• Fem la volta lingüística al món per commemorar el Dia Internacional de la Llengua Materna

    La commemoració del Dia Internacional de la Llengua Materna, aprovada per la Conferència General de la UNESCO el novembre de 1999, té com a objectiu promoure i protegir el multilingüisme i la diversitat cultural, i neix en record dels estudiants i activistes pakistanesos que el 21 de febrer de 1952 van ser assassinats a trets per la policia quan es manifestaven a Dhaka (actualment Bangladesh) en favor de la seva llengua, el bangla, un dels idiomes nacionals de Pakistan.

    El Consorci per a la Normalització Lingüística commemora el Dia Internacional de la Llengua Materna (DILM) posant el focus en la diversitat lingüística dels usuaris de l’organització, com a reconeixement i respecte per la pluralitat i la diversitat cultural, un dels valors que més identifica el Consorci.

    El joc interactiu Volta al món amb les llengües a les xarxes socials, amb l’etiqueta #DILM_CPNL, serveix per repassar la situació lingüística dels cinc continents, a través de preguntes sobre les llengües que hi són presents, amb una atenció especial a l’origen lingüístic dels alumnes dels cursos de català i dels participants del Voluntariat per la llengua. Les preguntes mostren automàticament la resposta, amb l’explicació corresponent.

    D’acord amb les dades extretes de la darrera Memòria publicada del Consorci, les 15 primeres llengües inicials dels usuaris dels cursos de català nascuts a l’estranger són el castellà, l’àrab, l’amazic, el portuguès, l’urdú, el rus, el francès, l’anglès, el panjabi, l’italià, el romanès, el xinès, l’ucraïnès, el georgià i el tagàlog.

    Us animeu a jugar-hi?

    Volta al món amb les llengües

    Article complet

  • Bàsic 2 (dl. i dc. de 9 a 11 h) 5a i 6a sessió virtual

    Imatge d’anncapictures en Pixabay
    Aquesta setmana és Carnaval i dilluns, mentre s’acabava de connectar tothom, vam estar parlant una mica de les tradicions d’aquesta celebració.
    Si voleu saber-ne més:
    Carnaval
    Després la Susana i el Marcelo ens van fer el resum de la sessió anterior.
    A continuació vam repassar els deures que teníeu sobre l’estructura HAVER DE+INFINITIU i sobre la concordança dels adjectius amb el nom que acompanyen.

    En grups, vau intentar quedar amb els companys tenint en compte la seva disponibilitat. Prèviament havíeu omplert la vostra agenda amb algunes activitats. Les estructures que podíeu fer servir:
    Estructures per quedar

    En algun cas ha estat difícil quedar… o sigui que us han donat carabasses!

    Aquest recurs potser us serà útil:

    Guia de conversa universitària. El lleure

    Dimecres vam començar la sessió amb el resum de l’Erika i l’Antonio. Gràcies!
    La Susana va preguntar si hi ha algun lloc on trobar la pronunciació de les paraules. Jo vaig comentar que hi ha:
    Forvo

    A continuació, vaig repartir les descripcions individuals que havíeu fet per llegir-les en veu alta i per intentar endevinar de qui es tracta. Les vau encertar totes! Això vol dir que estaven molt ben fetes!
    Per acabar amb el tema de les descripcions vam veure la diferència entre el verb semblar i el verb assemblar-se.
    SEMBLAR: Ésser en aparença, oferir-se als ulls o a la imaginació com si fos. Sembla bo, honrat, intel·ligent. No sembla pas fet seu. Sembla un bon home./Aparèixer com a probable, ver, just, convenient. Em sembla que això acabarà malament. Em sembla que no es diu així. Tens raó, em sembla. —Què et sembla si hi anàvem ara mateix? —Em sembla molt bé. Em sembla impossible!

    ASSEMBLAR-SE: Dues o més persones o coses, tenir semblança entre elles. Aquests dos germans s’assemblen molt. Tu t’assembles molt al teu germà.

    De deures heu de fer uns exercicis sobre aquests dos verbs que us envio per correu electrònic.

    Vaig començar el tema següent: la descripció de llocs o objectes.Continuarem aquest tema dilluns.
    Si voleu començar a estudiar el tema:

    Descripció de persones, llocs i objectes

    Fins dilluns!

    Article complet

  • Escolta’ns a Spotify!

    Gaudeix de la nostra selecció de cançons en català amb les llistes de reproducció que trobareu al compte CPNL a Spotify.  Hi ha 16 llistes i més de 850 cançons en català

     

    • Les llistes musicals s’han pensat com a complement virtual en l’aprenentatge de la llengua
    • El compte CPNL conté música de diferents estils, per acompanyar en determinats estats d’ànim i per aprofundir en aspectes culturals

     

     

    Amb la finalitat de divulgar el català en l’àmbit musical i fer més atractiu l’aprenentatge de la llengua, el Consorci per a la Normalització Lingüística crea un compte propi a la plataforma virtual de Spotify, pensat per a totes les persones que, arreu del món, volen aprendre, cantar i sentir en català. A més, es tracta d’un recurs didàctic que pot ser molt útil per als alumnes dels cursos de català, els participants del Voluntariat per la llengua i, en general, els usuaris de totes les accions del Consorci per promocionar l’ús de la llengua, com el programa “I tu, jugues en català?“.

    El compte CPNL conté 16 llistes amb més de 850 cançons que combinen criteris de selecció diversos. D’una banda, hi ha llistes amb temes d’estils musicals concrets, com “Ska, Reggae i ritmes jamaicans”, “Rap, Hip Hop i Trap”, “Folk i tradicional”, “Punk i Hardcore” o “Electrònica”. També s’han configurat les llistes per acompanyar en determinats estats d’ànim o situacions vàries, com “Fem dissabte”, “Entre llibres i pantalles”, “De relax”, “De festa” o “Fil MusiCAT”.

    Finalment, el compte disposa d’un recull de temes per aprofundir en la cultura, la història, la poesia, la literatura o les variants dialectals, que permeten donar a conèixer la cultura a través de la música. En aquest apartat, destaquen les llistes “Cant, cante, canti, canto”, “Històries i costums catalans”, “Poemes cantats”, “El fenomen del Rock Català” i “Nova Cançó”.

    La publicació del compte CPNL a Spotify coincideix amb l’estrena de la primera llista de la plataforma de música en català, IndieCat, que s’ha començat a difondre just aquest mes de gener.

    El Consorci per a la Normalització Lingüística ha triat la plataforma de música Spotify, perquè és la més popular i estesa de totes les que existeixen en l’actualitat i s’hi pot accedir gratuïtament.

    Escolta’ns a Spotify!

    Article complet

  • Bàsic 2 (dl. i dc. de 9 a 11 h) 3a i 4a sessió virtual

    Dilluns vam acordar que dues persones de la classe farien el resum oral de la sessió anterior per tal de practicar una mica més el català.
    Vam corregir els exercicis de futur i també vam repassar els verbs en present a partir d’uns exercicis que us vaig passar.
    Vam parlar de la conjugació verbal:
    Verbs conjugats
    Si preferiu la versió en paper: Xuriguera, Joan Baptista, Els verbs conjugats. Ed. Claret
    També vam parlar d’aquest altre cercador: Optimot

    Vam buscar la diferència entre beure i prendre.. Prendre és més genèric: Introduir (un aliment, un medicament) a l’aparell digestiu perquè sigui assimilat o absorbit; beure només podria ser un líquid.

    A continuació vam veure algunes estructures que serveixen per indicar obligació: HAVER + DE+ INFINITIU / CALDRE + INFINITIU. Podeu mirar la presentació que teniu en aquesta entrada. En grups vau redactar què s’ha de fer per demanar una pizza per telèfon, per agafar un llibre en préstec de la biblioteca i per agafar un avió. L’objectiu de l’exercici era practicar les estructures d’obligació.

    Dimecres vam començar amb el resum de la classe anterior fet per la Clara i l’Andrea. Molt bona estrena! enhorabona!
    Vam continuar repassant les descripcions de persones: què sabem, quins verbs utilitzem, quins adjectius…
    Vam estar ampliant el vocabulari a partir d’aquest document:
    Adjectius per descriure persones

    I també: Descripció de persones

    Després en grups vau escriure la descripció d’una persona, parant atenció especialment als adjectius de caràcter.
    Aquí trobareu el resultat:Descripcions en grup
    Si voleu practicar més:
    Adjectius personalitat

    Article complet

  • Bàsic 2 (dl. i dc. de 9 a 11 h) 1a i 2a sessió virtual


    Imatge de Gerd Altmann en Pixabay
    Aquesta setmana hem començat el curs Bàsic 2.
    Benvinguts i benvingudes!
    En la primera sessió ens vam presentar. Si voleu recordar les estructures per presentar-nos:

    Apunts Unitat 1

    I també vam repassar alguns continguts del Bàsic 1: els números, l’adreça, el lloc d’origen, què fas un dia de cada dia…
    A continuació vam veure com es forma el futur i el condicional:
    Formació del futur i el condicional

    Dimecres vam començar repassant els verbs en present. A partir d’aquestes imatges:
    Imatges rutines diàries
    Activitats quotidianes

    Després us vaig distribuir en diferents sales perquè parléssiu en petits grups sobre els vostres plans de futur, per practicar aquesta forma verbal. Si voleu fer més exercicis:

    El futur

    Fins dilluns!

    Article complet

  • Presentació dels resultats de l’estudi Ofercat 2018 a Castelldefels

    La Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística col·laboraran amb l’Ajuntament de Castelldefels i els agents econòmics locals per reforçar el català en l’àmbit comercial

    El català és present en el 48 % de la retolació comercial de Castelldefels (48 %). Els rètols ambivalents, que es poden llegir tant en català com en castellà, i els que no tenen contingut lingüístic representen el 36,4%. D’altra banda, més del 87 % del rètols identificatius s’ajusten a la Llei de Política  Lingüística. Són dades destacades de l’estudi que la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística han portat a terme a Castelldefels en el marc del programa Ofercat.

    L’Ofercat s’inicia l’any 2000, per observar de manera sistemàtica l’oferta lingüística dels establiments comercials de Catalunya, com a base per impulsar-hi accions de foment del català. Fa especial incidència en les zones d’alta intensitat comercial, centres comercials i zones comercials de barri. El projecte té dues onades: en la primera es visiten els establiments, se n’observa l’atenció oral i la retolació. A continuació es comparteixen els resultats amb els ens locals i els agents econòmics locals per acordar els plans Ofercat per a cada localitat amb actuacions adaptades a la realitat local i lingüística.

    Els plans que impulsen els centres del Consorci de les diverses localitats tenen caràcter pluriennal (4 anys) per ajustar-se als canvis sociolingüístics i a les oscil·lacions en la conjuntura econòmica i comercial.

    L’Ofercat s’emmarca en l’agenda de foment de l’ús de català a l’empresa i el comerç que, sota el segell genèric Català i empresa, ja estàs al dia?, impulsa la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística, que en fa el desplegament territorial. Complementàriament, s’impulsa el programa Emmarca’t, adreçat a grans marques i corporacions, i es dona suport a projectes d’empreses i d’entitats de l’àmbit empresarial i del treball. L’any 2020 no s’han portat a terme estudis Ofercat i Emmarca’t per la situació provocada per la COVID-19.

    Resultats de Castelldefels

    La sessió de presentació dels resultats de l’Ofercat a Castelldefels s’ha presentat avui, en una sessió en línia, amb representants d’institucions i del comerç local, on també s’han presentat les principals accions que portaran a terme la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística per fomentar l’ús del català al comerç d’aquesta localitat. La presentació dels resultats i del pla Ofercat ha anat a càrrec, respectivament, d’Albert Fabà, del Consorci per a la Normalització Lingüística, i de Lourdes Subirà, responsable del Servei Local de Català de Castelldefels. Hi han participat Oriol Rocosa, director del Centre de Normalització Lingüística Eramprunyà, i Jaume Sans, coordinador del Centre. Jordi Maresma, regidor-delegat d’Educació, Cultura, Festes i Participació Ciutadana, Pau i Solidaritat i Nova Ciutadania i 1r tinent d’alcaldia de Castelldefels, ha tancat l’acte.

    Com es veu al gràfic, l’índex Ofercat que té el valor més alt és el de la retolació identificativa (en aquest cas s’exclouen els ambivalents del còmput). L’índex més baix és el que correspon a la llengua d’inici de l’atenció al públic (18). En canvi, la llengua d’adequació s’incrementa en 29 punts (47).

    El treball de camp es va fer el 2018 amb dades de 458 establiments comercials de Castelldefels, amb un mètode basat en l’observació visual de la retolació, l’anotació de la llengua d’inici dels interlocutors i la llengua d’adequació.

    El Pla Ofercat que impulsa la Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística, al comerç de Castelldefels, comptarà amb la implicació de l’Ajuntament, associacions locals de comerciants i establiments col·laboradors del Voluntariat per la llengua, entre d’altres establiments.

    La Direcció General de Política Lingüística ha editat un material de sensibilització adaptat a la realitat comercial i a la personalitat local de Castelldefels. El Consorci col·laborarà amb l’Ajuntament per divulgar elements d’informació i sensibilització en el procés d’obertura d’un comerç i per donar a conèixer els serveis que ofereix al sector comercial, entre els quals destaca el servei d’assessorament lingüístic.

    El programa també permetrà augmentar la xarxa d’establiments col·laboradors del Voluntariat per la llengua i facilitar-hi la pràctica oral a l’alumnat del CNL i dels aprenents del VxL.

    Article complet

  • Presentació dels resultats de l’estudi Ofercat 2018 a Castelldefels

    El dilluns 18 de gener a les 13 h tindrà lloc la presentació telemàtica dels resultats de l’estudi Ofercat, sobre els usos lingüístics als establiments comercials de Castelldefels, que organitzen el Centre de Normalització Lingüística Eramprunyà, la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura de la Generalitat i l’Ajuntament de Castelldefels.

    Les persones interessades a participar-hi ho poden fer a partir d’aquest enllaç.

    Periòdicament, la Generalitat i el Consorci per a la Normalització Lingüística duen a terme estudis Ofercat sobre la situació lingüística dels comerços de diverses ciutats catalanes. Els resultats dels estudis permeten impulsar els plans Ofercat, programes per promoure el català al comerç, adaptats a les característiques comercials de cada localitat.

    Durant l’any 2018 l’Ofercat es va portar a terme a deu ciutats catalanes, entre les quals hi havia Castelldefels. S’hi van fer observacions de la retolació i la llengua oral d’una mostra representativa dels comerços castelldefelencs (més de 400), els resultats de les quals es presentaran en aquest acte.

    Article complet

  • Viu el Nadal en català

    Voleu viure el Nadal en català? 

    Posem a la vostra disposició un extens catàleg de jocs en català i les botigues on es poden trobar, especialment indicat per a aquestes dates. El catàleg, que enguany ja disposa de més de mil propostes, conté informació exhaustiva de l’oferta de jocs, l’edat dels destinataris, la tipologia i el fabricant. A Castelldefels, trobareu jocs en català a:

    Juguettos (av. Santa Maria, 17-19)

    Si encara no heu escrit la carta als Reis, aquí la teniu: carta als Reis   Hi trobareu, també, l’enllaç directe al catàleg de jocs; es tracta d’una manera de facilitar a Ses Majestats la cerca de tots els encàrrecs, amb informació automàtica de la botiga on s’han d’adreçar per adquirir-lo.

    Finalment, us recomanem la llista de nadales en català que hem fet a Spotify:

     

    Tots aquests recursos estan disponibles a l’espai “Viu el Nadal en català”.

    Article complet

  • Bàsic 1 (dilluns i dimecres d’11.30 a 13.30 h) 19a, 20a i 21a sessió

    Bon dia,

    La setmana passada vam acabar el curs. Enhorabona per haver arribat fins aquí! Si no l’heu rebut encara, aviat rebreu el certificat per correu electrònic. Recordeu que, si voleu continuar fent un curs de català, us hi podreu matricular  l’11 i 12 de gener en línia: informació i matrícula cursos de català

    Què vam fer les últimes sessions? A més d’anar a comprar i de preparar un menú, vam veure el vocabulari relacionat amb l’habitatge, els situacionals i el verb “haver-hi”. Ho recordeu? Aquí teniu alguns enllaços per si voleu practicar una mica més:

    La casa
    Làmina la casa

    La casa

    Vocabulari casa 2

    On són els gats?

    I si voleu practicar algun diàleg:
    Comencem a parlar

    Finalment, vam fer un Kahoot per repassar tot el que hem fet durant el curs. Com que no vam tenir temps d’escoltar cap nadala, us en deixo una aquí. Espero que us agradi.

    Bones festes i fins aviat!

     

    Article complet

  • Inscripció als cursos de català (2n trimestre)

    Vols fer un curs de català? 

    Calendari d’inscripcions

    ✔ Inscripció general:

    Inscripció 2n trimestre: 13, 14 i 15 de gener

    ✔ Inscripció preferent:

    Inscripció per a exalumnes (alumnes de l’últim any): 11 i 12 de gener

    ✔ Inici del 2n trimestre25 de gener

     

    Matrícula en línia: Consorci per a la Normalització Lingüística | Consorci per a la Normalització Lingüística – CPNL

     

    Proves de col·locació

    Si no has fet mai cap curs al CPNL o no tens cap certificat oficial, has de fer una prova de col·locació: és gratuïta i la pots fer en línia o a prop de casa.

    Per fer el curs C2 cal tenir el certificat del C1 del CPNL o de la DGPL o bé fer la prova de col·locació.

    Sol·licita ara la prova!

    Demana una prova de col·locació

    Si ja saps quin nivell tens, pots cercar el teu curs.

    Troba el teu curs

    *L’única finalitat de les proves de col·locació és assignar cada alumne al curs més adequat d’acord amb el seu nivell.

     

    Més informació de la matrícula: informació cursos de català

    Article complet


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share