• Política Lingüística crea una minisèrie de 21 vídeos per aprendre català

    Són converses quotidianes, d’entre un i quatre minuts de durada, protagonitzades pels personatges del curs EP! Escolta i parla

    La Direcció General de Política Lingüística ha creat una sèrie de 21 vídeos de l’EP! Escolta i parla, el curs oral de català per a persones adultes no alfabetitzades o amb alfabets diferents. Cada episodi té una durada d’entre un i quatre minuts i mostra una petita conversa de la vida quotidiana. Aquesta és la primera videosèrie digital per aprendre català.

    Els protagonistes de la sèrie són en Yong que té 18 anys i és xinès; el Mousa en té 17 i és de Nigèria; en Mandeep en té 47 i és un indi sikh; la Karima en té 28 i és de Marràqueix i l’Evelyin en té 42 i és d’Hondures. Tots estan aprenent català. Els ajuden en Pol, que té 24 anys i toca en un grup de rock i l’Anna Pi, que en té 72 i és voluntària per la llengua. L’objectiu de la producció és oferir recursos complementaris perquè les persones no catalanoparlants puguin resoldre en català necessitats corrents de la vida quotidiana. Hi aprendran estructures i vocabulari bàsic per poder-se presentar, fer gestions senzilles, relacionar-se amb amics i coneguts, anar a comprar, preparar-se per a una entrevista de feina, etc. i ho faran guiats per uns personatges amb els quals es podran identificar molt clarament, ja que representen persones que tenen o han tingut experiències vitals —reptes, projectes, dificultats, superacions— semblants a les que poden viure els aprenents. El fet que aquests personatges hagin superat les situacions del dia a dia amb què molts dels alumnes segurament també s’hauran d’enfrontar, els converteix en un model a seguir pels alumnes: els fa perdre pors a l’hora d’usar el català en les situacions comunicatives de l’entorn immediat i fa que l’aprenentatge sigui significatiu. La creació d’aquest recurs respon, entre d’altres aspectes, a una de les necessitats detectades en l’estudi Èlia, que Política Lingüística va impulsar per adaptar la formació en català de les persones adultes a noves realitats socials.

    Ester Franquesa: “El català és de tothom qui hi viu, tingui la llengua familiar que tingui. La nostra política lingüística aposta perquè el coneixement del català sigui universal. Calia posar el focus també en les persones que el volen aprendre i tenen poc bagatge acadèmic”

    A propòsit dels vídeos, la directora general de Política Lingüística, Ester Franquesa, ha manifestat: “En una Catalunya on es parlen fins a unes 300 llengües, la llengua pròpia del país no és de circuit tancat. El català és de tothom qui hi viu, tingui la llengua familiar que tingui. La nostra política lingüística aposta perquè el coneixement del català sigui universal. Calia posar el focus també en les persones que el volen aprendre i tenen poc bagatge acadèmic. És més difícil ensenyar-la com a segona llengua si l’alumne no disposa d’habilitats escrites de reforç. però ens hem proposat que es pugui sense necessitat de llegir ni d’escriure, amb metodologia pròpia i materials adaptats a l’assoliment de capacitats orals. I en aquest procés hi ajudarà la sèrie de vídeos, autònoms i integrats a l’EP, bons per aconseguir el valor instrumental de la llengua  per la via de l’emoció i les relacions personals.”

    Article complet

  • Mems de literatura catalana

    @amemsillegim celebra mig any des del seu començament amb 6.000 seguidors a Twitter i més de 1.000 a Instagram

    El projecte difon fragments d’autors catalans amb memes. Podeu trobar-hi referències a Mercè Rodoreda, Montserrat Roig, Maria Mercè Marçal o Carles Riba. A mem si llegim té per objectiu promoure les lletres catalanes amb humor i difondre la literatura en canals menys formals. 

     

    Article complet

  • Canal Easy Catalan

    Avui us portem a conèixer Easy Catalan, un canal de YouTube on podreu trobar-hi 14 vídeos en català amb subtítols en català i anglès per aprendre o practicar la llengua, des d’un nivell inicial

    Easy Catalan és una entitat sense ànim de lucre que forma part del projecte internacional Easy Languages, una iniciativa que es dedica a la creació de material audiovisual en línia per donar suport a l’aprenentatge de llengües: anglès, francès, alemany, espanyol, rus, portuguès, àrab, polonès, mandarí, etc. Als vídeos s’hi poden veure entrevistes al carrer amb parlants reals perquè el seu lema en anglès és “learning languages from the streets”.
    Us en deixem un vídeo de mostra per si voleu començar a conèixer-los.

    Article complet

  • Exposició virtual per commemorar l’Any Badia i Margarit

    La celebració de l’Any Badia i Margarit té com a objectiu de posar en relleu, recuperar i divulgar la memòria d’una personalitat que va posar la llengua com a eix principal de la seva vida, amb una tasca científica que va dur a terme durant més de setanta anys i que ha deixat empremta en el patrimoni col·lectiu dels catalans.
    El Departament de Cultura ha publicat l’exposició virtual “Badia i Margarit, 100 anys”, que compta amb la col·laboració de la Direcció General de Política Lingüística, i recupera el contingut de l’exposició «El rectorat Badia i la transició a la Universitat de Barcelona», que es va poder visitar del 3 de desembre de 2007 al 23 de gener de 2008 al vestíbul principal de l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona, amb motiu de l’acte d’homenatge que la UB va retre al Dr. Antoni Maria Badia i Margarit en reconeixement de la seva dilatada i rica trajectòria acadèmica, professional i humana. D’aquesta manera podem conèixer el filòleg sense moure’ns de casa.

    Article complet

  • El Consorci per a la Normalització Lingüística s’especialitza en tècniques digitals d’oralitat

    El taller #FemRàdioTeatreDesDeCasa formarà més de 150 treballadors perquè disposin de recursos tècnics per a la producció digital de textos orals
    La iniciativa neix de l’experiència de confinament i mostra l’adaptació als canvis de l’organització

    Com a conseqüència de les mesures preventives causades per la pandèmica Covid-19, l’activitat del Consorci per a la Normalització Lingüística ha substituït la presencialitat de les classes de català i de les trobades del Voluntariat per la llengua per l’activitat cent per cent a distància, durant el confinament.

    Article complet

  • Fem ioga en català

    Ahir, 21 de juny, va ser el Dia Internacional del Ioga
    Assessorament lingüístic

    Ahir, 21 de juny, va ser el Dia Internacional del Ioga, i la nostra manera de commemorar-lo és compartir-vos aquest cartell en què trobareu el nom de 16 àssanes en català: cada àssana o postura mostra el nom en català, el nom en sànscrit i s’il·lustra amb un dibuix.
    El contingut presentat procedeix de la Terminologia del ioga, del TERMCAT, i ha estat editat en format paper amb el suport de la Direcció General de Política Lingüística i la col·laboració del CPNL.

    Article complet

  • El servei d’assessorament lingüístic continua actiu en modalitat telemàtica

    Es pot sol·licitar aquest servei a través del correu sal@cpnl.cat (textos professionals).
    L’objectiu principal de l’assessorament lingüístic del Consorci és fomentar l’autonomia lingüística dels usuaris. Per aconseguir-ho, el CPNL aplica un mètode propi de revisió de textos i una atenció personalitzada als usuaris del Servei d’Assessorament Lingüístic.

     

    Article complet

  • El Centre Cívic de Can Basté torna a obrir les portes l’1 de juliol

    Després de tres mesos de tancament, com a mesura preventiva per evitar la propagació de la Covid-19, ha arribat el moment de reobertura el proper 1 de juliol.

    Per tal d’acollir-se al que s’anomena la nova normalitat, hi haurà alguns canvis físics i noves maneres de fer.

    L’HORARI DE L’EQUIPAMENT al mes de juliol serà:
    De dimarts a divendres de 9.30 h a 13.30 h
    De dilluns a divendres de 17 h a 21 h
    Estan treballant en la programació d’activitats del mes de juliol.

    Article complet

  • El Departament de Cultura impulsa un estudi per incrementar l’ús del català en el món dels youtubers, instagramers i els influenciadors en xarxes socials

    El treball revela que les mètriques favorables al castellà en nombres absoluts es redueixen quan es té en compte la dimensió de la comunitat lingüística

    El Departament de Cultura, a través de la Direcció General de Política Lingüística, ha impulsat, finançat i publicat un estudi sobre l’ús de la llengua en el món dels influenciadors socials. El treball Català, youtubers i instagramers. Un punt de partida per promoure l’ús de la llengua, elaborat pel Centre de Recerca en Sociolingüística i Comunicació Universitat de Barcelona (CUSC), analitza l’ús del català en els continguts generats per estrelles del món digital adreçats a adolescents i joves i es formulen propostes per a la promoció del català en aquest camp. En l’elaboració hi han participat els sociolingüistes Marina Massaguer Comes, Avel·lí Flors-Mas i Francesc-Xavier Vila.
    El treball, que prioritza el mètode qualitatiu, inclou algunes anàlisis quantitatives que revelen el contrast en nombres absoluts en les mètriques dels influenciadors que utilitzen el castellà i els que utilitzen el català. Aquestes mètriques es redueixen dràsticament quan es posen en relació amb la dimensió de la comunitat lingüística fins al punt que, amb aquesta ponderació, a Instagram el català ofereix més bons resultats que el castellà i en el cas de Youtube hi ha una aproximació important.

    Article complet

  • El Consorci per a la Normalització Lingüística es repensa arran de l’experiència del confinament

    Més de 750 persones estan cridades a implicar-se en la transformació del CPNL
    El procés de participació es basa en l’experiència i el coneixement dels treballadors i segueix la metodologia de la gestió del coneixement

    El Consorci per a la Normalització Lingüística engega el projecte “Repensem el CPNL!”, amb l’objectiu de millorar l’organització a partir de l’experiència de la feina en confinament durant l’alarma sanitària per la Covid-19.

    Per aconseguir-ho, s’ha iniciat un procés participatiu en què el conjunt de treballadors i treballadores n’han de ser els protagonistes: més de 750 persones distribuïdes pels 22 centres que el Consorci té per tot Catalunya. Es tracta de buscar la manera de capturar els aprenentatges i convertir-los en millores concretes de les condicions de treball, d’acord amb les solucions tecnològiques, creatives i de col·laboració que s’hagin utilitzat durant el confinament, i sempre pensant que es tracta de propostes a assolir a curt, mitjà o llarg termini.

    Article complet


Arxius


Categories


Entrades recents


Comentaris recents


etiquetes