• 5a sessió Intermedi 3

    Avui hem començat la classe repassant la vocal neutra. És a dir, la A / E en posicióàtona (que sonen igual). Exemple: pare  (sona para).

     

    Hem repassat tambéles normes:

     

    1: norma general: les paraules femenines acaben en a  i les masculines en e. Ex: una alumna i un alumne.

     

    2: els plurals sempre es converteixen en es.

     

    3: els verbs que contenen una vocal neutra en última posicióacaben en a (ex: ell canta) i en penúltima posicióen e (ex: ells canten).

     

     

     EXCEPCIÓ:  OBRE, CORRE, VINE i  OMPLE.

     

     

    4: Alternances ortogràfiques, terminacions vocal neutra:

     

                                                   vaca- vaques            (-ca -ques)

      

                                                    pasqua- pasqües     (-qua -qües)

     

                                                   amiga- amigues         (-ga -gues)

     

                                                   platja- platges            (-ja -ges)

     

                                                   plaça- places             (-ça -ces)

     

                                                   aigua- aigües             (-gua -gües)

     

     

    Més tard, hem fet un exercici en grup de 3 persones, amb la fotocòpia de la classe anterior. Hem escrit les paraules subratllades , les hem tallat i les hem col·locat en un full.

     

    PARAULES: pesticida, problema, catàstrofe, imatge, intempèrie, mare, afaitar, avaluació, avaria, emparar, Empordà, meravella, treball i naixerà.

     

    Hem vist en aquest exercici els casos problemàtics i hem completat els espais buits:

     

    EXERCICI:

     

    *PARAULES MASCULINES ACABADES EN A : -arca, -cida, -ista, -ma, -ta.

    patriarca, monarca, insecticida, pesticida, artista, dentista, idioma, problema, poeta, planeta…

     

    *FEMENINES ACABADES EN E: base, catàstrofe, classe, febre, higiene, imatge, índole, intempèrie, llebre, mare, superfície, torre…

     

    *PARAULAS AMB A: afaitar, ambaixador, assassí, avaluació, avaria, maragda, rancor, sanefa…

     

    *PARAULAS AMB E: assemblea, emparar, Empordà, estella, malenconia, meravella, monestir, polseguera, tàvec, temptejar, tràfec, treball vernís…

     

    *VERBS: jeure/ jaure, néixer/ nàixer i treure/ traure.

     

    SÍL·LABA ÁTONA: A: jaiem, naixerà, traurien …

     

    SÍL·LABA TÒNICA: E: jec, treu, neix…

     

    A continuació reprenem el tema sobre Seguretat Laboral. Novament ens separem en grups, en aquesta ocasió segons l’ àrea laboral escollida en classes anteriors.

     

     

    RESTAURACIÓ: cambrer, cuinera, pastisser i comercial.

     

    SERVEIS: fuster, manteniment, encarregada de bugaderia i transports.

     

    SEGURETAT: vigilant, bomber i mosso d’esquadra.

     

    Teníem com a tasca elaborar una opinió de cada sector i tres arguments.

     

    PRIMER GRUP – SEGURETAT

     

    Opinió: poca seguretat laboral.

     

    Argument 1: no saps quines persones trobaràs (desequilibrats, agressius…)

    Argument 2: riscos físics (fum, foc…)

    Argument 3: riscos psicològics.

     

     

    SEGON GRUP- SERVEIS

     

    Opinió: insuficient seguretat laboral.

     

    Argument 1: sí que hi ha formació per obligació però no prou.

    Argument 2: habitualment s’ estalvia en indumentària i mitjans de seguretat/protecció.

    Argument 3: no aplicació de les mesures establertes.

     

     

    TERCER GRUP- RESTAURACIÓ

     

    Opinió: no és segur.

     

    Argument 1: perill d’ accidents ( tallar-se, cremar-se, relliscades…)

    Argument 2: riscos posturals ( mal d’ esquena, varius…)

    Argument 3: manipulació dels utensilis i màquines.

     

     

    Per deures: pensar propostes de millores  per a cada sector laboral.

     

    Andrea

Els comentaris per aquesta entrada estan tancats.


Categories


Històric


Blogroll


Per resoldre dubtes


Recursos per a l'aprenentatge


Vídeos


Darrers comentaris


Núvol d’etiquetes


Share