• Com hem treballat la morfologia del substantiu i de l’adjectiu a l’S1

    dsc_0056Arran d’un curs d’innovació educativa que hem fet les professores del SLC de Sant Boi i del fet que el curs requeria que havíem de posar en pràctica algunes de les ensenyances rebudes, vaig decidir d’intentar treballar de manera diferent a com ho havia fet fins ara la morfologia del substantiu i de l’adjectiu. Us explico a continuació les quatre fases de l’experiència.

    Primera fase. Vam començar amb la posada en pràctica d’un parell de tècniques d’aprenentatge cooperatiu (trencaclosques i grups d’investigació).

    Així, vam constituir aleatòriament dos grans grups (alumnes nascuts a la primavera/estiu i alumnes nascuts a la tardor/hivern): un s’encarregava de la formació del femení de noms i d’adjectius i l’altre, del plural també dels substantius i els adjectius. Aplicant la tècnica dels trencaclosques, vaig distribuir a cada equip el material per estudiar dividit en parts (en aquest cas, la teoria sobre la formació del plural i del femení del manual que fem servir a classe, el Curs de llengua catalana Nivell C del Departament de Justícia). D’aquesta manera, cadascun dels membres de cada formació va rebre una part de la informació del tema que havien d’estudiar en conjunt. Un cop apresa la teoria individualment, cada alumne l’havia d’explicar als seus companys d’equip. Ja tenim, doncs, dos grups d’experts: un en la formació del plural i un altre en la del femení. Primera fase acomplerta.

    Passem a la segona fase: explicar a l’altre equip la informació treballada, cosa que van fer amb l’ajut d’un Powerpoint: un per a la formació del gènere (elaborat per l’Anna M. Cayero) i un altre per a la formació del plural (elaborat pel Teo Vázquez). Moltes gràcies a tots dos!!!!!

    Tercera fase: l’avaluació. Cada grup va pensar d’avaluar els companys de l’altre amb un joc i no només van redactar-ne les instruccions sinó que també van confeccionar els jocs amb cartolines, retoladors… L’equip del plural va idear el joc El plural dels ous i el del femení, La ruleta del gènere. El primer joc es va anomenar així perquè vam fer servir els recipients que contenen les joguines dels ous Kinder per amagar-hi una pregunta sobre la formació dels plurals. El segon joc consisteix en una ruleta que té diverses caselles numèriques i un punter que cada concursant ha de fer girar. El nombre indicat a casella correspon als punts que obtindrà el concursant si encerta la pregunta que se li fa.

    Quarta fase. L’aplicació. Exposició de fotos i ressenyes. Aprofitant que a l’S1 es treballa la descripció de llocs i les ressenyes, vam muntar a l’aula una exposició de fotos antigues de llocs emblemàtics de Sant Boi. Per parelles, van redactar els peus de foto de cada imatge amb la indicació que fessin servir el major nombre d’adjectius que fos possible per aplicar a un context “real” el que havien après. A l’entrada anterior d’aquest mateix blog trobareu una explicació molt més detallada de l’activitat.

    La valoració que en faig de tot plegat és positiva perquè crec que els alumnes han après d’una manera diferent; em falta, però, recollir les seves opinions de tot el procés. Ja tinc deures per a després de vacances! Us deixo algunes fotos i també un vídeo de tot el procés.

    dsc_0058
    dsc_0059
    dsc_0057dsc_0052dsc_0053
    dsc_0036
    dsc_0035dsc_0010dsc_0022

     

    dsc_0027

    dsc_0028

  1. Maria

    11 Gen 17
    18:44 #

    Que guai, Núria! Jo vull fer això a Intermedi, em surten unes classes molt avorrides…!

    Respondre

  2. Gencinas

    11 Gen 17
    19:19 #

    Núria,

    M’ha agradat molt, molt! Enhorabona!!

    Griselda

    Respondre

  3. Mireia

    12 Gen 17
    16:31 #

    Núria,

    ets una crack!

    Enhorabona!

    Mireia

    Respondre

  4. Núria Vidal i Carbonell

    17 Gen 17
    12:07 #

    Gràcies pels vostres comentaris, però faltarà veure què diuen els protagonistes de l’experiència: els alumnes de l’S1.

    Respondre

  5. Susana

    22 Gen 17
    23:34 #

    Ha estat una experiència divertida. Una altra manera d’apendre!
    A més, interactues amb la resta de companys i es crea un ambient ben maco.

    Susana

    Respondre

  6. Núria Vidal i Carbonell

    23 Gen 17
    10:36 #

    Gràcies, Susana!

    Què en penseu la resta?

    Respondre

Escriu un comentari

RSS dels comentaris

Pots utilitzar els següents tags XHTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Segueix-nos a:

      

Categories


Històric


Altres blogs


Any Pompeu Fabra


Bàsic-elemental


Català i noves tecnologies


consultes lingüístiques


Cultura catalana


Cursos en línia


Diccionaris


El català i altres llengües


Intermedi-suficiència


Miscel·lània


Multilingüisme


Nova ortografia i gramàtica


Pronunciació


redacció de textos


Una mica d'humor


Voluntariat per la llengua


Darrers comentaris

  • Núria Vidal: Gràcies a vosaltres, noies! Sou unes cracks! I el detall de la cançó dedicada ens va emocionar molt! Bon...
  • Eva Padrosa: Moltes gràcies per l’acollida en nom del Cor femení Sant Climent de Llobregat! Que ti gueu tots un...
  • Núria Vidal: Trenco el gel i us explico un parell d’anècdotes personals. La meva llengua materna és el català....
  • sginabreda: Gràcies, Núria! 🙂
  • Núria Vidal i Carbonell: Molt xulo, Sara!

Núvol d’etiquetes