Suficiència 2. De qui és?
www.flickr.com/photos/small_realm Bob Mikal
Ja som aquí companys! Benvinguts al nou curs S2. Ja ens falta menys per aconseguir el nostre objectiu. Ànims!
Com a l’S1, cada setmana farem el resum de la classe per penjar-lo al blog i ja sabem a qui li toca cada setmana.
Aquest primer dia, hem fet la presentació del curs amb els objectius que caldria saber per passar-lo. Referent a la gramàtica, hem començat amb els possessius.
Els possessius poden ser tònics o àtons.
Els tònics poden anar davant o darrere del nom: El meu veí…, la veïna meva…
Prescindirem de l’ús dels possessius quan és evident pel context: Mira’m les cames. I no pas:
Mira’m les meves cames.
És recomanable que el pronom feble “en” substitueixi els possessius en algunes frases:
No coneixia aquella noia ni en sabia el nom
(Millor que: No coneixia aquella noia ni sabia el seu nom)
També podem substituir els pronoms tònics darrere les locucions de lloc: prop de tu – prop teu; davant de vosaltres – davant vostre.
Sobretot, el possessiu tònic va darrere quan es refereix a casa: casa meva, casa seva … i expressions: de part meva, de part nostra.
Dintre dels possessius tònics, trobem les formes llur, llurs. Equivalen a seu, seva, seus, seves. Es refereixen sempre a més d’un posseïdor (d’ells, d’elles) en 3a persona.
Hem tingut una petita baralla amb llur, llurs per a aquesta frase: Aquest gos i els seus amos són molt escandalosos. I per saber si és un posseïdor o més, es pot preguntar: De qui són propietaris? Del gos. Una sola cosa.
En canvi: Els meus pares i els seus germans…. de qui són germans? Dels pares, més d’un posseïdor, es pot substituir per LLURS: els meus pares i llurs germans.
Per últim, pel que fa a la gramàtica, hem parlat de la concordança del participi. El participi serveix per formar els temps compostos i és recomanable fer-lo concordar amb el CD quan està substituït pels pronoms febles: el, la, els, les i en.
La bicicleta, ja l’hem comprada, El cotxe, ja l’hem comprat.
La Neus ha donat exercicis de possessius i d’altres de concordança del participi.
Per acabar la classe, hem donat la nostra opinió sobre la moda i com es diu: Tants caps, tants barrets. Hi hagut diversos punts de vista.
Això ens servirà per fer un cartell informatiu sobre aquest tema. El cartell ha de tenir alguns aspectes: fonts d’informació “extra”; cridar l’atenció: imatges, colors, lletres de mides diferents, frases breus; visualitzar; incidir al receptor; ús d’imperatius, perífrasis d’obligació…
Per al proper dilluns, seria convenient portar material: imatges, rotuladors, tisores, colors, cartolina… perquè farem el cartell a la classe.
A treballar i bon cap de setmana a tothom!
Hola, a tothom,
Excel·lent resum de la Marisa! No hi esteu d’acord?
Us enllaço algun exercici més de llur i llurs:
Abús en l’ús dels possessius
Per últim, per a la gent que no ha pogut venir aquesta setmana:
Calendari Suficiència 2 (2)
Fins dilluns!
Cap comentari
Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.