• Intermedi 3 (8a i 9a sessió)

    https://pixabay.com/en/question-mark-important-sign-1872634/
    Dilluns vam començar la classe comentant algunes errades que havia trobat en els textos que m’havíeu entregat.
    Diferència entre PERQUÈ, PER QUÈ i PER A QUÈ
    Perquè, per què, per a què
    Ús de perquè, per què i per a què

    Si voleu fer més exercicis:
    Perquè, per què, per a què

    Després vam aclarir la classificació dels verbs segons el subjecte (personals i impersonals) i segons els complements (copulatius i predicatius; dintre dels predicatius: transitius, intransitius, pronominals, reflexius).

    Després vam començar a repassar els pronoms febles:

    Dimecres vam començar la classe escoltant l’Ángela, que ens va parlar de la seva passió: l’scrapbooking (en català, muntatge d’àlbums). Vam observar algunes peces fetes per ella i vam descobrir un món que molts desconeixíem. Moltes gràcies!

    Si voleu consultar termes d’un àmbit d’especialitat poder entrar a:
    Centre de terminologia catalana

    Finalment, us vaig tornar la sol·licitud revisada i vam veure que en alguns casos calia millorar-ne la redacció. Per a la propera setmana, n’heu de fer una altra amb un dels dos supòsits que vaig comentar a classe:

    1. Demanar a l’Ajuntament que facin un parc infantil en un solar sense ús davant de l’escola dels vostres fills.
    2. Fer una sol·licitud per inscriure-us gratuïtament en un curs de formació d’infermeria (o de qualsevol altre tema) amb possibilitat de feina a l’estranger. Requisits: majors d’edat, ESO, disponibilitat per viatjar i coneixements bàsics d’anglès.

    Queda pendent també per al dilluns que expresseu la vostra opinió sobre l’ús de les noves tecnologies, en general o concretament en el cas dels infants, i que raoneu la vostra resposta.

    Fins dilluns i bon cap de setmana!

    Article complet

  • S3 9a sessió

    Mirant d’assolir el primer repte

    Amb la por que ens robés la cadira un veí, amb un munt d’obres literàries, vam localitzar els llocs clau al mapa i vam tancar la història de Quim/Quima.

    Aquesta és una de les actes, però en tenim tres més:

    Article complet

  • Bàsic 2 (2a unitat)

    Bon dia,

    Aquesta setmana hem començat a treballar el passat. En concret, hem vist el passat llunyà (passat perifràstic) i el pretèrit imperfet. Si voleu practicar més…

    Exercicis passat (Speakcat)

    Més exercicis passat

    També vam escoltar una cançó de l’Anna Roig. Aquí la teniu. Finalment, vaig plantejar el projecte del curs: fer un recull de contes. per tant, us vaig demanar que penseu en un conte.

    Bon cap de setmana!

    Lourdes

    Article complet

  • S3 8a sessió

    Viatge amb aigua

    Extreta d’https://pixabay.com/en/castle-fontainebleau-perspective-3322089/, autoria d’edmondlafoto

    Vam fer un bonic  i interessant viatge per la història de Quim/Quima. Amb una ampolla d’aigua ens vam transformar en objectes i accions.

    Hem triat aquesta acta, però en teníem tres més.

    Article complet

  • Cavernícola al XXI Cicle de cinema infantil en català de Castelldefels (CINC)

    El mes de maig es projectarà Cavernícola als Yelmo Cines Castelldefels dins el Cicle de cinema infantil en català. Les projeccions tindran lloc el dissabte 19 de maig (16 h) i diumenge 20 (12 h).

    El Cicle, organitzat pel Servei Local de Català de Castelldefels i la Federació Coordinadora de les AMPA, en el marc del Pla Educatiu d’Entorn de la ciutat i amb la col·laboració de Yelmo Cines i de l’Ajuntament de Castelldefels, forma part del CINC. Es tracta d’una iniciativa de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura per fer créixer l’oferta i el consum de cinema infantil en català.

    Dins del cicle es programa una pel·lícula mensual destinada al públic infantil i juvenil. L’entrada per a qualsevol de les projeccions tindrà un preu únic de 4 euros, que s’aplicarà a tothom sense necessitat de presentar cap val de descompte.

    Cavernícola

    Dissabte 19 (16 h) i diumenge 20 de maig (12 h) 

    a Yelmo Cines Castelldefels (l’Ànec Blau)

     

    Article complet

  • Intermedi 1 (5a, 6a i 7a sessió)

    Començo amb aquesta cançó per introduir el marc sociolingüístic del català. És una mostra del català que es parla a les terres de l’Ebre (varietat occidental).
    A classe, a partir d’unes preguntes que us vaig passar, vau haver d’investigar (si és que no ho sabíeu) l’origen del català, a quants països es parla, quants parlants, quines varietats dialectals hi ha…
    Si voleu saber-ne més:

    El català, llengua d’Europa

    A continuació vam ordenar dues notes desordenades. Les dues deien el mateix però una era informal i l’altra formal. Vam veure’n les diferències, l’estructura…

    Dijous vam parlar del tractament que donem al receptor de qualsevol text oral o escrit que fem.
    Esquema tractament receptor

    També vam veure l’ús del punt.
    Signes de puntuació

    A més, vam treballar l’ús del guionet en els decimals. Recordeu la norma del D – U – C, posem guionet entre desenes i unitats i entre unitats i centenes.
    Com s’escriuen els números en català

    Per acabar, dimarts vam parlar de les abreviatures:
    Abreviatures més usuals

    I també vam estudiar la vocal neutra. Si voleu practicar més:
    La vocal neutra

    Article complet

  • Intermedi 3 (5a, 6a i 7a sessió)

    https://pixabay.com/en/pawn-chess-pieces-strategy-chess-2430046/

    Dilluns vam continuar treballant els verbs: vam repassar els models de les 3 conjugacions. També vam corregir exercicis d’ortografia variada, accentuació i diftongs.

    Pel que fa a l’accentuació, vam recordar que segons la Nova ortografia (2016) hi ha menys paraules que porten accent diacrític. Són aquestes:

    Superoptimota

    Per finalitzar la classe vam obrir un debat sobre la campanya que hi ha a Castelldefels per salvar un espai natural que es diu l’Olla del Rei.

    Dimecres, després del pont, vam continuar amb les irregularitats verbals i vam veure l’estructura i un exemple de sol·licitud.

    Exercicis verbs

    La sol·licitud

    Per a la propera setmana heu de fer l’exercici de la sol·licitud del model de prova.

    Article complet

  • S3 6a sessió

    La reina de la selva i Quim/Quima

     

    Entre les 21 paraules, el joc de les salutacions dels animals i els capítols dels llibre sobre Quim/Quima, hem sabut utilitzar les preposicions a i en.

    Article complet

  • Primera unitat (bàsic 2)

     

    Bona tarda,

    Durant les primeres sessions del curs, a més de presentar-nos, hem vist el vocabulari relacionat amb algunes botigues: peixateria, carnisseria, fruiteria, botiga de queviures…

     

    També hem vist les estructures i el vocabulari necessari per anar a comprar en català. Si voleu practicar una mica més, podeu consultar aquests enllaços:

    el mercat i supermercat (làmina amb vocabulari)

    els aliments (làmines)

    botigues i mercats (mud de mots)

    mercat (edu365)

    el mercat i les botigues (comencem a parlar)

    el mercat (mud de mots)

     

    Si voleu veure el vocabulari i la gramàtica del vídeo que us he penjat, ho podeu fer en aquest enllaç: vídeo 4cats cactus Sabeu què vol dir ser un perepunyetes?

    Fins aviat,

    Lourdes

     

     

     

    Article complet

  • Tertúlia literària amb Carles Rebassa

    Aquest 2018 la Biblioteca Ramon Fernàndez Jurado ha començat una nova tertúlia literària dedicada a descobrir nous escriptors en llengua catalana. Es tracta d’autors d’obres de força qualitat literària, que gaudeixen del reconeixement de la crítica però que encara no han arribat al gran públic.

    La segona tertúlia tindrà lloc el dijous 17 de maig a les 19 h i comptarem amb la presència de l’escriptor Carles Rebassa, que ens parlarà de la seva primera novel·la Eren ells, guardonada amb el XXVIè Premi Ciutat de Tarragona de novel·la Pin i Soler i amb el Premi Ciutat de Barcelona de Literatura catalana 2016.

    Si us animeu a llegir-la i a conèixer-lo, ja podeu passar a recollir-ne un exemplar pel taulell de la Planta 0 de la Biblioteca. Tingueu en compte que per participar en aquesta tertúlia cal inscriure-s’hi prèviament.

    Ens hi acompanyeu?

    Informació Biblioteca Ramon Fernàndez Jurado

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share