• 4a sessió Intermedi 3

    Castelldefels, 13/4/2014

    Apreciats companys,

    Sóc el Fran. Aquesta vegada m’ha tocat ser l’encarregat de fer el resum de la classe del dijous 10 de abril.

    A l’inici de classe van començar llegint al resum del Tadeo, on van sortir les conjuncions. A partir d’això van aparèixer els dubtes següents, que van ocupar la primera part de la classe: la conjunció sinó (que), i l’ús de degut a, que, en general,jo crec que és més difícil d’utilitzar.

    – La conjunció adversativa “sinó (que)” s’utilitza per negar una idea i substituir-la per una altra. I en cas d’expressar una negació, tenim el “si no” separat (condició+no).

    Exemples: No anirem a sopar a Can Joan, sinó a Can Moya.(Conjunció adversativa).
    Si no hi ha feina, sortiré aviat. (Condició+no).

    – L’ús de “degut a” és incorrecte per expressar causa. Se substitueix per les conjuncions causals:
    a causa de, gràcies a, per culpa de, perquè o ja que

    Exemple: El meu fill Antoni no va assistir a classe degut a una infecció gàstrica aguda.(Incorrecte).

    En aquet cas les conjuncions correctes serien: a causa, per culpa d’una.

    – Degut a és correcte quan “degut” és participi del verb deure i es refereix a un substantiu, cas en què pot ser femení i plural: degut, deguda, deguts i degudes. Són participis que concorden amb el nom al qual acompanyen.

    Exemple: Aquesta olor és deguda al perfum que van posar ahir el nois. (Correcte).

    – Quan es refereix a deute, també es correcte.

    Exemple: Et faig arribar tots el diners que t’havia degut fins ara. (Correcte).

    La Lourdes va agafar una expressió per utilitzar-la com exemple i ens va aclarir la diferència entre les expressions següents:

    Arribar d’hora = arribar abans de l’hora pactada.

    Arribar a l’hora = arribar puntual.

    A la segona part de la classe van fer la revisió de l’esquema que havíem de fer a casa, dels dies passats del textanomenat “Riscos Laborals dels Manipuladors de Fruita”. Simplement havíem d’omplir els espais buits, basant-nos en el contingut del text. Mes o menys fàcil, ja que el mateix text et donava la informació.
    La Lourdes ens va explicar que quan es tracta d‘enumerar, els elements de l’enumeració se separen amb comes i l’últim amb una i i sense coma. Per exemple:

    Aquest apartat afavoreix la comunicació entre tots els col•lectius que formen la comunitat universitària: estudiantat, professorat i personal de gestió.

    Si els elements de l’enumeració són molt llargs, els poden separar amb punts i comes i l’últim amb una coma i una i. Per exemple,

    La professora Granyer va tenir una reunió amb el director de l’institut, Antoni Pla; la consellera delegada de l’editorial, Josefina Clarà; la vicepresidenta de l’entitat, Concepció Gratacòs, i el tutor de l’estudiant, Rafael Anton.

    A la darrera part de la classe, vam tornar a recordar la norma general a/e vocal neutra i alguna excepció. La idea era treballar a partir d’un exercici que Lourdes ens va donar. Eren unes paraules més complicades perquè moltes vegades traduïm literalment del castellà i la gran majoria d’aquestes s’escriuen al contrari.

    Ex.: avaluació, emparar, meravella, etc.

    La vocal neutra és un so vocàlic en posició àtona que de vegades s’escriu amb la lletra e i de vegades amb la lletra a.

    Masculins acaben en e i femenins acaben en a. Ex.: El mestre (masculí), la mestra (femení).

    Tots els noms encara que en singular acabin en a, fan el plural en “es”.

    Ex.: Els Mestres (masculí), les mestres (femení).

    La vocal neutre en els verbs:

    – L’última lletra és una a: canta, estudia…

    – La penúltima lletra es una e: canten, estudien…

    Excepcions: Les formes verbals corre, vine, omple i obre.

    I per últim vam tornar a repassar algunes paraules que en fer-ne el plural canvien molt la terminació.

    Exemple: vaca / vaques, mantega / mantegues, Pasqua / Pasqües…

    També es va comentar a classe que quan tenim dubtes en alguna paraula amb a / e vocal neutra, podem recórrer a una altra paraula de la mateixa família en posició tònica.

    Com veieu la classe va donar per a molt. M’ha sortit fum del cap però ho faig amb molt de gust. Desitjo que tingueu molt bones vacances de Pasqua.

    Fran

    Print Friendly, PDF & Email

Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share