deixaré de fumar, aprendré català, sortiré abans de la feina…
Dilluns vam fer una ronda de desitjos. Vam completar aquestes frases amb el present de subjuntiu. Frases present de subjuntiu
A continuació vam jugar en grups al Tabú. Em vaig adonar que sou molt exigents i competitius. No deixàveu passar ni una!
Dimecres vam comentar un text sobre els terratrèmols. Vam parlar de diversos mecanismes per formar paraules noves: la derivació (afegir un afix a la paraula; al davant, prefix; al mig, infix i al final, sufix).
Exemples: exdirector, subsòl, estiuejar, encenedor…; la composició (unir dues paraules que ja existien a la llengua per formar-ne una de nova). Ex: terratrèmol, obrellaunes, gratacel, llevataques, llevataps…
Si voleu practicar més: Paraules derivades Paraules compostes
Després vam estar jugant a la Paraula Mal-dita del concurs El Gran Dictat de TV3.
Vam fer tres grups. Amb un minut de temps i, primer sense diccionari, s’havia de trobar la paraula correcta en català.
En una segona ronda, vau poder fer servir diccionari.
Els resultats i comentaris els farem dilluns.
Si voleu saber més:El gran dictat
En aquesta pàgina trobareu també l’aplicació que us podeu baixar per concursar des del mòbil.
El dijous 17 de març a les 10 h el grup de teatre de l’Aula Sènior oferirà el recital de poemes “De la cançó al poema”. L’acte, que tindrà lloc a la 1a planta del casal de Cultura, està obert a tot l’alumnat i Voluntariat.
La poesia i la cançó s’uneixen a través d’un fenomen tan important com discutit: poemes musicats que, en principi, no estaven pas destinats a ésser cantats. Musicar poemes no és senzill. Requereix tècnica musical i molt bon coneixement de l’obra del poeta. En aquest recital d’una cançó anirem a trobar el poema original.
Divendres 27 de març es commemora el Dia Mundial del Teatre. Sí, estarem de vacances perquè és Setmana Santa però volem celebrar-lo. 🙂 És per això que us proposem que el 17 d’abril ens acompanyeu a la funció d’Un cel de plom que tindrà lloc al Teatre Plaza de Castelldefels a les 19 h.
El preu de l’entrada amb la promoció ja aplicada és de 6 €. Si voleu acompanyar-nos-hi, digueu als vostres professors quantes persones hi anireu i doneu-los l’import de les entrades o passeu pel Servei Local de Català. L’últim dia per apuntar-vos-hi és el dimecres 16 de març.
Us hi animeu?
Un cel de plom explica la vida de Neus Català, la darrera supervivent catalana del camp d’extermini de dones de Ravensbrück. Aquest monòleg, protagonitzat per Mercè Arànega, és una adaptació de la novel·la Un cel de plom de Carme Martí.
Dimarts vam estar mirant el blog de Castelldefels, els enllaços i els recursos que hi podeu trobar.
A continuació vam començar a treballar amb els pronoms febles. Què vam fer?
Vaig repartir les fotos d’uns productes: la llet, el pa, els pèsols, les maduixes, la llimona, la síndria… i us vaig demanar que, en parelles, o individualment en alguns casos, inventéssiu un diàleg al voltant del producte assignat. L’objectiu era utilitzar algun pronom per substituir-lo. El context era una botiga i primer vam fer a la pissarra un diàleg d’exemple.
Ho vau fer molt bé. Si voleu tenir la informació: Substitució del complement directe
Dijous vam continuar treballant els pronoms febles i l’última estona de classe la vam dedicar a jugar fent descripcions. El joc es diu Qui és qui.
Ens ho vam passar molt bé. Vam descobrir que hi ha algunes descripcions que poden ser una mica subjectives: persona de mitjana edat, cabell curt o llarg, és maco o maca…
www.flickr.com/photos/23868590@N03/2518171321
Dilluns vam recordar la cançó de Serrat. També vam corregir unes frases amb present i imperfet de subjuntiu.
Llavors van sorgir dubtes amb el verb SABER. Mireu aquest document: Verbs saber i caber
També vam parlar de la diferència en l’ús del verb ANAR i del verb VENIR. Si voleu saber-ne més: Anar o venir
Dimecres, què va passar dimecres? Doncs, que vam parlar de moooolts temes, a partir de l’article: La conjunció de cinc planetes
I aquestes són les preguntes que vaig plantejar:
Us agrada l’astronomia?
Heu assistit mai a una observació astronòmica?
Sabíeu que podeu fer-ho a Castelldefels?
Creieu que hi pot haver vida en un altre planeta?
T’agradaria viatjar a l’espai?
A continuació trobareu els enllaços dels llocs d’observació astronòmica que van sortir a la classe: Planetari municipal de Barcelona
Dimarts 1 de març una vintena de persones (alumnes del SLC de Castelldefels, partipants en el VxL del CNL Eramprunyà i membres del taller de teatre en català Pocavergonya) van assistir a una visita guiada de l’exposició “Actrius catalanes del segle XX”.
Durant la visita, conduïda per Joan Casas i Joaquim Noguero (comissaris de l’exposició), es va posar en relleu el protagonisme de les dones a l’escena durant el segle XX. Els assistents es van aproximar a grans actrius com ara Margarida Xirgu, Mary Santpere, Assumpció Balaguer, Montserrat Carulla, Carlota Soldevila, Núria Espert, Anna Lizaran, Rosa Novell, Vicky Peña, Emma Vilarasau… Aquesta aproximació es va concretar des de diverses perspectives, que passen tant pels rols que han protagonitzat com pel record deixat a la premsa o les il·lusions i les connotacions que han representat en cada moment històric.
Amb humilitat ens hem afrontat al quart repte. Així hem guanyat l’emblema. Volem saber què és per tu la humilitat. Escriu què és per tu la humilitat al nostre mur o bé per Twitter amb l’etiqueta #humilitat.